arrow_drop_up arrow_drop_down
15 januari 2015 
in SEA

Zero Moment of Truth: Laat geen kansen liggen in Adwords!

De mobiele revolutie is in volle gang! Kijk maar eens hoe wij vroeger in het publiek stonden bij een concert en hoe dat er vandaag uit ziet. Tien jaar geleden lokten we bezoekers naar een website met mooie advertenties, goede resultaten in de zoekmachine en uitgebreide websites met informatie. Anno 2015 is een andere tactiek nodig die je kan toevoegen aan je complete online marketing strategie: mobiel targetten in de oriëntatiefase!

mobiele revolutie 2015

In 2015 wordt het gebruik van mobiele telefoons groter dan het gebruik van desktop computers. Ze worden voor veel online toepassingen gebruikt en telefoons worden steeds groter, mede hierdoor kunnen we spreken van de Mobiele Revolutie. Ik weet dat er al jaren geroepen wordt om websites voor mobiele telefoon beschikbaar te maken, maar in dit artikel ga ik er voor het gemak maar vanuit dat je website al mobiel vriendelijk is.

Zero Moment of truth

Nu we er vanuit gaan dat alle websites in 2015 mobiel vriendelijk zijn, kunnen we stellen dat smartphones een belangrijk onderdeel zijn van je marketing strategie. Waar vroeger je klanten bereikte via het traditionele marketing model, is dit model nu uitgebreid met de Zero Moment of Truth.

Zero Moment of Truth

  • Fase 1 Stimulus: Bezoekers worden gestimuleerd door reclames of door mond-op-mond reclame over een product.
  • Fase 2 Zero Moment of Truth: Tegenwoordig worden alle producten vergeleken online. Bezoekers zoeken via verschillende apparaten naar vergelijkingswebsites en oriënteren het meest via de smartphone.
  • Fase 3 First Moment of Truth: dat is de aankoop van een product.
  • Fase 4 Second Moment of Truth: is het gebruik van het product, waarna klanten een gevoel bij het aangekochte product krijgen.

Deze nieuwe fase: Zero Moment of Truth is een nieuwe fase waar we goed op kunnen inspelen via Google Adwords

Geen conversie, wel oriëntatie

Als Adwords experts weten we dat bezoekers via een telefoon bijna nooit een aankoop doen. Dit zal gaan wijzigen, maar dat is 1 van de redenen waarom wij in onze Adwords campagnes bijna nooit mobiele gebruikers targetten. We willen namelijk dat een Adwords campagne zoveel mogelijk geld oplevert voor een klant, waardoor we vaak gefocust zijn op conversie.

Door de introductie van het Zero Moment of Truth, kunnen we wel zeggen dat smartphone bezoekers niet bereid zijn tot conversie, maar wel op oriëntatie. Het is belangrijk dat de bezoeker tijdens deze fase wordt voorzien van de benodigde informatie.  Door Adwords zo in te richten dat je in de oriënterende fase naar boven komt, zorg je dat je op de lange termijn de bezoekers als klant aan je bindt. Toch vraagt de introductie van het Zero Moment of Truth wel om een andere Adwords aanpak.

Adwords inrichten voor oriëntatie

Laten we starten bij het begin; wat wil je als bedrijf bereiken (doelstelling), wat zijn de verwachtingen en welke middelen worden er nu al gebruikt? Wanneer dat in kaart is, kunnen we de mobiele advertentie strategie bepalen en deze inrichten in Google Adwords.

Stel je verkoopt online babykleding en we hebben als doel om bezoekers te targetten die binnenkort naar een babyshower of op kraamvisite gaan. Deze groep is goed te bereiken via de Zero Moment of Truth. In dit geval maken we een categorie pagina waar 40 baby-cadeaus op staan in verschillende prijscategorieën. Die pagina gebruiken we als landingspagina in onze Adwords campagne.

In de advertentieteksten geven we aan wat er op de landingspagina te verwachten is en geven de USP’s weer t.o.v. een call-to-action. In de zoekwoorden zetten we enkele algemene termen in en gebruiken we ook “vergelijken”, “idee” en “tips”. Op die manier krijgen we veel algemeen bezoek die nog in de oriëntatiefase zit. Deze bezoekers houden we bij in een remarketing-groep, zodat we deze bezoekers de komende maand nog eens kunnen aanspreken.

Aanspreken voor een tweede kans

De groep bezoekers loopt op en we willen deze groep nu beter tot dienst zijn. Dit kunnen we doen door een banner te tonen van onze shop met hierop producten die te vinden zijn op de baby-cadeau pagina. In sommige gevallen leidt dit al naar verkoop, maar er zijn meer opties.

We kunnen de remarketing-groep nu ook targetten in het zoeknetwerk van Google. Deze groep heeft een aantal baby-websites gezien en zal nu binnen enkele dagen over gaan op een aankoop. Hiervoor hebben we ook een campagne ingericht om ze nu alsnog binnen te krijgen. Deze is niet gericht op vergelijken, beoordelen, tips etc, maar vooral op de koop van 1 van de baby-producten. Doordat we nu alleen de groep aanspreken die de webshop al eens hebben gezien, zijn we veel minder kosten kwijt aan Adwords en zullen de bezoekers eerder op je advertentie klikken, wat een hoge kwaliteitsscore oplevert.

Blijf dus hiermee je concurrenten voor en verhoog je rendement

Door je mobiele strategie voor 2015 al in te richten, blijf je je concurrenten voor en zorg je dat je de kosten voor online adverteren zo laag mogelijk houdt. Mijn advies zou dan ook zijn om meteen te beginnen met het opzetten van een remarketing lijst om de huidige bezoekers alvast bij te houden.

Hoe verleiden jullie je bezoekers om terug te komen op je website?

Over de schrijver
Als online marketeer ben ik al jaren bezig met zoekmachine optimalisatie, online adverteren en social media. Binnen mijn bedrijf eRocket hanteren we ons eigen ontwikkelde online marketing strategie: Multi Funnel marketing. Alle online marketing kanalen combineren om een doelstelling te halen. Ik volg het laatste SEO, SEA en social nieuws en blog regelmatig over online marketing op mijn eigen website en op het blog van mijn bedrijf eRocket.
Reactie plaatsen