Word met tips dé creatieve SEO expert van jouw bedrijf!
12 augustus 2014 
in SEO

Word met deze 5 tips dé creatieve SEO expert van jouw bedrijf!

Begrippen als SEO en zoekmachine optimalisatie kennen veel ondernemers wel….maar daar houdt het dan ook vaak wel zo’n beetje mee op. Weinig MKB bedrijven zijn echt actief bezig met SEO. Ze vinden het óf te ingewikkeld, niet belangrijk genoeg, hebben geen personeel beschikbaar óf ze hebben er de tijd niet voor. Jammer! Want door SEO als spel te zien, maak je het zo leuk dat je niet meer wilt stoppen.

Maar hoe wordt SEO dan écht leuk? Met de vijf tips die je hieronder vindt:

  1. Mindmap keywords
  2. Team up
  3. Smart quest
  4. Think big, start small
  5. Crazy 15

Leuk hoor ik je nu denken, maar wat zijn dit voor tips? Een paar vreemde termen die toch niets met SEO te maken hebben. Misschien niet met de standaard manier waarop SEO benaderd wordt, maar dat is ook niet de manier zoals ik er naar kijk. Ik zie SEO als een spel dat ik wil winnen. Daarom heb ik de saaie, standaard stappen vertaald naar 5 creatieve manieren. Zo ben ik dagelijks met SEO bezig zonder dat het verveelt.

No worries…ik laat je niet in het ongewisse. Ik zal iedere tip uitleggen zodat ook jij straks zo enthousiast bent over SEO dat je niet meer wilt stoppen.

Mindmap keywords: creatief zoekwoorden verzamelen

Mind mapping is een creatieve manier om de gedachten in jouw hoofd op papier te zetten. Bij zoekwoord onderzoek gaat het erom dat je probeert te achterhalen op welke zoektermen jouw websitebezoekers zoeken, zodat je ze naar jouw website kunt trekken. Dit kun je op de standaard manier achterhalen door de zoekbalk in Google te gebruiken en zo te zien welke woorden er bij een bepaalde zoekterm nog meer ingetypt woorden.

Veel leuker is het om je eigen creativiteit te gebruiken en een mindmap te maken van zoekwoorden. Pak een vel papier en zet in het midden het hoofd zoekwoord: dit is het kernwoord waar jouw business om draait. Laat vervolgens je gedachten de vrije loop. Waar associeer je het kernwoord mee? Schrijf alle woorden op die in je opkomen en verbind deze met het hoofd zoekwoord. Misschien kun je nog meer verbanden leggen tussen andere zoektermen die je opgeschreven hebt. Zo creëer je een veelvoud aan zoekwoorden (waarvan je nog wel moet controleren of en hoe vaak er op gezocht wordt!) waar jouw concurrent misschien niet aan gedacht heeft.

Team up: duik samen in de techniek van je website

Na het zoekwoord onderzoek kijk je naar de technische prestaties van je website wat soms best complex kan zijn. Er zijn veel gratis tools beschikbaar op internet die je een eind op weg helpen. Maar het blijft een saaie klus die soms best ingewikkeld kan zijn. Dan is alle hulp welkom. Daarom Team up: zoek een bevriende ondernemer, of misschien een concullega waar je goed mee door een deur kan (dit maakt de uitdaging nog groter!) en doe het samen! Het motiveert om met meerderen aan de slag te gaan: je kunt elkaars website analyseren, brainstormsessies houden om nieuwe ideeën op te doen, kennis delen en vooral elkaar motiveren.

Smart quest: vind verbeterpunten voor jouw website

Content analyse is de derde stap bij SEO: hierbij onderwerp je de content (de inhoud van je website) aan een nader onderzoek. De inhoud is namelijk een belangrijke component voor SEO. Maar als je geen ervaring hebt kan dit een uitdaging zijn. Waar begin je? En hoe weet je wat goed is en wat werkt? Met Smart quest! Van je concurrentie kun je veel leren. Bekijk de websites van jouw top 3 concurrenten in Google en zoek 5 positieve verschillen per website met die van jouw website. Check niet alleen de homepagina, maar kijk ook dieper in de sites. Dit geeft je een goed beeld van wat je concurrenten online doen. Daarnaast krijg je mooie nieuwe ideeën die je op je eigen website kunt gebruiken.

Think big, start small: breid je netwerk uit door effectief te linken

De laatste stap is linkbuilding; zorgen dat andere websites jouw website zo belangrijk vinden dat ze een link naar informatie op jouw website plaatsen. Je bent overgeleverd aan de goedheid van andere websites en de gunfactor speelt een grote rol. Linkbuilding is een tijdrovende klus met doorgaans een lage succes ratio. Maar je kunt het ook op een andere manier doen: ga op zoek naar waardevolle connecties in je directe omgeving. Die zijn doorgaans makkelijker te benaderen en hun websites kunnen ook een goede ranking op internet hebben waardoor jouw website meer waarde krijgt. Zo sla je twee vliegen in één klap: je bouwt aan de kwaliteit van je website en je breidt je netwerk uit, waar je misschien weer werk uit kunt halen.

Crazy 15: maak van SEO een wekelijkse bezigheid

Hoe zorg je dat je met SEO aan de gang blijft? Eenmaal gestart met SEO, moet je hier op regelmatige basis tijd aan besteden, anders heeft het geen zin. Dan kun je er beter helemaal geen tijd en energie in steken. Maar hoe doe je dit naast alle andere werkzaamheden en die volle agenda? Precies, met Crazy 15! Bedenk 15 opdrachten die met de standaard SEO werkzaamheden te maken hebben en voer iedere week 1 opdracht uit. Zo ben je er wel wekelijks mee bezig, maar kost het niet al te veel tijd. En niet onbelangrijk, je boekt vooruitgang en gaat resultaten zien van je inspanningen. Zo houd je SEO leuk. Nu kan ik me voorstellen dat het best een uitdaging is om 15 opdrachten te bedenken, zeker als je niet erg thuis bent in SEO. Daarom hieronder alvast enkele ideeën om je op weg te helpen:

  • Zoekwoorden bedenken
  • Zoekwoorden controleren
  • Teksten website analyseren
  • Website concurrent bekijken
  • Metatags controleren
  • Links controleren

Maak SEO leuk en word ook slim online!

SEO is een spel; een continue wedstrijd om op die gewilde eerste plek in Google te komen. Je kunt het op de standaard manier doen, maar ik hoop dat je met mijn tips ervaart hoe leuk SEO is en dat je ziet wat het jouw business kan brengen. SEO is zo leuk als je het zelf maakt.

Ik ben erg benieuwd. Hoe maak jij SEO leuk?

Over de schrijver
SEM biedt ondersteuning aan het MKB. Onze specialisten verrichten online marketingwerkzaamheden voor bedrijven zodat zij zich kunnen richten op andere zaken. Zo helpen we meer bezoekers naar hun website te trekken, nieuwe klanten te werven en hun omzet te verhogen. Wij onderscheiden ons met een persoonlijke benadering en een zorgvuldige werkwijze: dit houdt in dat we klant-specifiek een plan van aanpak opstellen en niet werken vanuit een standaard format.
SEM Online Marketing 5 tips voor Dé creatieve SEO expert
Reactie plaatsen