arrow_drop_up arrow_drop_down
20 februari 2015 
in SEO

De interne zoekmachine: een ondergeschoven kindje?

De waarde van de interne zoekmachine wordt vaak onderschat. Meestal is de zoekmachine op de website zelf verstopt tussen allerlei andere CTA-elementen (call-to-action), terwijl het gebruik van deze functie erg veel inzichten kan verschaffen. Naast het feit dat je eenvoudig data kan verzamelen over het gebruik van de website en de vragen die bezoekers hebben, kan je het ook inzetten als marketing instrument, door de zoekresultaten aan te passen en daarmee de bezoeker te sturen.

Om de interne zoekmachine te optimaliseren zijn er twee methodes: content based of de collaborative filtering methode. Content based houdt in dat je data van de website gebruikt, of bijvoorbeeld producten in het geval van een webshop. Gebruikers die een pot verf bestellen hebben waarschijnlijk ook een kwast nodig. Collaborative filtering is een methode die gebruik maakt van bezoekersgedragdata. Gebruikersreviews, vorige zoekopdrachten of specifieke kooppatronen zijn een aantal voorbeelden daarvan.

Interne zoekopdrachten meten

Er zijn al flink veel websites met een interne zoekmachine en het is relatief eenvoudig om met de standaard analyticspakketten de gebruikte zoekopdrachten te monitoren. De guide van Google laat in een aantal stappen zien hoe je Google Analytics kunt inrichten hiervoor:  Set up Site Search. Na het inrichten van je Google Analytics kan je met deze data eenvoudig zien of er patronen zijn in bepaalde zoekopdrachten. Is iedereen op zoek naar contactgegevens of algemene voorwaarden bijvoorbeeld? Verplaats die links vanuit de footermenu naar het bovenste hoofdmenu. Deze data is dus relatief eenvoudig in te zetten om de indeling van je website te optimaliseren.

Gebruik maken van interne zoekopdrachten

Er zijn vier algemene manieren om gebruik te maken van de interne-zoekopdrachtendatasets:

  1. Website-optimalisatie: gebaseerd op de informatievraag van de bezoeker, is het mogelijk om je homepage of menu anders in te richten zodat bezoekers sneller zijn waar ze willen zijn?
  2. Inzicht in product filtering: in het geval van een webshop, kan het zijn dat gebruikers specifieke producten niet kunnen vinden door het gebruik van de standaard aanwezige filters. Gebruikers gaan in plaats van rondklikken, long tail queries invoeren in de zoekbalk, in de hoop zo wel de producten te vinden waar men naar op zoek is.
  3. Contentinspiratie: vaak gebruiken consumenten andere benaming, bewoordingen of product omschrijvingen dan productspecialisten. Op basis van deze data kan je teksten aanpassen op je website, zodat deze beter aansluiten bij de consument.
  4. Marktonderzoek: de consument heeft een bepaalde verwachting bij een webshop, maar het kan best zijn dat een product ontbreekt in het assortiment. Gebaseerd op interne zoekopdrachten kan je de vraag vanuit de markt prima monitoren.

Optimaliseren van je eigen zoekmachine

Er zijn verschillende manieren om je interne zoekmachine te optimaliseren, variërend van eenvoudige auto-complete functies tot geavanceerde machine learning algoritmes die per zoekopdracht de best converterende zoeksuggesties presenteren.

De meest eenvoudig optimalisatie is het integreren van een correctie op typfouten en foutieve productnamen. Er zijn een aantal commerciële oplossing voor kleinere platformen, maar tot nu toe ben ik het meest tevreden met Algolia, die ook een plugin voor WordPress hebben. In hun standaard pakket zit de correctie voor typfouten al inbegrepen. Zij baseren dit op basis van alle content op je blog of in je webwinkel feed:

Interne zoekmachine op basis van content Interne zoekmachine optimaliseren op locatie

Als je een stap verder wilt gaan, kan je de volgorde van je zoekresultaten of suggesties gaan optimaliseren. In het geval van een blog kan je sorteren op de meest gelezen artikelen, in het geval van een webshop op basis van de beste aanbiedingen of de laagste prijs:

Interne zoekmachine optimaliseren

Houd hierbij wel rekening dat snelheid van je suggesties erg belangrijk is. Zoeksuggesties om gebruikers werken enkel als de suggesties binnen milliseconden gepresenteerd worden op het scherm. Een andere mogelijkheid is het optimaliseren op basis van gebruikersdata. In één van de zoekmachines die ik op dit moment aan het ontwikkelen ben, gebruik ik het ip-adres van de gebruiker om te sorteren op bezorgingslocatie:

Voor gebruikers uit Nederland kan ik in dit geval een speciale aanbieding tonen. Er zijn dus oneindige mogelijkheden om je interne zoekmachine te optimaliseren maar dit kan in de meeste gevallen enkel als je voldoende data beschikbaar hebt. Zorg dan ook voor een prominente plek binnen je website zodat de bezoeker sneller geneigd is om de zoekfunctie te gebruiken. Begin met het analyseren van je zoekvraag van je bezoeker en op basis van logica kan je de eerste stappen nemen om je suggesties én zoekresultaten te optimaliseren.

Wat zijn voor jou de leukste of opvallende inzichten die je hebt opgedaan door het bekijken van de ingevoerde zoekopdrachten op je eigen website?

Over de schrijver
Jan-Willem raakte in 2004, op 16 jarige leeftijd, verslaafd aan online marketing nadat hij zijn eerste internationale webwinkel lanceerde. Werkt momenteel als International Freelance SEO, blogt op Notprovided.eu en heeft grote interesse voor schaatsen, fietsen en wetenschap.
Reactie plaatsen