Adaptive, Semantiek en Gebruikersintentie (Trend 10 - 12)
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 januari 2015 
in SEO

Adaptive, Semantiek en Gebruikersintentie

In dit artikel behandelen we SEO Trends 10 – 12: een drietal zaken die voor jou en je website in 2015 (en de komende jaren) van belang zullen zijn. We gaan kijken naar adaptive en responsive websites en het verschil ertussen.

Vervolgens behandelen we hoe jij, nu Google Hummingbird er is, semantiek in je website kunt verwerken en daarmee Google de betekenis van bepaalde woorden kunt leren. Ten slotte zullen we kijken naar hoe Google de gebruikersintentie achterhaald en hoe jij hier met je content op in kunt spelen.

10. Adaptive en responsive websites

Afgelopen jaren ben je waarschijnlijk doodgegooid met het belang van reponsive websites. Wat komende jaren echter nog belangrijker gaat worden is het zogenaamde adaptive design van je website. Een adaptive website verschilt van een responsive website in dat deze zich niet alleen qua design aanpast op het apparaat van de bezoeker, maar ook qua functionaliteit. Zo kan dezelfde website een compleet andere Call-to-Action weergeven op een mobiel apparaat, als dat er op een desktop weergegeven wordt.

Je kunt je voorstellen dat je op deze manier nog beter in kunt spelen op de wens van de bezoeker en nog beter je website op conversie kunt optimaliseren.

11. Semantiek integreren in je website

Omdat Google de exacte context en betekenis van woorden wil leren begrijpen door middel van kunstmatige intelligentie, maar nog lang niet zo ver is, heeft Google onze hulp nodig. Zo kunnen wij één op één aan Google (en Bing en Yahoo) aangeven wat het is dat het stuk geïndexeerde code precies betekent als Google onze website bezoekt.

Dat kunnen we op dit moment het beste doen door middel van zogenaamde schema.org markering: kleine en eenvoudige stukjes code waarmee we aangeven wat het element dat volgt precies betekent.

Hieronder zie je een voorbeeld daarvan. Je ziet hoe er in een stuk van onze broncode informatie over onze organisatie verwerkt is door gebruik te maken van schema.org/Organization markering. Zo vertellen wij aan de zoekmachines dat onze organisatie ‘Internet Marketing Universiteit’ heet, wat ons adres is, etc.

schema.org organization

 

Wat is het voordeel voor jou?

Heel simpel. Een hogere click-through rate en er wordt gespeculeerd dat het ook meteen hogere rankings op kan leveren. Dat zou mij niets verbazen. Lees dit artikel voor meer informatie hierover.

Uiteindelijk doet Google dit allemaal om jou als gebruiker een betere ervaring te kunnen leveren. Als je ziet hoe vaak je gebruik maakt van Google, dan is het best een leuk idee om op deze manier een steentje bij te dragen, toch?

Op dit moment zijn we dan ook bezig om elk mogelijk element in onze website en die van onze klanten van schema.org markup te voorzien.

disneyland parijs user intent

12. Gebruikersintentie

Gebruikersintentie, of ‘user intent’, wordt steeds belangrijker. Dit betekent dat Google niet alleen kijkt naar het zoekwoord dat iemand intoetst, of wat dat woord betekent, maar ook naar de intentie van die persoon. Zo zou het bijvoorbeeld erg handig zijn om te weten of een bezoeker iets wil weten, doen, ergens naartoe wil gaan of bijvoorbeeld klaar is om iets te kopen. Aan de hand van deze intentie kan Google namelijk resultaten laten zien die relevanter zijn voor de bezoeker.

Hoe jij hier als webmaster op in kunt spelen is door artikelen of pagina’s aan te maken die inspelen op verschillende intenties. Zo kun je over Disneyland Parijs een artikel schrijven over hoe je er het beste kunt komen met verschillende voertuigen, informatie over vluchten, openbaar vervoer en parkeergelegenheden (gaan). Je kunt ook een artikel schrijven over waar je het beste kaartjes kunt kopen, korting kunt krijgen en hotels kunt boeken (kopen). Een andere mogelijkheid is om een overzicht te maken van wat er allemaal in het park te doen is en welke nieuwe attracties er zijn die je zeker niet mag missen (doen). Ten slotte schrijf je nog één artikel over het ontstaan van Disneyland, Walt Disney, hun filosofie en plannen voor de toekomst (weten).

