Hummingbird: Google’s Algoritme Update + Het Effect op SEO
Google Hummingbird en het effect op SEO
4 november 2013 
in SEO

Google Hummingbird en het effect op SEO

Google Hummingbird, Google’s nieuwste algoritme update na o.a. de Cafeïne– , Google Venice, Google Panda en Google Pinguin update is bedoeld om Google nog dichter bij haar doel gaan brengen. Met de Hummingbird update wil Google door middel van geavanceerde kunstmatige intelligentie beter leren begrijpen wat de exacte betekenis van een bepaalde zoekopdracht is die een gebruiker op Google intypt. Daarmee kan Google nog relevantere resultaten tonen (relevantie is een van de kernwaarden in SEO).

Wat houdt Google Hummingbird precies in?

Stel dat je in Google zoekt op ‘fiets kopen’ en je hoopt daarmee een overzicht te krijgen van alle winkels in de buurt waar jij fietsen kunt kopen. Het is vervolgens aan Google om deze term te leren begrijpen zoals een mens deze bedoelt en het gewenste zoekresultaat te laten zien. Wat je het liefste wilt is dat Google alleen de winkels bij jou in de buurt laat zien waar je een fiets kan kopen en niet winkels aan de andere kant van Nederland. Kortom, Google moet de betekenis van de zoekopdracht begrijpen en door hebben dat het woord ‘kopen’ kan inhouden dat alleen lokale zoekresultaten gewenst zijn.

zoekopdracht na google hummingbird

Zoals je ziet geeft Google relevante zoekresultaten weer, namelijk fietsenwinkels bij mij in de buurt (Amsterdam). Helaas ziet Google nog niet dat ik bij het fietsdepot van Gemeente Amsterdam geen fiets kan kopen. Deze site scoort echter hoog om hij veel autoriteit heeft opgebouwd. Voor ons is het soms al lastig om te begrijpen wat iemand bedoelt, maar hoe maak je dit dan een machine wijs?

Synoniemen & Context

Google probeerde dit in het verleden te begrijpen door naar synoniemen van de zoektermem te kijken. Deze oplossing is echter marginaal, aangezien synoniemen van betekenis kunnen verschillen afhankelijk van hun context. Ook heeft een werkwoord zoals ‘laten’ bijvoorbeeld wel 11 verschillende betekenissen. Nu hebben we weer een soortgelijk probleem: hoe leer je een machine om de juiste van deze 11 betekenissen te kiezen?

Hummingbird lost dit probleem op door goed naar de context te kijken en daardoor de betekenis van de zoekopdracht gemakkelijker, beter en sneller te kunnen begrijpen. De betekenis van een woord wordt dus ontcijferd aan de hand van de relatie die dit woord heeft met de andere woorden in de zoekterm.

Context is King :)

Waarom heeft Google Hummingbird ingevoerd?

Tegenwoordig is het ook mogelijk om gesproken zoekopdrachten in te dienen met Google Voice Search of Siri. Ook  is het zo dat meer en meer mensen zoektermen invoeren als “waar is de dichtstbijzijnde supermarkt?”.

Het is zelfs zo dat 20% van alle dagelijkse zoektermen nog nooit eerder door iemand anders is ingevoerd en voor Google dus helemaal nieuw zijn. Ook interessant is het om de verdeling tussen Shorttail en Longtail zoekopdrachten te zien. Daarom moet Hummingbird, net zoals elke andere algoritme update, ervoor zorgen dat Google beter in staat is om elke bezoeker te voorzien van een stuk informatie die zo nauwkeurig mogelijk aansluit bij zijn of haar wens. Elke algoritme update die Google uitbrengt heeft als doel om Google dichter haar doel te brengen. Google’s mission statement is:

mission statement google

Hummingbird sluit hierop aan door ervoor te zorgen dat de informatie die mensen te zien krijgen in Google ‘useful’ (nuttig) is. Google wil steeds meer een proactieve informatie verstrekker worden in plaats van een reactieve zoekmachine.

Kan ik hierdoor mijn positie verliezen?

in principe verandert er hiermee niks voor je SEO Strategie (wanneer je het al die tijd goed deed ten minste). Alle updates die Google doorvoert liggen volledig in lijn met hun filosofie. Voor een goede SEO strategie welke bestand is tegen al dit soort updates verwijs ik je graag naar het boek Winnen in Google. Als je website relevant, kwalitatief en uniek is voor je (be)zoeker, dan zal je website niet stijgen of dalen als een gevolg van Hummingbird. Het zijn voornamelijk de websites met weinig tot geen waarde die steeds meer nadeel krijgen van deze hele Google dierentuin. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Hoe laat je Hummingbird in je voordeel werken?

Het is nu dus nog belangrijker geworden om inhoud te creëren op je website die mensen graag delen of naar zullen linken. Ook de invloed van Social Media op SEO wordt namelijk steeds groter. Over het algemeen is dit waardevolle en veelzijdige inhoud. Als je bouwt vanuit een degelijke Thuisbasis en van daaruit autoriteit (website reputatie + Author Rank) opbouwt dan zul je zien dat artikelen van jouw hand makkelijker scoren in Google en dat je website sneller door Google geïndexeerd zal worden. Wanneer je de juiste strategie hanteert dan zul je tevreden mee kunnen varen op de golven van elke nieuwe algoritme update en hoef je niet bang te zijn dat je schip ooit ten onder zal gaan.

