arrow_drop_up arrow_drop_down
11 februari 2020 
in SEO

Jouw SEO-strategie in 2020

Het algoritme van Google wordt met het jaar beter en dus is Google in 2020 nóg beter in staat om de juiste zoekresultaten te tonen aan iedere individuele gebruiker. Heb jij jouw SEO-strategie voor 2020 al gedefinieerd? Wellicht kun je nog een en ander bijschaven aan je SEO-strategie voor komend jaar aan de hand van dit artikel. In dit artikel wordt je namelijk meegenomen in de laatste ontwikkelingen op SEO-gebied en hoe je deze in 2020 optimaal kunt benutten.

Voor de startende online marketeers vertellen we in het kort wat SEO überhaupt is:

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie en is het verbeteren / optimaliseren van de techniek, content en autoriteit van een website met als doel het organische zoekverkeer vanuit verschillende zoekmachines te verhogen.

Maar hoe je dat in hemelsnaam nog in 2020? Het aantal concurrerende websites en webshops neemt bijvoorbeeld fors toe of wellicht zijn er een aantal enorme spelers actief in jouw branche die op dezelfde zoekwoorden willen ranken als jij. In dit artikel gaan we antwoord proberen te geven op die prangende vraag.

SEO in 2020

Ieder jaar heb je weer de twee verschillende kampen. De ene kant gelooft niet meer in SEO, terwijl de andere kant juist vol inzet op SEO Al jaren wordt bijvoorbeeld door verschillende experts geroepen dat SEO weinig zin meer heeft, aangezien de advertenties vanuit bijvoorbeeld Google Ads steeds groter en langer worden en dat een gebruiker geen zin heeft om te scrollen nadat hij de Google Shopping resultaten en betaalde zoekresultaten al heeft gelezen of gescand. Echter lijkt ook volgend jaar dat het andere kamp gelijk heeft: een uitgestippelde en gedegen SEO-strategie gaat je óók in 2020 helpen in je bedrijfsdoelstellingen. Wel zijn er een aantal belangrijke ontwikkelingen waarbij iedere SEO-specialist of website-eigenaar rekening mee dient te houden.

1. Google BERT in Nederland

Google kondigde op 25 oktober 2019 de grootste update in het algoritme in de afgelopen vijf jaar groots aan. Google bevestigt dat het aanpassingen gedaan heeft in het algoritme om de juiste zoekresultaten te tonen bij zoekopdrachten die wat lastiger zijn, waaronder longtail zoekwoorden. Wat goed is om te weten, is dat Google BERT in eerste instantie geïmplementeerd is voor de Engelstalige zoekresultaten. Je kunt de klok erop gelijk zetten dat in 2020 Google BERT ook zal gelden voor Nederlandstalige zoekopdrachten.

Sinds de start van voice search is Google Bert een verwacht antwoord van Google, aangezien gebruikers bij voice search langere zoekopdrachten hebben en met name veel (langere) vragen stellen. De context en de pagina's die écht antwoord geven op zoekopdrachten en vragen zullen hiervan profiteren wat ten koste gaat van de oldskool SEO-teksten.

Een aantal belangrijke aspecten waarmee je rekening dient te houden nadat Google BERT uitgerold wordt voor Nederlandstalige zoekopdrachten:

  • Duidelijke site- en linkstructuur. Context staat centraal bij Google BERT, dus help Google jouw website goed te begrijpen.
  • Geef antwoord op veel gestelde vragen. Spring in op voice search en langere zoekopdrachten. Hierover later meer in dit artikel.
  • Paginasnelheid. In 2020 nóg belangrijker dan voorheen.

Voor Engelstalige zoekopdrachten wordt inmiddels geschat dat ruim tien procent van de zoekopdrachten betere resultaten geeft dan vóór de update. Vermijd dus een negatieve impact en optimaliseer je website voor Google BERT zijn intrede doet in Nederland.

2. De langverwachte doorbraak van Voice Search

Al een jaar of vijf wordt in ieder trendrapport geschreven over voice search. In 2020 lijkt het dan in Nederland eindelijk zover, waar voice search in een aantal andere landen, zoals de US, zijn intrede al volledig heeft gedaan. Een aantal statistieken en voorspellingen:

  • In 2020 zal de helft van alle zoekopdrachten over het gehele internet door middel van voice search zijn.
  • In 2020 zal ruim een kwart van alle zoekopdrachten op een device zijn zonder scherm.
  • Bijna tien procent van alle zoekopdrachten in de US begint met ‘how'.

Deze statistieken en voorspellingen geven aan dat voice search nu écht omarmd dienen te gaan worden, wil je verder groeien in organisch verkeer. Zeker wanneer Google BERT zijn intrede gaat doen in Nederland, wordt verwacht dat voice search enorm gaat groeien.

De Nederlandse gebruiker is ook steeds meer voorbereid op deze transformatie gezien de hoeveelheid Google Home's in Nederlandse huishoudens en de populaire AirPods onder jongeren én volwassenen.

