231 duizend bezoekers in een paar dagen
12 juni 2014 
in SEO

231 duizend bezoekers uit Google in een paar dagen

Het was ergens in januari 2012 dat ik te horen kreeg dat er verkiezingen aan zaten te komen. Toen ik dit te horen kreeg, lagen mijn interesses totaal niet bij de politiek en dat kwam ook omdat ik niet de leeftijd had (en heb) om te mogen stemmen. In die tijd leerde ik ook een site kennen – Plazilla – waar duizenden schrijvers in allerlei richtingen verhalen schrijven, recepten delen en zijn/haar mening duidelijk kenbaar maken.

Deze site noem ik hier dan ook zeker bij naam, omdat ik hier toch wel een groot deel van mijn succes aan te danken heb. In die tijd had ik totaal geen idee hoe het hele internetwereldje in elkaar stak en ik had nog nooit van termen als SEO/zoekmachine-optimalisatie gehoord. Dit liet me dan ook koud bij het typen van eenvoudige stukjes tekst waar ik (mede door mijn beperkte vocabulair) nauwelijks respons op kreeg. Toch bleef ik eenvoudige tekstjes met betrekking tot sport schrijven en met enig resultaat: naarmate ik meer publiceerde werd ik meer gelezen en ik ontdekte dat een goede titel invloed had op het aantal bezoekers.

Zodoende bleef ik op Plazilla en schreef hier dagelijks een paar artikels in de hoop dat ik een keer 0,25 euro zou verdienen. Iedere week checkte ik snel waarop de teller stond en dat was na de eerste week nog steeds geen cent. Toch bleef ik simpele tekstjes schrijven en ik kwam erachter dat Google mijn artikelen rangschikte op basis van een paar algemene waardeoordelen:

  • Het aantal woorden
  •  Relevantie van de titel
  • Hoe vaak een bepaald woord in mijn verhalen voorkwam

Het was allemaal een best wel natuurlijk proces en ik merkte dat ik vooruitgang boekte op twee verschillende aspecten: het schrijven zelf en met het aantal bezoekers dat ik verwierf. Na een paar weken kwam ik erachter dat het schrijven over actuele topics redelijk wat bezoekers kon opleveren en dat kon ik dan ook zien in de statistieken. Ik was trots met mijn eerste honderd bezoekers op een pagina gerelateerd aan het nieuws van januari 2012.

Het bovengenoemde was dan ook de ‘trigger’ van het idee waaruit mijn grootste succes ontstond. Ik was natuurlijk ook niet gek en volgde het nieuws een beetje, zodat ik onderwerpen kon vinden met betrekking tot het nieuws voor nieuwe artikelen. Een dagelijks terugkerend topic waren de aankomende verkiezingen. Iedere dag werd er wel iets verteld over de verkiezingen die eraan kwamen en ik werd overladen met prognoses van de aankomende verkiezingen.

Al snel kwam ik erachter dat de politiek en dan met name ‘de aankomende verkiezingen’ een geschikt onderwerp was voor mijn pagina’s. Ik schreef eerst een paar eenvoudige stukjes met mijnverwachtingen e.d. Deze teksten werden goed opgepakt door Google en ik stond redelijk hoog in de Google Search Engine. Ik publiceerde een paar pagina’s, maar ik werd het schrijven een beetje zat en ik was van plan om te gaan stoppen. Tegen die tijd had ik een paar tientjes verdiend op Plazilla, maar het woog niet goed op tegen de tijd die ik erin gestoken had. Ik kwam tot de conclusie dat ik een stukje moest schrijven over iets waar duizenden mensen op Googleden.

Ik was in die tijd ook redelijk druk met school, sport en andere zaken en ik verloor Plazilla een beetje uit het oog. Maar, ik kreeg opeens een enorm goed idee waar ik wel over moest schrijven. De site die het meeste bezoekers krijgt in tijden van verkiezingen is toch wel: Stemwijzer.nl. Ik zat dan ook op de term ‘Stemwijzer’ te googelen, maar ik had op deze term te veel concurrentie. Ik gooide het over een andere boeg en dit bracht mij op de zoekterm: “Stemwijzer invullen 2012”. Dit leek redelijk realistisch, aangezien er (behalve Stemwijzer zelf) nauwelijks concurrentie was. Ik schreef hier een stukje over dat helemaal geoptimaliseerd was op de zoektermen: “Stemwijzer invullen 2012”. Ik herhaalde deze term in mijn titel, subtitel, eerste 70 woorden en ik had deze term natuurlijk ook vet- en cursiefgedrukt in de tekst. Ik had binnen een half uur mijn tekst getypt en hij stond dus al heel snel online. De tekst zelf was voor de bezoeker totaal nutteloos en dit was dan ook meer om te kijken hoeveel lezers ik op deze slimme manier kon krijgen.

De dagen die erop volgden, waren zeer succesvol. Ik had nog nooit meer dan 10 euro met Internet verdiend en ik was dus heel erg blij met iedere euro die vanaf publicatie van mijn stemwijzerartikel verschenen. Ik had na een paar dagen wel 20 euro verdiend en dit was veel meer dan ik verwacht had voor een half uurtje typen.

Ik ging precies twee dagen weg voordat er gestemd zou worden. Ik was in het buitenland en ik was helemaal vergeten dat er in Nederland verkiezingen waren en dat de term ‘stemwijzer invullen 2012’ dus een trending topic zou zijn.

