Google Webmaster Tools: Handleiding en 6 tips
Google Webmaster Tools: Handleiding en Tips
16 januari 2014 
in SEO

Google Webmaster Tools: Handleiding en Tips

Google Webmaster Tools is een platform waarmee je je website kunt laten communiceren met Google. Zo zal Google jou vertellen of ze je website correct kunnen indexeren, of de structuur van je website duidelijk is en of ze gecharmeerd zijn van je backlink-praktijken, of niet. Daarnaast kun je 404 fouten herstellen en sitemaps doorgeven.

Als website eigenaar is het cruciaal om alle statistieken van je website inzichtelijk te hebben en daarbij ook te weten hoe goed je website het doet in Google. Het valt me op dat veel website eigenaren niet goed weten hoe goed hun website scoort in de ogen van Google en wat eventueel verbeterpunten zijn…

Natuurlijk is het belangrijk dat je constant bezig bent met de zoekmachine optimalisatie van je website, dit kun je alleen al doen door te blijven bloggen. Werken aan zoekmachine optimalisatie heeft echter weinig zin als je niet weet hoe Google je website ziet. Daarvoor heb je Google Webmastertools nodig.

Wat doet Google Webmastertools?

In Webmastertools kun je vele verschillende aspecten van je website bekijken zoals:

  • Over welke onderwerpen Google denkt dat je website gaat
  • Hoeveel backlinks je hebt en van waar die komen
  • Bij welke zoekopdrachten jouw website in Google werd vertoond
  • Of er ook fouten in de code van je website zitten
  • Hoe snel je website laadt en hoe goed Google dat vindt
  • Hoeveel pagina’s van je website Google heeft opgenomen
  • Of Google in het bezit is van een sitemap van je website
  • Welke extra “sitelinks” Google vertoont bij je website in de zoekresultaten
  • en nog veel meer

Waarom is dit zo interessant?

De reden dat ik dit zo interessant vind is dat het je inzicht geeft in hoe Google je website ziet en hoe goed je website het doet bij Google. Ik hoor dat liever van Google dan dat ik zelf moet gissen en hier mijn beslissingen op moet baseren. Mochten er fouten in de code van mijn website zitten dan kan ik mijn technische man op de hoogte stellen dat er reparatiewerkzaamheden moeten plaatsvinden.

Ook het beheren van de zogenaamde sitelinks kun je hier doen. Ik raad je aan om vandaag nog Webmastertools te integreren op je website. Webmastertools is niet iets wat je elke dag hoeft te checken maar eens in de week voldoet prima om een goed beeld van je website in Google te krijgen.

6 belangrijke waarden in Webmastertools

In dit artikel lees je meer over deze functionaliteiten in 6 bruikbare tips om gemakkelijk meer uit de Webmaster Tools te halen. Omdat niet alle opties even belangrijk zijn en omdat er maar 24 uren in een dag zitten, vind je hieronder de belangrijkste ‘tools’ waar je als website-eigenaar op kunt letten.

Tip 1: Welke websites linken er naar mij?

Ga naar Google Webmaster Tools. Onder ‘Zoekverkeer‘ > ‘Links naar uw site‘ kun je zien:

  • hoeveel links er naar jouw website gaan
  • welke websites allemaal naar je linken,
  • naar welke pagina’s van jouw websites het meest gelinkt wordt
  • door middel van welke ankerteksten er naar je gelinkt wordt

Tip 2: Hoe verbied ik Google bepaalde pagina’s te laten zien?

Via ‘Google-index‘ > ‘URL’s verwijderen‘, kun je Google verzoeken om bepaalde pagina’s van je website niet in de zoekresultaten te laten zien. Het kan zijn dat je van sommige pagina’s niet wilt dat ze als jouw visitekaartje in de zoekresultaten komen te staan. Misschien heb je bepaalde pagina’s wel met een wachtwoord beveiligd. De URL’s van deze pagina’s kun je hier indienen, zodat Google weet dat jij ze liever niet in de zoekresultaten hebt.

verzoek google url's verwijderen

Tip 3: Wat moet ik doen als Googlebot mijn site niet kan vinden?

De meest voorkomende foutmelding is waarschijnlijk wel dat de Googlebot geen toegang heeft tot je website. Je vindt deze melding (hopelijk niet) onder ‘Siteberichten‘.

Googlebot heeft geen toegang tot uw site

Over het algemeen is deze melding geen reden tot paniek. Wel is het verstandig om te kijken wat er aan de hand is. Dat de Googlebot op bepaalde momenten je website niet succesvol heeft kunnen bezoeken kan meerdere redenen hebben:

  • Het kan aan de server liggen (dat deze er tijdelijk uit lag)
  • Het kan aan Google zelf liggen (ook zij maken wel eens een foutje)
  • Het kan aan de robot.txt file liggen
  • Als je WordPress gebruikt kan het aan je instellingen onder ‘Instellingen‘ > ‘Lezen‘ liggen (zorg dat ‘Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren’ niet aangevinkt staat)

Tip 4: Op welke zoektermen word ik gevonden?

