Link earning: duurzame linkbuilding
8 mei 2015 
in SEO

Vergeet linkbuilding: link earning is de toekomst

Het belang van een goed linkprofiel werd eerder al benadrukt. Maar hoe kom je nu aan goede links? Natuurlijk kun je hard werken aan linkbuilding en als je dat op de goede manier doet is daar weinig mis mee. De meest duurzame manier om links naar je website te realiseren is echter link earning. Wat is nu precies link earning hoe werkt het?

Wat is link earning?

Link earning betekent letterlijk vertaald “links verdienen”. De links naar jouw website verdien je dus in plaats van dat je er om gaat vragen. Link earning is in feite de meest natuurlijke manier van linkbuilding. Sterker nog: in feite is Google’s PageRank gebaseerd op dit principe en daarmee is link earning al sinds 1997 een van de belangrijkste pijlers van zoekmachine-optimalisatie.

Google PageRank: kwaliteit versus kwantiteit

Zoals algemeen bekend is Google PageRank gebaseerd op de links die verwijzen naar een website. Kwantiteit speelt hierin een rol, maar deze rol is in de loop der jaren steeds minder van belang geworden. Mede door Google Penguin is de focus meer gaan liggen op kwaliteit en relevantie. Links vanaf websites die geen of weinig raakvlakken hebben met het onderwerp van jouw website of webpagina zijn hierdoor minder zwaar gaan meewegen. Links vanaf websites met vergelijkbare onderwerpen wegen juist zwaarder.

Het principe van PageRank werkt als volgt: wanneer er veel wordt gelinkt naar een webpagina of website, moet hier wel relevante informatie op staan. Een link naar een website geldt als een soort ‘stem’ op die website, of een like of +1 zo je wilt. Toen dit principe werd ontdekt door SEO‘s, werd het een sport om zoveel mogelijk links naar een website te krijgen. Kwantiteit boven kwaliteit dus. Er werden zelfs websites speciaal opgezet om maar zoveel mogelijk te kunnen linken naar andere websites. Deze zogenaamde linkfarms bleken een lucratief handeltje, die ook nog eens bijzonder goed en snel werkten.

Google Penguin

Deze -in feite onnatuurlijke- links waren Google een doorn in het oog. De links waren niet verdiend, zoals de bedoeling was van PageRank. Dus rolde Google in april 2012 de Penguin-update uit. Deze update heeft onder andere tot doel links die niet relevant zijn minder zwaar mee te laten wegen en links die van foute websites als linkfarms afkomstig zijn af te straffen. Daarnaast wordt door Google Penguin kritischer gekeken naar de ankertekst van de links.

Linkbuilding versus Link Earning

Met linkbuilding an sich is niets mis. Je zult echter wel alert moeten zijn wanneer je een extern bureau inschakelt voor linkbuilding. Enkel wanneer er kwalitatief goede en relevante links kunnen worden gebouwd, zul je hier voordeel bij hebben. Het risico dat je gestraft wordt door Google werd eind 2014 aangetoond, toen klanten van Get Indexed handmatige penalty’s kregen. Het risico beperk je dus door je links werkelijk te verdienen.

Natuurlijk is het sneller om iemand aan het werk te zetten om links naar je website op te zetten dan te wachten op links die je verdient. Het risico is, zoals je hebt gelezen, ook veel groter. Wanneer een aantal van de eerder genoemde linkfarms verwijderd wordt, raak je zomaar je mooie posities kwijt. Sterker nog: je loopt het risico op een Google Penalty. Wanneer je de links hebt verdiend is dat risico kleiner. Vergeet linkbuilding dus, link earning is dé strategie voor de lange termijn.

Hoe verdien je die links?