Het advies is om nú al te beginnen met het inrichten en optimaliseren van je website voor voice search. Hoe je dat dan doet?

  1. Optimaliseer op de intentie van de gebruiker. Wat wil een gebruiker echt weten of ondernemen?
  2. Richt een aantal pagina's en berichten in voor featured snippers. Hierover later meer.
  3. Schrijf je content op een natuurlijke en een spraakzame wijze in plaats van op de oldskool SEO-wijze.
  4. Focus minder op directe zoekwoorden, maar focus je op semantic search.
  5. Geef antwoord op vragen waar naar gezocht wordt.
  6. Gebruik steeds meer longtail zoekwoorden om je bereik te vergroten.
  7. Schrijf kort, maar krachtig.
  8. Maak gebruik van structured data, zodat Google je website steeds beter begint te begrijpen.

Zeker die laatste is een belangrijk aandachtspunt. Zo worden ook afbeeldingen steeds belangrijker en vaker vertoond. Deze ontwikkeling heeft verband met de ontwikkelingen rondom structured data. Een tip om hiervan gebruik te maken op een goede manier is het schrijven van een ‘meest gestelde vragen' pagina.

3. Featured snippets

Eerder in dit artikel hebben we hem al even genoemd: featured snippets.

Featured snippets zijn als het ware uitgelichte fragmenten die prominent, namelijk aan de boven- of zijkant, worden weergegeven in de zoekresultaten. In de meeste gevallen zijn het antwoorden die direct antwoord geven op een vraag. Het mooie is, is dat deze content tegenwoordig niet meer van Google zelf is, maar dat deze content van derden is. Dus ook jij kan featured snippets gaan benutten! Aangezien het aantal zoekopdrachten dat begint met ‘hoe' of ‘wat' al enorm is en alleen maar groeiende is, zijn featured snippets een enorme kans voor je SEO-strategie in 2020.

Om in aanmerking te komen voor een featured snippet hoef je niet per se op positie 1 in de zoekresultaten te verschijnen en hoef je ook geen grote speler in de branche te zijn. Het algoritme van featured snippets werkt namelijk net wat anders dan het standaard algoritme. Echter is de featured snippet normaliter wel terug te vinden in de top-5 of top-10 van de zoekresultaten. Een mooie kans dus om extra verkeer te genereren wanneer je niet op positie 1 of 2 staat in de zoekresultaten.

Hoe krijg je dan zo'n featured snippet?

  • Verwerk de vraag van de gebruiker ook direct op je pagina, bijvoorbeeld in een van je koppen of zelfs in de titel van je pagina of bericht.
  • Bij iedere vraag hoort natuurlijk een antwoord. Wanneer je zo duidelijk en concreet mogelijk antwoord geeft op de vraag, is de kans groter om een featured snippet te pakken. Maak bijvoorbeeld gebruik van cijfers en schrijf het antwoord direct achter de vraag in ongeveer 35-65 karakters.

Zorg ervoor dat je nu al begint met gericht schrijven om antwoord te geven op alle vragen die gebruikers binnen jouw branche hebben. De potentie van featured snippets is enorm en een van de belangrijkste aspecten om in 2020 organisch eruit te springen. Bovendien zijn er signalen dat Google in 2020 steeds meer featured snippets gaat tonen, aangezien Google in staat is om de intentie van de gebruiker steeds beter te herkennen en te matchen aan een pagina. Aangezien de zoekmachine ook steeds meer een bron van informatie wordt in plaats van dat gebruikers scrollen en klikken, is het des te belangrijker om aanwezig te zijn in featured snippets. Bovendien draagt het bij aan een stukje branding en autoriteit als jij degene bent die de vragen van gebruikers beantwoord binnen een bepaalde branche. Het wekt direct vertrouwen van jouw doelgroep.

4. Paginasnelheid en de algehele techniek

Een onderdeel wat al ontzettend belangrijk is in het bepalen van de rankings, maar in 2020 van nog groter belang gaat zijn: paginasnelheid. Naast dat het een belangrijke rankingfactor is, haken gebruikers steeds sneller af als je website niet aan de normen voldoet.

Het is natuurlijk geen recente ontwikkeling. Verschillende browsers, waaronder Google Chrome laten al enige tijd waarschuwingstekens zien bij websites met een trage snelheid. Je kunt je paginasnelheid op verschillende manieren optimaliseren, namelijk door caching, het upgraden van je server, zodat deze sneller wordt, en het comprimeren van je afbeeldingen.

Echter is niet alleen de paginasnelheid van cruciaal belang, want verlies ook niet de algehele techniek van de website uit het oog. Naast de bekende structuren als de sitestructuur, menustructuur en interne linkstructuur kunnen veel websites winst behalen op het gebied van video's en afbeeldingen die veel ruimte innemen. Naast het comprimeren van je afbeeldingen, kun je ervoor kiezen om over te stappen naar meer moderne formaten dan de bekende, maar oudere formaten als PNG en JPEG.

