arrow_drop_up arrow_drop_down
18 september 2012 
in SEO

Beter scoren in Google zonder je website uit te breiden?

Als je mij een beetje kent dan weet je dat ik nogal fanatiek ben als het gaat om het toepassen van een contentstrategie qua SEO. Ik ben echt iemand van de “on page” kant van zoekmachine optimalisatie en focus me dus met name op hetgeen er op mijn website gebeurt in plaats van daar omheen om hoger te scoren in Google. Mijn boek Winnen in Google laat je mijn strategie daarachter ook zien en misschien dat je een dergelijke grafiek van mij wel eens voorbij hebt zien komen:

SEO Bezoekers

Wat je hier ziet is dat er in deze (willekeurige) periode vrij veel bezoekers uit Google zijn gekomen op nogal wat verschillende keywords. Hier zie je ook de kracht van de contentstrategie i.c.m. mijn kennisbank en spinnenweb op mijn website.

Meer bezoekers uit Google zonder uit te breiden?

Deze tip is met name interessant voor de bloggers onder ons die regelmatig schrijven maar minstens net zo regelmatig (zoals ik dat ook heb) even geen inspiratie voor nieuwe blogonderwerpen weten. Wat ik recentelijk heb gedaan is een grote “verbeterronde” in plaats van een “uitbreidronde”.

De “terug-in-de-tijd-techniek”

Ik ben met terugwerkende kracht alle blogposts die ik sinds de start van mijn website heb geschreven bij langs gegaan om deze te verbeteren. In eerste instantie deed ik dit overigens omdat ik sinds kort speciale uitgelichte afbeeldingen gebruik aan het begin van elk blogbericht op deze site. Je kunt onder dit bericht zien hoe dat heel mooi uit kan pakken (gerelateerde artikelen onder elk bericht). Ik wilde dus even elk bericht van een betere afbeelding voorzien (ja ik weet het, beste klus maar ik ben nu eenmaal  nogal perfectionistisch). Als je toch al je blogs en pagina’s bij langs gaat kun je ze net zo goed even doorlopen op verbeteringen. Ik heb daarvoor gewoon mijn SEO Checklist bij de hand.

Prioriteiten stellen, waar zit de potentie?

Nu klinkt dit als een rotklus waar je echt even voor moet gaan zitten, dat ben ik met je eens. Zeker wanneer je veel schrijft heb je hier veel werk van (overigens ook meer winst te behalen dan maar goed). Daarom is het wijsheid om prioriteiten te gaan stellen, dat doe je als volgt:

Koppel Google Analytics en Webmastertools

Sinds enige tijd kun je Google Analytics aan Google Webmastertools koppelen. Je kunt dan in je Analytics niet alleen zien via welke keywords mensen uit Google op je website zijn gekomen. Je kunt ook meteen zien op welke positie je daarmee hebt gescoord en hoeveel bezoekers er niet op je website hebben geklikt. Dit is waar je de potentie ziet. Scoor je namelijk met een bepaald woord op de 8e of 9e plek en krijg je daar toch bezoekers uit? Dan weet je dat daar hele snelle groei te behalen is wanneer je 1 of meerdere plekken zou gaan stijgen.

Welke pagina’s krijgen de meeste traffic?

Je kunt ook kijken welke pagina’s/url’s op je website de meeste bezoekers trekken. Veelal zijn dat je homepage en de pagina’s in je menubalk maar je moet even iets verder kijken. Kijk alleen naar hoeveel bezoekers de pagina’s uit Google krijgen. Je kunt dan ook gaan kijken welke van die toppagina’s er voor verbetering in aanmerking komen. Stijg je een plek in Google met 1 van je belangrijkste pagina’s? Dan heb je echt grote winst te pakken!

Verbeteren is makkelijker dan creëren!

Ik geef al mijn cursisten altijd toegang tot mijn materialen, deze noem ik de zogenaamde “swipefiles” en dat doe ik onder het motto “aanpassen/hergebruiken is veel makkelijker en sneller dan zelf opnieuw creëren”.

