Breadcrumbs in je navigatie
13 januari 2016 
in SEO

Breadcrumbs in je navigatie: wel of geen goed idee?

Wanneer je op een website navigeert, wil je in sommige gevallen weten waar de pagina waar je zoekt zich bevindt in de website. Breadcrumbs, ook wel letterlijk vertaald ‘broodkruimels’, kunnen ervoor zorgen dat het pad waarin je je bevindt op de website inzichtelijk is. Vandaar ook de naam broodkruimel-pad.

In de praktijk krijgen wij soms vragen over het wel of niet toepassen van een breadcrumb navigatie op een website. Omdat wij verwachten dat er buiten ons eigen netwerk er vast meer behoefte is aan informatie hierover, willen wij graag onze inzichten en kennis hierover delen.

Hoe ziet een breadcrumb navigatie eruit?

Zoals hierboven al benoemd is, is een breadcrumbnavigatie er met name voor bedoeld om de bezoeker inzicht te geven in de hiërarchie van de website. De pagina’s van mark@ing zijn voorzien van een breadcrumbnavigatie, dit ziet er bij de blogs alsvolgt uit:

breadcrumbs

De bezoeker ziet hierdoor dat de betreffende blog in de categorie Zoekmachine optimalisatie (SEO) valt. Daarnaast is het ook mogelijk om een breadcrumb pad aan te geven in de navigatie:

url

Wanneer je naar de pagina ‘SEO specialist’ zoekt, zie je dat deze pagina onder ‘vacatures’ valt. Jakob Nielsen, een bekende consultant op het gebied van gebruiksvriendelijkheid adviseert al jaren om breadcrumbs te implementeren op de pagina’s van je website om de volgende redenen:

Voordelen van een breadcrumb navigatie

  • Breadcrumbs geven bezoekers inzicht van de huidige locatie op de website;
  • Wanneer bezoekers op specifieke pagina’s landen, kunnen ze eenvoudig naar hogere levels navigeren;
  • Breadcrumbs worden niet altijd gezien, maar zorgen ook niet voor irritaties bij de websitebezoeker;
  • Breadcrumbs nemen weinig plaats in beslag.

Breadcrumbs & SEO: een gouden combinatie

Naast dat breadcrumbs de bezoeker helpen bij het inzichtelijk maken van de plaats op de website, zijn breadcrumbs ook goed voor SEO-doeleinden. Google wil namelijk graag weten welke rol een pagina speelt in de overkoepelende website. Google is daarom ook in 2009 begonnen met het tonen van indeling in de website van de betreffende pagina in het zoekresultaat:

breadcrumb_google

Als voorbeeld hebben we hier een zoekresultaat van Drimble getoond waarop mark@ing voorkomt. Waar voorheen alleen de URL door Google werd getoond, is hier de hiërarchie in de pagina’s te vinden. Zo kan de bezoeker zien dat mark@ing zich in het bedrijvenregister van Drimble bevindt, regio Waalwijk in de provincie Noord-Brabant. Dit is wel een rich snippet die je als website zelf moet implementeren, maar 2010 is dit dus mogelijk.

Wanneer je de bovenstaande voordelen leest, is het logisch om ervanuit te gaan dat een breadcrumb alleen maar voordelen heeft voor een website en dat het in álle gevallen logisch is om er een toe te voegen.

..Maar dat hóeft niet altijd zo te zijn!

Problemen in hiërarchie

In sommige gevallen kan een pagina meerdere hoofdpagina’s hebben. Neem bijvoorbeeld een boek dat te koop is op een website. Deze website verkoopt producten uit verschillende categorieën, namelijk de categorieën ‘boeken’ en ‘vrije tijd’. De kans is aanwezig (en ook vrij logisch) dat dit boek in beiden categorieën wordt getoond omdat het raakvlakken heeft met allebei de categorieën.

navigatie

Hierboven is te zien op welke manier een breadcrumb goed werkt in een website. Wanneer je terecht komt op een pagina voor Italiaanse kookboeken, ziet de breacrumb er als volgt uit: Boeken > Kookboeken > Italiaanse kookboeken

navigatie1

Hierboven is te zien dat wanneer een pagina in meerdere categorieën valt, het niet mogelijk is om dit juist te weergeven een breadcrumb. Dan zou er slechts één hoofdniveau komen te staan, bijvoorbeeld Boeken > Kookboeken, maar in dat geval sluit je vrije tijd uit terwijl de bezoeker misschien daar juist naar op zoek was.

