Click-Through Rate verhogen: Van Zoeker naar Bezoeker!
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 november 2014 
in SEO

Click-Through Rate verhogen?

Click-through rate (CTR) optimalisatie is een vorm van conversieoptimalisatie, waarbij we een klik vanuit de zoekresultaten door naar de website in dit geval als conversie zien. Omdat er een hoop andere SEO-tactieken zijn die veel tijd en aandacht eisen en op het eerste gezicht meer op lijken te leveren, is CTR-optimalisatie vaak het ondergeschoven kindje. Niets is echter minder waar.

Grote bedrijven en organisaties, maar ook voldoende bloggers die verstand hebben van online marketing, laten qua CTR-optimalisatie vaak een hoop sappige, rijpe peren aan de bomen hangen. Zonde natuurlijk. In dit artikel gaan we daarom kijken naar alle elementen die jij straks meteen kunt gaan aanpassen om direct jouw doorklikratio te verhogen en daarmee meer verkeer naar je website te krijgen.

1. Waarom zou je je Click-through rate verhogen?

De CTR wil je verhogen voor:

  • Meer organisch zoekverkeer hetgeen leidt tot
  • Een hogere plaatsing in de SERP’s hetgeen leidt tot meer organisch zoekverkeer

Een virtueuze cirkel dus. In de volgende video legt Tonny hier meer over uit:

2. Het verband tussen de CTR en de gemiddelde positie in de SERPs

In andere woorden: hoe hoger je scoort in Google, hoe meer mensen er door zouden moeten klikken naar jouw website. Op het eerste opzicht lijken de CTR en de gemiddelde positie echter geen verband met elkaar te hebben. In het onderstaande voorbeeld zie je dat een gemiddelde positie van 21 heeft een CTR van 9%, terwijl een andere gemiddelde positie van 10 een CTR van 3% heeft.

Belangrijk om in de gaten te houden is dat de CTR het aantal kliks is, gedeeld door het aantal weergaven van de snippet in de SERPs. Als een snippet pas op de tweede of derde pagina van de SERPs te zien is, dan telt een zoekopdracht van een bezoeker die niet door naar de tweede pagina navigeert, niet als een weergave. De gemiddelde positie van 21 houdt in dat een bepaalde pagina van alle zoektermen waarop deze pagina weergegeven wordt gemiddeld op de 21e plaats staat, precies bovenaan de derde pagina dus.

lage Clickthrough rate artikelen

Wat je hier kunt doen is alleen naar het hele getal tussen de 1 en 10 van de ‘Gem. positie’ kijken en deze te beschouwen als de plek die je gemiddeld op een pagina in de zoekresultaten inneemt. In het voorbeeld hierboven zouden deze posities dan de volgende zijn: 4, 6, 3, 1, 9, 6, 10, 9. Mocht je onderzoek zijn tegengekomen dat hier dieper op ingaat, deel het dan a.u.b. door een reactie onder dit artikel achter te laten.

3. Hoe verhoog je je Click-through rate?

Nu komt het echt interessante gedeelte: het daadwerkelijk verhogen van je click-through rate. Op de onderstaande elementen kun je allemaal zelf invloed op uitoefenen en zodoende je CTR omhoog halen. We sommen ze eerst op en behandelen ze daarna stuk voor stuk aan de hand van praktische voorbeelden en tips.

4. Alle onderdelen om de CTR te gaan verhogen

4.1 De title tag

In de title tag is de overeenkomstigheid met zoekopdracht, de woordkeuze en het aantal tekens van belang. (bron & bron). Om de title tag in zijn volledigheid weergegeven te laten worden is het zaak dat deze binnen de 70 tekens blijft. Het is ook zonde om maar 45 van 70 toegestane tekens te gebruiken, omdat je dan minder ‘footprint’ in de SERPs achterlaat. Voor optimale weergave is het beter om de titel rond de 65 tekens te houden.