Zo geldt dat ook voor je website, wanneer je lekker aan het schrijven bent geweest kan het maar zo zijn dat je bezoekers trekt op zoekwoorden waar je helemaal niet op mikte. Zo wordt ik goed gevonden op het woord “concurrentieanalyse” maar wanneer je mijn artikel daarover zou lezen zul je zien dat ik daar weinig mee doe. Mijn overtuiging is deze: Ben je in staat om ergens per ongeluk op gevonden te worden? Dan moet het je expres toch beter lukken! (anders ben je wel erg slecht in SEO en zou ik er aan gaan denken om dit uit te besteden).

Call to action op de juiste plekken

Nog even een kleine tip die niet direct iets met meer bezoekers te maken heeft maar wel erg nuttig is wanneer je hiermee bezig bent is de volgende: Plaats een duidelijke call to action op je meest bezochte pagina’s. Stel voor jezelf de doelen van je website vast; wat wil jij het liefst dat een bezoeker op je website doet? Bij mij is dat bijvoorbeeld opt-in. Ik kan zodoende in pagina’s/artikelen die veel bezoekers uit Google krijgen een extra (en met name specifieke) call to action opnemen. Zo kan ik bijvoorbeeld in een artikel over SEO een extra verwijzing naar mijn gratis e-book plaatsen.

Resultaten?

Er is een grote kans dat je het aantal bezoekers op je website hiermee verhoogt. Dat komt natuurlijk door de beweging die je aanbrengt in je site, Google is groot fan van bewegende/up-to-date websites. Even voor je beeld: Ik had de afgelopen week 22,4% meer gratis bezoekers uit Google dan 3 weken geleden. Dat is het moment dat ik deze klus ben gestart. Ik heb sindsdien eigenlijk niet echt meer content aan mijn site toegevoegd zoals je ook aan mijn blog kunt zien (alleen paar korte berichtjes).

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Dominique

Door

Dominique

op 18 September 2012

Hey Tonny, Goeie tip om Google Analytics te koppelen met Webmastertools om zo te achterhalen op welke pagina's je al scoort, maar je toch nog een stuk kunt stijgen en zo nog meer bezoekers kan krijgen. Wat je dan ook nog kan doen, is die pagina's analyseren met Heatmaps om te zien waar bezoekers op klikken en hoe diep ze de pagina naar beneden scrollen. Zo heb ik al wel eens gemerkt dat ik veel bezoekers kreeg op een pagina, maar dat bijna niemand tot helemaal beneden mijn artikel las waar ook mijn call to action stond. Ergens in het midden haakten er veel af. Door het artikel op die plaats te herschrijven, kon ik meer lezers langer boeien en door ook een call to action te plaatsen van boven in het artikel waren er veel meer conversies. Het kan dus inderdaad veel winst opleveren door je artikels van tijd tot tijd eens kritisch onder de loep te nemen en te optimaliseren. Groet, Dominique

Roy

Door

Roy

op 19 September 2012

Hallo Tonny, Bedankt voor de tip, erg handig! Wat is in jouw ogen een mooie CTR voor je belangrijkste keywords? Met welk percentage ben jij tevreden? Groeten, Roy

Amro

Door

Amro

op 20 September 2012

Het is wel belangrijk dat je de juiste pagina's gaat verbeteren zodat je ook daadwerkelijk meer traffic krijgt. Want als er te weinig op gezocht wordt dan loont het de efforts niet. Mooi artikel tonnie!

M. Visser

Door

M. Visser

op 25 September 2012

6 Big Myths About SEO Enige dagen geleden is er een artikel met bovenstaande titel gepubliceerd op de website van Inc. Wellicht ook interessant voor IMU bezoekers. http://www.inc.com/michael-mothner/seo-marketing-myths.html?cid=em01013week39 Was gisteren overigens een informatief webinar! M. Visser

paul van zwet

Door

paul van zwet

op 17 October 2016

Ik vind het een leuk artikel. Het is belangrijk dat je als ondernemer je seo specialist instrueert en ervoor zorg draagt dat hij ook van deze ontwikkelingen op de hoogte is. Als ondernemer kan je natuurlijk ook niet altijd alles in de hand houden, omdat je vaak druk bent. Ik heb wel een vraag: Is SEO nog wel belangrijk nu er zoveel advertenties op de eerste pagina van Google verschijnen, en je de organische advertenties haast niet meer ziet? http://seorate.nl

Reactie plaatsen