arrow_drop_up arrow_drop_down
12 maart 2014 
in SEO

Column: De macht van Google is weerzinwekkend

Google is in Nederland duidelijk de grootste speler op het gebied van zoekmachines. Waar jaren geleden de zoekmachines Ilse en Altavista nog een solide rol speelden is deze rol in Nederland compleet verdwenen. Google heeft een marktaandeel van meer dan 90%.

De macht van Google

Normaliter vind ik dergelijke machtsposities interessant en fantastisch om over te lezen. Wanneer we over Google spreken gaat het helaas wel de spooky kant op. Google heeft TE VEEL macht, veel te veel macht. Hoe meer zoekopdrachten er worden afgerond, hoe meer inzage Google heeft op onze interesses. Onze privacy is hiermee aangetast en dit brengt Google in de gelegenheid tot het gebruiken van deze gegevens.

Wanneer bijna alle zoekopdrachten in Nederland via Google worden verricht, weet Google exact waar wij op zoeken, welk zoekwoord waar populair is, wat de trends zijn in een gebied en een bepaald jaar en ga zo maar door…

Interessant Google weetje: Je hebt ongeveer 1,2 miljoen bomen nodig om de 24 petabytes die Google elke dag langs ziet komen uit te printen. Bron: Computerschool.org

Door deze machtspositie en de huidige ontwikkelingen in het algoritme begeeft Google zich in een luxepositie waar elke dictator ter wereld jaloers op zal zijn. Door de huidige tools die Google eigen is waaronder Analytics, Adwords en bijvoorbeeld Docs is dit machtsvertoon overgegaan op het gehele online marketing wereldje, want wie kan nu nog tippen aan Google? Verder dan dat moet het niet gaan vind ik, dan is de lol er al gauw af.

Marktaandeel Google

Wanneer je gaat kijken naar de marktaandelen in Nederland dan is Google hier erg goed op zijn plek. Bing, de nummer twee achter Google heeft  een marktaandeel van slechts 3%. Google heeft nagenoeg een monopolie met haar 93% marktaandeel. Andere zoekmachines als Yahoo! en Ask komen niet verder dan 2,7 en 1,5%.

De Nederlandse markt is niet echt vergelijkbaar met de rest van de wereld. Amerika heeft bijvoorbeeld een ander contrast. Google is daar zeker nog wel de grootste met 66,7% maar de 25% die ze missen slurpen de concurrenten direct op. Bing heeft een marktaandeel van 17,4, Yahoo! heeft een aandeel van 11,9%, Ask moet het doen met 2,7% en AOL met 1,3%.

Google+

Google+ is een fantastisch social medium waar ik verzot op ben geraakt. Door de vele mogelijkheden in delen en de community’s die een fantastische basis bieden voor kennis delen, ontvangen en het helpen van de medemens ontstaat er een sterk samenwerkingsgevoel dat schuilt, ergens, diep in de mens. Een goed voorbeeld daarvan zijn diverse community’s op het gebied van SEO waar zowel beginners als experts worden geholpen waar nodig.

Op welk ander sociale media gebeurt dat verder op dit niveau? Bijkomend de sterke waarde voor SEO geeft Google+ een machtige positie binnen de social media kanalen. Het is een beetje een kat-en-muisspel geworden. De kat (Google+) achtervolgt de muizen (Facebook en Twitter) en langzaamaan haalt Google+ de muizen in. Het is, volgens mij, een kwestie van luttele momenten dat Google+ als social media kanaal de macht overneemt.

En dan is het echt niet leuk meer… Zoekmachine opdrachten worden uitgevoerd via Google, de mail wordt gecheckt via Gmail en je vertelt je vrienden dat je een leuke meeting hebt in Delft via Google+. What’s gonna be next?

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Sander Rueck

Door

Sander Rueck

op 12 March 2014

Google is én blijft voorlopig nog wel de koploper in Nederland. Als je het mij vraagt mag Bing een stevige positie krijgen zodat er nieuwe mogelijkheden ontstaan en je weer meer 'vrijheid' krijgt. De weg van Bing is nog pril maar ik geef het (als enige mogelijkheid?) een kans. Google vergelijk ik met de Kalverstraat, je kunt er werkelijk alles vandaan halen als bezoeker maar als adverteerder betaal je de hoofdprijs. Hoe betrouwbaar is Google trends? Stel je voor; een Google bank...

