Hoe wordt je website snel door Google geïndexeerd?
Je website sneller laten indexeren door Google?
13 augustus 2013 
in SEO

Je website sneller laten indexeren door Google?

Hoe zorg je ervoor dat je nieuwe website snel opgenomen wordt in de zoekresultaten van Google? En hoe zorg je ervoor dat nieuwe content, zoals blogs op je website, snel door Google wordt geïndexeerd? Wanneer je een nieuwe website hebt gemaakt of een nieuw blog hebt geschreven, dan wil je natuurlijk dat deze snel te vinden is in Google. Enthousiasme maakt dan al snel plaats voor ongeduld… ;) In dit artikel zal ik 3 tips geven om je website sneller te laten indexeren door Google en dus sneller getoond te worden in de zoekresultaten.

Tip: Wil je jouw website helemaal perfect inrichten om te scoren in Google? Download dan gratis Winnen in Google!

Hoe bepaalt Google de snelheid van indexeren?

Google is een zoekmachine die probeert om alle websites op het internet te indexeren. Dat valt nog niet mee, want het internet groeit ontzettend snel en tegenwoordig zijn er al meer dan 3,5 miljard pagina’s te vinden op het internet. Al die pagina’s zijn natuurlijk niet 24 uur per dag in de gaten te houden door Google.

Google moet deze miljarden webpagina’s indexeren en dus verwerken ze niet elke dag alle wijzigingen op alle websites. Ze hebben daar een eigen prioriteit in die zij ‘cafeïne indexing’ noemen. Ze moeten enerzijds kijken naar alle nieuwe websites die verschijnen om te indexeren en anderzijds in de gaten houden wat er op alle bestaande websites wijzigt.  Je zult in eerste instantie gewoon moeten afwachten totdat Google (terug) naar je website komt en jouw website of pagina indexeert. Dat proces kun je op 3 manieren versnellen:

1. Werken met Google Webmaster Tools

Je kunt Google een handje gaan helpen door je website met Google te laten communiceren. Je kunt Google via Webmaster Tools automatisch een seintje geven wanneer je iets aan je website toevoegt of weghaalt. Dit doe je door een (XML) sitemap van je website te genereren en vervolgens op te geven in Webmaster Tools. Zorg ervoor dat je sitemap automatisch door je website gegenereerd en bijgewerkt wordt, dan automatiseer je dit proces namelijk volledig.

Sitemap toevoegen in Webmastertools

Weet je niet zeker of je sitemap op dit moment goed werkt? Controleer het dan met één van deze SEO checks.

2. Zorgen voor backlinks en links vanuit social media

Wanneer je website of nieuwe content online staat en je hebt een seintje gegeven aan Webmaster Tools dan heb je de basis gelegd, de rode loper ligt dan uit voor zowel Google als voor bezoekers. Om beide partijen snel te bereiken en de waarde van je website te benadrukken moet je gaan zorgen voor “sociale aanbevelingen”, oftewel: zorgen dat anderen het over je hebben en naar je verwijzen.

Vanuit de basisfilosofie van Google geldt: Hoe meer er naar je verwezen wordt, des te waardevoller je bent. In eerste instantie ging dat op voor de hoeveelheid backlinks naar je website, later kwam daar ook de kwaliteit en relevantie van die backlinks bij en tegenwoordig zie je dat links vanuit social media (sociale populariteit) ook meewegen. Niet alle mensen die zich met zoekmachine optimalisatie bezig houden zijn het eens over de waarde van social media voor SEO.

Ik raad je aan om bij een nieuwe website met beide aan de slag te gaan (zowel backlinks als sociale links) en bij nieuwe content, zoals blogs, op je website alleen nog te focussen op de social media kant. Wanneer ik een nieuw blogbericht op mijn website plaats dan doe ik steevast dit:

  1. Het bericht “liken” met mijn eigen Facebookprofiel
  2. Een los bericht (+ link naar het blogbericht) op het prikbord van mijn profiel zetten
  3. Een los bericht (+ link naar het blogbericht) op het prikbord van mijn Fanpage zetten
  4. Een los bericht (+ link) in relevante Facebook groepen plaatsen (niet altijd relevant)
  5. Een tweet plaatsen op mijn Twitterprofiel (+ link naar het blogbericht)
  6. Het bericht een +1 geven met mijn Google plus profiel
  7. Een los bericht (+ link naar het blogbericht) op mijn Google plus profiel plaatsen
  8. Een los bericht (+ link naar het blogbericht) op mijn Google plus bedrijfspagina plaatsen

Let op Google plus!

