Accelerated Mobile Pages (AMP) van Google! | Mobiele SEO
Accelerated Mobile Pages (AMP) van Google!
23 februari 2016 
in SEO

Accelerated Mobile Pages (AMP) van Google!

Google kwam kort geleden met de aankondiging van weer een volgende stap in de mobiele revolutie: Accelerated Mobile Pages (AMP). Deze zijn bedoeld om gebruikers van Google op mobiele apparaten een nog betere (lees: snellere) gebruikerservaring te geven. Als website eigenaar mag je in het kader van SEO voor 2016 twee woorden met hoofdletters in je marketingplan noteren:

  1. Snelheid (sitespeed)
  2. Mobile (Mobile SEO

Mobile, mobile, mobile!

Mobile SEO wordt steeds belangrijker. Deze video geeft je een goed beeld van de snelle ontwikkelingen bij Google op dit gebied en doet je beseffen waarom je hier echt wakker voor moet zijn:

Reactie op Facebook Instant Articles

Facebook kwam eerder dit jaar met Instant Articles, eveneens bedoeld om content veel sneller aan te kunnen bieden aan gebruikers en tevens bedoeld om auteurs / bedrijven te overtuigen om hun content rechtstreeks op Facebook te plaatsen in plaats van op hun eigen website. Dat zie je ook bij de verbeterde Facebook Notes functie.

Het nadeel hiervan is dat Facebook bepaalt hoe jouw content wordt vormgegeven en aangeboden. Daarnaast bouw je aan Facebook in plaats van aan je eigen website, dat vind ik persoonlijk erg nadeling. Je maakt jezelf afhankelijk. Bij de Google oplossing blijft de content wel op je eigen website staan.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Accelarated Mobile Pages zijn razendsnelle aangepaste HTML varianten van webpagina’s. Deze zijn bedoeld om rijke content (met tekst, afbeeldingen, video’s etc.) supersnel te laten laden om een mobiel apparaat. Google heeft hiervoor een eigen open source framework uitgerold. Bekijk hier de officiële aankondiging van Google van dit AMP Project.

Snellere en schonere HTML?

Een pagina op je website bestaat uit HTML code. Deze code bevat veelal een hoop elementen die het laden zwaar / traag maken. Denk hierbij aan (externe) javascripts (zitten in vrijwel elke WordPress plugin), iframes (zoals wanneer je een YouTube video of Facebook element insluit) maar ook plaatjes, video’s en audio.

We hebben in deze context op dit blog wel eens eerder uitgelegd hoe WordPress plugins dramatisch kunnen werken voor je snelheid en SEO score. Hier nog even kort:

Deze vervuilende scripts en elementen worden in AMP pagina’s door Google geweerd en vervangen door aangepaste amp-elememten. Ook CSS (waar de vormgeving vak je pagina mee wordt bepaalt) wordt gestript in AMP pagina’s. Je kunt een AMP dus zien als een uitgeklede variant van je content.

Accelerated Mobile Pages Google (AMP)

Je stuurt je HTML pagina’s naar Google, zij vormen deze vervolgens om naar AMP HTML. Die pagina’s worden vervolgens gecached en aangeboden aan mensen die mobiel zoeken.

AMP Voorbeeld

We hebben voor alle blogs op IMU.nl inmiddels AMP varianten gegenereerd. Check hier de AMP versie van dit artikel >>>

Hoe ziet een AMP Search er uit?

Test het zelf!

AMP Zoeken in GoogleJe kunt dit testen door op je mobiele telefoon je Chrome app te openen en vervolgens naar http://g.co/ampdemo te gaan. Zoek vervolgens bijvoorbeeld op new york times of Obama zoals het bovenstaande voorbeeld om dit in werking te zien.

AMP in WordPress & Twitter

Google werkt in dit project nauw samen met o.a. Twitter, Pinterest, WordPress, Adobe en LinkedIn.

WordPress is inmiddels begonnen om mee te bouwen aan dit initiatief. Ze zijn begonnen met het ontwikkelen van een plugin waarmee je jouw content als AMP content naar Google kunt sturen.

Ook Twitter is inmiddels begonnen en heeft een speciale tag ontwikkelt die je in je code om embedded tweets kunt plaatsen. Zo ziet een embedded tweet er uit:

Heb je Phoenix? Dan doen wij dit voor je

Phoenix Websites | IMUWerk je met een Phoenix website? Dan mag je dit bericht negeren. Phoenix websites zijn sowieso brandschoon opgebouwd qua HTML en mijden externe plugins. Ook verkleinen we automatisch afbeeldingen en focussen we op de snelheid van je website.