Links verdien je door kwalitatief goede content te creëren. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want er is al zo veel te vinden online. Daarom is het van belang je te onderscheiden. Je onderscheidt je door:

  • de eerste te zijn met nieuws uit je vakgebied
  • de specifieke kennis in jouw vakgebied begrijpelijk te maken met leesbare artikelen
  • goede, concrete tips te geven aan je lezers
  • met (vaste) regelmaat nieuwe artikelen te publiceren
  • uniek te zijn in de vorm en/of inhoud van je artikelen

Wanneer je 1 of meerdere van deze tips toepast, maak je al een verschil, waardoor je kans op het verdienen van je links vergroot.

De eerste zijn met nieuws uit je vakgebied

Voor marketeers en ondernemers is het van groot belang om goed bij te blijven met de ontwikkelingen. Google wijzigt bijvoorbeeld regelmatig zijn algoritmes, waar je van op de hoogte moet blijven. Andersom geldt ook voor andere vakgebieden dat je doelgroep op de hoogte houden van nieuws, hen aan jouw bedrijf bindt. Blijf op de hoogte en houd je klanten op de hoogte, grote kans dat er dan vaker naar jouw website wordt gelinkt als bron.

Begrijpelijk geschreven artikelen over jouw vakgebied

In bepaalde vakgebieden lijkt het wel de norm om zelfs naar klanten toe veel jargon te gebruiken. Door het gebruik van vaktaal help je de klant meestal niet. De meest succesvolle blogs zijn zo geschreven dat de doelgroep begrijpt wat er staat. Verder is een vlotte schrijfstijl ook relevant. Hierdoor wordt een artikel makkelijker leesbaar, waardoor je lezers het weer eerder zullen aanbevelen aan hun netwerk.

Geef concrete tips

Iedereen is gek op tips. Wie wil er nu niet weten hoe je dingen anders kunt doen, zodat het beter, efficiënter of leuker wordt? Niet voor niks wordt er veel gezocht op tips in Google:

Verdien je links, geef tips

En niet voor niets is lifehacking enorm populair. Met tips help je je doelgroep en je vakgenoten en goede tips worden daardoor altijd gedeeld.

Publiceer met regelmaat

Het zal jou ongetwijfeld ook zijn gebeurd: een website die je bezoekt heeft een blog, maar daar is al enige maanden niets op gepubliceerd. Wat is dan jouw indruk en wat doe je? Grote kans dat je gauw weg bent. Voor veel websites geldt dat er geen actuele artikelen staan en dat is een gemiste kans. Nieuwe informatie nodigt uit om ook oudere artikelen te lezen en de kans dat daarmee een artikel gedeeld wordt, neemt toe.

Uniek zijn in de vorm en/of inhoud van je artikelen

Uniciteit en authenticiteit winnen altijd. Koop je liever een kopie of het origineel? Dit geldt op sociale media, waar grote merken als KLM en Coolblue, maar ook artiesten als James Blunt, zich onderscheiden en zo sympathie wekken. Dit geldt net zo goed op internet, waar natuurlijk op veel websites vergelijkbare of zelfs dezelfde informatie te vinden is. Maar wie zich onderscheidt, wint volgers. Een paar concrete voorbeelden:

  • Moz.com (met name Rand Fishkin), die met Whiteboard Friday op een leuke manier kennis over SEO deelt in videovorm
  • Kitty Kilian, die op De Blogacademie in geheel eigen, heel authentieke stijl blogt
  • Bob Lefsetz, die uitgesproken kritisch is over de muziekindustrie en geen blad voor de mond neemt

Dit soort bronnen wordt vaak gedeeld en geciteerd, onder andere om bovengenoemde redenen, En ze doen het er niet om, maar het levert ze dus wel links op :-)

Link naar beïnvloeders in jouw vakgebied

Een andere manier van link earning is door te linken naar beïnvloeders in jouw vakgebied. Er is niks mis met linken naar anderen. Als het je lezer helpt aan meer informatie en inzichten, is het waardevol en waardeert Google dat ook. En een link naar mensen met behoorlijke invloed op jouw vakgebied levert je vaak niet alleen de aandacht van die personen op. In veel gevallen zijn ze stiekem een beetje trots op die vermelding. Grote kans dat ze je artikel dan ook weer delen. Link verdiend!

