Google Pinguïn volgt Google Panda op!
Google Pinguïn volgt Google Panda op!
4 mei 2012 
in SEO

Google Pinguïn volgt Google Panda op!

Google Pinguïn is uit! De nieuwe webspam update van Google als opvolger van de eerdere Google Panda update van enkele maanden geleden. Ik zal in dit artikel even kort op een rijtje zetten waar Google Pinguïn voor bedoeld is, welke websites er onder te lijden hebben en hoe de eerlijke website eigenaren onder ons er voordeel van hebben. Eerst even terug naar Google Panda:

Google Panda Update

Google PandaGoogle komt regelmatig met nieuwe updates van haar algoritme, dit gebeurt eigenlijk maandelijks maar soms is een update zo groot en ingrijpend dat de SEO Specialisten op het internet (noemen ze vaak SEO land) er een naam aan geven. Google reageert daar op door zelf met een naam te komen, Google Panda werd vernoemd naar de programmeur die er verantwoordelijk voor was, hij heette namelijk Panda. Google Panda moet je niet zozeer zien als een update van het Google Algoritme me maar als een uitbreiding op het Algoritme. Google neemt daarmee een extra “factor” in overweging bij het beoordelen van je website en de pagina’s op je website.

User experience wordt belangrijker

Google rolde deze update uit om de “user experience” van bezoekers te verbeteren. Google wil alleen waardevolle en unieke content aanbieden aan haar gebruikers en alles wat daar niet aan voldoet zal gaan doelen in de zoekresultaten. Google ging daarom kijken naar de kwaliteit van de pagina’s op je website en straft je de sites af die teveel “low quality pages” op de site hebben. Ook werd gekeken naar websites die teveel advertenties “above the fold” hebben. De websites die helemaal volgepropt met advertenties staan bevatten geen unieke en waardevolle content en dragen niks bij aan de user experience van een bezoeker. Ook websites zoals linkfarms werden aangepakt, de pagina’s die alleen maar uit linkjes bestaan en bedoeld zijn om andere websites qua backlinks te boosten.

De 23 vragen van Google

Google stelde een vragenlijst op met 23 vragen die jij jezelf als website eigenaar moet stellen op het moment dat je een website of artikel online zet. Met deze vragen kun je bepalen of je “goed” zit voor Google of “fout”:

  1. Would you trust the information presented in this article?
  2. Is this article written by an expert or enthusiast who knows the topic well, or is it more shallow in nature?
  3. Does the site have duplicate, overlapping, or redundant articles on the same or similar topics with slightly different keyword variations?
  4. Would you be comfortable giving your credit card information to this site?
  5. Does this article have spelling, stylistic, or factual errors?
  6. Are the topics driven by genuine interests of readers of the site, or does the site generate content by attempting to guess what might rank well in search engines?
  7. Does the article provide original content or information, original reporting, original research, or original analysis?
  8. Does the page provide substantial value when compared to other pages in search results?
  9. How much quality control is done on content?
  10. Does the article describe both sides of a story?
  11. Is the site a recognized authority on its topic?
  12. Is the content mass-produced by or outsourced to a large number of creators, or spread across a large network of sites, so that individual pages or sites don’t get as much attention or care?
  13. Was the article edited well, or does it appear sloppy or hastily produced?
  14. For a health related query, would you trust information from this site?
  15. Would you recognize this site as an authoritative source when mentioned by name?
  16. Does this article provide a complete or comprehensive description of the topic?
  17. Does this article contain insightful analysis or interesting information that is beyond obvious?
  18. Is this the sort of page you’d want to bookmark, share with a friend, or recommend?
  19. Does this article have an excessive amount of ads that distract from or interfere with the main content?
  20. Would you expect to see this article in a printed magazine, encyclopedia or book?
  21. Are the articles short, unsubstantial, or otherwise lacking in helpful specifics?
  22. Are the pages produced with great care and attention to detail vs. less attention to detail?
  23. Would users complain when they see pages from this site?

Google Pinguïn Update

Google PenguinSinds deze week is een vervolgupdate van Google uitgekomen, de Google Pinguïn update. Deze update heette eigenlijk gewoon de “webspam update” van Google waarna SEO land besloot om het de “Titanic update” te noemen. Google reageerde door het de Google Penguin update te noemen, wellicht om het geheel in een iets schattiger daglicht te plaatsen. De Pinguïn update is bedoeld om een einde te maken aan alle “over optimalisatie” op het internet, oftewel de spammers van zowel keywords op pagina’s als van backlinks en spammerige anchorlinks.

