De 8x8 Challenge!
8x8 Challenge IMUGratis toegang

Doe mee met de 8x8 challenge!

De IMU wordt 8 jaar en geeft daarom 8 gloednieuwe online marketing trainingen weg!

Page content

article content

SEA keywords moeten aanvullend aan SEO keywords zijn!

Het valt mij in zoekresultaten nogal eens op dat een website met een keyword op 1 staat, maar tevens voor dit keyword ook een AdWords advertentie heeft. Dat is zonde. Want waar deze website organisch al een nummer 1 positie scoort, zal het toch moeten betalen omdat bezoekers onnodig op de advertentie klikken. Daarom pleit ik ervoor dat de keywords in een SEA campagne aanvullend dienen te zijn aan de SEO keywords van je website.

Waarom betalen voor keywords waar je goed op rankt?

Type in Google bijvoorbeeld maar eens “DTG” in. Onze vrienden die momenteel zoveel reclame maken voor het zoekmachine vriendelijk opzetten van websites voor ondernemers. Het is niet onlogisch dat zij op de zoekterm “DTG” op nummer 1 staan. Immers, het is hun “unieke” merknaam. Maar de grap is dat zij op deze zoekterm ook een AdWords advertentie hebben.

SEA keywords tegenover SEO Keywords DTG

Nog een voorbeeld: Argeweb. Je weet wel, die momenteel veel reclame maken voor een SEO scan die ze aanbieden om de optimalisatie van je website te controleren. Ook als je hun naam in Google als zoekterm invoert staan zij logischerwijs organisch op nummer 1. Maar ook zij hebben op deze zoekterm vreemd genoeg een AdWords advertentie.

SEA keywords niet focussen op bedrijfsnaam

Ik vind dit hoogst opmerkelijk. Vooral van deze twee partijen, die toch beter zouden moeten weten. Want waarom zou je voor een zoekterm willen betalen, terwijl je daarmee organisch al op nummer 1 staat? En dan in deze voorbeelden ook nog eens voor je eigen merknaam?!?

Kies je keywords aanvullend

Keywords waarvoor je organisch al goed scoort in zoekmachines zou ik daarom juist niet opnemen in SEA campagnes. Ik vind het juist veel krachtiger om je op keywords te richten waarvoor je niet of minder goed scoort. Via de AdWords advertenties voor deze keywords trek je dan toch bezoekers naar je website, die je anders mogelijk mist. Je gebruikt dan de kracht en mogelijkheden van online adverteren aanvullend aan de zoekmachine optimalisatie van je website.

Keywords onderzoek onder potentiële klanten

Voor de producten en diensten die jij via je website aanbiedt zijn er ongetwijfeld een hoop keywords te bedenken. Zeker als je je in de schoenen van je potentiële klanten verplaatst en nadenk hoe zij naar je producten of diensten zoeken. Het is daarbij ook aan te bevelen met je potentiële klanten in gesprek te gaan en te vragen hoe zij zoeken. Hier kan je veel van leren en je wordt mogelijk gewezen op keywords of synoniemen waar je zelf niet aan gedacht hebt.

SEO en SEA keyword strategie bepalen

Wanneer je een inventarisatie van alle mogelijke keywords hebt gemaakt, zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen, dat het niet mogelijk is om al deze keywords en synoniemen op een goede manier in je website te verwerken. Want denk eraan: de teksten op je website moeten zowel voor bezoekers als voor Google op een natuurlijke manier opgebouwd en goed leesbaar blijven. Dan biedt SEA uitkomst.

Voor de keywords die je niet op een natuurlijke manier kwijt kunt op je website kun je een SEA campagne opzetten. De keywords in je SEA campagne zijn dan aanvullend aan de zoekwoorden die verwerkt zijn in je website. Je website trekt organisch bezoekers op je SEO keywords en via AdWords voor je SEA keywords vang je overige bezoekers.

Eerst denken, dan doen!

