Google update: Doorway Page Penalty Algoritme
Google update: Doorway Page Penalty Algoritme
26 maart 2015 
in SEO

Google update: Doorway Page Penalty Algoritme

Wellicht heb je de volgende situatie al eens meegemaakt na één van de vele Google updates: Je bekijkt de statistieken van jouw website in Google Analytics om te kijken hoeveel bezoekers er vandaag op jouw website waren. Tot grote verbazing merk je dat het aantal bezoekers flink is gedaald. Wat zal de oorzaak daarvan zijn?

Waarschijnlijk ben je getroffen door een Google update en scoort jouw website op bepaalde vlakken een stuk minder dan voorheen.  Kijk er niet raar van op, want Google voert zo’n 500 updates per jaar uit en ook nu is er weer een nieuwe Google update, namelijk de Doorway Page Penalty Algoritme. Wanneer deze update doorgevoerd zal worden is nog onduidelijk.

Wat is een Doorway Page?

Google Doorway Page updateOm een helder beeld van deze nieuwe update te krijgen leg ik eerst kort uit wat een doorway page inhoudt. Een doorway page is een pagina die specifiek is gemaakt om op bepaalde keywords  goed te ranken in de zoekmachines.  Deze pagina wordt vaak eerst getoond voordat je op de homepage van een website terechtkomt, een welbekende landingspagina.

Een doorway page is doorgaans verborgen op een website en dus niet zichtbaar voor de bezoeker. Je creëert als het ware extra content om zo meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Echter voegt deze content weinig toe aan de bestaande content die al elders op jouw website staat vermeld. In het huidige Google algoritme is het nog mogelijk om op deze manier een hoge ranking te krijgen in de zoekresultaten. Met de nieuwe Doorway Page Penalty Algoritme update wil Google daar nu een stokje voor steken en gaat websites bestraffen die deze manier van SEO toepassen om beter gevonden te worden.

Wat houdt de update Doorway Page Penalty Algoritme in?

Google kondigt een nieuwe update aan, namelijk de Doorway Page Penalty Algoritme.  Deze update gaat pagina’s uit de zoekresultaten filteren die speciaal zijn gemaakt om hoog te laten ranken.   Google wil namelijk steeds meer uitgaan van eerlijke concurrentie en ‘valspelers’, die de regels omzeilen, bestraffen.  Stel jezelf de volgende vragen om erachter te komen of het gaat om een doorway page:

  • Is de pagina bedoeld voor zoekmachines of voor bezoekers?
  • Worden er bepaalde keywords op de pagina gebruikt om mee te ranken?
  • Kun je vanuit de website naar deze pagina toe of alleen via de zoekmachine?
  • Zijn er krachtige links op de website die verwijzen naar de doorway page?

Wat kun je doen om de Doorway Page Penalty Algoritme te voorkomen?

Om er zeker van te zijn dat je geen penalty krijgt van Google vanwege je huidige strategie waarin landingspagina’s gebruikt worden, kun je een aantal oplossingen toepassen.

  1. Probeer ‘unique value’ aan te bieden waar de bezoeker echt iets aan heeft door middel van innovatieve en relevantie informatie. Aan oude content hebben bezoekers niet zo veel.
  1. Indien je twijfelt of je twee pagina’s hebt gemaakt die met elkaar overeenstemmen qua content, voeg deze dan samen. Op die manier voorkom je duplicate content en kun je toch ranken op bepaalde zoekwoorden
  1. Vergaar krachtige autoritaire backlinks naar jouw pagina’s. Wanneer je links krijgt van websites met een hoge Domain Authority zal er eerder een positieve beoordeling uitkomen dan wanneer er links komen van websites met een lage Domain Authority. Zo wordt de content op jouw pagina meer waard en zal je een hogere ranking krijgen in de zoekresultaten. Bron: ompro.nl

Google Mobile update

Google voert op 21 april 2015 een mobiele update door, dat de nadruk meer op mobiele weergaves gaat leggen. Websites moeten tegenwoordig responsive zijn, omdat steeds meer mensen een smartphone of tablet  gebruiken om even snel iets op te zoeken.  Wanneer je geen responsive website hebt, is de kans groot dat je minder snel wordt gevonden in de zoekresultaten op een mobiel apparaat. Google vindt het belangrijk dat websites op kleinere schermen ook goed leesbaar moeten zijn. Websites die wel responsive zijn, zullen veel beter scoren op een smartphone of tablet. Door het aantal stijgende mobiele zoekopdrachten verwacht Google dat organisaties daarop inspelen en hun website net zo gebruiksvriendelijk maken als op een desktop.