Wat doet deze update precies?

Google gaat strenger toezien op alle pagina’s waar “over optimalisatie” van kracht is. Heb je bijvoorbeeld een pagina volgestopt met 1 bepaald keyword waar je op wilt scoren? Dan wordt je daarop afgestraft. Ook het misbruiken van geoptimaliseerde anchorlinks wordt afgestraft. Een anchorlink is simpelweg een klikbaar woord op een pagina. Het gedeelte wat klikbaar is, is de anchor. Veel website eigenaren schrijven artikelen welke helemaal vol zitten met klikbare woorden en verspreiden deze via artikel websites en artikel spinners via het internet. Nu niet meer dus!

Even voor de duidelijkheid: interne links gebruiken is geen probleem, dat is nog steeds erg goed. Je mag alleen geen teksten meer volproppen met links (zo erg dat het helemaal geen leesbare tekst meer is) en deze op honderden/duizenden verschillende sites verspreiden. Dan ben je namelijk aan het linkspammen.De artikel spinners (tools die artikelen tekstueel omvormen zodat het steeds een ander artikel lijkt) gaan nu definitief hun kracht verliezen. Het was altijd al niet geoorloofd en ik heb ook constant gezegd dat het een van de allerslechtste dingen is die je kan doen… nu blijkt dat maar weer.

Wat wordt er verder aangepakt?

Wat er verder aangepakt wordt is andere vormen van over optimalisatie zoals standaard signatures vol met anchorlinks op fora en die op een website onder elk artikel verschijnen. Ook het misbruiken van keyword geoptimaliseerde domeinnamen wordt aangepakt. Wanneer jij een domeinnaam hebt geregistreerd die puur en alleen bedoeld is om op 1 woord te scoren dan is dat geen probleem, zolang dat je enige site is. Wanneer je er echter heel veel hebt (tientallen en meer) dan ziet Google dat jij de eigenaar bent van al die domeinnamen en dat ze allemaal maar voor 1 woord bedoeld zijn…

Ook dat is over optimalisatie. Google kan zien hoeveel domeinen jij bezit en hoe die zich tot elkaar verhouden. Wanneer de grens van de logica wordt overschreden wordt je daarvoor bestraft. Ook de zogenaamde “doorgeef websites” zijn dus verleden tijd (websites op een keywordrijk domein met 1 geoptimaliseerde pagina om bezoekers te trekken op 1 woord en door te sturen naar je hoofdsite).

Is dit allemaal nieuw?

Nee, dit is zeker niet nieuw. Sterker nog, deze informatie bezitten we met zijn allen al jaren want het is niets anders dan wat Google altijd gezegd heeft: “Don’t be evil”. Om je aan te geven hoeveel hier van bekend was, enkele van mijn eerdere berichten:

Alle updates die Google uitrolt zijn eigenlijk nooit als “nieuw” te benoemen. Het zijn altijd updates die zorgen voor nog meer kwaliteit en logica in de zoekresultaten.

Het beste wat je kunt doen is dit:

  1. Zorg voor een degelijk systeem (zoals WordPress zonder tientallen instabiele plugins)
  2. Schrijf waardevolle en unieke content
  3. Stel de title tag, meta description en heading tags goed in
  4. Betrek je bezoekers, zorg voor interactie en social media gebruik

Als je dat stappenplan hanteert ben je al een heel eind en zul je ook blij zijn met de updates van Google want zij zorgen ervoor dat de eerlijke en transparante internetondernemers uiteindelijk overwinnen. Iedereen met een unieke en waardevolle boodschap scoort in Google, iedereen die dat niet doet gaat ten onder. Pas je de verkeerde dingen toe om je site hogerop te krijgen? Dan is Google Pinguïn ijskoud en laat je mooi in de kou staan ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Richard op 4 May 2012

Leuke blog! Duidelijk uitgelegd en helemaal gelijk! ;-)