Zoals zo vaak is het belangrijk eerst na te denken, alvorens te doen. (Online) marketing omvat heden ten dage veel verschillende facetten, waarvan online adverteren er slechts een is. Door goed over je doelgroep en (online) marketing strategie na te denken kom je vanzelf tot de juiste conclusie over het inzetten van de verschillende marketing tools en kanalen. Probeer te voorkomen dat je onnodig verschillende tools voor dezelfde resultaten inzet. Zeker als het betaalde tools of diensten betreft. Stem een en ander goed op elkaar af en probeer dus aanvullend te zijn. Met andere woorden: zorg dat het zoveel als mogelijk bij elkaar aansluit en zo min mogelijk onnodig overlapt.

Heb jij nagedacht over het afstemmen van je SEA keywords en SEO keywords? En sluiten ze op elkaar aan, zodat je bij beide campagnes profiteert van extra bezoekers? Ik verneem graag je ervaringen.

Comment Section

14 reacties op “SEA keywords moeten aanvullend aan SEO keywords zijn!


Door Chelsea Bosters op 23 oktober 2015

Hee Guus! Ik ben het hier deels mee eens. Ik denk juist dat een advertentie op je bedrijfsnaam je vindbaarheid enkel kan versterken. Tevens kun je op deze manier een actie op specifiek product tonen die de homepagina die normaal op 1 staat uiteraard niet toont. Tevens zijn de kosten gemiddeld erg laag gezien het een niet concurrerende zoekterm is. Partijen als DTG hebben hier overigens ook het budget voor en veel zoekopdrachten elke maand op ‘DTG’ gezien de TV-reclames.


Door Niels van Rijsbergen op 23 oktober 2015

Hi Guus, Ik ben heel erg benieuwd of je wat je hier beweert je het ook zelf al eens getest hebt. Er zijn namelijk meer redenen om het wel te doen dan om het niet te doen. Te denken valt aan het instellen van specifieke landingpages t.b.v bijvoorbeeld je tv campagne of juist van de specifieke keywords waarin de koopintentie van de gebruiker duidelijk wordt (Keyword: websitecheck DTG, stuur je naar een dedicated landingpage ipv naar de homepage die organisch beter scoort), het voorkomen van concurrentie en uit diverse onderzoeken is gebleken dat wanneer zowel organisch als betaald in de zoekmachine staan, dit zorgt voor een hogere ”trust” factor en dus ook indirect voor meer conversies.


Door Edon van Asseldonk op 23 oktober 2015

Interessant, zowel het artikel als de reacties! @Guus, wat zou je doen als je bij een zoektocht op merknaam, je tevens advertenties van concurrenten boven de organische zoekresultaten krijgt?


Door Erwin Roks op 23 oktober 2015

Hey Guus, ook ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Ik sluit mij aan bij @chelseabosters:disqus, je kunt zo inderdaad een specifieke actie tonen en de kosten zijn laag. Daarbij komt ook nog eens dat de click-through-rate op deze advertentie waarschijnlijk zeer hoog is. De advertentie is zeer relevant en voor deze zoektermen zal een hoge kwaliteitsscore zijn in Google Adwords. Deze goede resultaten zijn van invloed op de rest van de advertentiecampagne! Ik zou hierdoor ook altijd op je eigen bedrijfsnaam e.d. adverteren. 🙂


Door Franky Oosterhof op 23 oktober 2015

Ook ik ga in dit verhaal mee met Niels en Chelsea. Juist de zin “Onze vrienden die momenteel zoveel reclame maken voor het zoekmachine vriendelijk opzetten van websites voor ondernemers.” geeft aan dat deze partijen echt wel weten wat ze doen. Een partij als Bol.com adverteert niet op eigen merknaam omdat het graag onnodige kosten maakt en geld geld over de balk smijt. Vaak is tot op de honderdste procent uitgerekend dat een SEA-click – in specifieke gevallen – een beter rendement oplevert.