Sinds dat het niet meer mogelijk is via Google Analytics om te zien waar en via welke zoekterm bezoekers op je website terecht komen (het ‘not provided‘ probleem), is het lastiger geworden om erachter te komen op welke termen je gevonden wordt. Gelukkig komt Google Webmaster Tools je nog enigszins tegemoet door je het volgende tweeluik aan te bieden:

  1. Via welke zoektermen bezoekers op je site terecht komen en hoeveel bezoekers dat zijn
  2. Op welke pagina’s de meeste bezoekers uit Google terecht komen

zoekopdrachten toppagina's

Één en één is twee. Door deze gegevens samen te voegen kun je alsnog een goed beeld krijgen van welke pagina’s op welke zoekwoorden gevonden worden.

Tip 5: Hoe haal ik crawlfouten weg?

Een crawlfout houdt in dat Google een bepaalde URL op je website heeft geprobeerd te bezoeken (of crawlen), maar dit niet succesvol is gegaan, of dat de Googlebot op een HTTP-fout gestuit is. Vaak is dat een 404-error, wat inhoudt dat de pagina niet (meer) bestaat. Je kunt de URL van een pagina of artikel dat je verwijderd hebt het beste doorsturen naar een andere pagina, artikel of je homepage. Op die manier komen zowel Google als je bezoekers altijd nog op een bestaande pagina uit, hetgeen het gebruikersvriendelijkheid van je website ten goede komt.

De crawlfouten kun je vinden onder ‘Crawlen‘ > ‘Crawlfouten‘. Daar krijg je een lijst te zien van alle gebroken links die Google op jouw website ontdekt heeft. Het doorsturen van een URL, ook wel ‘redirecten‘ genoemd, kan door middel van een harde 301 redirect. Met een 301 redirect geef je aan dat de oude URL voorgoed doorgestuurd mag worden naar de door jou opgegeven URL.

Als je WordPress gebruikt dan kun je dit heel gemakkelijk doen d.m.v. de ‘Redirection plugin‘. Dat is een plugin die je gratis kunt toevoegen aan je website. Zodra je dat gedaan hebt vind je deze onder ‘Extra‘ > ‘Redirection‘. Hieronder zie je hoe waar je de oude URL (bron) en de nieuwe URL (doel) kunt invullen om de redirect te maken.

nieuwe redirect toevoegen 301

crawlen sitemaps

Tip 6: Hoe plaats ik een sitemap?

Met een sitemap kun je aan Google aangeven wat de structuur van je website is als het gaat om onder andere je berichten, pagina’s en media. Zodra je een sitemap hebt aangemaakt, kun je deze aan Google doorgeven via ‘Crawlen‘ > ‘Sitemaps‘. Het valt buiten de focus van dit artikel om uit te leggen hoe je een sitemap kunt maken. (dat lees je hier)

sitemap toevoegen testen

 

 

Klik op de knop ‘Sitemap toevoegen‘ en vul vervolgens de URL van je sitemap in.

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.

Door

Davey Groothedde

op 16 January 2014

Hoi Fontane, Bedankt voor dit interessante artikel! Ik ben van mening dat website eigenaren Google Webmaster tools gewoon te weinig gebruiken, sommigen zelfs helemaal niet. Misschien is dit een eye-opener. Bedankt! Grt, Davey Groothedde

Door

Seph Fontane Pennock

op 16 January 2014

Ha Davey! Bedankt voor je snelle reactie. :) Helemaal mee eens. Het is niet iets dat je per se elke dag hoeft te gebruiken, maar om het eens in de maand in de gaten te houden kan geen kwaad. Ook al wil je het niet meteen gebruiken, het is sowieso slim om GWT alvast aan te maken, zodat je later in ieder geval alle berichten en data in kunt zien. Groet!

Door

Hein

op 19 January 2014

Een actieve website beheerder kan veel informatie halen van google webmaster.

Door

René

op 23 January 2014

Ik kan die redirection plugin niet vinden via wordpress. Wat is de exacte naam voor deze plugin (of link)?

Door

Seph Fontane Pennock

op 23 January 2014

Dag René, Deze plugin kun je vinden door het woord 'redirection' in te toetsen bij 'Nieuwe plugin'. Je kunt deze ook hier downloaden en vervolgens uploaden bij je plugins: http://wordpress.org/plugins/redirection/ Stuur even een mail als je ergens tegenaan loopt, dan help ik je graag verder! :)

Door

Romano Groenewoud

op 16 February 2014

Ben vooral erg blij met tip 4. Het 'not provided' probleem heeft me nooit opgebroken maar het is toch fijn om deze data te kunnen achterhalen.

Door

Boersma

op 16 April 2014

Wij gebruiken haast dagelijks de webmaster tools om beter vindbaar te worden met onze webshop!

Door

Stefan

op 6 May 2014

En natuurlijk niet te vergeten Fetchen als Google!

Door

Snap Media

op 5 July 2014

bedankt voor het publiceren van dit artikel, wee waardevolle informatie

Door

Zegno

op 6 October 2014

Dit artikel is een goede en beknopte aanvulling op webmaster tool. Duidelijk en waardevolle tips.

Reactie plaatsen