Door Jossi op 4 May 2012

Hallo Tonny, Eerst mijn complimenten voor je monoloog, gisteravond. Interactief had ik leuker gevonden, maar dat komt een volgende keer wel weer. Knap dat je zo'n prestatie wegzet door ruim 1,5 uur bijna zonder adem te halen je uitleg weergeeft in dit webinar. Wel meteen een paar vragen: 1. Ik begreep dat je al een pre hebt als je met Wordpress werkt, dat heel erg goed is voor bloggen, omdat deze volgens "kenners", ontegenzeglijk kennelijk beter scoort bij de Search engines dan Joomla! Toch zegt men, dat Joomla! weer beter geschikt is voor echte (klein tot middelgrote) websites. Ligt de "waarheid" in het midden of: hoe is Joomla! beter uit te rusten op de Search engines? 2. Ik zou graag mijn website beter willen laten scoren, maar merk dat jij m.n. met WordPress werkt en vooral blogt, terwijl ik met Joomla! werk waarmee je ook kunt bloggen, maar dat conflicteert dan weer met het gegeven dat ik op de frontpage, zoals ook door jou aanbevolen, meteen moet laten zien wat ik verkoop. Anders loop ik het risico dat mensen (na 2 seconden) een andere site bezoeken. De frontpage wordt nu dus beheerst door (hopenlijk) pakkende afbeeldingen en de mogelijkheid om door te klikken naar andere artikelen en de webshop. Bloggen is er niet bij, of kan het anders? 3. Informatie verschaffen en bloggen is een andere manier van contact met mensen onderhouden en je website dynamisch houden, dan artikelen verkopen via een webshop. Ik zie niet zo in dat ik heel regelmatig mensen kan voorzien van steeds nieuwe/andere (blog)-informatie, mijn website is daardoor toch te weinig dynamisch, vermoed ik. Ik bedoel: ik kan een prachtig stuk schrijven over, bijv. een koelkast, maar eenmaal opgeschreven heb ik daarna nog weinig info die ik zou kunnen toevoegen. En je moet niet vervallen in gezwets, dus ben ik dan te weinig creatief of heb ik een tunnelvisie? Ik zou het fijn vinden om je antwoorden te horen/zien, want ik heb juist gisteren mijn oude website ingewisseld voor mijn nieuwe, met (niet allemaal) veel adviezen en info die ik van jou en Eelco heb geleerd, waarvoor heel erg bedankt. En ware het niet dat ik redelijk ver weg woon in het buitenland (5 uur vliegen vanaf Amsterdam) zou ik graag ooit eens een Seminar met jullie bijwonen, maar voor nu is dat nog even een brug te ver. Heel veel succes, overigens en nogmaals dank voor alle bruikbare info. Jossi

Door Oscar op 5 May 2012

Gebruik altijd Wordpress. Als je nog Joomla gebruikt loop je echt achter... 20 tot 25% van de nieuwe websites op internet zijn gemaakt in Wordpress en dat is geen toeval.

Door Femi Babadudu op 17 August 2012

Beste Jossi, Ook al is de reactie van lang geleden. Ik wil hier toch even een opmerking over maken. Het klopt dat Wordpress het goed doet op Google. Dit komt doordat Wordpress veel aan SEO heeft gedaan. Het is dan ook echt een systeem voor een blogger. Ikzelf werk met Joomla en dan voor de volgende reden. Joomla is een designers CMS. Dit wilt zeggen dat het makkelijker is om een mooie en unieke website op te zetten. Het nadeel is dat Joomla erg uitgebreid wordt geïnstalleerd. Je krijgt heel veel opties die niet nodig zijn. Hierdoor hebben sommige problemen om het te doorgronden. Dat Joomla niet SEO vriendelijk kan zijn is een fabel. Er zijn zat componenten die SEO mogelijk maken voor Joomla.SEF404SH is er één van. Het is wel zo dat deze niet zijn inbegrepen maar het installeren van een plug-in is een kleine moeite. Over het algemeen gebruik je Joomla om een website op te zetten en zal je achteraf niet veel pagina's eraan toevoegen. Wordpress gebruik je als een blog wilt starten en het vooral daar ook om gaat. Veel teksten met pagina´s. Kortom de voorkeur om te kiezen tussen Joomla en Wordpress ligt aan de ervaring die je ermee hebt, en het eventuele toepassen van extra configuraties . Mocht je hulp nodig hebben voor je Joomla CMS. Dan kan je altijd even contact opnemen met Feem-Works. Via Google zijn we makkelijk te vinden.

Door Veron Goemans op 4 May 2012

Mooi artikel Tonny. Zo fijn dat jij mij op de hoogte houdt van de nieuwste ontwikkelingen. Ga ik zeker mijn voordeel mee doen.

