Het "SENSEO Principe"
7 april 2011 
in SEO

Het SENSEO Principe

Als je maar lang genoeg doorgaat met het uitbreiden en optimaliseren van je website dan zul je op een gegeven moment een echte “superwebsite” hebben die elke dag sterker wordt in de zoekmachines en constant meer bezoekers trekt. Wanneer je een goede SEO structuur onder je website legt dan zul je zien dat ook je “website reputatie” constant groeit bij Google. Zo’n krachtcentrum stelt je vervolgens in staat om, wat ik het “SENSEO principe” noem, toe te passen…

Het SENSEO principe staat voor:

  • Self
  • Evolving
  • Niches

by

  • Search
  • Engine
  • Optimization

Feitelijk gezien houdt dit in dat je de kracht van je website constant blijft gebruiken om nieuwe niches (deelmarkten) op het internet te veroveren simpelweg door de zoekmachine optimalisatie van je huidige website te gebruiken.

Een voorbeeld…

Ik zit bijvoorbeeld in de “internet marketing markt”, dat is mijn niche. Deelmarkten daarvan zijn bijvoorbeeld SEO, Google Adwords, E-mail marketing, Virale Marketing enzovoorts. Stel nu dat ik een andere niche erbij zou willen pakken waarvan de doelgroep ook voor mij interessant is. Denk bijvoorbeeld aan het onderwerp “sales”. Mensen die sales- / verkooptips zoeken zijn veelal ondernemer en veelal ook geïnteresseerd in internet marketing tips.

verkooptips-in-google

Ik voeg simpelweg een categorie over sales aan mijn Kennisbank of blog toe en vul deze met enkele artikelen (of ik schrijf af en toe eens wat als ik zin heb). Doordat mijn website al krachtig is en een goede reputatie heeft bij Google “lanceer” ik die nieuwe artikelen naar hoge posities in Google en kan ik dus direct bezoekers krijgen op deze nieuwe niche. In plaats van een volledig nieuwe website voor Facebook op te zetten ga ik gebruik maken van mijn reeds gevestigde orde (de IMU). Ik voeg simpelweg een categorie over Facebook aan mijn Kennisbank toe en vul deze met enkele artikelen, ik kan er ook nog los over gaan bloggen.

Doordat mijn website al krachtig is en een goede reputatie heeft bij Google “lanceer” ik die nieuwe artikelen naar hoge posities in Google en kan ik dus direct bezoekers krijgen op deze nieuwe hype. De niche ontwikkelt zich volledig zelf binnen de website naarmate ik er meer over ga schrijven en deze artikelen “integreer” in mijn site, o.a. door de interne links, overzichten en gerelateerde artikelen. (zie ook mijn artikel over het spinnenweb op je website)

Even leuk tussendoor…

Nu we het toch over marketing hebben: heb je toevallig ook ineens zin in koffie gekregen? (stukje sluikreclame voor SenSeo). Pak maar even dit moment halverwege het lezen voor een lekker kopje koffie want we weten allemaal: Goede ideeën beginnen met…

Kies je Niche!

Wanneer je jouw website een beetje “breed” hebt opgezet op een “hoofdmarkt” dan kun je alle onderliggende deelmarkten/niches in je website verwerken. Door als hoofdonderwerp wat breder te gaan kun je wel je hele business op één website houden en dat maakt je onderneming wel erg schoon en overzichtelijk. Kies simpelweg een nieuwe niche waar je je graag in wilt begeven uit, maak er een categorie voor aan op je website en begin er over te bloggen. Je zult zien dat je binnen de kortste keren ook veel bezoekers gaat trekken op deze nieuwe niche. Lees mijn artikel over het vinden van een goede niche om hier meer over te leren.

Constante uitbreiding

Ik raad je sowieso aan om constant te blijven uitbreiden zodat je website elke dag sterker en groter zal groeien. Dat kan zowel in je huidige markt als in nieuwe niches. Door alle onderliggende deelmarkten in je website op te nemen positioneer je jezelf als allround autoriteit en dat geeft je een hoop status mee. De “beleving” die bezoekers bij je website hebben is minstens net zo belangrijk als de inhoud van je teksten. Als bezoekers je website als een grote portal/ encyclopedie zien wat zij als naslagwerk kunnen gebruiken dan zullen ze zeker terug blijven komen voor nieuwe informatie. Wanneer bezoekers het idee hebben dat je website stil staat en je eigenlijk niets anders hebt dan een digitaal visitekaartje dan zullen ze niet terugkeren, tenzij ze bijvoorbeeld  je mailadres zijn vergeten en toevallig iets van je willen weten…

Totale marktdominantie

Je moet dit wel echt zien als een lange termijn strategie waar je misschien wel meerdere jaren mee bezig bent, je kunt volledig je eigen tempo kiezen als je maar dat grote doel voor je hebt: de markt beheersen. Je moet je voorstellen dat wanneer jij een website hebt waarin je over alle mogelijke deelmarkten in jouw werkveld honderden of duizenden artikelen aanbiedt je waarschijnlijk de grootste autoriteit op het internet bent (in jouw werkveld). Wanneer je dat voor elkaar hebt zul je de zoekmachines domineren en zeker weten dat iedereen in je doelgroep, ongeacht waar ze op zoeken in Google, vroeg of laat wel bij jou uit zal komen. Je hebt dan een gigantische fundering onder je business gebouwd…

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Soufyan

Door

Soufyan

op 7 April 2011

Goede ideeën beginnen met…IMU :) . Goed artikel Tonny, je kunt je website trouwens ook in het engels maken, Internet Marketing University..;)

Ali

Door

Ali

op 7 April 2011

Kijk, weer een prachtige artikelen om te lezen !

Arjan Gout

Door

Arjan Gout

op 20 February 2012

"wanneer jij een website hebt waarin je over alle mogelijke deelmarkten in jouw werkveld honderden of duizenden artikelen aanbiedt je waarschijnlijk de grootste autoriteit op het internet bent" Wordt dat dan niet bijna een dagtaak om de reacties bij te houden? En dus... ondoenlijk. Ik zie ook (op zowel de site van Tonny als die van Eelco) dat na een tijdje de commentaren onder een artikel niet meer worden beantwoord (ook niet als iemand een, soms kritische, vraag stelt). In dit reactiescherm is er bijvoorbeeld geen optie om via e-mail te vernemen wanneer een nieuwe reactie is geplaatst. Maar als je de commentaren onbeantwoord laat, is er toch veel minder interactie? Ben wel benieuwd hoe je dit oplost?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 21 February 2012

Ow ik reageer wel degelijk op reacties hoor maar niet altijd, alleen wanneer ik de noodzaak zie. Soms plaatst iemand een reactie en mailen ze me dezelfde vraag ook, dan is die dus al beantwoord... Er zijn wel plugins voor om op de hoogte te blijven van reacties op jouw reactie hier maar die gebruik ik niet (teveel belasting op het blog)

Reactie plaatsen