SEO Checklist voor blogberichten
20 februari 2012 
in SEO

SEO Checklist voor een goede blogpost

Vandaag tijd voor een goede SEO Checklist voor je blog. Zo vaak besteden bloggers uiterste aandacht aan het schrijven van een goed artikel en laten ze het vervolgens afweten als het gaat om het correct online plaatsen van dat artikel… doodzonde natuurlijk. Bij deze een checklist voor het plaatsen van een goede blogpost om hoog te scoren in Google:

SEO Checklist:

Titel

Pakkend: Begin je blogpost met een pakkende titel want als je titel niet pakkend is zullen bezoekers van de website er niet op klikken.

Logisch: Kies wel een logische titel die de inhoud van het artikel dekt.

Vindbaar: Denk na over het zoekwoord/de zoekwoord combinatie waar je graag op gevonden wilt worden en verwerk dit in de titel.

Voorbeeld van een echte SEO titel bij mijn artikel over het maken van een marketingplan:

Title tag in Google

Vraag stellen: Een vraag als titel (met vraagteken) nodigt vaak uit en komt vaak ook overeen met een zoekopdracht uit Google.

… tips/geheimen/methoden om: Titels met een aantal tips, geheimen, technieken of methoden doen het vaak goed. Het symboliseert iets korts en praktisch. Lezers hebben een korte attention span en houden van snelle, overzichtelijke informatie.

How to’s: Stappenplannen en handleiding doen het erg goed in de zoekmachines, hier zijn de meeste mensen naar op zoek. Door dit in de titel te verwerken nodig je uit tot lezen.

Je hoeft niet alle bovenstaande onderdelen in een titel te verwerken want soms past dat gewoon niet. Neem het bovenstaande mee en kies een logische titel.

Beginnen met een plaatje

Door je blogpost te beginnen met een plaatje nodig je uit tot lezen/klikken, een plaatje zegt meer dan duizend woorden!

Blog starten met een plaatje

Naast het uitnodigende draagt een plaatje ook bij aan je SEO, op deze manieren:

  1. Geef het plaatje voor het uploaden al een correcte bestandsnaam met daarin ook het keyword of de keywordcombinatie waar je op gevonden wilt worden. Gebruik in bestandsnamen nooit hoofdletters spaties of vreemde tekens.
  2. Geef het plaatje een relevante titel
  3. Geef het plaatje je een relevante alt tag (alternatieve titel)

Correct benoemde plaatjes scoren ook hoog in Google Afbeeldingen en dragen zodoende bij aan de relevantie van je artikel, zie bijvoorbeeld mijn plaatje van het AIDA-model:

Bovenaan in Google afbeeldingen

Tip: Zet je plaatjes op een andere server dan de server van je website, anders loop je het risico dat je website ontzettend traag wordt. Ik gebruik zelf een server van Amazon S3 voor al mijn plaatjes en video’s. Supersnel, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk!

Eerste alinea

Wil je echt scoren op een bepaald keyword? Gebruik dit woord dan sowieso in de eerste alinea van je artikel en bij voorkeur als eerste woord van de eerste alinea. Om het extra kracht mee te geven kun je het nog dik drukken. Dik drukken van een belangrijk keyword hoeft overigen maar 1x, meerdere malen in je artikel heeft geen toegevoegde waarde meer voor Google. Belangrijkste aan de eerste alinea is dat je net als bij de titel pakkend bent en uitnodigt tot verder lezen. Plaats niet je hele artikel meteen op je blog maar alleen een titel, plaatje en eerste alinea. Plaats dan een “lees verder” linkje. Dit houdt je blog strak, overzichtelijk en je triggert bezoekers tot verder lezen.

