Interne links automatiseren op je (Wordpress) website? | SEO
Interne links automatiseren op je website? (SEO)
8 februari 2012 
in SEO

Interne links automatiseren op je website? (SEO)

Interne links zijn “klikbare woorden” op je website. Wanneer je op zo’n woord klikt dan word je doorgestuurd naar een andere pagina op jouw website met informatie over dat betreffende woord. In dit artikel ga ik je 5 tips geven voor het automatiseren van je interne links zodat je bouwt aan een zogenaamd “spinnenweb”. Een mooi voorbeeld van zo’n spinnenweb is Wikipedia, door alle interne links zijn alle pagina’s op een logische manier aan elkaar verbonden. Ideaal voor de gebruiker en voor je SEO!

5 vormen van interne links:

Interne links

Interne links zijn dus linkjes binnen je eigen site. Het zijn de klikbare woorden die je ook in dit artikel ziet. Wanneer ik bijvoorbeeld de woorden “AIDA-model” typ dan wordt het automatisch klikbaar gemaakt op mijn site. Als je er op klikt ga je naar mijn artikel over de AIDA Formule.

Hoe ziet dit er uit?

interne-links-1

Je ziet dat er enkele blauwe woorden in de tekst staan, wanneer je hier op klikt dan ga je naar een andere pagina op mijn website omtrent het woord waar je op hebt geklikt. In het geval van “autoresponder” word je doorgestuurd naar dit artikel:

interne-links-2

Ik heb een hele lijst van meer dan 100 woorden in mijn website opgesteld, bij elk woord staat naar welke url deze moet linken wanneer het voorkomt in de tekst. Deze interne links zorgen niet alleen voor een verhoging van de gebruiksvriendelijkheid van je site, ze hebben ook nog eens een SEO functie. Google is erg gesteld op deze links omdat ze je websitestructuur weergeven en ook informatie verschaffen over de pagina’s achter de interne links. Zo krijgt mijn artikel over de AIDA Formule extra waarde in Google op het zoekwoord “AIDA Formule” omdat dit woord in de link (anchor tekst) staat en ook nog eens in de title attribute. Zo geef je eigenlijk een naam aan de achterliggende pagina.

Interne links geven je ook meer schrijfgemak omdat je niet elke term constant opnieuw uit hoeft te leggen in je artikelen. Je kunt je gewoon bij je punt houden. Mochten lezers een term niet kennen dan klikken ze er op voor meer informatie, wanneer ze het wel kennen lezen ze door en zijn niet afgeleid. Interne links moet je echt automatiseren want anders houd je het echt niet vol om constant na elke website uitbreiding je hele website door te spitten op zoek naar woorden die je klikbaar kunt maken.

Gerelateerde artikelen

Onder elk artikel op deze website zie je ook een lijstje met gerelateerde artikelen. Ook deze worden automatisch gegenereerd door de website. Mijn systeem kijkt zelf naar de gehele inhoud van de website om te zien welke andere artikelen/blogberichten vergelijkbaar zijn met het artikel in kwestie. Er wordt dan een top 6 lijst samengesteld en onder het artikel weergegeven.

Gerelateerde artikelen onder blog (internet links)

Ook dit is zowel gebruiksvriendelijk als zoekmachinevriendelijk. Als een lezer jouw artikel interessant vond dan zal hij/zij ongetwijfeld geïnteresseerd zijn in meer van dezelfde auteur (jij dus) over een vergelijkbaar onderwerp. Daarnaast zijn natuurlijk ook dit weer een soort van interne links die bijdragen aan het spinnenweb. De linkjes bevatten ook de titels van de artikelen en zodoende dus direct de juiste zoekwoorden.

Breadcrumbs

Boven elk artikel op deze site zie je een broodkruimelspoor, de zogenaamde breadcrumbs. Hieraan kun je als lezer zien waar jij je in de website bevindt, bijvoorbeeld in welke categorie je zit. Bezoekers die via Google op een artikel uit mijn kennisbank zijn gekomen kunnen zo bijvoorbeeld zien dat er meer informatie in de categorie te vinden is.

Breadcrumb

Ook de breadcrumbs zijn automatisch gegenereerd en bevatten weer interne links die bijdragen aan je zoekmachine vriendelijkheid.

