Hoe denkt Google over jouw backlinkprofiel?
Hoe denkt Google over jouw backlinkprofiel?
11 februari 2015 
in SEO

Hoe denkt Google over jouw backlinkprofiel?

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw website goed gevonden wordt in Google? Google gebruikt voor de ranking maar liefst 200 factoren. Eén van de belangrijkste factoren is het backlinkprofiel van een website. Hoe zwaar het backlinkprofiel precies weegt bij de ranking is onbekend, maar door de jaren heen is gebleken dat het zeker van grote invloed is. Het algoritme van Google wordt regelmatig bijgewerkt waardoor er ook steeds andere eisen aan het backlinkprofiel gesteld worden.

Aanbevelingen van Google

Een backlink wordt door Google gezien als een aanbeveling van een andere site. Vroeger was het zo dat het aantal backlinks telde voor de waardering van een website, maar zoals de meeste online marketeers wel weten was dit makkelijk te manipuleren. Website-eigenaren en SEO-bedrijven gingen zich volledig richten op het vergaren van zoveel mogelijk backlinks.

Google is daarna gaan experimenteren met verschillende algoritmes en als gevolg hiervan zijn er sinds 2011 de Panda en Penguin updates. De Penguin update is gericht op het backlinkprofiel en de regels worden dus regelmatig aangepast.

Verschillende Google Updates

Backlinkprofiel

De kwaliteit van de backlinks is steeds belangrijker geworden. Daar waar je vroeger misschien een “goed” backlinkprofiel had dat bestond uit startpagina’s en directory’s met een redelijke PageRank (PR) stelt dit nu niets meer voor. Dit wordt eerder als negatief gezien. Het is dus belangrijk om je backlinkprofiel eens goed onder de loep te nemen en eventuele “slechte” links te verwijderen. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de volgende punten:

  • Kwaliteit van de backlinks
  • Verdeling aantal links per pagina
  • Verdeling in soort backlinks en IP adressen
  • Verdeling follow en nofollow links

Kwaliteit backlinks

Zoekmachine-optimalisatie en linkbuilding zijn constant onderhevig aan veranderingen. Zoals eerder in dit artikel aangegeven is het ontzettend belangrijk om een netwerk van links op te bouwen. Daar waar er vroeger alleen werd gekeken naar zoveel mogelijk links met een goede Pagerank is het nu belangrijk om echt naar de kwaliteit te gaan kijken. PageRank wordt al enige tijd niet meer bijgewerkt en om die reden is het nu belangrijk om naar de domein-autoriteit en de pagina-autoriteit te kijken.

Het schrijven van waardevolle content is belangrijker dan ooit. Backlinks vergaren door middel van gedeelde artikelen is de toekomst.

Verdeling links per pagina

Dat overgeoptimaliseerde websites bestraft worden is niets nieuws, een natuurlijke backlinkverdeling per pagina is daarom van groot belang. Er zijn geen getallen bekend voor de verhouding tussen backlinks naar de homepage en deeplinks, dit zijn backlinks naar subpagina’s. Om hier toch wat meer inzicht in te krijgen kun je het backlinkprofiel van je concurrenten of andere succesvolle websites te analyseren.

Een blogger van Hostnet heeft onderzocht wat de verdeling is van websites met de hoogste keyword rankings in Google. Zij geven aan dat de verdeling ongeveer 30% en 70% is, waarbij 30% van de naar de homepage en 70% naar de subpagina’s gelinkt wordt.

Backlinks verdeling op website

Verdeling in soort backlinks en IP adressen

Een backlinkprofiel moet er natuurlijk uitzien, dit betekent dus dat je bijvoorbeeld niet alleen op startpagina’s vermeld moet worden. Een natuurlijke balans tussen blogs, startpagina’s, vermeldingen op sites van zakenpartners, bedrijvengidsen, blogcomments enzovoorts, is belangrijk. Vergelijk jouw backlinkprofiel met je concurrenten en kijk naar de autoriteit van de websites waar jouw backlinks op staan. Het is namelijk belangrijk dat de sites waarop je vermeld wordt een goede domeinautoriteit hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je website geen grote aantallen backlinks ontvangt van hetzelfde IP adres.