De zoeker staat centraal

Met de vele nieuwe updates die Google jaarlijks doorvoert, wil de zoekmachinegigant zich steeds meer gaan richten op de zoeker. Dat wil zeggen dat Google steeds relevantere zoekresultaten wil tonen aan de zoeker. Voorheen kwamen er vaak irrelevante hits naar boven waar de zoeker niets aan had. Tegenwoordig probeert Google deze hits eruit te filteren en streeft de zoekmachinegigant naar een optimale gebruiksvriendelijkheid door eerst zoekresultaten te tonen waar de gebruiker ook iets aan heeft.

De nieuwe Doorway Page Penalty Algoritme update gaat de gebruiksvriendelijkheid ook flink verbeteren door de irrelevante pagina’s uit de zoekresultaten te verwijderen. Wanneer deze er nu daadwerkelijk komt is nog niet bekend, dus houdt deze website in de gaten en blijf op de hoogte.

Ben jij klaar voor de nieuwe Google Doorway Page Penalty Algorithm update? Graag zou ik willen weten wat je van deze nieuwe update vindt en wat jij zou doen om een penalty te voorkomen.

Over de schrijver
Ik ben werkzaam bij Internetbureau Rick Burgers als SEO Specialist. Ik ben verantwoordelijk voor de online marketing van klanten en help ze om een toppositie te bereiken binnen Google. Sinds 2009 ben ik actief in de online marketing en heb sindsdien een passie voor search en schrijven. Mijn drive is om SEO teksten te schrijven die helpen om klanten en ondernemers beter vindbaar te maken op het internet. Daarnaast lees ik graag nieuwe trends of updates die de uitdagende wereld van online marketing te bieden heeft.

Door

Mark van Tuel

op 26 March 2015

Vraag me alleen af of je wel op de juiste manier bezig bent als je je zorgen maakt om deze update. Deze "thin content" landingspagina trucjes worden helaas op grote schaal toegepast en daarom ben ik blij dat Google deze update doet. Niet alleen zelfstandige ondernemers zijn hier schuldig aan maar ook 90-95% van de SEO bedrijven werkt op deze manier. Slechts een handje vol doet het op de juiste manier en denkt op de lange termijn. Als je wilt slagen online en dan bedoel ik niet alleen dit jaar maar ook hierna nog. Dan moeten veel websites maar ook zeker webwinkels, een gedegen content strategie moeten gaan voeren en handhaven.

Door

Davy Slof

op 26 March 2015

Bedankt voor je reactie Mark. Het klopt inderdaad dat veel SEO bedrijven deze strategie toepassen. Veel bedrijven hebben hier ook profijt van en krijgen veel traffic binnen via de doorway pages. Echter is het wel zo dat Google steeds meer naar eerlijke concurrentie streeft en deze pages uit hun zoekresultaten willen halen. Misschien heeft het nu niet de allergrootste prioriteit om ons zorgen over te maken, maar op de langer termijn denk ik dat het juist wel goed is. Uiteindelijk zullen we in de toekomst de vruchten ervan plukken als we vroegtijdig op een andere content strategie overstappen.

Door

Erwin Lima

op 26 March 2015

Tof artikel Davy. En inderdaad, als je over de jaren heen kijkt naar de updates van Google's algoritmes (maar ook hun communicatie over hun missie, die congruent lijkt te zijn met hun gedrag oftewel de algoritme updates) hebben zij maar één doel: relevante resultaten bieden voor de zoeker. Althans; dát, en geld verdienen ;-)

Door

Davy Slof

op 26 March 2015

Dank je wel Erwin. Google voert inderdaad veel updates door om betere zoekresultaten te tonen aan de zoeker. Zij zijn natuurlijk steeds meer op zoek naar nieuwe updates, waardoor het zoeken nog sneller en relevanter wordt gemaakt. Er zal vast nog een lange tijd overheen gaan voordat de zoekresultaten echt helemaal worden afgestemd op de zoeker. We wachten geduldig af.