Inhoudsopgave

Heb je een lang artikel geschreven met tussenkoppen? Plaats dan bovenaan in je artikel een inhoudsopgave van dat artikel. Sowieso is dit prettig voor je lezers (overzicht) maar het zorgt ook voor een SEO functie omdat het weer een soort interne links zijn. Zodoende kan Google ook segmenten van je tekst indexeren omdat er een directe link naartoe is.

overzicht-in-je-kennisbank

Tussenkoppen (H2 en H3)

Gebruik je tussenkoppen? Maak dan gebruik van zogenaamde heading tags. Alles tussenkoppen in dit artikel zijn bijvoorbeeld een Kop 2 (H2). Heb je ook subparagrafen? Gebruik dan ook Kop 3. Ga bij voorkeur niet te diep (Kop 4 en verder) tenzij je artikel echt ontzettend lang is. Hoe lager het getal achter de H, des te meer waarde de woorden in die kop van Google krijgen. Een Kop 2 is dus belangrijker voor Google dan een Kop 3.

Tussenkoppen in WordPress

Ga geen Kop 1 gebruiken in je tekst want je mag van Google maar eenmaal een Kop 1 hebben per url en dat is veelal al de titel van je blogbericht (niet te verwarren met de title tag). Let er even op dat je geen Kop 2 gebruikt voor de “lees verder” link, dat maakt je blog namelijk lelijk en geeft een overvloed aan koppen op je homepage.

Tekstopmaak

Zorg dat je tekst uitnodigt om te gaan lezen. Lange lappen onopgemaakte tekst zijn funest, dat gaat tegenwoordig niemand meer zitten lezen. Een trucje dat je toe kunt passen is om de 3 tot 4 regels een witregel te plaatsen, dat maak je tekst heel netjes en overzichtelijk. Een ander trucje is om belangrijke woorden in de tekst dik te drukken, die woorden springen er dan uit en grijpen even opnieuw de aandacht van de lezer, het maakt de tekst ook minder saai.

Ook tussenkoppen zorgen voor orde en maken de teksten minder lang omdat ze “het patroon” doorbreken. Voeg ook waar mogelijk plaatjes toe zodat een artikel niet uit alleen maar tekst bestaat. Gebruik zo weinig mogelijk verschillende kleuren, ga altijd voor zwarte tekst op een witte achtergrond en kies een fijn leesbaar lettertype. Tip: een verhoogde regelafstand zorgt bij veel lettertypes voor extra leesgemak.

Categorie instellen

Plaats je blogberichten ook in categorieën. Via WordPress is dat ook de standaard. Kies voor duidelijke blogcategorieën die geen tot weinig overlap hebben. Kies altijd 1 categorie in plaats van meerdere aan te vinken (Google vindt dat onlogisch).

Zoekmachine vriendelijke url

Check altijd even of je blogbericht een logische en zoekmachine vriendelijke url bevat. Wanneer je een hele lange titel hebt gebruikt met daarin veel overbodige woorden voor de url kun je de url natuurlijk aanpassen.

Url bewerken in WordPress

Ook wanneer je jouw title tag voor Google anders hebt gemaakt dan de titel (H1) van je blogbericht moet je even opletten want de meeste systemen maken een url van de H1 en niet van de Title tag. Je mist dan dus de door jou zorgvuldig samengestelde titel voor Google in je url.

Title tag instellen

De title tag kun je veelal los instellen bij je blogbericht. In WordPress doe je dit aan de hand van een SEO plugin. De beste SEO plugin voor WordPress van dit moment is die van Joost de Valk. De title tag is de titel die bovenaan in je browser komt te staan en is eveneens de titel van je blogbericht in Google. Gebruik in de title tag de zoekwoordcombinatie waar je graag op gevonden wilt worden.

Title tag en meta description in Google

Meta description instellen

Geef ook een meta description op, dit is een korte omschrijving van je artikel welke in Google wordt getoond onder de titel (zie voorbeeld hierboven). Verwerk ook in de meta description weer de zoekwoordcombinatie waar je graag op gevonden wilt worden.