Als ik bijvoorbeeld zeker zou weten dat mijn betaalde bezoekers converteren en mijn organische bezoekers niet/minder, dan kunnen er situaties zijn (lees: keywords) waar je liever betaalt omdat dat meer oplevert.

Wel ben ik het met je eens dat SEO en SEA aanvullend op elkaar moeten werken en elkaar moeten versterken. Dus indien overlap géén toegevoegde waarde heeft: direct onnodige kosten schrappen.

Hier nog wat argumenten om het juist wél te doen: https://www.adwise.nl/blog/google-adwords-q-and-a-waarom-adverteren-op-je-eigen-bedrijfsnaam.html

Wat ik persoonlijk interessant vind is het indirecte argument dat de quality score op accountniveau kan verbeteren door branded keywords. Hiervan profiteer je uiteindelijk ook op campagne- en zoekwoordniveau. Vaak kom je branded weg met 2 cent per klik. 1000 kliks = €20,- en als ik dan € 21,- kan besparen door betere quality scores ben ik al tevreden ;-).


Door Lars Maat op 23 oktober 2015

Oei hier ben ik het dus absoluut niet mee eens! AdWords campagnes die ik draai bevatten ook woorden waar we met SEO op 1 staan. Maar ik zie gewoon dat de AdWords klikken sneller converteren dan de SEO klikken dus het is juist waardevoller om met die woorden ook te adverteren. Naast het feit dat ik inderdaad een eigen tekst en actie er aan kan koppelen (en nog belangrijker: een eigen landingspagina die wellicht qua SEO bij dat keywoord niet op 1 stond). Ik vind je stelling dus vrij hard. Misschien zou het leuk zijn als je praktijkvoorbeelden inclusief data erbij zou kunnen zetten om zo je stelling te onderbouwen.


Door Andy Hoek op 23 oktober 2015

Een reden om zo te adverteren is om te voorkomen dat de concurrentie op die plek adverteert, of om in ieder geval hun kosten omhoog te drijven.


Door Kevin Janssen op 23 oktober 2015

*fronst wenkbrauw* Guus heb je hier specifiek op getest? Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen! Vooralsnog ga ik ervan uit dat het gebruik van dezelfde zoekwoorden in een AdWords campagne door partijen als Dtg en Argeweb niet geheel op toeval berust 😉


Door Frank Krepel op 23 oktober 2015

Goede vraag,
echter daar is een hele duidelijke verklaring voor. Adwords maakt
gebruik van een kwaliteitsscore. die wordt o.a. bepaald door een hoge
CTR. Door op je eigen merk te adverteren verhoog je die enorm, terwijl
je maar weinig voor die klik hoeft te betalen. Door de hogere
kwaliteitsscore betaal je weer voor andere woorden en dus per saldo
minder per click. Daarom is het ook niet zinvol om de merken van je
concurrenten te adverteren.


Door Guus Weitzel op 23 oktober 2015

Goed om te zien dat er al zoveel reacties zijn en ik zie dat ik een aardige discussie los heb gemaakt 😉
Jullie reacties zijn heel begrijpelijk. Ik ben het er mee eens dat de combinatie van een SEA keyword met een gerichte landingspagina van toegevoegde waarde kan zijn, maar dat zie ik dus niet altijd gebeuren en vaak kom je gewoon op de home page uit. Wat ik ook snap is dat een advertentie op je merknaam (met een lage klikprijs) een hoge CTR kan realiseren en daarmee je vindbaarheid kan versterken, maar ik heb er gevoelsmatig moeite mee dat je op deze manier Google betaald om je vindbaarheid te versterken. Maar dat het is uiteraard wel een overweging die ieder voor zichzelf kan maken en wat je zelf in de hand hebt.
Overigens spits de discussie zich nu vooral toe op merknamen. Ik realiseer me dat ik dit zelf in de hand heb gewerkt met de voorbeelden die ik heb genoemd. Maar het gaat mij vooral om het principe of het verstandig is om een keyword waarmee je organisch al op 1 staat ook nog in een SEA campagne op te nemen.