Link earning als strategie?

Is het nu noodzakelijk om bovenstaande punten nu allemaal toe te passen? Ik zou het je afraden. Heel simpel: kijk wat bij jou past en wat je al in meer of mindere mate toepast en zet dat consequent door. Zie je hierboven iets staan wat je nog niet doet en wel passend kunt toepassen? Dan kun je dat natuurlijk ook gaan doen vanaf nu. Maar waak ervoor dat het geen kunstje gaat worden.

Begin bij het leveren van de beste, meest passende informatie voor jouw doelgroep. Doe je dit op je eigen manier, dan komen de bezoekers -en daarmee de links- vanzelf. En dat kost inderdaad tijd. Bedenk alleen wel dat dit vaak waardevolle links oplevert, waardoor we kunnen spreken van een duurzame manier van links verwerven.

Mijn eigen ervaring

Om bovenstaande te onderbouwen, geef ik je graag mijn eigen ervaring mee. Sinds begin 2014 blog ik wekelijks op mijn eigen website. Sinds ik wekelijks blog, merk ik dat de inhoud -en daarmee de kwaliteit- van de blogs verbetert. Hierdoor zie ik ook links naar mijn blogs binnenkomen. Niet bij bosjes, maar wel waardevolle links, omdat mijn artikelen dus worden aanbevolen. Hiermee is link earning de toekomst van jouw linkbuilding strategie.

Hoe kom jij op dit moment aan je links?

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Kitty Kilian

Door

Kitty Kilian

op 8 May 2015

Tuurlijk doe ik het er wel om ;-)

Nathan Veenstra
Kitty Kilian

Door

Kitty Kilian

op 8 May 2015

Waarvoor mijn innige dank! Wat is dit trouwens voor site? Vol met gastblogs?

Chelsea Bosters
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 8 May 2015

Marketingmed.nl is een onlinemarketingblog. Hier plaatsen specialisten op het gebied van online marketing met regelmaat inhoudelijke stukken over het vakgebied. Van SEO en sociale media tot neuromarketing en SEA. Of zoiets. Denk ik. ;-)

Kitty Kilian

Door

Kitty Kilian

op 8 May 2015

Interessant, ik zit te kijken wat de ranking is. n/a. Probeer te vergelijken wat de score van deze site is met die van mij. In verhouding dan. Ze hebben veel meer links. Uiteraard, meer posts, teamwork, groter publiek. Bloggen is zoals gebruikelijk bij marketers geen aparte categorie (jongens, alles begint met taal..). Ik snap er niks van kortom.

Jan-Willem Bobbink

Door

Jan-Willem Bobbink

op 8 May 2015

Wat als je nog geen publiek / bezoekers hebt? Hoe vinden die dan je artikelen? Zonder links word die unieke, nieuwswaardige, gave, idiote content niet gevonden. Zonder dat die content gevonden word, komen er ook geen links naar je artikelen. Hoe ga je daar mee om? Met alleen content creëren kom je er niet. Links komen dus absoluut niet vanzelf. Wellicht leuk om de initiële opbouw van je publiek toe te lichten?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 8 May 2015

Terechte opmerking Jan-Willem. Aan de andere kant: als mensen dat zelf nog niet kunnen bedenken in deze tijd... ;-) Zonder enig budget begint het met sociale media. Daar liggen voldoende kansen om je content te delen. En daar is dan ook al het nodige over geschreven :-)

jskooij

Door

jskooij

op 11 May 2015

Excuus: op de verkeerde plaats mijn reactie geplaatst ;(

Roderick van Straten

Door

Roderick van Straten

op 8 May 2015

Vroeger noemden we dit toch gewoon link bait? Of zie ik iets over het hoofd? Het is een prachtig principe, maar slechts voor weinigen haalbaar vrees ik. Built it and they will come gaat zelden op.