Door

Bob van Biezen

op 26 March 2015

Hallo Davy, Goed dat je dit onderwerp aantipt in je blog. Ik denk dat deze update een grote impact gaat hebben op veel bedrijven die hier werkelijk een kunst van hebben gemaakt. Misschien is "penalty" wel iets te overdreven. In de officiële aankondiging word namelijk gesproken over een aanpassing van het algoritme. Hier kan je het officiële bericht vinden: http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2015/03/an-update-on-doorway-pages.html. In mijn ogen maakt dit nogal een verschil. Het verlies van rankings op je doorway pages is één ding, maar een side wide penalty is in mijn ogen een stuk ingrijpender. Kom zelf ook geregeld doorway pages tegen. Belief it or not, mensen hengelen hier op dit moment nog daadwerkelijk klanten mee binnen. Ik herken ze meestal ook aan de grote hoeveelheid links vanuit de footer naar deze pagina's met exacte zoekwoorden. Kenmerken die Bert van Heerde eerder al aanstipte in de SEO Nederland community zijn misschien ook interessant: 1. Grote hoeveelheden duplicated content waarbij bijvoorbeeld alleen de plaatsnaam is veranderd. 2. Wanneer alle links op een domein verwijzen naar hetzelfde hoofddomein (sateliet websites). Misschien ook leuk voor de lezer, op https://plus.google.com/+AlainSadon/posts/XqJ4RV2LXaq is een discussie over deze update te vinden. Hier worden tevens wat inzichten van andere SEO'ers gedeeld!

Door

Davy Slof

op 26 March 2015

Bedankt voor je reactie Bob. Het klopt dat veel bedrijven nog steeds veel traffic binnenhalen via de doorway pages. De aanpassing in het algoritme kan voor bedrijven die veel werken met doorway pages, een doorn in het oog worden. Deze bedrijven zouden op den duur toch over moeten stappen op een andere content strategie om zo hun bezoekers binnen te halen. Een side wide penalty gaat in mijn ogen ook wel wat ver, maar we weten niet hoe Google hierop zal reageren. P.S. Bedankt voor de link naar de discussie. Daarin kunnen lezers nog meer te weten komen een meediscussiëren over de nieuwe update.

Door

Nathan Veenstra

op 26 March 2015

Prima dat dit wordt doorgevoerd, zeker voor de typisch voor plaatsnamen geoptimaliseerde pagina's. Als ik zoek op 'webdesign apeldoorn', wil ik toch geen bureau uit Amsterdam of Den Haag vinden dat toevallig een speciale pagina geschreven heeft over 'webdesign apeldoorn'? Dat bureau is toch geen webdesignbureau in Apeldoorn? Dat biedt mij als bezoeker toch niet wat ik verwacht? Kritiekpunt is overigens wel (dat zie je in de discussie die Bob van Biezen al deelde hier) dat het wel lastig zal zijn om te bepalen wat nu wel zo'n doorway page is en wat niet. Om er maar een populaire film bij te halen: er zijn nogal wat tinten grijs in dit geval... Sowieso goed dat beheerders en eigenaren van websites hier van op de hoogte zijn.

Door

Davy Slof

op 27 March 2015

Bedankt voor je reactie Nathan. Je wilt geen zoekresultaten hebben die niks met het onderwerp te maken hebben. Het kost alleen maar meer tijd om alle zoekresultaten te doorlopen die antwoord kunnen geven op jouw zoekvraag. Het is inderdaad lastig te zeggen welke pagina's nou specifieke doorway pages zijn. Sommige herken je direct, andere zijn misschien lastig te herkennen. Daarom ben ik ook zo benieuwd wat Google met deze nieuwe update gaat doen en welke pagina's worden gezien als doorway pages.

Door

Davy Slof

op 27 March 2015

Dank je wel Esmeralda. Voor de langere termijn is het alleen maar goed dat je geen doorway pages hebt. Dan kom je ook niet in aanmerking voor een eventuele penalty.

Reactie plaatsen