Door Jeroen Rommelaars op 4 May 2012

Ik ben vooral benieuwd hoe dat zit met keyword URLs. Gaat dit ook op voor subdomeinen die doorlinken naar bijvoorbeeld de hoofdpagina? Zo heb ik ooit bijvoorbeeld http://android.technopsisblog.com aangemaakt maar die linkt gewoon door naar de hoofdpagina (301 redirect), omdat ik die toentertijd nog niet kon vullen en omdat ik toen mijn categorien nog niet op orde had. Is dit bijvoorbeeld iets waar google mij nu op gaat afstraffen of geld dit alleen voor op zich staande URLs?

Door Tonny Loorbach op 4 May 2012

Google kijkt naar websites, niet naar domeinnamen. Een domein rechtstreeks doorsturen heeft dus geen enkele impact op Google tenzij die domeinnaam een reputatie bij Google had (omdat er eerst een website op stond). Wanneer je een domeinnaam met een reputatie via een 301 doorstuurt naar je site dan komt dat je site ten goede. Je neemt dan als het ware een stukje reputatie er bij over. Omdat de doorgestuurde domeinnaam dan zelf komt te vervallen (niet meer bereikbaar) wordt deze ook uit Google gehaald en heb je het dus netjes opgelost. Wat je niet moet doen is veel keywordrijke domeinen met op elk een geoptimaliseerde pagina online zetten en van daaruit de bezoeker doorsturen naar je site (door een link in de tekst). Dan ben je namelijk aan het linkspammen vanuit allerlei low quality webpages zoals Google ze noemt.

Door Jeroen Rommelaars op 5 May 2012

Aaah, op fiets. Bedankt voor de uitleg! Mijn situatie zou dan totaal geen negatief effect moeten hebben op Google. Gelukkig maar :)

Door soboer op 4 May 2012

Jammer dat je de meeste beweringen over de penguin update niet onderbouwt met feiten. Ik volg alle info over de penguin update sinds de dag dat Google deze update aankondigde. De feiten op dit moment zijn dat niemand precies kan zeggen wat Google precies onder webspamming verstaat. Google heeft namelijk in een blogpost heel beknopt met 2 voorbeelden uitgelegd wat ze aan gaan pakken met de penguin update. Verder heeft Google niks los gelaten over penguin. In de seowereld denkt men dat met name off page seo factoren de grootste rol spelen in de Penguin update. Zo zijn veel websites met een slecht backlink profiel getroffen. Bijkomend probeem is dat men nu concurrenten kan aanvallen door negative seo. Het beste wat ik tot nu toe gelezen heb is dit artikel: http://goo.gl/GHJhD

Door Oscar op 5 May 2012

Ik sluit me aan bij soboer. Het verhaal van dat als je tientallen zoekwoord gefocuste domeinnamen hebt dat je dan strafpunten krijgt, heb ik nergens gelezen, behalve hier. Het is meer je eigen visie volgens mij. Deze update gaat over 1) over-optimalisatie met anker texting en 2) relevantie van externe links.

Door Tonny Loorbach op 5 May 2012

Ik verzin inderdaad vaak zelf gewoon dingen en verkondig dat lukraak op mijn blog... Even voor de duidelijkheid: Wat ik hier verkondig is alles wat ik over de updates heb geleerd, dat is een combinatie van de officiële berichten van Google (niet alleen over de updates maar alles wat ze door de jaren heen aangeven, hun filosofie en richtlijnen) en anderzijds wat de gerenommeerde White Hat SEO specialisten wereldwijd over de updates te melden hebben. Daar voeg ik wanneer ik kan mijn eigen ervaringen aan toe maar omdat ik in dit specifieke geval niet door de updates geraakt ben kan ik daar niets uit eigen ervaring aan toevoegen en dus alleen mijn adviezen doorgeven. Dat samen is wat je hier leest en waar je je voordeel mee kunt doen als beginnende internetondernemer, zeker wanneer je nog geen verstand van SEO hebt, dat is namelijk mijn voornaamste doelgroep. Doe er je voordeel mee als je dit interessant vind of negeer het wanneer je het er niet mee eens bent. Een kritische noot plaatsen vind ik nooit een probleem maar zorg dan dat het niet een ongegrond verwijt o.i.d. is maar gewoon een aanvullend stuk informatie waar de lezers van dit blog iets aan hebben.

