arrow_drop_up arrow_drop_down
3 oktober 2014 
in SEO

Hoog in Google is geen doel

Hoog in Google, goed gevonden worden. Iedereen wil scoren in de zoekmachines. Maar even: hoog in Google is geen doel. Ja, ik meen het. Knuppel en hoenderhok? Dat zeker. Voor iemand die zich professioneel met zoekmachine optimalisatie bezighoudt is het natuurlijk een heel vreemd statement. Maar ik meen het wel. En natuurlijk leg ik het haarfijn uit.

Maar hoog in Google levert toch omzet op?

Natuurlijk levert een hoge positie in Google jou wat op. Want hoe hoger in de zoekmachines, hoe meer bezoekers op je website. En hoe meer bezoekers, hoe meer (potentiële) klanten. Allemaal juist en correct. En weet je wat? Ik houd ook altijd het verhaal dat niemand meer een telefoongids gebruikt. Het bedrijf De Telefoongids heeft niet voor niets de transitie gemaakt naar DTG om zich daarna toe te leggen op het maken van websites. Zelfs online telefoon- en bedrijvengidsen worden nauwelijks meer geraadpleegd. Want wees eerlijk, hoe zoek jij details van een bedrijf?

Hoog in Google is geen doel - detelefoongids.nl online directory
Toch levert een hoge positie in de zoekmachines niet per se meer omzet op. Al lijkt dat wel logisch…

Gebruik je wel de juiste zoekterm?

Het meest relevant is om te weten of je wel inzet op de juiste zoekterm. Ik ben een warm pleitbezorger van gedegen onderzoek naar de juiste zoektermen. Als je dat niet eerst doet, ben je doelloos, of richt je je pijlen op het verkeerde doel. Twee belangrijke redenen om zoektermen-onderzoek te doen:

  1. Om te onderzoeken of er vaak genoeg op een bepaalde zoekterm wordt gezocht
  2. Om te onderzoeken of de concurrentie niet te sterk is op de zoekterm van jouw keuze

Beide licht ik natuurlijk graag even toe:

1. Wordt er wel op “jouw” zoekterm gezocht?

Heel belangrijk is het zoekvolume: hoe vaak wordt er maandelijks (gemiddeld) gezocht op de zoekterm die jij gebruikt of wilt gebruiken? Ik kan heel trots roepen dat ik op positie 1 sta met ‘tekstschrijver apeldoorn’, ‘zoekmachine optimalisatie apeldoorn’ en ‘seo specialist apeldoorn’. Lijkt mooi, klinkt leuk, maar is weinig relevant, want er wordt zo weinig op gezocht dat Google’s Keyword Planner aangeeft dat het gemiddelde zoekvolume 0 is. Kortom: zonde om daar tijd en moeite (of zelfs geld) in te steken.

Hoog in Google begint met de juiste zoektermen

2. Is de concurrentie niet te sterk?

Zodra je de zoekterm(en) hebt bepaald waarmee je voor jouw website aan de slag wilt, is het van belang om de concurrentie te bekijken. Hoe sterk is de concurrentie in de top 10 van Google? Of liefst zelfs: top 5, want die eerste 5 posities zijn goed voor ruim 75% van de kliks! Wanneer het concurrentieveld te competitief is, is het verstandig om je te focussen op een zoekterm waarmee je meer kans om hoog te eindigen. Uiteindelijk levert positie 1 met een zoekterm waar gemiddeld 360 keer per maand op gezocht wordt meer op dan positie 5 met een zoekterm waarop gemiddeld 1500 keer per maand wordt gezocht.

Kliks op posities 1 - 10 in Google volgens Chitika
Zoals je in bovenstaande statistieken kunt zien, leveren de organische posities 1 tot 5 ruim 75% van de kliks op (bron: Chitika.com). Een simpel rekensommetje levert dus op:

  • 32,5% x 360 = 117 maandelijkse bezoekers
  • 6,1% x 1500 = 91,5 maandelijkse bezoekers

Aan jou de keuze waarop jij zou inzetten, zeker wanneer de concurrentie op de laatste zoekterm zo hoog is dat positie 5 geen vanzelfsprekendheid is en de eerste vrijwel zeker een nummer 1-positie oplevert.

