De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

Klare antwoorden op SEO onduidelijkheden

Voor de nieuwe serie ‘De specialist’ ga ik in gesprek met specialisten die écht van betekenis zijn binnen zijn of haar Online marketing gerelateerde vakgebied.  In het eerste item van de  serie beginnen we met SEO (Search Engine Optimization, specifieker over SEO onduidelijkheden) en ga ik het gesprek aan met Jan-Willem Bobbink, Freelance international SEO specialist bij Notprovided.eu. Met diverse Fortune 100 en Twinkle top 100 klanten zoals BMW, SAP, Four Seasons, Corendon, Funda en Praxis in zijn portfolio heeft hij zijn sporen inmiddels internationaal verdiend.

Wanneer Google in beweging is, wordt er altijd volop gespeculeerd over de waarde van deze ontwikkeling. Veelal blijkt de impact van specifieke ontwikkelingen altijd mee te vallen. Hoe kijk jij hier tegen aan?

Door jaren ervaring weet ik dat ik altijd sceptisch moet zijn over hetgeen Google roept. Dit in combinatie met de hoge pet die 99% van de marketeers op heeft van Google, maakt dat ik nooit ergens in mee ga voordat ik het zelf getest heb.  Google kan van alles roepen, maar het in een algoritme inbouwen is een ander verhaal. Mijn advies is dan ook om als SEO altijd een flink aantal testsites te beheren om uitspraken of hypotheses te staven.

Daarnaast moet je jezelf altijd afvragen wat de meerwaarde voor Google is. Zo pushen ze alweer een aantal jaar dat sitesnelheid een noemenswaardige ranking factor is. Bedenk je dat Google miljarden URLs per dag moet bezoeken, verwerken en rangschikken. Als elke URL een milliseconde sneller laadt, scheelt dat flink in kosten van servers en dataverkeer natuurlijk. Hoe sneller het web, hoe minder kosten voor Google.

In hoeverre is of wordt HTTPS een noemenswaardige ranking factor?

Op basis van de laatste berichten, is Google implementatie van HTTPS erg fanatiek aan het doordrukken in de SEO community. Ze hebben in eerste instantie aangegeven het als kleine factor mee te wegen, oftewel een fatsoenlijk stuk tekst op je pagina weegt nog steeds 100x positiever mee. Sinds vorige maand spreekt men over het markeren van websites zonder HTTPS protocol als zijnde “onveilig” via de Google Chrome browser.

Daar kan ik mij heel slecht in vinden, ten eerste omdat al aangetoond is dat HTTPS niet altijd veilig is, ten tweede omdat het niet voor alle sites relevant is om een SSL certificaat te installeren. Wat heeft de bakker op de hoek aan een veiligere verbinding terwijl de intentie van de site puur informatief is?

Terug naar de vraag, ja dit zal een effect gaan hebben. Wellicht geen 1 op 1 groot effect, maar als mensen een site zonder HTTPS aanklikken en via Chrome meteen een waarschuwing in beeld krijgen, klikt men natuurlijk sneller terug naar de zoek resultaat pagina. Dat is een duidelijk negatief signaal, waardoor het algoritme besluit de website lager te plaatsen.

HTTPS onbeveiligde website

Inmiddels zoekt ongeveer 50% via mobiele devices (mobiel + tablet). De verwachting is dat dit percentage snel door stijgt. In hoeverre moet mobile marketing nu al in je marketing strategie verweven zitten?

Vanuit SEO perspectief kun je mobiele devices in 90% van de business cases zeker niet meer negeren. Daarnaast is wereldwijd het aandeel traffic ook al gegroeid naar 36%:

Met een dergelijk aandeel, is het belangrijk je website in te richten voor mobiele gebruikers. Afhankelijk van het specifieke business model kan dat een responsieve website of app zijn. Een dienst die nog weinig ingezet wordt maar zeker in de toekomst als USP door online marketing bedrijven op de kaart gezet zal worden is App Store optimization. Daarnaast wordt Google steeds handiger in het indexeren van Apps. Zie hun uitgebreide guide met uitleg over het laten indexeren van jouw app:  App Indexing for Google Search

Mobiel moet in je marketing strategie zitten

Sinds kort is Google in hun mobiele zoekresultaten erg duidelijk over de mobiel vriendelijkheid van je website door het toevoegen van de opmerking “Voor mobiel”. Er zijn ook testen geweest met een omgekeerde filosofie waarbij Google juist een icoontje liet zien dat duidde op een website die niet geschikt was voor mobiele devices. Is je website afhankelijk van mobiele traffic, zorg dan ook dat je website door de “Mobielvriendelijke test” van Google komt. Google geeft daarbij duidelijke voorschriften, zoals het verhogen van je lettergrootte of je buttons om het navigeren binnen je website makkelijker te maken.

Google heeft nog steeds de voorkeur voor responsive websites omdat dit nou eenmaal kosten bespaart. Denk bij het bouwen wel aan de laadtijd voor je mobiele gebruikers, dus verdiep je ook in adaptive mogelijkheden, zodat je voor je mobiele gebruikers kleinere afbeeldingen inlaadt dan voor desktop gebruikers bijvoorbeeld.

Google wordt steeds slimmer. Wat verwacht jij van Google de komende jaren?

