Adverteren Google met Remarketing zorgt voor verkoop
7 april 2014 
in SEA

Adverteren in Google met Remarketing zorgt voor verkoop

Internet marketing is in veel verschillende vormen mogelijk. Een effectieve manier van internet marketing is het gebruik van advertenties in Google, Bing en de Russische zoekmachine Yandex. Hiermee wordt er boven de zoekresultaten een advertentie van jouw website aan de gebruiker van de zoekmachine getoond en krijg je meer bezoekers op je website. Maar hoe zorg je ervoor dat deze bezoeker ook klant wordt? En hoe kun je deze klant aan jouw bedrijf binden? Het antwoord is grotendeels: zorgen voor goede remarketing. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van adverteren in Google met remarketing.

Google AdWords: adverteren in de bekende zoekmachine

Bijna iedereen kan zelf een advertentiecampagne in Google opzetten en hier budget aan koppelen door middel van Google AdWords. Het adverteren in Google is in basis makkelijk opgezet en bovendien deelt Google gratis advertentiebudget uit aan nieuwe klanten. Hiermee krijgt Google veel klanten en kunnen bedrijven gericht geld steken in hun marketingcampagne.

Bij AdWords wordt namelijk gebruik gemaakt van het Pay-Per-Click (PCC) systeem. Je betaalt als adverteerder pas op het moment dat een gebruiker via de advertentie naar jouw website klikt (en dus potentiële klant wordt). Er zijn veel manieren om een AdWords campagne zo te optimaliseren dat je niet teveel betaalt. Remarketing is er hier één van.

Remarketing: creëer een tweede kans

Niet iedere bezoeker die via een advertentie in Google op je website komt, koopt direct het product of neemt contact met je op. Dit komt vaak doordat bezoekers nog verder willen kijken (het aanbod is immers zo groot) of omdat ze niet direct overtuigd zijn van de waarde van het product dat wordt aangeboden.

Bijvoorbeeld: Marco is op zoek naar mountainbikeschoenen en zoekt op deze term in Google. In de zoekresultaten komt direct een advertentie van een webshop die mountainbikespullen verkoopt. Marco klikt op de link om zo in de webshop te komen. Hier ziet hij onder andere een afbeelding van de schoenen, het merk, de prijs en de beschikbare maten.

Marco zoekt via Google meteen op de productnaam en het merk om er meer over te weten te komen en reviews te lezen. Bovendien wil hij er zeker van zijn dat hij niet te veel betaalt voor het product. Tijdens het Googelen ziet hij bij andere aanbieders vergelijkbare prijzen en besluit Marco om de aankoop van de schoenen nog even uit te stellen.

Dit is een typisch voorbeeld van hoe bezoekers van een webshop handelen. In tegenstelling tot bezoekers van een winkelstraat, zal er niet snel een impulsieve aankoop worden gedaan. Om er toch voor te zorgen dat Marco de mountainbikeschoenen bij hen koopt (en niet via een andere aanbieder) heeft de webshop die Marco heeft bezocht remarketing ingericht. Het bedrijf creëert hiermee een tweede kans om Marco te overtuigen.

Remarketing: hoe richt je het in

Via remarketing bereik je bezoekers die eerder op je website zijn geweest via banners op andere websites zoals bijvoorbeeld buienradar.nl of volkskrant.nl. Om hier gebruik van te kunnen maken, dien je een code van Google AdWords op je website te plaatsen. Hiermee kun je de bezoekers op je website groeperen en in lijsten bijhouden. Dit doe je op basis van de pagina’s die de bezoeker op jouw website heeft bekeken.

remarketing lijst

Wanneer je eigenaar bent van een mountainbikewinkel verkoop je uiteraard mountainbikes, maar bijvoorbeeld ook fietskleding, schoenen en mountainbikeaccessoires. Een bezoeker van jouw website die op zoek is naar een mountainbike wil je natuurlijk banners laten zien van de coolste mountainbikes die je te koop hebt en niet van het assortiment fietskleding.

Marco heeft gezocht naar mountainbikeschoenen en toonde met zijn bezoek aan de pagina interesse in de schoenen van het merk Shimano. Dit zorgt ervoor dat Marco bij de mountainbikewinkel in de lijst komt te staan van de Shimano schoenen.

Gebruik frequency caps

Er zijn websites waarbij je na het bezoeken ervan op iedere andere website continu de banners ziet. Dit  heeft te maken met een hoog ‘frequency caps’, het aantal keer dat een bezoeker getarget wordt, en kan door een bezoeker als irritant worden ervaren.

frequency-caps-remarketing

Om irritatie te voorkomen, zet de webwinkel waar Marco is geweest de frequency caps op 5 per maand en zorgt er daarnaast voor dat de banners alleen te zien zijn tussen 7 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds. Dit uit ervaring dat er midden in de nacht nog nooit een bestelling is gedaan in de webshop. Op deze manier krijgt Marco een aantal keer de banner te zien op de momenten dat hij de aankoop zou kunnen doen.

