arrow_drop_up arrow_drop_down
18 november 2015 
in SEO

Google lokale gidsen (Local Guides); een spannende ontwikkeling?

Google heeft onlangs de Google Lokale Gidsen (in het Engels ook wel bekend als Google Local Guides) in Nederland geïntroduceerd, een wereldwijde community van mensen die hun bijdragen leveren aan Google Maps. In o.a. de Verenigde Staten bestaat de dienst al zeker een jaar. Is dit een spannende ontwikkeling voor Nederland?

Wat is Google Lokale Gidsen?

Google’s nieuwe dienst is dus een soort community van lokale mensen, zoals jij en ik, die hun bijdragen leveren om Google Maps nóg completer en waardevoller te maken. Het deed me eigenlijk meteen denken aan Yelp’s Elite Club (hetgeen wel erg heftig klinkt maar in Nederland niet zo veel voorstelt, anders dan in de USA). Deze selecte groep “extra betrouwbare en ervaren reviewers” kunnen zodanig in theorie ook “extra waarde” meegeven met hun beoordelingen. Je kunt je voorstellen dat Google iets soortgelijks van plan is, hetgeen natuurlijk direct invloed zal hebben op je lokale vindbaarheid. Moz noemt dit ook een Local Ranking Factor. Ik citeer: “High Numerical Ratings by Authority Reviewers (e.g.Yelp Elite, Google Local Guides, etc)”. Need I say more?

Google Lokale Gids worden

Zelf lever ik als fotograaf regelmatig een bijdragen aan Google Maps via de dienst “Google Street View Trusted” (voor bedrijven) en maak ik regelmatig gebruik van de Google Map Maker. Eigenlijk was ik dus al een bijdragen van Google Maps. Maar nu ben ik het dus ook officieel. Google Lokale Gids worden is gelukkig niet moeilijk. Je kunt je gewoon aanmelden via deze link.

Waarom zou je hier aan meedoen?

Meerdere redenen. Ik zie mijzelf als een echte Local SEO en ben dus vanzelfsprekend erg benieuwd naar dit soort ontwikkelingen. Je krijgt ook een aantal “exclusieve voordelen voor terug”, aldus Google. Google’s programma kent een waarderingsstelstel (of voor de gamers: achievements) opgebouwd uit “punten” die binnen bepaalde ranges vallen:

Niveau 1: 0+ punten

  • Ontvang nieuws via de nieuwsbrief.
  • Doe mee aan door Google gehoste workshops en Hangouts.
  • Doe in bepaalde landen mee aan exclusieve wedstrijden voor lokale gidsen.
  • Conclusie: Nog weinig spannends. Maar niveau 1 krijg je ook cadeau. Wat verwacht je anders?

Niveau 2: 5+ punten

  • Krijg als eerste toegang tot nieuwe Google-producten en -functies.
  • Promoot je eigen bijeenkomsten op de agenda voor lokale gidsen.
  • Conclusie: Dit wordt al interessanter. En snel ook, want 5+ punten heb je zo.

Niveau 3: 50+ punten

  • Je krijgt een opvallend Lokale gids-badge in Google Maps.
  • Je kunt in contact komen met andere lokale gidsen in de exclusieve Google+ community.
  • Je kunt het gesprek leiden door communitykanalen voor lokale gidsen te beheren.
  • Ontvang uitnodigingen voor door Google gehoste evenementen in bepaalde plaatsen.
  • Conclusie: Dit wordt wéér interessanter. 50+ punten is ook wel te doen. Beetje dedication dus. Zelf wil ik z.s.m. dit niveau bereiken. Uiteraard zonder te spammen.

Niveau 4: 200+ punten

  • Krijg een gratis upgrade van je Google-Drive account. Het gaat om 1 TB (w.v. $ 9.99 p.m.).
  • Kom in aanmerking om te worden uitgelicht in de online kanalen voor lokale gidsen.
  • Ontvang een jaarlijks bedankje.
  • Conclusie: De gratis upgrade van je Google Drive account kan erg handig zijn en zelf kostenbesparingen met zich meebrengen. Ik moet er wel gelijk bij zeggen: 200+ punten is zeker niet niks, je bent er echt even mee bezig.

Niveau 5: 500+ punten

  • Als Google-insider kunt u nieuwe producten testen voorafgaand aan de publieke release.
  • Mogelijkheid om een verzoek in te dienen om deel te nemen aan Google’s top voor lokale gidsen.
  • Conclusie: Dit soort dingen kun je nou echt op je CV of LinkedIn profiel zetten. Het testen van nieuwe producten is natuurlijk super, super interessant. Je krijgt dit dan ook niet zomaar cadeau. Wellicht een goed smoes om iedere restaurant binnen jouw stad te voorzien van extra beeldmateriaal en een beoordeling. Uiteraard pas na grondig onderzoek van een 3 gangen diner.

Uitleg Lokale gidsen

Hoe kun je punten verdienen?