Hoe sterker jouw filosofie overeenkomt met die van Google, hoe makkelijker je het jezelf, Google en je bezoeker maakt

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.

Door Davey Groothedde op 4 November 2013

Interessant artikel Seph!. De manier van Google Hummingbird is denk ik vooral van toegevoegde waarde voor mensen die een fysieke winkel hebben ofniet?. Bedankt maar weer voor de informatie!. Groeten Davey

Door stefan op 5 November 2013

Google is de afgelopen maanden veel aan het updaten, ik merk goed dat mijn websites zijn gedaald in de zoekresultaten en dat nieuwe sites (absoluut geen toegevoegde waarde hebben) voorsprong krijgen. naar jaren lang tussen de 200 en de 300 bezoekers per dag is de website gedaald met bezoekersaantallen naar 120 per dag, tevens merk ik dat sommige artikelen lager worden ggeindexeerd in de zoekresultaten. Kan mij voorstellen dat social media een belangrijker factor is, maar Google moet niet zo veel updates uitvoeren, want je wordt er werkelijk gek van.

Door Jos op 7 November 2013

Ik weet niet of het iets met Hummingbird te maken heeft, maar ik zag onlangs wel iets heel opvallends en aparts: Ik zocht op "sarah huren" (omdat mijn vrouw 50 werd) en bij de normale resultaten stonden websites waar in de title geen plaatsnaam staat, maar Google had die zelf aan het eind van de title toegevoegd. Op positie 2 stond de site www.geboortebordhuren.nl en zoals je in de broncode kunt zien staat dat daar geen plaats in de title. Van de andere kant, als ik intyp "sarah huren sittard", dan wordt het niet toegevoegd in de title. Bizar, vond ik. Misschien schrijf ik daar nog een artikel over op mijn website, met screenshots erbij.

Door Jasper Van Braekel op 9 November 2013

Dag Jos, Het is namelijk zo dat Google aan de hand van de content op uw website een Titel kan weergeven die niet in uw title-tag staat. Omdat Google voor sommige zoekacties een andere titel relevanter vindt voor een bepaalde zoekactie. Bijvoorbeeld: Stel je zoekt naar de merknaam "Coca Cola", mocht de website van Coca Cola zijn merknaam niet in de title-tag plaatsen van de website of stel men zet Coca Cola helemaal achteraan in de Title-tag , dan kan het zijn dat Google de titel als volgt zal opmaken "Coca Cola: Great Taste!" terwijl Coca Cola niet in de Title-tag stond.

Door Jordy op 11 November 2013

Social media is inderdaad een belangrijke factor aan het worden, in toenemende mate Google+. Het lijkt bijna wel dat Google af wilt van al die (vele, kleinere) SEO sites die goed scoren op belangrijke termen, en er (met deze update) in toenemende mate voor gaat zorgen dat het een full-time bezigheid gaat worden om 1 website goed bij te houden. Andere vraag: Google gaat nu ook al de SEO zoektermen niet meer laten zien in webmaster tools, analytics, etc. Weet iemand daar al een goede oplossing voor?

Door Seph Fontane Pennock op 13 November 2013

Dag Jordy, Dat heb je goed verwoord ja, inderdaad. Precies om die reden hebben wij er ook altijd voor gekozen om vanuit een thuisbasis te werken. De oplossing voor het 'not provided' probleem in Google Analytics vindt je hier: http://internetmarketinguniversiteit.nl/zoekmachine-optimalisatie/not-provided-probleem-manieren-zoekverkeer-weer-kunnen-meten/ Groet!

Door Romano Groenewoud op 26 December 2013

Goed informatief artikel. Google+ en authorship zullen zeker helpen met rankings, maar voor mijn eigen niche websites en klanten zijn het toch echt high PR backlinks die de resultaten leveren, niet wat +1's of dergelijke...

Door Henk Cools op 10 June 2014

Goedemorgen, onze webshop is een groothandel voor Relatiegeschenken, promotieartikelen e.d. De laatste update van Google is primair bedoeld voor locale bedrijven die aan pariculieren verkopen. Zoals de fietsenzaak in je voorbeeld. maar als je een fietsgroothandel zoekt, is het helemaal niet noodzakelijk, zelfs wenselijk als die NIET in bij je in de buurt (Amsterdam) zit. Dit omdat bijvoorbeeld de huisvestingkosten in Almelo, of België lager zijn en dat daardoor de verkoopprijs lager zal zijn. De updates zijn dus bedoeld voor de "oude" detailhandel en niet de modernere webshops, die werken niet lokaal maar door heel Nederland of zelfs Europa. Is daar een SEO oplossing voor?

Door Niels op 10 January 2018

Is dit nu de meest recente update van Google?

Reactie plaatsen