arrow_drop_up arrow_drop_down
26 maart 2014 
in SEO

Google Penalty verwijderen

In juni 2013 ging ik aan de slag bij Amexoptics in Amsterdam. Een van de websites had een handmatige Google penalty tegen webspam ontvangen en men zocht iemand die deze penalty kon opheffen. Adwords campagnes werden inhouse gedaan terwijl de ‘organische’ SEO sinds 2003 uitbesteed was aan een Engels SEO bedrijf. Dit resulteerde in duizenden schadelijke backlinks geplaatst op artikelensites en webdirectories. De samenwerking met het SEO bedrijf werd opgezegd en mij werd gevraagd om incompany een online marketing campagne op te zetten. (Ik kan de naam van de website hier niet expliciet noemen, maar als je de bovengenoemde linkjes bekijkt kom je er al snel achter om welke site het gaat)

Figuur 1 laat zien wat er met de rankings gebeurde voor een van de belangrijkste keywords.  De x-as vertegenwoordigt de tijd en de y-as de rankings in Google.co.uk.  Ieder punt op de grafiek vertegenwoordigt één meting, gedaan op die dag, voor de positie in de zoekresultaten van één keyword (in dit geval ‘contact lenses’). Bij de eerste meting stond dit keyword op positie 6 op de eerste pagina. Heel interessant is het om te zien wat er gebeurde voor de penalty. De rankings waren al geruime tijd aan het zakken wat een indicatie is dat je afstevent op een penalty. Het was een maand van tevoren al duidelijk waar dit naar toeging.

(De rankings worden op dagelijkse basis gemeten met Advanced Web Ranking in combinatie met proxy servers van Trustedproxies)

Keyword rankings voor, tijdens en na een Google penalty
Figuur 1 – keyword rankings voor, tijdens en na een Google penalty
Klik voor grotere weergave

Op 19 juni (rode pijl) verscheen er in Webmaster tools de melding dat de website de Google richtlijnen overtrad. Gedurende een paar dagen was de site helemaal niet te vinden in de zoekresultaten. Op 23 juni werd de site weer vertoond in de zoekresultaten, maar zoals je kunt zien bleven de rankings fluctueren op lage posities (tussen posities 23 en 36). Op 27 september werd de penalty opgeheven, groene pijl en binnen een paar dagen stegen de rankings weer. In de periode na de penalty is de disavow tool nog herhaaldelijk gebruikt om resterende slechte links af te wijzen, dat resulteert in een tijdelijke daling in rankings, blauwe pijl. Met dank aan een uitgebreide incompany online marketing campagne staat het zoekwoord inmiddels alweer bijna 2 maanden op de eerste pagina van de Google.co.uk zoekresultaten.

Het lijkt erop dat bij Google penalties er eerst een algorithmische herwaardering plaatsvindt van je rankings totdat er een punt wordt bereikt waarbij iemand van het Google webspam team naar je backlinks gaat kijken. Als dat gebeurt dan kun je in webmaster tools een boodschap verwachten:

http://www.xxxxxxxxxx.co.uk: Unnatural inbound links

June 19, 2013

Google has detected a pattern of artificial or unnatural links pointing to your site. Buying links or participating in link schemes in order to manipulate PageRank are violations of Google’s Webmaster Guidelines.

As a result, Google has applied a manual spam action to xxxxxxxxxx.co.uk/. There may be other actions on your site or parts of your site.

Om de Google penalty op te heffen maakte ik gebruik van een poule van medewerkers op het kantoor. Via webmaster tools en CognitiveSEO had ik een lijst samengesteld van ongeveer 3500 backlinks welke ik in de vorm van een Google doc deelde met de medewerkers. Nadat ik iedereen persoonlijk had uitgelegd waar men op moest letten bij het spotten van slechte links waren de spam backlinks binnen een paar dagen in kaart gebracht. De volgende stap was het vinden van contactgegevens van webmasters en het sturen van verzoeken tot linkverwijdering, ook dit werk werd verdeeld over de medewerkers. De links die niet verwijderd konden worden (de meesten) werden ge-disavowed. Na diverse heroverwegingsverzoeken werd vervolgens de penalty opgeheven.

Wat had het bedrijf moeten doen toen de rankings begonnen te zakken?

Als je voor je belangrijkste keywords begint te zakken dan is het de hoogste tijd om je backlinks te (laten) checken. Het SEO bedrijf aan wie de online marketing was uitbesteed had ruim van tevoren in moeten grijpen door slechte links te verwijderen of te disavowen. Daarmee had de Google penalty voorkomen kunnen worden. Kijk hier om te zien welke backlinks en domeinen er uiteindelijk moesten worden verwijderd/gedisavowed.

Moet je alle slechte links disavowen?

Veel mensen vinden het zonde om een link te verwijderen als de homepage van de website waarop de backlink staat een goede pagerank heeft. Dat soorts links hebben nog steeds SEO waarde in die zin dat ze de keyword rankings beinvloeden. Zo zijn er nog steeds heel wat webdirectories en startpagina’s met goede pagerank waardes. Dit soorts pagina’s zijn echter puur en alleen linkdumps. Er is geen context en geen relevantie, zoals Google meer en meer websites devalueert is het puur de vraag hoe lang het nog duurt voordat al dat soorts pagina’s hun waarde verliezen en zelfs als schadelijk worden gezien.

Zijn Google penalties echt een ding?

In Nederland (op dit moment nog) in mindere mate dan in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk. Iedere maand ontvangen meer dan 400.000 websites een handmatige actie tegen webspam. Het is de vraag wanneer Google met dezelfde intensiteit haar pijlen gaat richten op Nederlandse websites.