Leuke vraag is dit altijd. Komende jaren is op internet bijna decennia te noemen, ontwikkelingen volgen zich namelijk een rap tempo op. Kijk even naar Google vijf jaar geleden en nu. Op dit moment is Google in staat op vragen direct antwoord te geven in de zoekmachines:

Google Hummingbird geeft antwoord op vragen

Zoals je ziet hoef ik niet eens een volledige vraag in te typen. Dankzij Hummingbird, die op basis van historische data weet welk antwoord ik waarschijnlijk wil hebben, staat er meteen een antwoord klaar. Ook voor eenvoudige vragen, krijg je meteen een handige opsomming:

Hummingbird Google beantwoord je vraag

De reden dat dit in Nederland nog niet naar voren komt in de zoekresultaatpagina’s is tweeledig: aan de ene kant dient Google een taal volledig te begrijpen om dergelijke vragen te kunnen ontleden en aan de andere kant is er data (heel veel data :)) nodig om met bepaalde zekerheid een antwoord te kunnen geven. Beide factoren zijn nog niet beschikbaar voor de Nederlandse (en 99%) van de andere talen. Voor mij en Google staan de komende jaren in het teken van de verschuiving naar een Semantisch Web en gepersonaliseerde search en intentie specifieke zoekmachines. Dit zijn allemaal concepten die uiteindelijk in de praktijk nog weinig impact hebben maar zeer interessant zijn om jezelf avonden in te verdiepen.

Praktisch gezien zal Google de kwaliteit van linkprofielen nog strenger beoordelen. Penguin zit nu in het algoritme ingebakken, dus je zult continu je link profiel moeten monitoren op verdachte, spammy links. Iedereen is bang voor negative SEO, wees gerust, dat vergt expertise en budget wil je dat bij de gemiddelde website effectief uitvoeren. Maar het kan zeker geen kwaad om pro actief je link profiel te onderhouden.

Aangezien techniek nog steeds belangrijk is, maar ook daadwerkelijk flinke impact heeft op je resultaten zie ik dat SEO ook weer wat technischer word. Afgelopen jaren is er veel gefocust op link building, content marketing of elke andere vorm van content maken. Nu komt er weer focust op interne link structuren om de site thematisch goed te structureren en crawl budget zo goed mogelijk te verdelen. Teveel content kan schadelijk zijn, denk aan het Panda algoritme dat een kwaliteitscore berekend voor je pagina’s. Heb je content dat niks toevoegt, haal het weg want met Panda geldt dat meer niet altijd beter is.

Een ander interessant aspect is dat Google continue onder druk staat, zo zoeken veel Amerikanen direct op Amazon.com en slaan Google over. Yahoo heeft een flinke impuls gekregen doordat het nu de standaard zoekmachine in Firefox is. Yandex is al flink ver qua personalized search. Facebook is druk bezig met het optimaliseren van hun zoekmachine, geruchten gaan over het bestaan van een Apple crawler en Baidu (de Chinese zoekgigant) maakt op dit moment ook flinke stappen in hun zoektechnologie en onderzoek naar artificial intelligence. Op dit moment is het dus een race tussen de zoekgiganten wie de eerste algoritmes kan ontwikkelen die menselijk gedrag “begrijpen”. Uiteraard gaat dit nog wel een aantal jaar duren, maar voor je het weet kent de zoekmachine jou beter dan je familie jou kent.

Wil je je SEO uitbesteden? Pas dan op met welke SEO specialist je in zee gaat en stel kritische vragen. Er gebeurt van alles, maar voor de directe SEO optimalisatie trajecten geldt eigenlijk al jaren: houdt het simpel en lever met je content altijd meerwaarde. Dan verdien je je nummer 1 positie.

Comment Section

0 reacties op “Klare antwoorden op SEO onduidelijkheden


Door Bob van Biezen op 12 januari 2015

Leuk artikel Jan-Willem! Ben wel benieuwd welke zaken je hebt kunnen verifiëren met jouw testsites. En wat voor websites gebruik je hiervoor?


Door Jan-Willem Bobbink op 12 januari 2015

Dank Bob! Dat varieert heel erg, van simpele dingen als het testen met rich snippets, welke code word het snelste opgepakt door Google, wat word wel / niet geaccepteerd door Google tot testen met verschillende soorten content om Panda te lokken. Voor het ene heb je 3 pagina’s HTML nodig, voor het ander zul je tekstschrijvers aan het werk moeten zetten. Voorbeeld heb ik ooit beschreven op Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20111223_de_stand_van_zaken_van_review_snippets_in_google


Door Brian op 12 januari 2015

Leuk artikelen! En over duidelijk.


Door Werner op 12 januari 2015

Goed artikel waarvoor dank! Wij gaan de komende periode ook flink aan de slag met het maken van waardevolle content!



Door Nathan Veenstra op 12 januari 2015

Interessant om te lezen. Je ziet de overeenkomsten qua inzichten, soms wat andere inzichten en vooral ook de terechte kritische houding ten opzichte van Google. Want eerlijk is eerlijk: een goed SEO’er hobbelt niet alleen maar braaf achter Google aan.
Dank voor het delen van je inzichten Jan-Willem!

Plaats een reactie