Kantoorruimtevinden.nl

Door

Kantoorruimtevinden.nl

op 9 May 2015

Precies dit. Google roept het ook vaker... met goede content volgt de rest vanzelf. Not! Alleen zeer unieke en speciale content kan daarvoor zorgen. Anders heb je toch echt een community nodig of zelf erg hard er voor aan de slag gaan.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 10 May 2015

Helemaal eens! Weetje, het is dat Marketingmed goede content (Toch... ;) ) levert maar dan is het nog steeds enorm lastig om écht te groeien. Daar heb je ambassadeurs voor nodig.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 May 2015

Dat laatste ben ik zeker met je eens Danny. Echter, zoals ik al in andere reacties aangeef, krijg ik (zoals overigens ook aangetoond in het artikel) wel links binnen naar mijn blogs. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat het hard gaat, maar per se "unieke" en "speciale" content is m.i. niet nodig. Door je te onderscheiden, zoals je in de tips kunt lezen, maak je het verschil.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 May 2015

Link earning en link bait zijn zeker nauw verwant. Officieel is er geen onderscheid, je zou er een nuance in kunnen aanbrengen door te stellen dat je met link bait -net als met click bait- wat bewuster mee bezig bent om op die links te azen :-) Ik zeg ook niet per se "build it and they will come". Natuurlijk zul je zelf nog moeten bouwen aan je reputatie, autoriteit en daarmee het verdienen van je links. Bij mij lukt het, zij het mondjesmaat en pas na tijden hard werken aan goede content. Je hebt me niet zien beweren dat het gemakkelijk is hè? ;-)

Roderick van Straten
Nathan Veenstra
jskooij

Door

jskooij

op 11 May 2015

Mooie respons van nathan aan jan-willem: Aan de andere kant: als mensen dat zelf nog niet kunnen bedenken in deze tijd... ;-) Iemand die nog nooit eerder heeft geblogd, heeft echt geen idee hoe je links moet krijgen. En je geeft zelf aan dat het zonder budget begint met socialmedia. Echter de meeste social media levert veelal geen links maar bezoekers op. Niet onbelangrijk, maar heel wat anders dan links die er voor zorgen dat je pagina hoger gaat scoren in Google.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 May 2015

Delen via sociale media levert je op korte termijn alleen NoFollow links op. In die zin draagt het inderdaad niet direct bij aan het gewenste doel. Je creëert echter wel een bepaalde naamsbekendheid en als je waarde biedt, zullen mensen dit opmerken en volgen de links. Zo gebeurt het bij mij in ieder geval wel . Niet dat het storm loopt, maar het gebeurt, zijn relevante links en daarmee op lange termijn wel zinvol. Het kost tijd en moeite, maar het is duurzamer dan links kopen via een partij die je niet of nauwelijks kent :-)

Daan

Door

Daan

op 11 May 2015

Wat iedereen hier blijkbaar niet ziet is dat je er ook zelf voor kunt zorgen dat content gedeeld wordt (en zo links krijgt). Schrijf een goed stuk over een bepaald onderwerp waar je veel vanaf weet en kijk voor wie dit toegevoegde waarde kan bieden. (Al gaat dit natuurlijk een stukje lastiger wanneer je nog geen goede naam hebt opgebouwd).

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 11 May 2015

Inderdaad, je haalt je eigen antwoord eigenlijk al onderuit Daan. Want het is immers enorm lastig om je eigen content te laten delen door andere. Waarom zouden ze dat doen? En, zien ze het wel langskomen?

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 11 May 2015

Dat laatste is aan het begin van je carrière natuurlijk wel een lastig punt. Maar door consequent te bloggen, zie ik het bij mij wel gebeuren ja. Je zult er altijd ook zelf aan moeten blijven werken. Het is gewoon marketing natuurlijk.

Reactie plaatsen