Door Franky Oosterhof op 23 oktober 2015

“Maar het gaat mij vooral om het principe of het verstandig is om een keyword waarmee je organisch al op 1 staat ook nog in een SEA campagne op te nemen.” en daarmee sla je de spijker op zijn kop @@guusweitzel:disqus. Dit is wat iedereen ten alle tijde moet bepalen – aan de hand van hoe het past binnen jouw huidige strategie. Waarmee beiden partijen in deze discussie zowel gelijk als ongelijk hebben. We kunnen dus niet zomaar stellen dat je NOOIT moet adverteren op keywords waar je organisch al goed op rankt. Net zomin we kunnen stellen dat je ALTIJD moet adverteren op keywords waar je organisch al goed op rankt.


Door Richard van der Sluis op 24 oktober 2015

Ha die Guus,
Gevoelsmatig heb je er moeite mee om google hiervoor te betalen? Ik snap je gevoel hierin wel, maar het gaat hier toch niet om “gevoel”, maar om “feiten” die je geld kunnen opleveren(direct of indirect) of kunnen besparen en in het laatste geval, geld gaan kosten, of dit nu SEA op merknaam is of niet.
Waarom met keywords adverteren waarmee je toch al op 1 staat met SEO? Is dit verstandig.?
Als dat de vraag is zijn de bovengenoemde voorbeelden niet relevant, want wat gebeurt er als je zoekt op DTG ?
Pagina 1 zijn dan alleen maar DTG pagina’s….
Maar… Er zijn wel meer variabelen per campagne om rekening mee te houden.
Het werkt ook andersom natuurlijk. Je helpt hiermee ook je SEO positie 😉
SEO en SEA op elkaar afstemmen is m.i. iets dat je dient te blijven meten, wanneer werkt iets en wanneer niet? En
dat verschilt natuurlijk per campagne.
SEA op alleen maar een merknaam is gewoon een onderdeel van een groter geheel.
Een hoge CTR genereren is hier een belangrijk doel en als je hiermee juist lagere kosten eruit kunt halen voor andere keywords omdat de KW een flinke boost krijgt “leveren deze kosten dus wel wat op” 😉
Je beschrijft je verhaal nu als een los facet van SEA en SEO, maar dat is het natuurlijk niet. Het is een klein element binnen een grotere campagne met allemaal verschillende SEA advertenties met verschillende CTR en KW En SEO technieken. Je dient m.i. advertenties binnen campagnes dan ook niet los van elkaar te zien. Ze kunnen elkaar versterken of andersom…


Door Guus Weitzel op 26 oktober 2015

Dank voor je reactie Richard. Zoals je zegt: “SEO en SEA op elkaar afstemmen is m.i. iets dat je dient te blijven meten, wanneer werkt iets en wanneer niet?” Dat vind ik de kern van de zaak. Beide moeten gezien worden als onderdeel van je totale (online) marketing campagne en elkaar daarin vooral versterken. Het kan goed zijn dat je daarin zowel voor je SEO als SEA campagne dezelfde keywords inzet, mits je dit maar met een weloverwogen strategie doet. En dat geef jij in je laatste regel ook terecht aan.


Door Erik op 26 oktober 2015

Wat Frank Krepel en Erwin Roks aangeven vind ik 1 van de belangrijkste redenen om juist wel te adverteren op dergelijke zoekwoorden.

Je kwaliteitsscore is op dergelijke woorden enorm hoog waardoor het relatief goedkoop is en toch veel conversies oplevert. Dat laatste is vaak het doel van je campagnes. Je stuurt meestal meerdere campagnes bij om te zorgen dat je zo laag mogelijke kosten per conversie hebt. De campagne die ingericht staat op de zoekwoorden waar je ook op 1 staat in Google, is vaak een campagne waar de kosten per conversie goed staan (ROI).

Plaats een reactie