Het doel van breadcrumbs

Het doel van breadcrums zijn het inzichtelijk maken van de route die de bezoeker door de website navigeert. Het kan zo zijn dat je bent geland op een bepaalde pagina, maar dat je niet weet wáárom je op deze pagina bent geland. Is het bijvoorbeeld omdat je hebt gezocht op tenten, kampeerspullen of de kleur rood wanneer je op een pagina bent gekomen voor rode kampeertenten? Het mag duidelijk zijn dat breadcrumbs niet in alle gevallen ervoor zorgen dat je een pagina eenvoudig terugvindt.

De enige oplossing om dit inzichtelijk te maken voor de bezoeker is het gehele bezoek vastleggen in een breadcrumb. Echter, zorgt dit voor enorm lange breadcrumbs wat uiteindelijk voor meer irritaties zal zorgen dan dat het de bezoeker helpt bij het inzichtelijk maken van het pad door de website.

Wel of geen breadcrumbs?

Er is geen standaard antwoord om wel of niet te kiezen voor breadcrumbs. Ik adviseer daarom om bij grote, complexe websites en websites met producten die in verschillende categorieën kunnen vallen geen breadcrumbs te gebruiken. Zorg bij deze websites er liever voor dat de bezoeker eenvoudig alle content kan raadplegen. Bij een kleinere website zoals deze, is een breadcrumb een prima middel om de bezoeker inzicht te geven van de pagina waar deze zich bevindt in het grotere geheel.

Over de schrijver
Als digital marketeer bij mark@ing werk ik voor veel verschillende typen organisaties. Door deze ervaring word ik met name enthousiast van het overzicht bewaren en structuur aanbrengen, meedenken met oplossingen voor de klant en deze vertalen naar concrete acties op het gebied van traffic en conversie optimalisatie. Ik bijt me graag vast in een onderwerp en deel mijn kennis graag door het schrijven van online marketing gerelateerde artikelen en het geven van trainingen.
Kees lamper

Door

Kees lamper

op 13 January 2016

Goedendag Jody, Jouw advies om bij grote en complexe websites juist de breadcrumbs niet te gebruiken vind ik wel een bijzonder advies. Dit zijn naar mijn mening juist de websites waar de breadcrumbs het hardst nodig zijn. Niet alleen voor Google, want daar bouwen we onze website ten slotte niet voor, maar vooral om onze bezoekers niet te laten verdwalen! Met behulp van een stukje maatwerk is het prima mogelijk om ook hele lange breadcrumbs op een fatsoenlijke manier in te korten. En wat betreft de meerdere categorieën, ik kom als bezoeker maar in 1 categorie tegelijk. Dus ik zie het probleem niet. Mogelijk kun je die nog iets toelichten omdat ik iets over het hoofd zie? Groet, Kees Lamper

Jody

Door

Jody

op 13 January 2016

Hoi Kees, Bedankt voor je reactie! Het kan zeker een hulpmiddel zijn bij grote websites, mits deze goed gestructureerd zijn inderdaad. Je wil natuurlijk geen ellenlange breadcrumb erin hebben staan. Grote spelers zoals bol.com hebben dit fantastisch gedaan, maar ik wil iedereen ervoor waarschuwen dat er wel haken en ogen aan zitten. Wat betreft de categorieën; toevallig zag ik bij Marktplaats een cupcakemachine te koop onder twee categorieën, de ene was via Home > Huis en Inrichting > Keukenbenodigdheden en de andere machine via Hobby en Vrije tijd > Taarten en cupcakes maken. Nu waren het wel 2 advertenties van aparte adverteerders, maar dat kan dus wel degelijk verwarring opleveren. Met deze blog wil ik alle scenario's in kaart brengen. Mogelijke verwarringen bij dit voorbeeld voor de bezoeker: 1) De website bezoeker verwacht wellicht dat er dan alleen op die pagina cupcakemakers te koop zijn, terwijl het zo is dat er ook nog andere pagina's binnen de website zijn waar deze worden verkocht. 2) Ik kan me voorstellen dat er dus webwinkels zijn (waarbij één aanbod wordt getoond) maar dezelfde categorieën worden gehanteerd. De grote webshops hebben dit waarschijnlijk goed ondervangen, maar ik wil ook hier weer webshops ervoor waarschuwen dat met het categoriseren van producten verwarring kan ontstaan door breadcrumbs. Groet, Jody