Dan kom je hoog in Google, en dan?

Ok, hoog in Google is mooi en levert je bezoekers op. Tot zover helemaal waar. Maar levert jou dat ook op wat je werkelijk wilt? Want een bezoeker is niet per se een klant, en je hebt klanten nodig, geen bezoekers. Bezoekers kunnen natuurlijk klanten worden, maar dat is geen zekerheid. Sterker nog, bezoekers kunnen zó vertrokken zijn van je website. Hier zijn diverse redenen voor, waarvan de belangrijkste zijn:

  1. Je bezoeker vindt niet wat hij zoekt; dit kun je niet altijd uitsluiten, hoe goed je je website voor elkaar hebt
  2. Je geeft niet direct duidelijkheid in wat je doet; hiervoor raad ik sowieso aan om een tagline in te zetten op je website
  3. Je website is niet echt mooi en gebruiksvriendelijk; laten we eerlijk zijn, een onoverzichtelijke of schreeuwerige website verlaat je toch direct?

Een verschrikkelijk lelijke en gebruikersonvriendelijke website

 

Kijk eens naar bovenstaande website. Het rechter gedeelte van de website lijkt nog niet zo slecht, maar dat is schijn. Allereerst valt natuurlijk op dat de linkerkolom werkelijk niet prettig oogt. Het rechter gedeelte echter, is een Flash animatie, die zich blijft herhalen. Naast het feit dat deze Flash animatie het je niet makkelijk maakt om direct het telefoonnummer te zien, is Flash ook nog eens dodelijk voor je zoekmachine-optimalisatie. Om maar niet te spreken van het feit dat veel apparaten geen Flash ondersteunen, waardoor deze website op vrijwel geen enkele smartphone zal werken.

Overigens is een lelijke site niet de enige conversiekiller. Ook een prachtige website kan heel slecht converteren. Zoals in punt 2 al aangehaald wordt, is duidelijkheid bieden ook erg belangrijk. Onderstaande website heeft echt een prachtige pagina ‘above the fold‘, en als je dan naar beneden scrollt, zie je nog steeds een heel mooi vormgegeven website. Maar heb jij enig idee wat je hier kunt?

Hoog in Google: en dan? Mooie website zonder duidelijkheid

Hoog in Google kan geen doel zijn

Iedereen die iets met verkoop doet, of op een andere manier bepaalde doelen moet halen, weet dat een doel concreet moet zijn. Alleen wanneer je een concreet, helder omschreven doel hebt, kun je ook daadwerkelijk zien of je je doel haalt. Een bepaalde positie in de zoekmachines (gezien het marktaandeel van meer dan 90%, heb ik het dan voor het gemak over Google) kan niemand je beloven. Tenzij het een zoekterm is die heel zwak is (waar niet of nauwelijks op gezocht wordt) of die uiterst zwakke concurrentie heeft. En dan nog: niemand weet echt exact welke factoren een rol spelen en kan jou dus echt een nummer 1-positie beloven. ‘Hoog in Google’ zelf is niet concreet genoeg om een doel te zijn, en een nummer 1-positie (of desnoods een andere positie op pagina 1) op een relevante zoekterm kan niemand je garanderen.

Hoog in Google is geen doel, maar een middel

Wanneer iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, heeft deze een bepaalde verwachting. Wordt aan deze verwachting niet voldaan wanneer ze jouw website bezoeken, heb je werkelijk niks aan goed presteren in de zoekmachines. Hoog in Google is dus ook geen doel, maar een middel. Het is een mooi middel om jouw doelgroep te vergroten en die te bereiken. Het werkelijke doel is echter de bezoekers die je uit Google krijgt aan te zetten tot actie, te laten converteren dus.

Wat betekent dit voor je SEO-strategie?

