De kracht van een goede “Thuisbasis”
De kracht van een goede Thuisbasis
10 april 2011 
in SEO

De kracht van een goede Thuisbasis

Ik heb het in mijn blogberichten en presentaties vaak over het opzetten van een goede “thuisbasis” voor je internetonderneming. Daarmee doel ik op een goede website die goed scoort in de zoekmachines van waaruit jij al je marketingactiviteiten start. Ik heb je het principe van de thuisbasis al getracht uit te leggen bij het SENSEO Principe door je te laten zien wat de kracht is van een sterke website van waaruit je alles doet.

Ik werk het liefst met mijn website als thuisbasis van mijn complete onderneming op het internet. Vanuit IMU.nl doe ik alles wat ik maar bedenk op het gebied van internet marketing. Hoe deze website in elkaar zit en waarom deze zo krachtig is kun je lezen in mijn boek Winnen in Google! Anders dan andere internet ondernemers zet ik niet voor elke hersenspinsel een nieuwe website op waarvoor een ik een volledig nieuwe marketingcampagne moet opstarten. Ik gebruik altijd de volledige kracht van alles wat ik sinds mijn opstart heb opgebouwd.

Ik ben dus niet “zo goed als mijn laatste project” maar “zo goed als de optelsom van alles wat ik neergezet heb”

Bouwen aan een Asset

Het bouwen van een grote krachtige website kun je echt zien als het bouwen van een stukje waarde ofwel een “Asset”. Je moet begrijpen dat een website met enkele honderden artikelen en een goede positie in de zoekmachines, afhankelijk van het onderwerp honderden, tot duizenden, tot tienduizenden, tot zelfs honderdduizenden euro’s in hele speciale markten waard is wanneer je het zo willen verkopen. Ook al verdien je jarenlang zelf geen euro met je website, dan nog heb je (door elke dag even een blogje te plaatsen) een asset neergezet wat echt als appeltje voor de dorst kan fungeren.

Virtueel Vastgoed

Je moet een website op de eerste positie in Google vergelijken met een stukje vastgoed op een A-locatie, bijvoorbeeld de Kalverstraat in Amsterdam. Op die locatie (waar je website staat) komt het gros van je doelgroep en dus is die plek veel geld waard. Je kunt dit dus echt zien als “virtueel vastgoed

Zoekmachine optimalisatie

Ik neem aan dat je zelf slim genoeg bent om te zien wat de voordelen van virtueel vastgoed ten opzichte van “echt” vastgoed zijn… ;)

Thuisbasis voor commerciële uitspattingen

Vaak als ik een presentatie heb gegeven over de hele strategie die je net in dit e-book hebt gelezen dan krijg ik steevast de vraag:

“ja maar hoe verdien ik hier dan geld mee?”

of zelfs nog extremer:

“ja mooi verhaal alleen ik wil geen website over internet marketing dus ik kan hier niks mee…”

Ik begrijp daaruit dat het soms lastig is om dit hele verhaal in een praktische vorm te gieten voor je eigen business want de vraag is natuurlijk, hoe verdien je hier nu geld mee?

Je moet het zo zien:

  1. Pas de tips uit Winnen in Google toe en je hebt een dijk van een website
  2. Een dijk van een website trekt gigantische hoeveelheden bezoekers
  3. Die bezoekers vang je op en zet je om in resultaten (opt-in, verkopen, etc.)

Die derde stap verschilt per business…

Resultaat behalen met je website

Mijn voornaamste doel is het opbouwen van een grote mailinglijst (e-mail marketing) en dus vang ik namen en e-mailadressen op. Aan die mailinglijst verdien ik geld door mijn producten te promoten, seminars te geven enzovoorts. Als je alleen wilt verkopen dan kun je natuurlijk vanuit je website naar de verkooppagina van je product linken, plaats bijvoorbeeld geautomatiseerd een link onder elk blogbericht of plaats een grote banner op je website over je product.

Wanneer je fysieke producten verkoopt dan kun je bijvoorbeeld naar een webwinkel toe linken of in het geval van offertes aanvraagformulieren op je website plaatsen. Zie je website echt als een thuisbasis voor commerciële uitspattingen, je bouwt constant aan je basis welke steeds groter groeit. Hierdoor zullen je commerciële activiteiten ook keer op keer meer resultaat behalen.

Bouw een grote achterban

Het is zaak om een grote achterban op te bouwen via het internet en om met deze achterban vervolgens ook een goede band op te bouwen. Een grote achterban bouw je op door je website precies zo te runnen als dat je in dit boek hebt kunnen lezen. Een band met je achterban bouw je op door constant gratis waardevolle informatie te bieden, je te positioneren als autoriteit en altijd nieuwswaarde te bieden. Zorg er wel voor dat je niet constant commercieel bent maar probeer dit wat te doseren. Ik doe bijvoorbeeld eigenlijk maar eens per maand iets commercieels en voor de rest doe ik altijd alles gratis. Mensen vragen mij zelfs vaak hoe ik mijn geld verdien aangezien ik “alles gratis doe”…

Extra verdienmodellen

Je kunt ook geld verdienen zonder dat je zelf een product hebt, bijvoorbeeld als affiliate van iemand anders. Je gebruikt dan jouw thuisbasis om iemand anders te promoten. In ruil voor elke verkoop die jij veroorzaak krijg je dan een commissie uitbetaald. Schrijf bijvoorbeeld af en toe eens een blogbericht over het product van iemand anders met een soort “review” en plaats daar je affiliatelink bij. Zo ben je niet extreem commercieel bezig maar verdien je toch nog geld. Je kunt ook nog Google Adsense advertenties op je website plaatsen maar dat vind ik eigenlijk meer een noodoplossing als je zelf echt niet in staat bent om geld uit je bezoekers te halen…

Uiteindelijk draait SEO om massa

Wanneer je echt wilt winnen in Google dan zul je al mijn tips in massa moeten gaan toepassen. Je gaat dan niet die paar losse pagina’s op je website optimaliseren en afwachten of je eventueel ook hoger in Google komt maar je gaat aan de slag om je website constant uit te breiden en het internet te domineren. Momenteel  heb ik zo’n 320 artikelen op mijn website staan, deze artikelen leveren mij duizenden bezoekers op via Google, die ook op vele duizenden verschillende zoektermen hebben gezocht (zoals eerder laten zien).

gratis-bezoekers-uit-google

Passief groeimodel

Elke maand gebeurt dit weer en dit is dus echt een asset. Ik heb mezelf ervan verzekerd dat ik elke dag bezoekers en aanmeldingen op mijn nieuwsbrief heb ongeacht wat ik die dag doe. Of ik nu hard aan het werk ben of 2 weken met vakantie ben, mijn website draait wel door!

Er zijn zoveel websites die deze technieken niet systematisch toepassen en dat geeft jou de uitgelezen kans om van al je concurrenten te winnen. Ik weet zeker dat je in elke markt, ongeacht de concurrentie mee kunt doen om de eerste plek in Google. De meeste bedrijven zien hun website niet als marketingkanaal maar simpelweg als digitaal visitekaartje. Veelal heeft zo’n website geen enkele vorm van toegevoegde waarde op het bedrijf maar bestaat de site puur en alleen zodat er naar verwezen kan worden voor tarieven e.d. Zie het andersom, jouw business IS jouw website, alles wat er voorkomt uit je website vang je op in de “backoffice” van je business.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Reactie plaatsen