AMP HTML: Google’s vervanger voor HTML
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 oktober 2015 
in SEO

AMP HTML: Google’s vervanger voor HTML

Afgelopen woensdag, 7 oktober, heeft Google AMP HTML aangekondigd. Dé nieuwe variant op HTML die een verbetering in de web performance zou moeten gaan opleveren. AMP HTML zou een aantal verbeteringen met zich mee brengen die een verhoogde laadsnelheid teweegbrengen. Sterker nog: de laadsnelheid kan worden verbeterd met 15-85%!

Hiervoor zal Google gratis een eigen CDN (Content Delivery Network) beschikbaar stellen die de AMP HTML document gaat serveren. Ook is het mogelijk AMP HTML te gebruiken vanaf een gewone webserver.

Verbetering van de laadsnelheid met AMP HTML

AMP HTML zou dus een verbetering in de laadsnelheid met zich mee moeten brengen. De reden hiervan? Javascript wordt niet meer extern geladen en html- en css-elementen worden toegestaan op de pagina’s. Daarnaast worden advertenties later dan de content geladen. Een vergelijkbaar idee met Google’s huidige suggestie “JavaScript en CSS in inhoud boven de vouw die het weergeven blokkeren, verwijderen” die nu wordt gegeven in PageSpeed Insights.

Als je je website al volledig hebt geoptimaliseerd en deze al super snel is zou je je weinig zorgen hoeven te maken om AMP HTML. Na een test met de 2 verschillende versies van Google (met en zonder AMP HTML) kunnen we tot de conclusie komen dat AMP HTML inderdaad iets sneller is. Maar zoals we het nu kunnen zien is het verschil niet erg groot (welgeteld 0,9kb bij het laden van Google’s voorpagina). Wellicht dat het verschil in de laadtijd iets groter zou zijn als er ook advertenties op de pagina stonden, wat bij mijn test niet het geval is geweest.

Normale website versie zonder AMP HTML
Normale Google versie
Normale website versie met AMP HTML
Google met AMP HTML

Heeft AMP HTML invloed op de ranking in Google?

AMP HTML is ervoor bedoelt dat pagina’s sneller zullen laden. Een hoge laadsnelheid is voor Google van belang, gezien dit ook meeweegt in de factoren die je ranking in Google bepalen. Google wil immers de beleving voor haar gebruikers verbeteren, niet waar? Websites die AMP HTML zullen gebruiken worden met grote kans daarom iets “voorgetrokken” in de zoekresultaten. Het is uiteraard afwachten in hoeverre dit een ranking factor gaat worden, maar het zal me niet verbazen dat dit in 2016 nog een verandering teweeg gaat brengen in de online wereld.

Hetzelfde was dit jaar van toepassing met SSL certificaten, toen Google aankondigde dat dit mee zou gaan wegen in de resultaten. Websites die afhankelijk zijn van Google wat betreft inkomsten raad ik dan ook aan om over te stappen naar amp html als dit beschikbaar wordt gesteld voor elke internetgebruiker, alhoewel het natuurlijk de vraag blijft in hoeverre het gelijk zal gaan meewegen. Uit ervaring is namelijk gebleken dat SSL certificaten voor alsnog een zeer kleine invloed hebben op je positie in Google. Wanneer dit ook zo is met AMP HTML hoef je je nog even nergens zorgen om te maken, maar voor nu is het alleen nog speculeren.

Google AMP HTML

Het nadeel van AMP HTML

Het grootste nadeel van AMP HTML is dat Javascript van externe partijen niet meer is toegestaan. Hierdoor zal je waarschijnlijk dus bijvoorbeeld de library van jQuery op je eigen server moeten zetten. Ik zie dit vooral voor veel kleine bedrijven als nadeel, omdat zij niet altijd verstand hebben van deze zaken. Ook schat ik de kans klein dat een ‘leek’ snel over gaat stappen naar AMP HTML, omdat HTML soms al lastig genoeg is en je nu een CDN moet gaan instellen of je code moet veranderen.

Gebruik van Google Analytics met AMP HTML

Omdat het gebruik van externe Javascripts niet meer mogelijk is met AMP HTML zal de tracking van Google Analytics dus ook niet meer mogelijk zijn met de huidige methode. Uiteraard heeft Google hier over nagedacht en een oplossing voor gevonden. Gebruikers zullen worden gevolgd met pixels, deze pixels sturen de informatie door naar Google.

Hoe zit het met Adblockers?

Het is met AMP HTML nog steeds mogelijk om een adblocker te gebruiken, sterker nog: de advertenties zullen in een -tag komen te staan, waardoor het juist makkelijk is om dit te filteren. Misschien dat Google hier nog met oplossingen voor komt, want het lijkt mij vreemd dat iedereen gratis gebruik kan maken van AMP HTML dat Google hier vervolgens enkel verliezen mee maakt, gezien de advertenties niet meer worden getoond.

Al met al kán AMP HTML zorgen voor een online impact. Echter is het afwachten hoe het exact gaat uitpakken, we kunnen nu alleen nog maar speculeren over de factoren voor de positionering in Google. Wat wel vast staat is dat AMP HTML zal zorgen voor een iets hogere laadsnelheid, maar in mijn ogen is dat ook te bereiken als je ervoor zorgt dat je website goed in elkaar zit. Wil je het zelf eens testen? Dat kan via http://g.co/ampdemo.

Over de schrijver
Ik ben eigenaar van en strateeg bij SmartRanking. Met een ruime ervaring op het gebied van SEO en data driven marketing staat het behalen van rendement op marketing campagnes voorop. SmartRanking werkt voor onder meer WayneParkerKent, Audax Publishing, Visser Assen, SoFine en Watermelon.
Edon van Asseldonk

Door

Edon van Asseldonk

op 12 October 2015

Interessant. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk eruit zal zien. Over jQuery, kun je dit niet toch blijven gebruiken als je vanaf Google's CDN inlaadt?

Jarik Oosting

Door

Jarik Oosting

op 14 October 2015

Wellicht dat je het nog wel extern kan gebruiken als je je DNS gaat aanpassen naar de Google CDN, echter kon ik hier helaas nog niet veel informatie over vinden. Wat ik zag in de bestanden op GitHub is dat je je HTML alsnog zelf moet aanpassen. Misschien dat de CDN van Google dit uiteindelijk automatisch voor je doet, dat zou uiteraard mooi zijn!

arjen

Door

arjen

op 4 December 2015

AMP is vooral gericht op statische pagina's. Je moet voor AMP wat anders denken dan je bent gewend. Wil je toch het eea in je template manipuleren doen kijk dan eens naar de moustache plugin

Jan-Willem Bobbink

Door

Jan-Willem Bobbink

op 14 October 2015

Houd je er rekening mee dat dergelijke tools (in dit geval Pingdom) hun scoringstabellen ook moeten aanpassen op basis van deze nieuwe techniek? Per factor krijg je punten en die factoren zijn anders in verhouding door nieuwe opbouw van HTML. Zou dus oppassen met conclusies maken op basis van gestandaardiseerde testen zoals Pingdom. Wel zou je rendering videos kunnen, via bijvoorbeeld webpagetest.org om visueel de vergelijking te maken.

Reactie plaatsen