Overzichten

Ik laat ook overzichten in mijn website genereren, zo zie je bijvoorbeeld in elke categorie in mijn kennisbank eerst een overzicht met alle onderliggende artikelen. Ook als je op de naam van een van de gastbloggers in deze website klikt zie je overzichten met alle artikelen van die betreffende auteur. Het laatste wat je moet willen is dat je constant overzichten en indexen bij moet werken wanneer je iets nieuws op je site geplaatst hebt.

overzicht-in-je-kennisbank

Uiteraard zijn de blogcategorieën ook overzichten maar dat is zo’n standaard functie van WordPress dat we dat even voor lief nemen ;)

Inhoudsopgaven in artikelen

Bovenaan in dit artikel heb je eerst een soort inhoudsopgave van dit specifieke artikel kunnen zien. Je kon op elk van de 5 elementen klikken en zodoende rechtstreeks naar dat gedeelte van de tekst gaan. Dit noemen we anchorlinks, het zijn eigenlijk ook interne links maar dan links die niet alleen binnen dezelfde website blijven maar zelfs binnen dezelfde pagina.

overzicht-in-je-kennisbank

Je ziet hierboven een inhoudsopgave voor het artikel. Wanneer je op een tip klikt kun je rechtstreeks naar dat onderdeel in de tekst.  Ook dit is een vorm van interne links waarmee je de structuur van een pagina voor zowel Google als een bezoeker duidelijk maakt. Sowieso is dit prettig voor je lezers (overzicht) maar het zorgt ook voor een SEO functie omdat het weer een soort interne links zijn. Zodoende kan Google ook segmenten van je tekst indexeren omdat er een directe link naartoe is. Ook worden deze veelal als sitelinks onder de meta description in Google geplaatst waardoor je nog meer opvalt:

Sitelinks in Google (anchorlinks uit inhoudsopgave)

Als je deze 5 tips toepast dan is je website een echt spinnenweb wat steeds dichter zal worden zonder dat je daar nog veel aan hoeft te doen. Het enige wat ik nog doe na elk artikel is even (wanneer nodig) mijn woordenlijst voor interne links bijwerken, de rest gaat volledig automatisch.

Het voordeel van interne links

Het grote voordeel wanneer je ergens intern naar linkt is dat je zelf de zogenaamde anchor tekst bepaald en ook zelf een title attribute op kunt geven. Zodoende zorg je ervoor dat de pagina’s op je website waar je naartoe linkt ook meer waarde krijgen op de keyword waar je graag op gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld als ik het woord salespage typ dan wordt dit woord klikbaar naar een artikel over de kracht van een goede salespage. Ik wil graag dat wanneer mensen in Google zoeken op “salespage” dan dit artikel dan bovenaan komt te staan. Door dit zo te linken gebruik ik de kracht van mijn website om meer waarde aan dit betreffende artikel te geven omtrent de term “salespage”.

SEO Lifehack

Heb je bepaalde keywords die echt belangrijk voor je zijn en veel concurrentie hebben? Dan zou je deze in een lijstje in je zijbalk of footer kunnen verwerken zodat ze van de meeste pagina’s op je website een link krijgen. Ik doe dat met ‘aangeraden artikelen’ in de zijbalk:

aangeraden-artikelen-interne-links

Interne links maken je website dynamisch

Als je naar deze verschillende vormen van interne links kijkt dan valt je misschien op dat de website op vele verschillende plekken geautomatiseerd in ‘beweging’ is. Zodra ik een stuk tekst op mijn website plaats krijgen alle gerelateerde pagina’s daar omheen een kleine boost. Dit komt omdat een interne link een zetje/beetje waarde aan de bestemmingspagina geeft. Op deze manier kun je jouw gehele website geautomatiseerd in beweging houden en daarmee voorkom je dat je website een stilstaande statische website wordt. Stilstaande content zakt namelijk in Google omdat Google vindt dat alles wat stilstaat in waarde verliest. Een website die niet verandert is volgens Google na enige tijd niet meer up-to-date en dus verliest deze waarde. Ergens is dat wel een logische gedachte.

Voor je website geldt exact hetzelfde als voor persoonlijke ontwikkeling in het algemeen: stilstand = achteruitgang. Ook de natuur werkt alleen in groeien of sterven, stilstand bestaat niet.