Zoals je wellicht van ons gewend bent houden wij deze ontwikkelingen in de gaten en zijn we al bezig om Phoenix sites direct aan te sluiten op Google AMP. Straks zullen je blogs en pagina’s automatisch als AMP Content aan Google doorgegeven worden ;)

Update 23 februari 2016: De eerste AMP resultaten zijn inmiddels verschenen. Ook ons Phoenix systeem staat klaar om de AMP varianten aan Google vrij te geven.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door CEO B.A.T. op 25 January 2016

Inhoudelijk sterke reactie Joost ;)

Door Willemijn op 29 March 2016

Wordt bepaal*d*

Door Ben op 15 November 2015

Interessant stukje en het is bijna niet bij te houden hoe snel de ontwikkelingen gaan. Gelukkig doen jullie dit voor ons :)

Door Vivianne op 23 January 2016

Ja daar ben ik ook heel blij mee Ben, dat ik hier verder niet over na hoef te denken. Nog steeds blij met IMU en mijn Phoenix site!

Door Anouk op 17 December 2015

Ha Tonny, is het jou gelukt de demo te bekijken zoals in de YouTube video die je noemt? Ik krijg het niet voor elkaar.

Door Anouk op 23 December 2015

Ha Tonny, kun je nog reageren? :-)

Door Marco op 25 February 2016

Even compleet off-topic; Hebben jullie er bewust voor gekozen om geen search optie meer aan te bieden op de website? Ik zou zo graag gericht willen zoeken op imu.nl maar dat lukt nu niet.

Door Tonny Loorbach op 26 February 2016

Die is er nog wel maar staat nu in de footer. Wellicht dat hij binnenkort een de (nieuwe) header komt.

Door Marco op 28 February 2016

Ah ja ik zie hem. Het is dat je het zegt dat hij in de footer staat anders had ik hem nooit gevonden.

Door Kevin Sozanski op 1 March 2016

Het comment gedeelte valt weg, de sidebar is foetsjie, conversie voor sign-ups gaat drastisch omlaag. Ik vind dit persoonlijk allemaal verschrikkelijk eng. Hoe gaan we bezoekers converteren met AMP afgezien van met re-targetting?!

Door Tonny Loorbach op 2 March 2016

Dat is juist de bedoeling Kevin. Comments worden eigenlijk vrij weinig gegeven op mobiele apparaten, zeker de Wordpress comments. De drempel is daarvoor te hoog, men kies vaak voor liken of delen. Ook de tijd van de sidebar is een beetje voorbij, wij merken op vele, vele sites dat de sidebar vrijwel geen resultaat meer geeft. Wij zijn momenteel bezig met nieuwe templates waarin de sidebar weg is. Ook bij grote blogs zie je dat steeds vaker. Overigens is Google Adwords ook net gestopt met de advertenties in de zijbalk. De conversie drastisch omlaag? Dat is een aanname. Een opt-in formulier wat normaliter in de zijbalk geen conversie geeft en op mobiel onder de content wordt getoond zal niet per se lager scoren wanneer het überhaupt niet meer getoond wordt... Wat je juist moet gaan doen nu is andersom gaan denken, mobile first. Je kunt op mobiel perfect een call-to-action naar voren laten komen. Zie bijvoorbeeld onze social media buttons dit blog en de youtube button op onze videopagina (https://imu.nl/videos). Het grote verschil vandaag de dag is echter: je vraagt van een bezoeker veel minder dan voorheen. Het liefst 1 call-to-action, meer niet. Wanneer je alles vraagt krijg je vaak niks. Momenteel werken wij aan "Magnets" die juist voor mobiel perfect zijn om een bezoeker over te laten gaan tot conversie.

Door Jerry op 2 March 2016

Er staat 'Je stuurt je HTML pagina's naar Google, zij vormen deze vervolgens om naar AMP HTML. ' maar er staat nergens naar waar of hoe je dit naar google stuurt. Zou handig zijn.

Door Tonny Loorbach op 2 March 2016

Dat staat allemaal in de documentatie op https://www.ampproject.org/ ofwel het gaat automatisch via je Phoenix site of je gebruikte Wordpress plugin

Door Peter op 9 March 2016

Klopt het dat Apache vaak een latency heeft in vergelijking met anderen? Heb gezien dat sommige webhosts recentelijk zijn overgestapt. Mvg Peter, http://dutchwebcenter.com

Door Eileen op 8 April 2016

Hoi IMU, Jullie zijn in mijn ogen een zeer goed bedrijf. Hoe kan ik de AMP dan op mijn eigen website toepassen? Moet ergens bij hen mijn gegevens invullen? Waar dan, of gaat het via mijn eigen host. Ik kom steeds verder maar ben nog wel een leek op dit gebied. Groetjes en super bedankt voor de vele inspiratie! Eileen ter Koolt

Door Tonny Loorbach op 8 April 2016

Dankje Eileen :) Je kunt dit doen middels een Wordpress plugin, via je webdesigner of door over te stappen op ons Phoenix systeem ;)

Door James op 28 August 2017

AMP wordt inmiddels al uit Safari 'gesloopt' op IOS 11. Lijkt erop dat Apple het dus niet zo eens is met het AMP-format ;).

Door Miriam op 16 January 2018

Welke plugin raden jullie aan voor Wordpress?

Door Liona op 23 July 2018

Hallo Tonny (of Martijn), Ik kom heel weinig tegen over AMP en zie dat deze blog ook al weer een paar jaar oud is. Ik vraag me af of AMP nog steeds relevant is en goed is om op te pakken?

Reactie plaatsen