Door Oscar op 6 May 2012

Ik vind je reactie een beetje overdreven. Mijn reactie is een kritische opmerking, geen verwijt. Over-geoptimaliseerde domeinen krijgen inderdaad minder waarde in de ogen van Google, maar dat de eigenaar wordt gestraft als hij er tientallen heeft heb ik zo mijn twijfels over. Stel dat je een webdesigner bent met iets van 100 websites van verschillende klanten en op een paar van die websites passen mensen bijvoorbeeld blackhat SEO toe, dan lijkt het me stug als je persoonlijke website wordt gestraft. Ik denk dat Google meer kijkt naar websites ipv eigenaren (of bijvoorbeeld ip-adressen want dat zal ook een probleem opleveren bij shared hosting).

Door Tonny Loorbach op 6 May 2012

Ik zeg niet dat je gestraft wordt als je er tientallen bezit... Ik zeg dat je gestraft wordt als je er tientallen gebruikt met op elk low quality content ter versterking van een andere website of wanneer ze allemaal naar elkaar doorlinken. Ik heb het ook niet over ip adressen gehad.

Door Tonny Loorbach op 5 May 2012

Bedankt voor je aanvulling. Feiten zijn altijd lastig bij zulke nieuwe updates omdat Google meestal erg vaag blijft in officiële berichten direct na zo'n update. Je kunt wel in voorgaande adviezen e.d. van Google zien waar je op moet gaan letten. Het artikel wat je plaatst heb ik ook gelezen, super goed artikel inderdaad! Ik vind de 23 vragen van Google nog steeds verreweg de meest waardevolle informatie die je kunt krijgen als je nog geen verstand van SEO o.i.d. hebt.

Door Monique op 4 May 2012

Kortom, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg! Goed verhaal Tonny en fijn dat je het nog even duidelijk op ee rijtje zet.

Door Oscar op 4 May 2012

Volgens mij vond deze update plaats op 25 april 2012. Op die dag zie ik namelijk wat verschillen in Google Analytics. Een heel aantal zoekwoord gefocust domeinnamen hebben een flinke dreun gekregen en dat is maar goed ook want in Nederland liep dat een beetje uit de hand vond ik. Zo zie je maar weer dat een korte termijn strategie ook voor korte termijn succes oplevert.

Door James op 5 May 2012

Er is in mijn visie maar één goede manier om niet geraakt te worden door deze nieuwe Google update; bestudeer de richtlijnen voor webmasters van Google en houd je daaraan. Dat is wat Google zelf ook vrij duidelijk aangeeft. Alles wat net even te ver gaat, met andere woorden, alles wat je doet om de zoekmachines om de tuin te leiden/te slim af te zijn, wordt bestraft. Is het niet nu, dan is het later wel. Beste is dus gewoon de richtlijnen opvolgen.

Door soufyan op 5 May 2012

Dan is Google Pinguïn ijskoud en laat je mooi in de kou staan ~Tonny Loorbach. Haha Prachtig.

Door Mark Eurlings op 6 May 2012

Hoi Tommy, Goed en helder artikel. Zelf ben ik al meer dan 10 jaar actief met SEO en sluit me volledig aan bij je beweringen. Google geeft niet alles prijs en laat je in beginsel veel gissen. Zo ook met Penguin Google moet je "voelen" als ware het een mens. Het domeinnaam - verhaal om "easy" toppositie te behalen is al lang tanende (zie startpagina's die nauwelijks meer voor komen). En nu scherpt Google deze aan. Enige makke aan je verhaal vond ik dat Google kan zien op welke naam de domeinnaam is geregistreerd. Beetje slimmerik hanteert aliassen en legt website bij verschillende providers neer. Los daarvan zie ik google wel in staat daar iets mee te doen. Belangrijk voor één ieder is om te weten dat Google niet meer of minder dan een "domme" computer is/blijft en dat zelfs de meest geavanceerde filters en algorithms niet alles kan zien of logisch kan interpreteren. Maar hou jij je aan de spelregels (en die zijn niet te vinden binnen Google Webmaster Richtlijnen) dan zul je uiteindelijk overwinnen. Google Pinguin is gewoonweg een aanscherping wat zij al jaren beloven om de "cowboys" te scheiden van de "angels". Steeds meer mensen/bedrijven vinden het niet eerlijk dat "cowboys" bovenaan staan, verliezen hun geduld en neigen naar Blackhat. Hopelijk wordt het geduld nu WEL beloond. Google heeft twee doelen: Enerzijds zoveel mogelijk mensen de juiste informatie te verstrekken. Anderzijds zoveel mogelijk mensen op Adwords te laten klikken. Het zijn dus niet de updates waar we ongerust over moeten zijn. Het is juist Google zelf die we in de gaten moeten houden. Zeker als ze dadelijk hun nieuwe Google Search uitrollen en gaan bepalen welke resultaten wij op het scherm te zien krijgen. Dat is pas eng! Keep on the good work en laat je niet afleiden door "gissers" en betweters. groet Mark