Punten verdienen binnen Google Lokale Gidsen is makkelijker dan het lijkt (al blijft een score van 500+ veel) en als je zoals ik al een fervent Google gebruiker bent heb je er waarschijnlijk al heel wat verzameld. Punten verdienen kun je door:

  1. Foto’s te uploaden (Google krijgt wel alle rechten)
  2. Reviews delen (ofwel: schrijven, dit doe ik al regelmatig)
  3. Nieuwe plaatsen toevoegen (doe je meestal voor jezelf of klanten)
  4. Informatie verbeteren (als je bijv. verouderede openingstijden tegen komt)
  5. Vragen beantwoorden (geef bijvoorbeeld aan of je denkt dat het “doorgaans rustig” is)

Alle bovenstaande acties leveren slechts één punt op. Voor zover ik begrijp kun je wel uit één Google Maps listing/locatie meerdere punten verdienen (door bijvoorbeeld zowel een review als foto toe te voegen). Zelf zou ik graag zien dat bepaalde acties meer punten op zouden leveren aangezien niet alles even veel tijd/moeite kost.

Waarom is dit relevant voor marketeers?

Zoals hierboven omschreven is het heel relevant voor de lokale vindbaarheid. Deze ontwikkeling is niet perse iets compleet nieuws, het is meer een evolutie op de al uitgebreide mogelijkheden binnen Google voor lokale bedrijven. De gemiddelde ondernemer heeft hier dan ook weinig aan. Echter, de strategische doorgewinterde (Local) SEO Expert kan veel baat hebben bij de voordelen die horen bij actieve deelname aan het programma. Denk aan de privileges m.b.t. extra inzichten, uitbreiden netwerk, creëren van een community en het verreiken van je (Google) CV. En ja, ook misbruik zal wel weer mogelijk zijn (kan mij al een aantal mogelijkheden bedenken), maar laat ik vooral niemand op concrete ideeën brengen. Ga jij gebruik maken van deze dienst of laat het je koud?

Over de schrijver
Ektor Tsolodimos is eigenaar van Marketing Lynx, een full-service online marketing bureau uit Eindhoven. Zijn specialisme ligt binnen inbound marketing (SEO, Social & Content). Naast online marketeer is Ektor ook fotograaf (o.a. voor Google Street View) en werkt hij nog altijd 2 dagen in de week bij Blue Mango Interactive als SEO Specialist. Tenslotte doceert Ektor sinds kort op de Fontys ACI een zelfontwikkeld keuzevak genaamd search marketing.
Eduard de Boer

Door

Eduard de Boer

op 18 November 2015

Leuk artikel Ektor, echter het programma is in Nederland al begin februari geïntroduceerd. Mijns inziens is dat niet meer zo "onlangs". (Zie: http://www.reputatiecoaching.nl/google-local-guides-google-lokale-gidsen-instructievideo/) Het is wel zo, dat "onlangs" het programma is uitgebreid. (zie: http://www.reputatiecoaching.nl/154)

Ektor Tsolodimos

Door

Ektor Tsolodimos

op 18 November 2015

Hi Eduard. Je hebt volkomen gelijk. Toch vreemd dat het zo onbekend/ongebruikt is gebleven. Of heb ik dat ook mis? Ik hoor niemand er over en las er nu pas over... Enige andere bevindingen/meningen over de dienst?

Eduard de Boer

Door

Eduard de Boer

op 18 November 2015

Ik ben al vanaf het begin actief, een paar dagen nadat het werd geïntroduceerd. Ik vond dat dat wel moest als ReputatieCoach. (En we kunnen elkaar als Trusted fotografen de hand schudden ;-) Toen had ik zo'n 20 recensies gepost en begon ik op niveau 2. Ca. 3 weken later had ik er 55 en zat ik op niveau 3. Omstreeks augustus bereikte ik niveau 4 en inmiddels ben ik hard op weg naar niveau 5. Mijn puntenaantal bedroeg gisteren 379. Inderdaad kreeg ik vorige week de 1TB gratis van Google. Dus voorlopig heb ik geen problemen meer met cloud opslag. Mijn streven is om voor 2016 niveau 5 te hebben bereikt. Ik vertel o.a. in mijn wekelijkse ReputatieCoaching Podcast over de voortgang en wat ik er zoal voor doe. Het wordt alleen maar leuker, nu Google ook vragen over beoordeelde locaties begint te stellen. Die antwoorden zie je nl. ook weer terug in de zoekresultaten! Naast recensies is dat dus een stukje additionele User Generated Content die Google op deze manier gratis verzamelt.

Ektor Tsolodimos
Eduard de Boer

Door

Eduard de Boer

op 18 November 2015

En inderdaad mag je bepaalde producten eerder uitproberen, als je Niveau 4 hebt bereikt. Zo had ik al een aantal weken toegang tot de beta van Google's Help on Social (#ghelp), voordat het live kwam en dergelijke. Ik wil nog best meer erover delen, hoor! Contact me evt. via Google Hangout als je meer wilt weten. Mijn credo luidt niet voor niets: "Delen is het nieuwe vermenigvuldigen"...

RJ

Door

RJ

op 30 December 2015

Leuk artikel! Bedankt. Zojuist niveau 4 bereikt met veel inzet. Vind het wel jammer dat de 1TB opslag maar voor 2 jaar is.

Reactie plaatsen