Woordgebruik in de tekst

Wil je echt scoren op een bepaald keyword? Zorg dan dat het een paar keer in de tekst voorkomt maar houd je teksten te allen tijde logisch en leesbaar. Je mag best af en toe dat keyword vermelden maar doe het niet met overdaad. Ik gebruik het keyword liever in de titels, tussenkoppen en plaatjes dan dat ik de tekst ermee vol stop.

Linkjes en vereisten

Heb je linkjes in je tekst? Zorg dan dat deze een correcte anchortekst en title attribute hebben. Zo kan ik beter het woord “Aida Formule” klikbaar maken dan de woorden “klik hier voor meer info” wanneer ik het daar over heb. De title attribute is het titelbalkje wat verschijnt als je met je muis boven een link gaat hangen, dit is vergelijkbaar met de alt tag bij een afbeelding.

title attribute wordpress link

Media in de tekst

Zowel je bezoekers als Google houden van rijke, multimediale teksten. Maak naast tekst en afbeeldingen dus bijvoorbeeld ook gebruik van video, pdf downloads, mp3 downloads enzovoorts. Ook deze media objecten kun je vaak weer correcte titels meegeven.

plaatje-in-tekst

Interne links

Ben je klaar met je tekst? Loop deze dan even door om te zien of je bepaalde woorden kunt linken naar andere pagina’s op je site.

Geautomatiseerde internet links (SEO Handleiding)

Doe je dit geautomatiseerd net als ik? Denk dan na het plaatsen van elk artikel even een paar seconden na over welke woorden kenmerkend zijn voor dit artikel en voeg ze toe aan je systeem (inclusief de link naar het nieuwe artikel uiteraard). Zo kan een nieuw artikel maar zo ineens tientallen links uit je eigen site ontvangen ook al staat het net online!

Artikel publiceren

Staat je artikel online? Tweet het dan even op Twitter zodat je direct een eerste backlink naar dat artikel hebt (wordt snel door Google opgepakt). Plaats het ook even op je Facebook en eventueel je LinkendIn profiel. Heb je een mailinglijst waar je jouw artikel naartoe wilt sturen? Wacht dan altijd eventjes met mailen nadat je het op Twitter en Facebook hebt gezet. Bezoekers van deze platformen reageren namelijk vaak sneller en positiever en je eerste reacties zijn vaak bepalend voor de verdere interactie op je blog (als er een schaap over de dam is…).

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Jim

Door

Jim

op 20 February 2012

Hey Tonny, Goed artikel! Even een vraag over je afbeeldingen die je op een andere server zet. Is de afbeelding comprimeren tegenwoordig niet meer goed genoeg dan? Of kan dat in principe nog wel werken? Groetjes, jim

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 February 2012

Dat kan wel helpen, zijn ook goede tools voor maar ik zweer wel echt bij Amazon. Hoe minder kb's te laden op mijn site, des te beter!

Marcel

Door

Marcel

op 22 February 2012

Het plaatje zal toch geladen moeten worden of het nu van je eigen site afkomstig is of van een andere. Het voordeel van amazon is dat deze over het algemeen betere/snellere servers heeft dan de gemiddelde gebruiker via shared hosting. Hoe dan ook mag/moet je dit gewoon bij de laadtijd van je website optellen. Het lijkt nu net alsof je site 10x sneller is dan wanneer je het zelf host maar dit hoeft uiteraard niet. Het nadeel wat hier niet besproken wordt is dat wanneer amazon een probleem heeft met z'n server de plaatjes op jouw website ook niet getoond worden. Bij Amazon zal dit wellicht niet snel voorkomen maar wees er wel van bewust en kies dus een betrouwbare imagehoster.

soufyan

Door

soufyan

op 20 February 2012

Erg handig Tonny. Ik heb een vraag aan jou. Heb je wel eens belegd zo niet, ga je dat nog in de toekomst doen? Groetjes, Soufyan.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 February 2012