Google QDF update

Een dynamische website is dus belangrijk want Google is ‘actualiteit’ steeds belangrijker gaan vinden. Actualiteit kun je onder de factor ‘relevantie’ scharen. Een teken daarvan is de zogenaamde ‘QDF update’ van Google uit 2011. QDF staat voor ‘Query that Deserves Freshness’. Deze update zorgt ervoor dat Google beter in staat is om te kijken naar zoekopdrachten die met de actualiteit te maken hebben. Toen bijvoorbeeld Michael Jackson overleed werd zijn naam een QDF. Of bij de aanslagen in Parijs wordt het zoekwoord ‘Parijs’ een QDF. Mensen die daar op zoeken zullen in veel gevallen niet op zoek zijn naar informatie over de stad zoals de historie, een lijst van musea etc. maar naar de laatste ontwikkelingen omtrent de aanslagen.

Bespaar een hoop tijd

Laatste bijkomend voordeel is dat dit het leven van jou als schrijver vele malen gemakkelijker maakt omdat je naar verloop van tijd vrijwel niks meer uit hoeft te leggen. Alle moeilijke termen zijn klikbaar zodat je lezers achtergrondinformatie kunnen opvragen wanneer zij dat willen. Jij kunt zorgeloos verder schrijven en je focussen op inspiratie.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door Gijs Heerkens op 8 February 2012

Welke WP-plugin gebruik je om de interne links te automatiseren?

Door Tonny Loorbach op 8 February 2012

Wij gebruiken een eigen aangepaste plugin, die hebben we voor mijn Winstmodel ontwikkelt. Er zijn wel Wordpress plugins voor geloof ik maar die vond ik niet flexibel genoeg.

Door Kris op 9 February 2012

Dag Tonny, Ik denk dat inhoudsopgaves in artikelen (via een wp-plugin) al bestaat hoor: als je zoekt naar TOC (table of contents) kan je in principe zelf via een shortcode een inhoudsopgave maken (dit wordt gedaan aan de hand van de H-tags). Ik moet wel toegeven dat diegene die ik gebruik op een site wel net iets moeilijker is om mooi in de layout te doen passen omdat ik die relatief klein wil houden en dan nog eens wil laten floaten aan de rechterkant naast de tekst.

Door Tonny Loorbach op 9 February 2012

Plugins zijn er zeker al voor maar wij willen het op onze eigen plugins aan laten sluiten zodat we 100% controle hebben :)

Door Rik op 9 February 2012

Ik gebruik sinds kort de plugin die ik via Tom heb gehad: http://goo.gl/VuM89

Door Marjolein op 24 February 2012

Hallo Tonny en/of anderen, Begrijp ik het nou goed dat het niet mogelijk is om een goede plugin te downloaden die mij helpt om de interne links en gerelateerde artikelen te automatiseren? Want dat is nou precies wat ik wil en waar ik hevig naar op zoek ben. Ik ben startende met mijn website maar het is mijn bedoeling om hier een spinnenweb van artikelen van te maken zoals jij ook doet. Heb je een goed advies voor me? Hartelijke groet, Marjolein

Door Anwar op 7 March 2013

Je kunt Pretty Links Pro proberen. De Pro versie heeft een automatische interne links generator, voor zover ik weet is die vrij flexibel.

Door J van Dongen op 8 March 2013

Hallo, Goed artikel! Bedankt daarvoor. Voor de mensen die nog een plugin zoeken die automatisch interne (en externe) links maakt op bepaalde woord combinaties: SEO Smart Links Deze plugin gebruik ik. Flexibel genoeg en fijn om te gebruiken.

Door Wouter Blom op 26 February 2014

In de laatste paragraph suggereer je dat anchor links binnen dezelfde pagina een bijdrage levert aan de vindbaarheid in google. Heb je daar een recent onderzoek of bewijs van? het enige wat ik daarover kon vinden is oud http://stra.co/1heRpT1 . Daarin wordt het ontkent. Ook zie ik het niet in de rankingfactoren van 2013 van Moz.com terug. Uiteraard kan het voor lange teksten een meerwaarde zijn voor de bezoeker.

Reactie plaatsen