Theoretisch gezien zou je met die vier stukken content de top vier posities in Google kunnen pakken, aangezien je vier verschillende gebruikersintenties aanspreekt.

Wat ga jij met deze kennis doen?

Ik ben erg benieuwd om te horen hoe jij hiernaar gaat handelen met jouw website. Laat je even een reactie achter? :)

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Een trouwe IMU fan

Door

Een trouwe IMU fan

op 20 January 2015

Tonny je hebt een enorm vertrouwen bij mij gewonnen en heb alles van je gelezen, maar zolang andere mensen jouw blog vullen kijk ik niet meer om naar IMU. Veel plezier nog verder en adios!

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 21 January 2015

Vreemde reactie hoor. Hoe kun je jezelf nou 'een trouwe IMU fan' noemen als je niet eens achter de beslissingen van Tonny staat om zijn team uit te breiden en andere mensen de kans te geven om op deze website te bloggen - hetgeen hij overigens 4 jaar geleden ook al toeliet? Ik hoop dat je ergens anders wel zult vinden waar je naar op zoek bent! Adios ;-)

stefan

Door

stefan

op 25 January 2015

Het aantal mobiele transacties, op zowel smartphones als tablets, is het afgelopen jaar sterk gestegen. Dus iedereen moet wel over naar adaptive.

Seph Fontane Pennock
Hielke Valkenburg

Door

Hielke Valkenburg

op 3 February 2015

Hey Seph, Bedankt voor deze nuttige tips. Handig om te weten wat we in 2015 kunnen verwachten!

Davey Groothedde

Door

Davey Groothedde

op 5 February 2015

Ben het helemaal met Seph eens. Speh maakt net als Tonny waardevolle blogs en we moeten blij zijn dat jullie dit als team IMU met ons willen delen. Ga zo door!

Seph Fontane Pennock
Menno de Haan

Door

Menno de Haan

op 12 February 2015

Hey Seph, Interessant en intelligent artikel dat je geschreven hebt. Complimenten! Het verschil tussen wat er mogelijk is en waar men gebruik van maakt wordt helaas steeds groter (wat betreft Google optimalisatie). Toch verwacht ik dat dit op een dag anders is en het op een zeker moment alleen nog om content (tekst, beeld, geluid) draait. Denk jij dat het ooit alleen nog om content zal gaan? In afwachting van jouw gedachtes hierover. Groetjes, Menno de Haan Blogmarketing.nl

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 16 February 2015

Bedankt voor je reactie Menno. Interessante vraag! Zolang als er een heel scala is aan content management systemen, verschillende media die je kunt gebruiken en meer technische zaken zoals laadtijd en code-optimalisatie, denk ik dat er fouten hierin gemaakt kunnen worden. Zolang hier fouten in gemaakt kunnen worden (denk aan een website met een laadtijd van 15 seconden omdat er afbeeldingen van 5MB gebruikt worden in sliders en andere ongein) zullen SEO's aan de bak kunnen blijven. Ook als het gaan op het structureren van de content en het optimaliseren op gebruikersgemak- en intentie is iets waar een bedrijf iemand met SEO-kennis voor nodig zal hebben. Ik denk dan ook dat SEO minder en minder met het manipuleren van de zoekmachines te maken zal gaan hebben. Dat is een trend die we de afgelopen jaren ook al gezien hebben en die zich ongetwijfeld door zal zetten. Grts! Seph

Hielke Valkenburg

Door

Hielke Valkenburg

op 15 February 2015

Hallo Seph, Gebruiken jullie een plugin om schema.org te implementeren? en zoja wat is een goede plugin? btw bedankt voor dit leerzame artikel!

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 16 February 2015

Ha Hielke, Graag gedaan :) We gebruiken hier geen plugin voor, maar verwerken dit zelf in de code van ons nieuwe Phoenix websitesysteem. (https://imu.nl/phoenix/)

Reactie plaatsen