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 12 March 2014

Een interessante insteek Chelsea. Ik ga er een heel eind in mee, maar: - De zoekmachine van Google is voor mij nog altijd de beste en meest prettige - Van Gmail, Google Docs en andere diensten hoef je geen gebruik te maken - Bing is ook in handen van een gigant met een enorme machtspositie En hoewel ik zelf ook een groot fan ben (geworden) van Google+, zie ik nog niet iedereen zomaar overstappen. Ik ben ervan overtuigd dat in 2014 steeds meer mensen de voordelen van Google+ gaan ontdekken, maar of Google+ werkelijk een alternatief voor Facebook en/of Twitter wordt, moet blijken. Niets is uitgesloten, want als je bedenkt dat de overstap van Hyves naar Facebook een jaar of 6 geleden voor velen ondenkbaar was, en je bedenkt waar Hyves nu staat, weet je dat de grillen van de gebruiker niet te voorspellen zijn. Laten we er vooral aan werken om zelf te zorgen dat Google+ waardevol is. En ons daarnaast bewust zijn van het feit dat niets wat we delen op sociale media überhaupt "veilig" is. Privacygevoelige informatie heb je zelf in de hand. Wil je niet dat iemand die informatie krijgt, houd het dan vooral ook voor jezelf. Je hoeft het niet te delen! :-)

Maurice De Busschere

Door

Maurice De Busschere

op 12 March 2014

Beste Chelsea, Laat ik allereest zeggen dat ik het een interessante column vindt met een zeer uitgesproken mening over de gang van zaken rondom Google. Net zoals Nathan Veenstra ben ik het voor een groot gedeelte met je eens. In de loop der jaren heeft Google werkelijk waar een imperium opgebouwd en bieden ze nog steeds het beste online zoeksysteem ten opzichte van de andere mogelijkheden die er zijn. Zelf ben ik ook schuldig aan het feit dat ik veel diensten van Google gebruik maar je kunt er ook (bijna) niet meer omheen. Google heeft hard gewerkt om deze positie te behalen maar heeft in mijn ogen ook TE VEEL macht op het gebied van online marketing en de online diensten die ze aanbieden. Je hoeft niet alles van ze te gebruiken maar ik kan bijvoorbeeld als webontwikkelaar niet zonder Analytics, Webmaster Tools, Adwords, Maps, Trends, Google+(Authorship), Youtube etc. Google heeft op ieder gebied van online marketing een vinger in de pap en op een aantal gebieden zijn ze ook de beste. De diensten van Google zijn over het algemeen zeer toegankelijk en ik gebruik ze met plezier, alleen zou ik het wel interessant vinden om een aantal concurrenten zien (die niet gelijk worden opgekocht door Google). Wat betreft de social media kanalen denk ik dat Google+ gaat uitgroeien tot de belangrijkste/grootste speler op social media gebied. Deze zal geen andere kanalen gaan vervangen maar biedt wel veel mogelijkheden. Google+ is in mijn ogen het kanaal met de meeste interactie, hier worden sneller langdurige relaties opgebouwd, mensen worden goed geholpen met hun problemen, er wordt veel relevante content gedeeld voor iedere mogelijke interesse, veel online marketeers zijn hierop actief, Google+ biedt zeer veel functionaliteiten/mogelijkheden om mensen dichter bij elkaar te brengen en natuurlijk is Google+ in combinatie met Authorship zeer interessant voor de SEO. Veel mensen die al op Google+ zitten zijn denk ik voornamelijk aanwezig vanwege de positieve werking op de SEO. Twitter blijft een uniek social media kanaal waar men snel in 140 tekens een bericht kan plaatsen, op de hoogte kan blijven van ontwikkelingen binnen het netwerk, de reacties van mensen snel binnenkomen en het delen van content snel gebeurt. Kortom voor de snelle samenleving is dit een perfect kanaal denk ik en zal het niet snel verdwijnen. Facebook zal in de toekomst steeds meer mensen zien vertrekken naar andere social media kanalen maar zal ook niet 123 online verdwijnen. Facebook wordt denk ik steeds meer ingezet als privékanaal voor bijvoorbeeld opa en oma die de foto’s van de kinderen/kleinkinderen willen zien. Tevens wordt Facebook vaker ingezet als advertentiekanaal voor organisaties. Andere kanalen zoals Linkedin (sterk zakelijk), Pinterest, Snapchat, Instagram etc. hebben ook hun eigen unieke kwaliteiten, zullen niet snel verdwijnen maar staan ook zeker niet de groei van Google+ in de weg. Ik ben het met Nathan Venstra eens dat je de privacy van je gegevens zeker voor een groot gedeelte zelf in de hand hebt. Toch is het aan de ene kant jammer dat je niets kunt doen aan de privégegevens die Google haalt uit bijvoorbeeld je zoekopdrachten. Ik zie heel goed de waarde in van eventuele voorstellen die je krijgt bij zoekopdrachten en dat Google op je behoefte kan inspelen. Het wordt wel een beetje eng dat je straks amper een vraag hoeft in te typen en dat een systeem al kan bepalen wat je wilt. In de toekomst zou ik wel graag een aantal veranderingen willen zien in de machtspositie van Google en dat er een concurrent opstaat. Zodat we nog wel een keuze hebben in de organisatie waarvan we een dienst gebruiken (mits deze net zo goed of beter is dan Google) en dat we meer te zeggen krijgen over onze privacy. Alleen gaat dit nog wel even duren als ik nu kijk naar het koninkrijk van Google dat alsmaar aan het groeien is.

Reactie plaatsen