5. Linkbuilding en autoriteit

Het blijft in 2020 ook weer een actueel onderwerp: linkbuilding. Het uiteindelijk doel van linkbuilding is om jouw website te laten groeien tot autoriteit binnen jouw branche. Gevolg is vaak dat je hogere posities in de zoekresultaten ziet. Naar verwachting wordt linkbuilding in 2020 namelijk nóg belangrijker dan dat het nu al is. In dit artikel is het al duidelijk geworden dat Google steeds beter in staat is om de zoekintentie van de gebruiker én de context van jouw website te achterhalen. Daarnaast wordt Google ook steeds beter in het herkennen van goede, kwalitatieve backlinks en dus ook minder kwalitatieve backlinks. Zo zal Google in 2020 meer straffen dan ooit uit gaan delen wanneer je veel backlinks van irrelevante en slechte domeinen ontvangt. Focus je daarom niet op kwantiteit, maar op de kwaliteit van je backlinks. Kijk hiervoor niet enkel naar de scores op het gebied van autoriteit, maar kijk ook zeker naar scores die Google zelf geeft aan bepaalde websites, zoals het aantal organische bezoekers van een website of het aantal topposities op zogenaamde ‘high-volume keywords'.

Bovendien gaat er ook een en ander veranderen op het gebied van linkbuilding. Vanaf het voorjaar in 2020 verandert namelijk het benutten van nofollow-links. Zo kun je vanaf komend voorjaar backlinks ook specifieker markeren, zoals gesponsorde backlinks of gegenereerde backlinks. Enorm waardevol als jij een actief linkbuilder bent op relevante en kwalitatieve blogwebsites.

Is jouw SEO-strategie 2020-proof?

Google zal in 2020 dus nóg beter in staat om de zoekopdrachten van een gebruiker te matchen aan je zoekresultaten. Bedenk bij het schrijven van content, maar ook met overige SEO-werkzaamheden of je nu daadwerkelijk waarde toevoegt aan de gebruiker en of je wel antwoord geeft op de vraag of de intentie die een gebruiker op dat moment heeft.

Hoe staat het met jouw SEO-strategie voor komend jaar? Is deze al 2020-proof?

Over de schrijver
Mijn naam is Anne van Baal, 26 jaar en online marketeer van beroep. Daarnaast een enorme passie voor reizen, beauty, gezondheid en lieve schattige honden. Naast mijn passies krijg ik energie van bloggen over mijn passies en over mijn vakgebied online marketing. Je kunt mij typeren als een echte generalist, want ik houd me bezig met zowel paid advertising als organic search.
Hilde
Door

Hilde

op 12 February 2020

Interessant artikel Anna,

Albagora
Door

Albagora

op 17 February 2020

Leuk artikel Anna, bedankt voor het posten

Koffiemachine
Door

Koffiemachine

op 19 February 2020

Leuk artikel! Bedankt voor het delen van de informatie!

Rijschool Eindhoven
Edwin
Door

Edwin

op 26 February 2020

Hi Anne, Leuk en vooral ook leerzaam artikel. Complimenten! Groet Edwin

Fleur
Door

Fleur

op 29 February 2020

Nice, ga zo door!

Id Sharks
Menno van Paassen
Buy Ibutamoren
Door

Buy Ibutamoren

op 3 March 2020

Interessant artikel. Er zijn een paar punten waar ik nog geen rekening mee had gehouden.

Prostarcleaning
Door

Prostarcleaning

op 8 March 2020

Was zo zoekende om een bedrijf te vinden die dit kan doen voor ons. Uiteindelijk heb ik dankzij jullie blog de juiste keuze kunnen maken! Lunar Media echt een top bedrijf!!!!!

Prostarcleaning!
Door

Prostarcleaning!

op 8 March 2020

Was zo zoekende om een bedrijf te vinden die dit kan doen voor ons. Uiteindelijk heb ik dankzij jullie blog de juiste keuze kunnen maken! Lunar Media echt een top bedrijf!!!!!

Harm
Door

Harm

op 9 March 2020

Wat een goed artikel zeg! Interessant en eindelijk eens wat diepgang.

China scooter onderdelen
Door

China scooter onderdelen

op 6 April 2020

Bedankt voor de info. Linkbuilding schijnt nogal een controversieel onderwerp te zijn anno 2020 maar het blijft natuurlijk de basis om gevonden te worden in Google.

Viva koffiemachine
Door

Viva koffiemachine

op 4 June 2020

Diegene die zegt dat linkbuilding niet meer van deze tijd is, heeft ongelijk. Dit artikel bewijst het opnieuw.

Coffee Labs
Door

Coffee Labs

op 9 July 2020

Linkbuilding is nog altijd 1 van de belangrijkste onderdelen van je SEO strategie.

Reactie plaatsen