Het belangrijkste zoekwoord kan het beste vooraan in de title tag geplaatst worden omdat zoekmachines resultaten met het zoekwoord vooraan in de title tag over het algemeen hoger ranken en (be)zoekers hier gemiddeld meer op klikken. Als er nog ruimte over is in de title tag, of als het merk bekend is en een goede reputatie heeft in de markt, dan is het verstandig om deze aan het einde, of in sommige gevallen zelfs aan het begin van de title tag te plaatsen. Het doel hiervan is niet zozeer branding, maar eerder het krijgen van een hogere CTR door het opwekken van vertrouwen en gebruik maken van autoriteit.

Bovendien moet de title tag goed leesbaar zijn en het liefst een emotionele impact maken op de (be)zoeker, zodat diegene eerder geneigd is om door te klikken. Een organisch zoekresultaat kan eigenlijk op eenzelfde wijze geoptimaliseerd worden als een Adwords advertentie. Omdat je geld betaald voor een Adwords advertentie, wil je zeker weten dat je er het maximale resultaat uitkrijgt, dat is logisch.

Maar waarom zou je uit een gratis ‘advertentie’ niet het maximale willen halen?

4.2 De meta-description

Het schrijven van de meta descriptions is daarom ook een stuk zoekmachine marketing, copywriting, dat niet onderschat zou moeten worden. Meta descriptions zijn veel belangrijker voor de CTR als dat ze voor SEO in het algemeen zijn. Volgens meerdere betrouwbare bronnen zouden de meta descriptions geen verschil maken voor de ranking van een snippet. Ze maken echter wel een verschil voor de CTR van een snippet.

Met je snippet wil je een maximale ‘footprint’ achterlaten in de SERPs, of terwijl: zoveel mogelijk toeters en bellen rondom jouw zoekresultaat die de aandacht trekken en bezoekers stimuleren om te klikken. Met 154 tekens wordt de hele meta description weergegeven. Om ervoor te zorgen dat de meta-description niet door Google wordt ingekort kan deze het beste rond dit aantal tekens houden. (bron)

4.3 (Meer) Sitelinks verkrijgen voor een grotere footprint

Er zijn verschillende soorten sitelinks (links naar jouw website in en om jouw plaatsing in de zoekresultaten) die verkregen kunnen worden:

  • Pagejumps (door anchor links, bron)
  • Auteursfoto (tegenwoordig is dit zeldzamer)
  • Auteursnaam
  • In aantal kringen
  • Broodkruimelnavigatie
  • ‘Vertaal deze pagina’ (niet interessant)

Sitelinks met blauwe pagejump navigatie krijg je door pagejump (anchor link) menu’s op de pagina te plaatsen.  Dit ziet eruit als een inhoudsopgave als in Word, die de titels op die pagina klikbaar maakt naar die plaats op de pagina. Hoe je die maakt lees je hier. Om de kans de vergroten dat Google sitelinks van je website laat zien in de zoekresultaten kun je ervoor zorgen dat je website een duidelijke hiërarchie met tekstuele links heeft. (bron)

4.4 De juiste zoekwoorden gebruiken

Het gebruik van de juiste zoekwoorden, zowel op de pagina zelf als in de meta-description zorgt ervoor dat Google deze woorden vetgedrukt terug kan laten komen in de zoekresultaten. Vetgedrukte woorden trekken niet alleen meer aandacht maar zijn ook een teken ervan dat de pagina goed aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Relevantie. We zijn dan ook eerder geneigd om een plaatsing in de SERP’s aan te klikken met veel vetgedrukte woorden, dan één met weinig of geen vetgedrukte termen.

Hoe speel je hier op in?

Gebruik niet slechts één zoekterm die je continu op de pagina en in de meta-description terug laat komen, maar gebruik verschillende termen. Liever nog: optimaliseer je pagina op een onderwerp, in plaats van op een zoekwoord. Op die manier ben je relevant voor bezoekers die op verschillende manieren de informatie proberen te vinden die jij te bieden hebt.

4.5 De URL en zijn structuur

Zoals je in het onderstaande screenshot kunt zien is de URL van de website een factor die de CTR van je website. Komt de zoekterm voor in de slug van je URL, zoals in dit voorbeeld het geval is met de zoekterm ‘Winnen in Google’, dan wordt deze vetgedrukt.