Verdeling Dofollow en Nofollow links

Vaak wordt er gedacht dat alleen Dofollow links belangrijk zijn, maar het is juist belangrijk om een goede verdeling tSEO Updates zijn belangrijkussen Dofollow en Nofollow links te hebben. Ook hier zijn weer geen exacte getallen voor bekend, maar kun je wel weer gaan kijken naar websites die goed scoren in Google. Succesvolle websites hebben een minimum van 5% Nofollow links in hun backlinkprofiel.

Nofollow links zijn vooral belangrijk om je website te voorzien van een natuurlijk backlinkprofiel. Zoals eerder aangegeven wordt een overgeoptimaliseerde website bestraft.

Conclusie

Een backlinkprofiel moet natuurlijk opgebouwd worden door een diversiteit aan backlinks op verschillende IP adressen. Hierbij is het belangrijk dat er een verdeling zit in backlinks in blogberichten, vermeldingen op websites van zakenpartners, startpagina’s, domeinen enzovoorts. Slechte links kun je het beste verwijderen en als dit niet mogelijk is kun je gebruik maken van de Disavow Tool.

Zorg ervoor dat je je backlinkprofiel nauwkeurig in de gaten houdt zodat je actie kunt ondernemen wanneer je ziet dat er verbeterpunten zijn.

Hoe sterk is jouw backlinkprofiel? Waar liggen de verbeterpunten?

Over de schrijver
Tijdens mijn opleiding communicatie ben ik de wereld van online marketing ingerold, al snel werd mij duidelijk dat ik hier verder in wilde. Met een aantal jaar ervaring bij verschillen online marketing bureaus werk ik ondertussen met veel plezier als SEO specialist bij We Talk SEO.

Door

Nick van Breda

op 11 February 2015

Hey Laura, Ben een onderzoek aan het doen over welke factoren Google allemaal meeneemt in het bepalen van de SEO. Heb je hier een lijstje van met bijvoorbeeld de verschillen van 5 jaar terug? Daarnaast wat bedoel je met Dofollow en Nofollow? Groetjes en bedankt, Nick

Door

Chelsea Bosters

op 11 February 2015

Hi Nick, Dit is toch wel een recent lijstje: http://backlinko.com/google-ranking-factors. Al ben ik geen "Laura''.

Door

Nathan Veenstra

op 13 February 2015

DoFollow en NoFollow zijn relevante attributen bij links Nick. Zoals je wellicht weet, wordt door een link van de ene naar de andere website link juice doorgegeven. Oftewel: je krijgt een beetje PageRank (PR) mee van de site die naar jou linkt. Er zijn echter redenen waarom dit niet mag gebeuren. Bijvoorbeeld bij advertenties, omdat je dan betaald heel makkelijk je PR kan opkrikken. Betaalde links zijn in feite ook advertenties en zouden dus ook geen PR mogen doorgeven. Hiervoor wordt het rel="NoFollow" attribuut meegegeven aan de link, waarmee je aan Google aangeeft dat deze link geen link juice mag meegeven. Links hebben zonder dit attribuut standaard DoFollow, daar hoef je dus niks aan te doen. Een aantal voorbeeldennog dan, wanneer een link NoFollow moet zijn: - In geval van een webbouwer/webdesigner (link in footer van website die deze heeft gemaakt) - Sociale media (is anders wel heel makkelijk linkbuilden ;-) ) - Bij reacties op een blog of forum (vergelijkbaar met sociale media) Duidelijk zo? :)

Door

Lars Maat

op 11 February 2015

Goed artikel! Vraagje: ik zie in Webmaster Tools heel veel inkomende links met als bron een ip adres. Wat kan ik hieraan doen? De Disavow Tool?

Door

Dennis Stopa

op 11 February 2015

Lars, Je zou kunnen proberen om de IP adressen te 'resolven', en de link controleren. Het kan zijn dat een DNS instelling ervoor zorgt dat je alleen het IP adres ziet en niet het bijbehorende domein. Indien de link er niet 'spammy' uitziet is het niet nodig om de Disavow tool te gebruiken. Dit is nodig voor links waarvan je denkt of weet dat ze slecht zijn voor je linkprofiel.

Door

Lars

op 11 February 2015

Hoi Dennis. Bedankt voor je reactie. Hoe doe ik dat?

Door

Dennis Stopa

op 11 February 2015

De links controleren? Even Google op IP resolve dan kun je het domein achterhalen. Maar je kunt hem ook in de adresbalk van je browser invullen. Je linkprofiel controleren komt echter wel iets meer bij kijken.