Nope, geen behoefte aan, investeer liever in m'n eigen business

Mike

Door

Mike

op 20 February 2012

Goededag Tonny, Allereerst bedankt voor dit interessante artikel. Ik heb vaker de tip van je gezien dat je een (blog)post beter kunt beginnen met een afbeelding. Waar haal jij die plaatjes vandaan ? Wil je dit eens met ons delen ? Verder blijf ik je aandachtig volgen. Je bent erg inspirerend. Groet, Mike

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 February 2012

Ik haal zelf regelmatig plaatjes uit Google afbeeldingen maar dat mag officieel natuurlijk niet. De plaatjes die ik gebruik zijn echter alom gebruikt om veel websites dus dan kan het wel (algemeen belang plaatjes noem ik dat). Wat je niet moet doen is een plaatje pakken wat iemand zelf heeft gemaakt en waarvan het duidelijk is wie de eigenaar is, dan loop je wel een beetje risico ;)

Marcel

Door

Marcel

op 22 February 2012

Als je zeker wil zijn dat je geen copyright rechten schendt kan je het beste gebruik maken van stock materiaal. Gratis stock is bijvoorbeeld te vinden op http://www.sxc.hu, voor betere en meer afbeeldingen betaal je een bedrag per afbeelding of bulk op bijvoorbeeld www.istockphoto.com of www.shutterstock.com

Online Wijn Bestellen

Door

Online Wijn Bestellen

op 20 February 2012

Hoi Tonny, Bedankt voor deze zeer nuttige informatie. Welke plugin is aan te raden om interne links te automatiseren? Het valt mij verder altijd op dat jij erg veel woorden dikgedrukt plaatst. Doe je dit om de tekst leesbaarder te maken of hoop je dat die woorden ook door Google opgepikt worden?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 February 2012

Wij gebruiken een eigen aangepaste plugin daarvoor (in het Winstmodel programma). Ik druk woorden woorden dik om de tekst aantrekkelijker te maken. Voor Google hoef je een woord maar eenmaal dik te drukken om het meer waarde te geven.

Ferry

Door

Ferry

op 21 February 2012

Volgens mij is er voor WordPress een plugin beschikbaar die dit kan.

V.O.F.Seasons

Door

V.O.F.Seasons

op 20 February 2012

Hoi Tonny, Handige checklist Tonny. En een artikel waar veel bloggers en webmasters iets aan hebben. Nuttige informatie! Groeten, Diemer

Online Wijn Bestellen

Door

Online Wijn Bestellen

op 20 February 2012

Ok duidelijk! Bedankt voor je snelle reactie. En misschien moet ik toch je Winstmodel maar eens overwegen, ik kwam laatst al een site tegen met een mooi template. Na contact met de eigenares bleek dat die ook uit je Winstmodel kwam!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 20 February 2012

Hahaha ja dat krijg je met al die winstmodellers overal!

Marc

Door

Marc

op 20 February 2012

CONTENT IS KING !! Niet teveel focussen op SEO maar vooral op je content. Google is veel slimmer dan alleen maar op techniek te letten. En zorg dat lezers kunnen reageren (zoals hier) dat werkt namelijk uitstekend. Stop al je energie in content en je doet het fantastisch. Natuurlijk moet je website wel technisch in orde zijn. Gebruik je een CMS als bijv. Joomla of Wordpress kan je heel makkelijk de afbeeldingen en alt en title teksten invullen.

Matrix

Door

Matrix

op 20 February 2012

Goed artikel, duidelijke checklist en (natuurlijk) goed overzichtelijk geschreven. Ik wist het meeste al van je checklist, maar ik steek hier weer wat van op! Geen spijt van mijn inschrijving op je mailing..

Monique

Door

Monique

op 20 February 2012

Hoi Tonny, Ook even een reactie uit Sevilla, Spanje. Super fijn dat je zo meeleeft met je publiek! Bedankt. Er wordt steeds gerefereerd naar wordpress, is blogger echt zoveel minder?

E.K.