De rol van SEO bedrijven

SEO bedrijven moeten er rekening mee houden dat klanten wellicht een penalty krijgen op basis van linkbuilding gedaan in voorgaande jaren. Google kijkt net zover terug als ze wil. Als jouw website honderden of zelfs duizenden webdirectory backlinks heeft, welke geplaatst zijn in 2010, dan kun je daar in 2014 hard op afgerekend worden. Het maakt niet uit of je de afgelopen 3 jaar geen enkele webdirectory backlink meer hebt geplaatst, je legacy backlinks uit 2010 vormen nog steeds een probleem. Het zou SEO bedrijven sieren als zij pro-actief de websites van (voormalige) klanten gingen analyseren om te bepalen of er een Google penalty in het verschiet ligt.

Na de penalty

Om te voorkomen dat de website opnieuw in de problemen zou komen heb ik in samenwerking met een team klantenservice medewerkers, een webdeveloper en een social media manager een incompany online marketing campagne samengesteld. Deze wordt besproken in deel 2.

Over de schrijver
Begonnen met Cognitieve Kunstmatige Intelligentie aan de Universiteit Utrecht maar na 2 jaar geswitched naar Medische Biologie aan de VU. Vervolgens aan the University of Sussex gepromoveerd in biochemie en nog een aantal jaar onderzoek gedaan naar gehoorstoornissen en college gegeven over neurobiologie. Internationale SEO Expert die tevens gespecialiseerd is in Google Penalty's en diverse technische SEO projecten. Blogt over technische SEO voor grote ondernemingen.
Alexander van Aken

Door

Alexander van Aken

op 26 March 2014

Ter aanvulling: Iedereen kan in principe zelf een Google penalty opheffen. Daarvoor moet je eerst de oorzaak achterhalen, in de meeste gevallen gaat het om backlinks die door Google als spammy worden gezien, puur en alleen geplaatst om de rankings te manipuleren. Vervolgens moet je die slechte backlinks verwijderen en eventueel disavowen als verwijderen niet lukt. Ook moet je op de juiste manier communiceren met Google. Klagen of boos worden heeft geen zin. Hoe je zelf een Google penalty op kunt heffen heb ik in detail beschreven in: http://marketingcollege.nl/hoe-kom-ik-van-mijn-google-penalty-af-deel-1/

Bert van Heerde

Door

Bert van Heerde

op 27 March 2014

Hoi Alexander, Goed artikel, twee opmerkingen: a) de heroverwegingsverzoeken kunnen ook korter en bondiger. Ik vraag me af of de medewerkers van Google tijd hebben om een document van 50 pagina's door te nemen. Ik lever alleen lijstjes aan: webmasters aangeschreven om link te verwijderen: URL1 URL2 URL3 .... sponsorlinks op nofollow laten zetten: URL1 URL2 URL3 ... etc. Dit werkt ook prima (penalty opgeheven). b) Vergeet niet om eens in de zoveel maanden via Webmaster Tools de 'nieuwste links' te downloaden (zie: links naar jouw site sectie) en te controleren op spamlinks en deze weer toe te voegen aan het disavow bestand. Het kan zijn dat Google nog niet alle slechte links gespot had of dat je last hebt van een concurrent die jouw site probeert te 'helpen' aan slechte kwaliteit links (Negative SEO) Let hierbij op dat je eerst het oude disavow bestand moet downloaden, aanvullen met nieuwste (spam)links en vervolgens weer uploaden. Het nieuwe bestand overschrijft namelijk het oude bestand.

Alexander van Aken

Door

Alexander van Aken

op 27 March 2014

Hoi Bert, Bedankt voor je reactie. De meeste heroverwegingsverzoeken die ik indien zijn ook een stuk korter. Even wat meer toelichting wat betreft deze specifieke case. SEO was sinds 2003 uitbesteed aan een SEO bedrijf. In die tijd zijn er duizenden slechte backlinks geplaatst, waaronder ook sitewide links, op dit moment staan er nog zo'n 90000 backlinks (volgens WMT) meer dan 700 domeinen zijn gedisavowed. In totaal moest er 9 keer een heroverwegingsverzoek gedaan worden, dit in verband dat google iedere keer weer terugkwam met andere voorbeeld linkjes die ze verwijderd wilden zien. Het document werd gedurende dit proces ook langer en langer. Wat betreft de lengte van het document. Ik geef in het contact form veld in WMT altijd een summiere opsomming, vergelijkbaar met wat jij hierboven beschrijft. Daarnaast plaats ik dan de URL naar het Google doc wat dient als naslagwerk. Een van de doorslaggevend factoren bij het opheffen van een penalty is het laten zien dat je er veel werk van hebt gemaakt. Als ik voor een klant een Google penalty ophef haal ik het alles uit de kast zodat we er met 1 of 2 verzoeken ook vanaf zijn. Het checken van links is inderdaad essentieel, met name zoals je zegt ivm mogelijke negatieve SEO. Ik gebruik de combinatie van CognitiveSEO welke iedere week een nieuwe crawl doet en een overzicht met recentelijk gevonden links aanbiedt. CognitiveSEO combineert de sources van: MajesticSEO seomoz ahrefs seokicks blekko Dit in combinatie met WMT geeft je een zo compleet mogelijk overzicht van alle backlinks. Ik update wekelijks mijn disavow file en dat zou iedereen moeten doen.

Case study (2) - Van Google Penalty naar Online marketing campagne
Hoe weet ik welke backlinks de richtlijnen overtreden?
Reactie plaatsen