Toen ik thuiskwam, ging ik allereerst kijken hoe mijn inkomsten op Plazilla ervoor stonden. Ik was allang vergeten dat ik tussen al mijn pagina’s nog steeds de stemwijzerpagina had. Maar toen ik Plazilla opende zag ik meteen iets opvallends: Ik had een bericht van de eigenaar van de site (Tim). Ik wist van niets en ik opende het bericht
waarin hij mij feliciteerde met mijn bizar hoge bezoekersaantallen. Toen ging ik pas kijken hoe ik ervoor stond en ik zag het volgende:

Bezoekersresultaten Plazilla

Ik schrok me dood en geloofde niks van deze getallen. Daarom keek ik naar mijn verdienste en die waren ook enorm hoog.

Zo zie je maar: met een goed concept en idee kan je (ook met een beperkte SEO kennis) enorm veel bezoekers naar je website/pagina krijgen.

Over de schrijver
Joep is oprichter van WebNexus en daarnaast student aan de Rijksuniversiteit Groningen. Diepgaande interesse in webdesign, zoekmachine-optimalisatie en socialmediamarketing. Daarnaast staat hij altijd open voor samenwerkingen, dus schroom niet om hem te contacteren.
Joep Franssen

Door

Joep Franssen

op 12 June 2014

Zijn er nog vragen? Ik vind het leuk om ze te beantwoorden: Laat maar horen!

Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 12 June 2014

Mooi stuk, maar eerlijk gezegd: - Mis ik wat feitelijke onderbouwing: zoals je het stuk schrijft, impliceer je dat de bezoekers voor het belangrijkste deel via Google kwamen. Is dat via Analytics gemeten of zijn er andere bewijzen dat het met Google (en dus SEO) te maken heeft? - Was de tekst niet relevant voor de lezers: je stelt zelf "De tekst zelf was voor de bezoeker totaal nutteloos ...", dus mogelijk heeft het wel veel bezoeken aan de pagina opgeleverd, maar heeft iedereen het daadwerkelijk (goed) gelezen? Kortom: je hebt, zoals je zelf aangeeft, een stuk tekst zonder inhoud geschreven. OK, het was vooral een test voor jezelf, maar hier komt wel mijn stelling in mijn vandaag gepubliceerde blog terug: schrijf voor je bezoekers. Leuk om veel bezoekers te halen en dat het je eindelijk wat centen heeft opgeleverd gun ik je wel hoor ;-) , maar wanneer je dit serieus zou doen voor je eigen site of je reputatie/status als expert op een bepaald gebied, zou het alleen maar afbreuk doen aan je naam. - Stel je dat je 'zonder SEO-kennis' deze tekst hebt geschreven, maar: geef je verderop wel aan dat je inzicht kreeg in hoe Google je artikelen beoordeelde en rangschikte. En dat je doorhad dat je met "stemwijzer" te veel concurrentie had. De bewuste kennis had je wellicht niet, maar ergens was (en is) er dus wel degelijk inzicht aanwezig :-) Ik gooi het je even voor de voeten omdat ik zelf nogal pragmatisch ingesteld ben. En vanuit die pragmatiek zoek ik dus vooral een verklaring voor de hoge bezoekersaantallen, met onderbouwing. Maar Joep, handjes op elkaar en die aantallen kun je in je zak steken, wat iemand er ook van zegt :-)

Joep Franssen

Door

Joep Franssen

op 12 June 2014

Dag Nathan, Hier komen de antwoorden: - Mis ik wat feitelijke onderbouwing: Plazilla doet de statistieken en bij verkeersbronnen kon ik destijds zien waar mijn bezoekers vandaan kwamen. 99% kwam via Google. - Was de tekst niet relevant voor de lezers: Dit moet ik deels toch een beetje nuanceren: Ik was slechts een bemiddelaar tussen Stemwijzer en Google. Ik verwees iedereen keurig door (daarmee heb ik mensen dus wel geholpen), maar ik had geen eigen test ontwikkeld. Totaal nutteloos is misschien inderdaad niet de juiste bewoording, maar mijn stuk was niet van toegevoegde waarde. -Stel je dat je ‘zonder SEO-kennis’ deze tekst hebt geschreven, maar: Met SEO kennis doel ik op hardcore SEO (sorry dat dat een beetje onduidelijk is). Het klopt dat ik wel wist dat er invloed van titels, keywords, etc. was, maar van termen als linkbuilding, -structuur, META, etc. had ik nog nooit gehoord. SEO kennis is iets 'gemaakts', wat ik deed was meer 'het volgen van logische constateringen'. Hopelijk heeft dit iets meer power aan het artikel gegeven :)

Thomas

Door

Thomas

op 19 June 2014

231.000 klinkt inderdaad ongeloofwaardig in slechts een paar dagen. Tegelijkertijd mogen er 14.6 miljoen mensen stemmen, zo ongeveer. Stel dat een kwart een stemwijzer zoekt, is 3,6 miljoen. Dat er daarvan een flink aantal als zoekterm 'invullen' gebruikt in combinatie met 'stemwijzer'... Dat kan. En er zijn vaak zat websites die hun site optimaliseren op slechts één woord. Dus hoewel het ongeloofwaardig lijkt: ik durf het wel te geloven :-)

Joep Franssen

Door

Joep Franssen

op 22 June 2014

Dag Thomas, Je hebt helemaal gelijk: het lijkt allemaal onwaarschijnlijk, maar het kan echt. Tegenwoordig is een goed plan het halve werk en als de uitvoering dan ook een beetje meewerkt, kan je kleine succesjes boeken. Dat is het leuke van het internet.

Yoors

Door

Yoors

op 5 September 2015

Goed verhaal zit je nog op Plazilla ik wil er wat meer van weten namelijk.

Reactie plaatsen