Met name Google plus zal de komende tijd een steeds sterkere invloed krijgen op de zoekresultaten en snelheid van indexeren. Natuurlijk doe je mij er een groot plezier mee wanneer je hieronder even op de +1 knop wilt klikken ;)

Extra tip: Ook je SEO structuur en met name je (geautomatiseerde) interne links dragen bij aan de snelheid van indexeren. Wanneer je op enkele “sterke” pagina’s op jouw website (die reeds geïndexeerd zijn) een linkje naar je nieuwe pagina plaatst dan zul je zien dat je sneller opgepakt wordt.

Bouwen aan een website reputatie bij Google

Zoekmachine optimalisatie kun je ook zien als het opbouwen van een reputatie bij Google. Op het moment dat je website voor het eerst het daglicht ziet begin je met een schone lei bij Google. Vanaf dat moment bouw je aan je reputatie.

Hoe meer je (goed) doet, des te sterker je reputatie wordt.
Hoe meer je fout doet (blackhat SEO), des te slechter je reputatie wordt.
Hoe beter je website reputatie is, des te sneller je geïndexeerd wordt en des te hoger je scoort.

Met de toolbar van MOZ kun je snel je domein- en pagina autoriteit bekijken om te zien hoe sterk je reputatie is:

moz-toolbar

Wanneer je wilt dat je reputatie snel gaat groeien dan raad ik je aan om te focussen op de menselijke factor in je website. In mijn ogen bestaat dat uit de volgende speerpunten:

  1. Een goede contentstrategie (regelmatig bloggen, focus op waarde)
  2. Hoge interactie (reaties van lezers op je blog)
  3. Social media invloeden (veel likes, tweets, +1’s en sociale betrokkenheid)
Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Menno Bouma op 13 August 2013

Simpele en doeltreffende tips! Doe het zelf ook altijd zo en binnen enkele uren staat m'n artikel al hoog in Google :)

Door Artikel Marketing op 11 March 2015

Door gebruik te maken van Social media wordt je gepubliceerde artikel ook sneller geïndexeerd, ga je artikel maar eens promoten via twitter facebook pinterest e.d. Meestal ( is mijn ervaring ) wordt je artikel binnen 2 a 3 dagen al goed opgenomen in de zoekmachines

Door juri op 14 August 2013

Hoe zit het dan eigenlijk met artikel marketing?

Door Tonny Loorbach op 14 August 2013

Bij artikel marketing plaats je jouw artikelen op andermans websites. Je kunt daarmee bijvoorbeeld meer exposure krijgen voor je materie maar ook backlinks verkrijgen. In het kader van dit artikel zou je met een gastblog bij een ander kunnen zorgen voor een backlink voor je nieuwe website / nieuwe content. Wanneer je artikel marketing voor de backlinks doet is het echter wel veel werk, je moet namelijk wel duplicate content voorkomen en dus kun je jouw artikel niet klakkeloos op meerdere websites plaatsen (ook niet met content spinners).

Door Thomas op 24 August 2013

RSS is dat evengoed als een sitemap te hebben voor beter de indexeren in Google?

Door Tonny Loorbach op 16 September 2013

Nee, dat staat los van elkaar. Je moet echt een sitemap hebben en doorgeven bij Google webmastertools.

Door Rowdy op 26 August 2013

Hoi Tonny, Waardevol artikel en heb direct alles toegepast!

Door Robin op 29 August 2013

Hallo Tonny, helpt het echt om je eigen berichten te delen op je eigen social media pagina's? Zelf heb ik nog niet echt veel bezoekers op mijn site en ook geen likes of +1's. Werkt het dan niet averechts als ik zelf al mijn artikelen like en een +1 geef?

Door Tonny Loorbach op 16 September 2013

Nee dat werkt zeker niet averechts. Het is logisch dat jij jouw content via je social media profielen promoot. Zeker doen!