Het feit dat dit vetgedrukt is geeft aan dat het 100% aansluit op de query van de bezoeker, die nu meer geneigd is om door te klikken naar je website. Optimaliseer daarom dus ook je URL voor een hogere CTR.

winnen in google snippet voorbeeld

Heb je een langere URL (structuur), dan kan het zijn dat Google het broodkruimelspoor van je website laat zien, in plaats van de complete URL van je website. Dat is niet erg, aangezien dit net zo goed, of zelfs beter, kan zijn voor je CTR.

Voorbeeld:

backlinks snippet voorbeeld

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat de categorie waar dit artikel in staat, zoekmachine optimalisatie, wordt weergegeven in plaats van de volledige URL van dit artikel. Men kan hierdoor vanuit de zoekresultaten ook besluiten om eerst naar de categoriepagina te gaan, maar men krijgt in ieder geval een waardevol stuk informatie over de navigatiestructuur van de website en de categorisering van het betreffende artikel.

4.6 Rich Snippets en Semantic Markup

Rich snippets, oftewel ‘Verrijkte zoekresultaten’, zijn bij uitstek een goede manier om je CTR te verhogen. (bron) Rich snippets zijn er in verschillende soorten en maten en zijn op dit moment nog continu onderhevig aan verandering omdat ze relatief nieuw zijn en Google er nog veel mee aan het experimenteren is. (bron)

De belangrijkste rich snippets zijn:

  • Video

video rich snippet

  • Locatie

verrijkt zoekresultaat locatie

  • Nieuws

nieuws rich snippet

  • Ratings & reviews

ratings reviews rich snippet

  • Prijs+ voorraad

prijs en voorraad rich snippet

  • Recepten

recept snippet

  • Muziek

muziek rich snippet

  • Banen (job listings, nog niet in Nederland)
  • Events (nog niet in Nederland)

Wellicht is het je opgevallen dat het auteurschap snippet niet meer in deze lijst staat. Sinds afgelopen zomer heeft Google besloten om deze nauwelijks meer weer te geven in de zoekresultaten. De redenen daarvoor liggen buiten de focus van dit artikel, maar als je er meer over wilt weten kan dat hier. Hoe je deze verrijkte zoekresultaten kunt krijgen is een wat technischer verhaal. Bepaalde elementen op je website (zoals de bovenstaande voorbeelden) dienen gemarkeerd te worden met een bepaald stuk code van o.a. Schema.Org zodat Google leert begrijpen wat een bepaald onderdeel van je website moet voorstellen. (bron)

Voorbeeld, op onze contactpagina hebben wij elk element gemarkeerd met een stuk code, zodat Google precies kan zien wat onze bedrijfsnaam is, wat ons telefoonnummer is en waar we gevestigd zijn. Deze informatie kan Google vervolgens gebruiken in de zoekresultaten, zoals je hieronder ziet.

verrijkt zoekresultaat locatie

In de onderstaande infographic wordt duidelijk gemaakt wat rich snippets voor je CTR kunnen betekenen en waarom de kwaliteit van de bezoekers die je krijgt als gevolg hiervan, hoger is dan normaal. Het mes snijdt aan twee kanten dus: meer én betere bezoekers!

rich snippets en click trough rates

(Bron: //moz.com/blog/a-visual-guide-to-rich-snippets)

4.7 Herkenning van het merk

Het gaat er niet alleen om waar je scoort m.b.t. je CTR, maar ook om met wie je op die term scoort. Als je met veel grote merken en bedrijven concurreert, dan is het niet alleen waarschijnlijk dat je CTR lager is, maar kan je bij een daling in de SERPs in verhouding nog meer verkeer verliezen. Zowel Google als consumenten houden namelijk van grote merknamen (autoriteit en vertrouwen). Of je nou wel of niet te doen hebt met concurrentie van andere grote merken; het gebruik van een merknaam kun je sowieso voor je laten werken!

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Reactie plaatsen