Door

Lars Maat

op 12 February 2015

Als ik het IP adres probeer te resolven krijg ik geen website in beeld of wat dan ook. Alleen dat het IP adres uit Tsjechië komt...Ik heb geen idee of de link spammy is maar er komen meer dan 20.000 links van dit IP adres naar de site. Dat, en het feit dat hij uit Tsjechië komt, geeft mij het gevoel dat dit niet gunstig is voor mijn site... suggesties?

Door

Rosanne

op 11 February 2015

Interessant artikel! Het krijgen van backlinks is niet zozeer het probleem, maar wel het krijgen van genoeg referring domains en IPs. Maar kwaliteit boven kwantiteit!

Door

Laura

op 11 February 2015

Klopt helemaal Rosanne, daar draait het artikel om en hierin proberen wij ons als bedrijf ook te onderscheiden.

Door

Esmee

op 11 February 2015

Heel helder geschreven artikel. Dank.

Door

Hans

op 11 February 2015

Goed artikel, maar hoe weet ik nu hoe Google over mijn backlink profiel denkt? Is daar een tool voor? Of is er een stappenplan dat ik moet volgen om te achterhalen hoe goed mijn backlink profiel is in de ogen van Google?

Door

Laura

op 12 February 2015

Het is belangrijk om je backlinkprofiel te analyseren, hier zijn verschillende tools voor. Je kunt je goed inlezen via artikelen. Wanneer je op zoek gaat naar tools is het belangrijk dat ze kijken naar de kwaliteit van de backlinks.

Door

roderick

op 11 February 2015

leuk artikel ..., maar 'een blogger van Hostnet heeft onderzocht' is wel een beetje mager als bron. En ik snap de gedachte achter de verdeling, maar in de praktijk zullen de meeste links toch richting de homepage gaan lijkt me. Waarom zou Google dat dan niet als natuurlijk zien vraag ik me dan soms af?

Door

Alexander van Aken

op 12 February 2015

Hey Roderick, Ik ben geen blogger, maar wel degene die dat artikel (op verzoek) heeft geplaatst op de hostnet blog. Hier is de link: http://weblog.hostnet.nl/2014/12/10/wat-een-goed-backlinkprofiel/ Overigens, die 30% vs 70% verdeling komt, onder andere, naar voren in de 2014 ranking factors studie van Search Metrics http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Door

Jan-Willem Bobbink

op 12 February 2015

Zoals je zelf al meerdere keren aangeeft, zijn heel veel factoren niet duidelijk. Dit komt omdat het voor elk zoekwoord, elke website, elke niche weer anders is. Het heeft dan ook geen enkel nut om te zeggen dat je 30% deeplinks moet hebben, dat geldt voor de bakker op hoek wellicht, maar bij een site als marktplaats is het veel logischer dat er maar 30% naar de homepage gaat. Nofollow / follow links is al helemaal een rare opmerking. Vanuit SEO oogpunt is het niet logisch om nofollow links te gaan regelen, dus dat zou je vanuit de insteek van dit artikel achterwege kunnen laten. De balans nofollow / follow links is wat mij betreft dan ook een hardnekkige SEO Mythe :) Misschien voor een vervolg artikel Majestic gebruiken om de kwaliteitsverschillen in een linkprofiel toe te lichten? Zie ook https://blog.majestic.com/research/identifying-a-bad-backlink-profile/

Door

Koen Evers

op 12 February 2015

Een balans in do en nofollow is zeker wel noodzakelijk, als jij als enige partij geen nofollow links in je linkprofiel gebruikt dan kan dat als onnatuurlijk worden bestempeld. Iedere website en branche is zeker anders, concept achter dit artikel is meer om mensen een globale richtlijn te geven.

Door

Jan-Willem Bobbink

op 12 February 2015

Heb je daar bewijs voor? Dan zou ik dat graag willen zien. De werkwijze die jij beschrijft, gaat juist in tegen de guidelines van Google: bewust de zoekresultaten beïnvloeden door het plaatsen van specifieke links :) Daarnaast spreek je jezelf tegen, je geeft aan dat je snapts dat zoekresultaten dynamisch zijn maar vervolgens heb je het over een globale richtlijn. Die globale richtlijn is dus juist hetgeen dat niet bestaat. Vandaar ook mijn tip om de methodiek toe te lichten om wel een goede tactiek te bepalen op basis van de omgeving waarin jij of je klant met een domein aan het werk bent op basis van de doelstellingen die je hebt.

Reactie plaatsen