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 13 January 2016

Ik vind het vergelijk met Marktplaats een heel vreemde. Dat broodkruimelpad wordt gecreëerd door de keuzes die de adverteerder maakt. Dat de ene adverteerder kiest voor" Home > Huis en Inrichting > Keukenbenodigdheden" en de ander voor "Hobby en Vrije tijd > Taarten en cupcakes maken" heeft te maken met de keuzes voor categorieën van Marktplaats, en juist daar zie ik dan het probleem: keuzes maken. Dat geldt overigens sowieso voor de broodkruimels, ook in de situatie die jij schetst met de kookboeken. Maak keuzes voor categorieën die gewoon duidelijk en niet mis te verstaan zijn. En daarbij geldt dan ook wel eens "kill your darlings". Als een product onder meerdere categorieën past, moet je wellicht je categorieën eens kritisch(er) onder de loep nemen. Daarnaast weet ik niet hoe jij Marktplaats gebruikt, maar voor mij is het gewoon een zoekmachine en is het kruimelpad enkel een dienst waardoor ik kan zien hoe ik er gekomen ben, niet een manier om juist een pad te gaan afleggen.

jody

Door

jody

op 13 January 2016

Hoi Nathan, Wellicht had ik het iets duidelijker kunnen omschrijven, maar ben het met je eens dat Marktplaats een ander voorbeeld is dan ander soort website. Dat websites die hun producten daadwerkelijk onder 2 categorieën plaatsen zouden zichzelf inderdaad onder de loep moeten nemen, ben ik helemaal met je eens! Die bewustwording probeer ik juist te creëren onder alle lezers. Wellicht had ik dat beter kunnen omschrijven, bedankt dat je de moeite neemt om het stuk te lezen en je feedback te geven.

Ektor Tsolodimos

Door

Ektor Tsolodimos

op 13 January 2016

Even vlug doorheen gelezen. "Breadcrumbs nemen weinig plaats in beslag." - is dat een voordeel? Eerder een geruststelling, maar geen voordeel. Hetzelfde geldt voor "Breadcrumbs worden niet altijd gezien, maar zorgen ook niet voor irritaties bij de websitebezoeker;". Verder adviseer ik als het "even kan" om kruimelpaden wel te implementeren. Te veel gedoe of veel andere prioriteiten? Dan vind ik het ook geen noodzaak. Leuke nice to have onderin mijn prio-lijst dus.

Jody

Door

Jody

op 13 January 2016

Hoi Ektor, Zelf ben ik van mening dat je bij je website zo min mogelijk afleiding wil hebben en je compleet wil focussen op de content. Voor de bezoekers is het prettig om eenvoudig door de website te navigeren, mits goed geïmplementeerd. Daarnaast vind ik als online marketeer vindbaarheid erg belangrijk dus vanuit SEO oogpunt zou ik het zéker in overweging nemen. Maar hierbij geldt dus wel; doe het goed of doe het niet. Deels ben ik het dus met je eens! Groet, Jody

Ektor Tsolodimos

Door

Ektor Tsolodimos

op 13 January 2016

Bedankt voor je reactie, maar volgens mij begrijp je mij niet. Het ging er mij om dat 2 van de 4 voordelen in feite geen voordelen zijn. Daarvoor ontracht je het nut van kruimelpaden, die volgens mij sowieso al niet heel groot is. Ik durf zelfs te stellen dat het zeer weingi tot geen impact heeft op SEO Rankings. Grootste voordeel vind ik dat de snippets in de SERP's netter zijn, wat een minuscuul voordeel geeft t.o.v. veel concurrenten. Je zou de 2 "niet-voordelen" kunnen vervangen door het voordeel van de rich snippets die je daar onder toelicht. Kort benoemen als bullet, verder uitwerken in de tekst (en wellicht ook linken naar de juiste schema.org markup). En nu ik toch bezig ben: "Breadcrumbs & SEO: een gouden combinatie" is een vreemde titel als je het mij vraagt. Gouden combinatie is dan ook zwaar en zwaar aangedikt en ook dat ontkracht het artikel weer (waardoor ik me afvraag of je wel een echte SEO bent of meer een algemene online markteer die content schrijft omdat dat ergens op de planning stond).

