De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

Hoe goede verhalen je hogerop kunnen helpen in Google

In mijn vorige bericht had ik het over het voordeel dat je als taalstudent kunt hebben in de online marketing. Een vlotte pen, er in tijdsbestek van een dag een flink aantal blogs uit stampen die toch nog lekker leesbaar zijn: het kan je in relatief korte tijd veel opleveren.

Nou kan ik dat als oud taalstudent natuurlijk vrolijk verkondigen, maar dat is wel een beetje preken voor eigen parochie. En dus leek het me een goed idee daar wat cijfers tegenover te zetten. Daarom wil ik in dit artikel graag enkele resultaten delen van twee websites.

De focus in dit artikel ligt op de meerwaarde van het schrijven voor andere blogs: je kennis en expertise delen via platformen die staan te springen om de goedgeschreven content die jij te bieden hebt. Dat wil niet zeggen dat je niets meer op je eigen platform moet publiceren. In een video course van Hubspot kwam ik hiervoor een mooie metafoor tegen: ieder stuk content dat je op je eigen domein publiceert is als een storting op een spaarrekening: langzaam maar zeker bouw je er iets mee op voor de toekomst.

Om nú rendement te halen zul je, als je zelf (nog) geen druk bezochte blog hebt, daarnaast op zoek moeten naar andere investeringen. Overigens geef je daarmee je eigen spaarrekening ook meer autoriteit. En dat is toch helemaal mooi meegenomen?

Er zijn honderden blogs die op zoek zijn naar gratis content om te publiceren, waar jij dan best een linkje naar je eigen website in mag zetten. Het enige wat je nodig hebt om bij die platformen binnen te komen, is iets interessants om over te schrijven.

Het verhaal van ruimte

Eén bedrijf waar ik voor werk, heeft nu niet direct het meest “sexy” product: opslagruimte. Daar ben je vrij snel over uitgeschreven. In plaats daarvan zetten we daarom in op het verhaal van wat mensen doen met de extra ruimte die het product ze geeft, en van de spullen die ze er opslaan.

We deden een test bij een blog waar we toevallig goede connecties hadden. Daarbij richtten we ons in eerste instantie op het vertellen van een verhaal dat bij dat platform paste, en waar we zelf mee geassocieerd willen worden: tof en ruim wonen. De content die daaruit voortkwam was eigenlijk heel simpel: een overzichtje van de mooiste Amsterdamse appartementen op Funda (ook nog een beetje aanhakend bij de actualiteit, omdat er juist die week een zolderkamer voor de absolute hoofdprijs was verkocht). Toch werd het met afstand ons best presterende stuk content tot nu toe: een week later was het bericht al bijna 500 keer gedeeld op verschillende sociale media.

Afbeelding1

Aangemoedigd door dit succes benaderden we een tweede platform, met een veel hogere domain authority. Omdat de content hier minder gericht was op lifestyle en meer op technologie, legden we de focus hier meer op slimme manieren om je woonruimte en je verhuizing te structureren. Het aantal keren dat berichten van dit platform werden gedeeld viel tegen in vergelijking met het andere, maar daar staat tegenover dat de welbekende “linkjuice” van deze site natuurlijk weer waardevoller was voor ons eigen domein.

En dat niet alleen. In het artikel rond verhuis apps bespraken we namelijk ook een tool van onszelf, die nog niet officieel gelanceerd was. Resultaat: na het weekend verbaasde de baas zich erover dat er toch al een aantal leads via deze tool waren binnengekomen. Ze bleken van deze gastblog afkomstig, de enige plek überhaupt naar de tool werd verwezen op dat moment.

Het verhaal van de natuur

Een tweede voorbeeld, op en top organisch. Hier gaat het namelijk over een website over natuurgeneeskunde, waar in afzienbare tijd wat toffe resultaten van zijn te delen.

Het gaat om een website met een (zeer) beperkt budget. In een tijdsbestek van twee maanden hebben we deze naar een DA van 12 gebracht, zonder heel veel tijd te hebben gestoken in actieve linkbuilding. Sterker nog: doordat we al onze tijd op deze manier hebben gestoken in uitsluitend sterke backlinks, laten we vergelijkbare websites met veel meer links achter ons in zowel de ranking als de PA. Andere pagina’s met (heel) veel meer links kwamen op deze manier al snel in zicht.

Hieronder zie je een screenshot van de resultaten op een voor deze site erg interessant zoekwoord: bachbloesems overzicht.

Afbeelding2

Ook hier kwamen weer de nodige leads binnen vanaf de gastcontent, die we nooit hadden gehad wanneer we deze artikelen op onze eigen site hadden gepubliceerd. Daarnaast hebben we er natuurlijk voor gezorgd dat de backlinks zo op de site terechtkomen, dat de autoriteit op natuurlijke wijze doorsijpelt naar de rest van de site.

De leukere manier van linkbuilding

Behalve de motiverende resultaten, moet ik zeggen dat het schrijven van onderhoudende stukken content heel wat leuker werk is dan onderhandelen met beheerders met een groot aantal websites in hun portefeuille. Om vervolgens tientallen euro’s neer te tellen voor een handvol links, of je eigen websites vervuilen met een “linkje terug”.

Natuurlijk kun je die linkruil ook opvangen met een extra domein, maar dan moet je die weer op een bepaald niveau zien te krijgen en kom je al snel in een soort vicieuze linkbouw cirkel terecht.

Door jouw verhaal te delen op platformen die zitten te springen om goedgeschreven, waardevolle content, maak je dubbel gebruik van de tijd die iemand anders al heeft gestoken in het opbouwen van een sterke website. Je werkt op een organische manier aan je eigen autoriteit (in Google, maar ook als de autoriteit op jouw gebied). Daarnaast verschijnt de content waar je zo hard aan hebt gewerkt op een platform dat al een trouwe fanbase heeft, en wordt het tenminste gelezen, in plaats van dat het staat te verstoffen op je eigen blog in de hoop dat het ooit gaat indexeren.

Comment Section

0 reacties op “Hoe goede verhalen je hogerop kunnen helpen in Google

Plaats een reactie