De aankoop vanaf remarketing

Marco gaat in de week na zijn bezoek het weer checken op buienradar.nl omdat hij wil gaan mountainbiken. Naast de landkaart van Nederland ziet hij een banner van de webshop met hierop de mountainbikeschoenen waarin hij interesse had. Hij herkent de webwinkel, klikt niet op de banner en gaat fietsen.

Een aantal dagen later leest hij dat het slecht weer wordt en wil nog snel voor de bui een rondje gaan fietsen op zijn mountainbike, dus kijkt Marco weer op buienradar.nl. Hij ziet dat de regenbui dichterbij is dan verwacht en wéér ziet hij de schoenen van Shimano van de webwinkel. Omdat Marco niet graag in de regen fietst, besluit hij op de banner te klikken van de webwinkel en leest nog even alle specificaties van de schoenen door. Hij besluit de schoenen te kopen en hoopt deze binnen een dag te hebben, zodat hij zijn volgende ritje met de nieuwe schoenen kan doen.

In dit geval heeft remarketing zijn werk gedaan en is het door de webshop ideaal ingericht.

Remarketing: nazorg

Marco heeft inmiddels zijn schoenen binnen en is tevreden over de snelle levering van de webshop. Hij heeft een goede ervaring met de winkel en staat open om in de toekomst nog eens iets te kopen bij deze aanbieder.

Als webshop kun je hier op inspelen door ook hiervoor remarketing goed in te richten. De bezoeker heeft de koop gedaan en komt op de lijst “schoenen gekocht”. De bezoekers die op deze lijst staan hebben eerder een aankoop gedaan en zullen hoogstwaarschijnlijk niet de volgende dag nog een aankoop doen. De duur van het lidmaatschap van deze lijst is daarom op 90 dagen gezet en de frequency caps staat op 5 per maand.

De webshop verkoopt ook fietskleding en accessoires en wil Marco hierop wijzen. De remarketing banners voor de groep “schoenen gekocht” bevatten dus afbeeldingen van sokken, t-shirts en fietshandschoenen.

Marco fietst inmiddels een maand met de nieuwe schoenen, is erg tevreden, en ziet tijdens het surfen naar nieuws via een banner dat zijn vertrouwde webshop nu ook nieuwe mountainbikesokken in het assortiment heeft. Hij besluit op de banner te klikken en een voorraad te bestellen.

Remarketing koppelen aan social media

Met het traject uit het voorbeeld van Marco heeft de webshop nog niet eens alles uit remarketing gehaald. Het is namelijk ook mogelijk om remarketing te koppelen aan Facebook om zo advertenties te tonen in de tijdslijn. De mountainbikewinkel vindt dat ze met dit traject voldoende doen om Marco over te halen tot een verkoop dat ze hier geen gebruik van maken.

Tips voor het inrichten van remarketing

  • Maak gebruik van gedetailleerde lijsten opgedeeld in producten.
  • Zorg ervoor dat je frequency caps zorgvuldig hebt ingesteld.
  • Pas je budget voor AdWords voor mobiele telefoons aan. Er zijn tenslotte weinig bezoekers die via telefoon een aankoop doen op een webshop.
  • Meldt een gebruiker af voor een lijst wanneer de verkoop is geweest om irritatie te voorkomen.
  • Zet de klant op een aparte lijst wanneer een aankoop is gedaan.

Mijn ervaring is dat goed ingerichte remarketing voor verkoop zorgt. Wat zouden jullie tips voor de mountainbike winkel zijn?

Over de schrijver
Als online marketeer ben ik al jaren bezig met zoekmachine optimalisatie, online adverteren en social media. Ik volg hierover het laatste nieuws en blog zelf regelmatig over online marketing op mijn eigen website en op het blog van mijn bedrijf PostAds. PostAds is het online marketing bureau in Breda dat werkt aan meer rendement uit uw online kanalen.
Bryan Berendsen

Door

Bryan Berendsen

op 7 April 2014

Goed artikel! Ga zeer binnenkort ook het één en ander eens uittesten met remarketing.

Erik Hermeler

Door

Erik Hermeler

op 7 April 2014

@Bryan, cool! wie weet kan ik je helpen? Je kan me een mailtje sturen als je wilt dat ik je campagne bekijk en tips geef

Reactie plaatsen