Door Daniel Mulder op 6 September 2013

Bedankt voor dit interessante artikel. Met mijn blog Google+ Marketing richt ik mij specifiek op Google+ en heb daar nu veel ervaring mee. Het is heel eenvoudig om het "goed" te doen maar daardoor ook om het net niet goed te doen. Heel basic moet je dit hebben: 1) de eigen website is gekoppeld aan een Google+ pagina; 2) authorship markup is aangebracht (badge met rel=publisher van website naar pagina en een link terug op de Google+ pagina op het tabblad Over > Links 3) optioneel doe je dit ook voor je persoonlijke profiel per artikel met ref=author 4) Onder alle relevante content staat jouw naam altijd hetzelfde geschreven Maar dan ben je er nog niet. Je moet het op de juiste manier linken als je het plaats, je moet op een bepaalde manier weer delen binnen het netwerk voor maximale ketens in de echo en je moet gerich berichten sturen naar doelgroepen relevant voor het onderwerp. En zo zijn er echt nog meer dingen maar als je hier al bent gekomen dat wordt al je content binnen 24 uur geïndexeerd en eindigt hoog, hoger dan je verwacht. De echt toppers, en op een niveau waar de meesten nooit zullen komen, krijgen het voor elkaar dat er engagement is, er echte volgers zijn en dat leven is op de Google+ pagina. Als je dat voor elkaar krijgt dan merk je pas echt dat Google daarvoor een heel eigen catering heeft. Gr. Daniel Mulder

Door Tonny Loorbach op 16 September 2013

Zie hierover ook dit artikel: http://internetmarketinguniversiteit.nl/zoekmachine-optimalisatie/google-author-rank/

Door Koen Schipper op 13 September 2013

Hallo Tonny, Interessant artikel. Ga hier veel van toepassen, al dan niet al toegepast. Hopen dat het dan wat sneller gaat. Heel erg bedankt, Koen Schipper

Door Danielle op 16 September 2013

Wij zijn vandaag met onze webshop online gegaan en nu geeft Google het volgende aan: "Er is geen beschrijving beschikbaar voor dit resultaat vanwege robots.txt – meer informatie." Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat Google dit niet meer laat zien? Hoe kunnen wij dit voorkomen of verhelpen?

Door Tonny Loorbach op 16 September 2013

Ik weet niet precies waar Google dit aangeeft maar wanneer dat in Webmastertools is dan kan het zijn dat je website nog op noindex (niet indexeren) staat. Die gegevens staan in de robots.txt van je website.

Door Marcel op 29 September 2013

Goed artikel! In mijn optiek vind Google je website / pagina (na verloop van tijd) altijd wel, maar een handje helpen kan natuurlijk geen kwaad. :) Gr, Marcel

Door Tonny Loorbach op 29 September 2013

Haha ja dat is waar maar ik kan je wel garanderen dat je met die insteek niet het maximale in Google (qua SEO) gaat bereiken, zonde. Als je de juiste werkwijze aanneemt haal je zoveel meer resultaat, echt laaghangend fruit ;)

Door Brenda op 30 September 2013

het publiceren en verspreiden van persberichten op diverse media websites is een uitstekende methode om websites snel laten te indexeren. Werkt bij mijn nieuwe sites perfect.

Door Snap Media op 5 July 2014

Gebruik maken van Google Fetch, staat je artikel binnen 30 tellen in Google,

Door Evert op 21 November 2014

Bedankt voor de waardevolle tips ga er gelijk mee aan de slag

Door Melvin Wessels op 9 March 2015

Hallo, Goed artikel! Ik heb de afgelopen tijd de inhoud van verschillende pagina's gewijzigd/verbeterd. Wanneer ik bij Google WMT kijk zie ik dat het aantal geïndexeerde pagina's daalt. Is dit logisch of heb ik dan iets verkeerd gedaan? Groetjes Melvin

Door Bart op 3 July 2017

Bedankt voor dit interessante artikel, Tonny!

Door Kim op 14 September 2017

Dank voor dit reuze interessante artikel, zo leer je ieder keer wat bij. Liefs Kim

Door Edward op 26 June 2018

Dank voor dit artikel, we kunnen dit soort informatie erg goed gebruiken. Ga zo door!

Door Kimberly op 27 July 2018

Mooi artikel! Is het verstandig om berichten die je op je eigen website zet direct via Facebook te delen? (en andere social media?)

Door Veerle Özer op 16 October 2018

help altijd sociale media en links, interessant artikel, groeten voor Search Console is ook een goede en snelle manier

Reactie plaatsen