Door Remon op 18 May 2012

Even een aanvulling op dit bericht, want blijkbaar is de Penguin toch niet alleen een "Spam"update! Één van mijn sites is namelijk zwaar getroffen. Na een maand of 6 op nummer 5 gestaan te hebben in de zoekresultaten, is de site nu totaal niet meer zichtbaarin de resultaten. Ik vond het al vreemd, wat "Spam" stond er niet op, geen verdachte backlinks, en ik deed zeker 2 tot 3 keer per maand content toevoegen. Niets aan de hand zou je denken. Tot de Penguin update kwam. Plotseling was de site dus weggevaagd. Daarna heb ik dus aan Google een heroverweging aangevraagd bij Google, en daar kreeg ik het onderstaande bericht. "Beste site-eigenaar of webmaster van http://www.........nl/, We hebben een verzoek van een site-eigenaar ontvangen om te heroverwegen of http://www........nl/ voldoet aan de richtlijnen voor webmasters van Google. We hebben uw site bekeken en hebben geen handmatige acties van het webspamteam gevonden die invloed zouden kunnen hebben op de rangschikking van uw site op Google. U hoeft geen verzoek tot heroverweging in te dienen, omdat eventuele rangschikkingsproblemen die u ondervindt, niet te maken hebben met een handmatige actie van het webspamteam. Er kunnen natuurlijk andere problemen met uw site optreden waardoor de rangschikking wordt beïnvloed. De computers van Google bepalen de volgorde van onze zoekresultaten aan de hand van een reeks formules (ook wel algoritmen genoemd). We brengen elk jaar honderden wijzigingen aan in onze zoekalgoritmen en kijken naar meer dan 200 verschillende signalen als we pagina's rangschikken. Omdat onze algoritmen soms worden gewijzigd en het internet (inclusief uw site) voortdurend aan verandering onderhevig is, kan de rangschikking enigszins fluctueren als we updates doorvoeren om onze gebruikers de beste resultaten te kunnen leveren. Als uw positie in de rangschikking is gewijzigd en u denkt dat er meer aan de hand is dan een gewone update van het algoritme, zijn er andere dingen die u als mogelijke oorzaken kunt onderzoeken, zoals een grote wijziging in de inhoud, het inhoudsbeheersysteem van uw site of uw serverarchitectuur. Een site krijgt vaak geen hoge positie als uw server geen pagina's meer weergeeft aan Googlebot, of als u de URL's voor een groot gedeelte van de pagina's van uw site heeft aangepast. Dit artikel bevat een lijst met andere redenen waarom uw site mogelijk niet goed presteert in de zoekresultaten. Als u het probleem nog steeds niet kunt oplossen, kunt u ons Helpforum voor webmasters raadplegen voor ondersteuning. Met vriendelijke groet, Het Google Search Quality team " Ik Spam dus niet, en voldoe aan alle eisen. Maar toch staan er een hoop websites boven mij die totaal niet relevant zijn???? Met andere woorden "Wat een Kl#t€ update van Google", maar daar waren we al achter geloof ik.

Door Daniel op 28 June 2012

Klink alsof je in de sandbox zit..

Door Gert-Jan op 5 September 2012

Helder artikel, ik ben benieuwd wanneer de volgende Google update uit gaat komen en welke verbeteringen er dan weer in zullen zitten (Google Zebra? ;). De kwaliteit van content op het internet zal er uiteindelijk alleen maar beter door worden.

Door website tips op 19 November 2013

Bedankt voor deze duidelijke uitleg over de google pinguin en google panda updates. Hoor er regelmatig mensen over praten, maar wist zelf eigenlijk nooit wat het precies inhield. Ja, ik wist natuurlijk dat het te maken had met over optimalisatie etc. Maar het geeft me in ieder geval net weer wat extra kennis voor als er in het vervolg over wordt gesproken.

Reactie plaatsen