Door

E.K.

op 26 February 2012

Ja en nee. Blogger kost beduidend meer inspanning voor 't maken van templates en je hebt (nog) niet alle mogelijkheden en gebruiksgemak van WordPress. Maar heb je wel voorrang op SEO en is blogger hosting gratis. Vooral deze 2 argumenten wogen zwaar voor me.

Max

Door

Max

op 20 February 2012

Goeie checklist, een hoop van de aangegeven punten kun je in Windows Live Writer al automatisch meenemen. Twitterberichtje, facebook koppeling en categorie, dat soort zaken. Bedankt en groetjes, Max

Linda

Door

Linda

op 13 February 2013

Hoe zorg je dat je het "lees verder" linkje maakt, moet je dat zelf regelen of kun je zorgen dat Wordpress heb bij een bepaalde lengte afbreekt.

Linda

Door

Linda

op 13 February 2013

Gevonden: Excerpt en dan de more button.

Jurriaan

Door

Jurriaan

op 29 April 2013

Dag Tonny, Eerst: Bedankt voor alweer een geweldige reeks SEO tips! Ik heb nog een klein vraagje. Zet je een afbeelding vooraan in je artikel of gebruik je hiervoor de functie 'uitgelichte afbeelding'? Jurriaan

Wesley

Door

Wesley

op 1 May 2013

Handig Tonny alhoewel ik het al wel wist :)

Sebastiaan

Door

Sebastiaan

op 22 May 2013

Tonny kun je me vertellen hoe je zo'n inhoudsopgave maakt bij je blog posts? Ik heb geen idee hoe je naar je H1 tags kan linken...

Charlotte Jansen
Brunbo

Door

Brunbo

op 22 September 2014

Ik wil ook wel graag weten hoe je het een lees meer linkje krijgt en dan met name het geen hoe ik de tekst hierin verander. Weet iemand hier dat?

Rick

Door

Rick

op 24 November 2014

Hallo, wat ziet het er netjes uit! Erg duidelijk om het te lezen en ook de tips neem ik van harte mee voor mijn eigen website te maken. Bedankt!

Kim

Door

Kim

op 1 December 2014

Dank je wel voor dit erg interessante artikel.....weer wat geleerd!

Theodoor

Door

Theodoor

op 5 February 2016

Hallo, Ik zie dat jullie de reacties niet verdelen over meerdere pagina's. Zoals ook door bijv. Yoast aangeraden. Zelf twijfel ik heel erg of ik honderd+ reacties op een pagina moet verdelen met paginering reacties. Of dat ik dat niet moet doen en dus 1 lange pagina krijg. Veel scrollwerk. Lijkt mij niet user-friendly. Qua SEO snap ik het argument van meer content op je pagina met veel reacties. Maar wat weegt zwaarder? Hebben jullie hier weleens goed over nagedacht en wat is jullie mening? Groetjes en keep up the good blog! Theodoor

Martijn van Tongeren

Door

Martijn van Tongeren

op 11 February 2016

Ha Theodoor, Het is inderdaad beter om het op meerdere pagina's te verspreiden. Wij zijn vergeten dit weer aan te zetten na een grote update aan onze site. Dank voor de reminder ;-)

Tom - Technische documentatie
Marly Mulders

Door

Marly Mulders

op 26 April 2016

Goed artikel! Ik hoor altijd wisselende verhalen over wat wel en niet zou werken. Belangrijkste is om te beginnen gewoon een goede pagina bouwen lijkt me? Gevolgt door veel Linkpartners, heb ik dat zo goed?

Prehek

Door

Prehek

op 10 May 2016

Heel goed artikel, ik ga dit zeker toepassen in mijn wordpress blogs..

Cynthia

Door

Cynthia

op 8 June 2016

Ik heb hier super veel aan gehad en ik ben stap voor stap aan het uitzoeken, hoe of wat. Groetjes Cynthia.

Reactie plaatsen