Jody

Door

Jody

op 13 January 2016

Ektor, bedankt voor je feedback, zeer informatief en prettig dat je de moeite neemt om erop te reageren! Ik ben inderdaad een digital/online marketeer zoals je ook kan lezen in mijn biografie dus wellicht heb jij daar als SEO specialist nog diepere kennis over. Anyway, jouw feedback draagt weer bij aan mijn volgende artikelen die ik ga schrijven.. (Niet omdat dat moet, maar omdat ik interesse heb om informatie te vergaren/delen over alle aspecten van online marketing ;))

Ektor Tsolodimos

Door

Ektor Tsolodimos

op 13 January 2016

Hi Jody. Goed dat je het zo oppakt. SEO is een "echt specialisme" waar veel mensen al jaren lang in zitten. Het is ook een specialisme met veel verkeerde aannemes, geruchten etc. die zich verspreiden over een groot aantal deelgebieden (met veel overlap als gevolg). Juist daarom is het denk ik bijlangrijk dat wanneer je ergens diep in duikt (en dat doe je) wel met de juiste feiten komt. Zo diep ben jij gegaan: Marketing > Online Marketing > Zoekmachine marketing > Zoekmachine Optimalisatie > On-site optimalisatie > Techniek > Kruimelpaden. Niet gek dat een meer ervaren SEO Specialist zoals ik struikelt over bepaalde elementen van je stuk. Succes verder!

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 13 January 2016

Met "Ik durf zelfs te stellen dat het zeer weingi tot geen impact heeft op SEO Rankings." ben ik het niet eens. Zelf heb ik goede resultaten behaald toen de breadcrumbs op mijn website werden uitgerold. Uiteraard is het maar één van de factoren en is het afhankelijk van hoe sterk de concurrentie is, maar het kan zeker invloed hebben. Buiten dat is het vooral voor de bezoeker van je website handig, en uiteindelijk draait het om de bezoeker.

Ektor Tsolodimos

Door

Ektor Tsolodimos

op 13 January 2016

Je geeft zelf aan dat het "goede resultaten" waren, ofwel: aanzienlijk, significant en meetbaar (dat maak ik er dan van). Ik krijg dan sterk het gevoel dat het aan andere factoren ligt die "enigzins tegelijk" werden geimplementeerd/toegepast? Goede backlink(s) bijvoorbeeld, die voor de ranking boost zorgden (waarvan je wellicht tot de dag van vandaag niet weet of kunt weten dat ze er zijn (geweest))? Of combinatie van meerdere on-site technische factoren (vaak worden meerdere aanpassingen tegelijk doorgevoerd)? Bij een samenloop van omstandigheden kan ik mij dat zeker voorstellen dat het op een boost lijkt (en idd extra versterkt door bijv. weinig concurrentie). Wat zou de reden zijn van Google om websites "aanzienlijk en meetbaar" te belonen die een kruimelpad hebben? En wat missen websites die dat niet hebben nou wérkelijk t.o.v. websites die dat niet hebben? Alsof Google dan opeens denkt: ja nee, jij hebt je zaken echt niet op orde. Structuur kan nog steeds compleet helder zijn m.b.t. XML sitemap(s), URL opbouw, hoofd/sub- menustructuur, footer(s), gebruik van tags/categorieen, subdomeinen etc. Begrijp me overigens niet verkeerd: ik zou het gebruik van kruimelpaden (vooral i.c.m. de juiste microdata opmaak en bij complexere websites) zeker aanbevelen, ook al schat ik de feitelijke impact daarvan zeer laag in.

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 14 January 2016

Terecht dat je er kanttekeningen bij plaatst Ektor, in ons vakgebied is niet alles wat het lijkt. Het waren destijds echt alleen de breadcrumbs die waren uitgerold, dus ik kon alleen maar concluderen dat het de breadcrumbs waren. Dit heeft uiteraard ook verband met hoe sterk (of zwak) je concurrenten zijn. En het is slechts 1 case, dus daar valt natuurlijk geen keiharde conclusie uit te trekken. Maar dat het impact heeft gehad, en ook met een zoekterm die behoorlijk concurrerend is, is een feit.

Edwin

Door

Edwin

op 17 January 2019

Ektor, Je boekt er slechts een kleine winst mee, maar ze zijn ook goedkoop te bouwen en onderhouden. Dat ze weinig ruimte innemen én bij niet-gebruikers voor geen irritatie zorgen, zijn wel voordelen, maar niet de belangrijkste. Belangrijker lijkt me, dat het goede secundaire navigatiemogelijkheden zijn en zelfs indien ze niet worden aangeklikt alsnog hun nut hebben bij het ontwikkelen van een mentaal model van je website. Dat laatste gaat soms onbewust. Jongens zoals Jakob Nielsen of Steve Krug zijn ook fan. Een broodkruimel bouw je in de eerste plaats voor de mens. Dat ook zoekmachines er eventueel hun voordeel meedoen, is gewoon meegenomen.

Reactie plaatsen