Natuurlijk moet je wel gevonden worden. Toen de fysieke detailhandel zijn hoogtij vierde was het ook beter om een winkel op een goede locatie te hebben, omdat dat meer bezoekers opleverde. En op je website wil je uiteraard ook meer bezoekers en daar helpt goede vindbaarheid in de zoekmachines natuurlijk enorm in.

Mijn advies voor jouw SEO-strategie is om:

  • in te zetten op zoektermen die concreet genoeg zijn dat een koopintentie aannemelijk is
  • deze zoektermen goed te onderzoeken op concurrentie om te bepalen of het reëel is op pagina 1 te komen
  • direct duidelijkheid te bieden aan de bezoeker van de webpagina en daarmee in te zetten op conversie
  • hoog in Google daarmee dus in te zetten als middel, niet als doel

Uiteindelijk stel je wel een bepaalde positie in de zoekmachines als doel, omdat je ook moet kunnen meten of je daarin je doelstellingen bereikt. De posities in de zoekmachines zijn echter geen einddoel en dienen enkel als onderdeel van je sales– en marketingdoelstellingen.

Wat mij betreft zou vrijwel iedereen moeten denken: “Dat wist ik al lang”. Was dat bij jou het geval?

Over de schrijver
Met passie voor internet en search, een commerciële achtergrond en aangeboren taalvaardigheid begon ik eind 2012 met Letterzaken. Van tekstbureau naar specialist op gebied van webteksten en SEO, is de drive vooral om MKB-ondernemingen en ondernemers resultaat te helpen boeken op het internet. Er liggen zoveel kansen die ik je graag help te benutten. Mijn doel is jou te helpen op het gebied van content, vindbaarheid en conversie. Want je wilt toch omzet halen uit je website?
Thijs van Halewijn
Door

Thijs van Halewijn

op 3 October 2014

Spijker op zijn kop, Nathan! Je 'winkel' moet gevonden worden, maar hij moet zo aantrekkelijk zijn, dat men binnengaat, en beter nog: richting kassa gaat met jouw product in de hand! Ofwel, iets bij je koopt.... Leuk en relevant verhaal!

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 3 October 2014

Dank je wel Thijs. Ondanks dat ik me (onder andere) met SEO bezighoud, vind ik de focus op enkel de vindbaarheid, die je vaak merkt, niet goed. Met een winkel op een A-locatie in een grote stad haal je nog steeds weinig omzet wanneer deze bij de voorgevel al klanten afstoot. En als de routing niet klopt, de behulpzaamheid van het personeel te wensen overlaat en het assortiment niet actueel is, verlaten de klanten zeker je winkel. En die laatste zin van je: dat is waar ik het voor doe! :-)

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 6 October 2014

Leuke uiteenzetting Nathan! Dit is inderdaad een veel gemaakte denkfout, al denk ik wel dat de meeste management teams van midden en grote organisaties het wel zien als een middel. Ik ben het volledig met je eens, het moet een middel zijn, geen doel ;-) En zoals je zelf al aangeeft een doelstelling als "hoog in Google" is niet concreet genoeg, althans niet volgens het SMART principe.

Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 7 October 2014

Dank voor je reactie Mark. En ik mag hopen (en aannemen) dat bij middelgrote en grote organisaties hoog/hoger in Google geen doel is. Niettemin hoor ik het nog steeds erg vaak: "we willen graag hoog in Google komen", terwijl ze daar dan soms ook nog eens bij denken dat Adwords de oplossing is. Niks mis met Adwords, als je het op de juiste manier en om de juiste reden inzet. Maar ik zal mijn klanten altijd aanraden om eerst in te zetten op SEO en daarna pas SEA te overwegen. Tenzij ze echt direct resultaat nodig hebben, dan loont het de moeite om te investeren in Adwords.

Erik Dekker
Nathan Veenstra
Door

Nathan Veenstra

op 7 October 2014

Dank je Erik. Mag ook wel wat mij betreft. Ik zeg ook wel eens tegen klanten: "en dan sta je hoog in Google, en dan?". ;-)

Reactie plaatsen