Online advertenties: Zo verhoog je de CTR
Online advertenties: Zo verhoog je de CTR!
8 september 2015 
in SEA

Online advertenties: Zo verhoog je de CTR!

Het blokkeren van online advertenties is als een Prisoners Dilemma: als jij als enige op deze wereld online advertenties blokkeert, dan hoef jij niet gestoord of afgeleid te worden door de talloze advertenties op het internet. Helaas gebruikt momenteel bijna 50% van de internet gebruikers een adblocker en dit heeft grote gevolgen voor het internet.

Consumenten gebruiken een adblocker omdat ze vinden dat online advertenties de minst betrouwbare vorm van adverteren zijn. Online advertenties hebben niet alleen een slechte reputatie, maar worden ook bijna niet gezien en als ze wel worden gezien. En áls ze dan wel worden gezien wordt er vrijwel nooit iets mee gedaan.

Dit is een groot probleem voor website-eigenaren die rekenen op de advertentie-inkomsten. Maar ook voor de gebruiker van de website, want de advertenties houden het internet gratis.

Waar komt deze verminderde interactie vandaan?

Deze verminderde interactie met advertenties/banners op het internet komt door een paar (waarschijnlijk herkenbare) punten:

  • Geen geloofwaardigheid: als we de advertenties mogen geloven, winnen we iedere dag een reis of een nieuwe iPhone;
  • Amateuristisch design: wat weer bijdraagt aan een verminderde geloofwaardigheid;
  • Verwachtingspartoon; de advertentie past niet bij de verwachting die je had toen je op de website kwam;
  • Banner blindness: je ziet de advertenties onbewust niet eens meer.

Banner blindness is een logisch gevolg van de eerste drie punten: we worden aan zoveel stimuli dagelijks blootgesteld dat wij de nutteloze stimuli overslaan en ontwijken; de advertenties dus. Daarbij komt ook nog eens dat wij tegenwoordig op het internet niet meer lezen, maar scannen. Wij scannen de tekst op keywords en slaan alles wat enigszins irrelevant lijkt over. Uiteindelijk lees je ongeveer 28% van alle woorden uit een artikel.

De keywords van de content op een website, daar waar je eigenlijk voor naar de website komt, worden als belangrijk ervaren, maar de rest niet. Alle informatie daaromheen wordt als storend en dus irrelevant ervaren. Dit leggen we vast in onze cognitieve schema’s.

Een cognitief schema is een mentaal kader, waarin we al onze kennis, verwachtingen en gedachten over een bepaald onderwerp in verzamelen. We gebruiken de informatie, die we hebben onthouden van de voorgaande confrontaties op het internet. Een soort shortcut. Onze cognitieve schema’s zijn erop ingesteld dat we bepaalde plaatsen op een website overslaan, want daar staat toch altijd nutteloze informatie, zoals een advertentie. En juist aan die gedachtegang, dat cognitieve schema, moeten we wat aan gaan doen.

Wat kunnen we doen aan banner blindness?

Hoe zorg je ervoor dat mensen vaker een advertentie bewust zien, en hoe zorg je ervoor dat de CTR wordt verbeterd? Daarvoor heb ik hier een paar tips samengesteld. Zoals bekend scannen jij en ik in een F-patroon van links naar rechts en daarna naar beneden.

F Patroon onbewust website bekijken

En wanneer je erg geïnteresseerd bent in de content op een website, bijvoorbeeld bij een webshop, dan lees je waarschijnlijk in de volgende van het Gutenberg Diagram.

Gutenberg Diagram
Het F-patroon en Gutenberg Diagram tonen aan hoe belangrijk de natuurlijke oogbewegingen en plaatsingen zijn. Daarom kan je enorm veel voordelen halen uit het verplaatsen van je advertentieruimtes.  Onconventionele plaatsingen van advertenties en van je layout zorgen ervoor dat je advertenties vaker opvallen en voor meer engagement zorgen bij de gebruiker. Je zorgt er ook voor dat je de cognitieve schema’s van de gebruiker omzeilt door ze nieuwe advertentie posities te geven.

Zorg voor content relevante advertenties. De advertentie wordt als minder storend ervaren, wanneer de content overeen komt met de advertentie. Zie hier een goed voorbeeld van HP, waarbij de keywords “Chocolate Chip and Banana Muffins” direct terugkomen in de advertentie.

Content relevante banners en advertenties

Minder advertenties op een pagina

Doordat er minder inkomsten zijn voor website-eigenaren wordt dit veelal gecompenseerd door extra nutteloze content en extra advertentieruimte. Helaas wordt hiermee de user experience op de achtergrond geplaatst en we hebben het juist nodig dat er aan de gebruiker gedacht wordt. NNGroup toont aan dat gebruikers de informatie veel eerder lezen dan scannen wanneer de content kwalitatief hoogstaand is.

Met deze tips krijgen de advertenties op de website meer aandacht, maar hoe zorg je ervoor dat er daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt?

Allereerst, er wordt weinig gedacht aan de layout van de banners. Dus hoe stel je een banner samen? Plaatjes in advertentie moeten altijd links staan en de tekst rechts, als je plaatjes mensen bevatten, moeten ze naar de call-to-action kijken. Eurotekens doen pijn, dus zorg ervoor dat je ze vervangt door EUR bijvoorbeeld, maar als je ze gebruikt, plaats ze dan linksonder in de advertentie. Deze gegevens tezamen worden het prettigst ervaren.

De inrichting van de banner is duidelijk, nu tijd om aan het lettertype te denken. Als je een speciaal en uniek merk bent, kan je beter een lastig leesbaar lettertype gebruiken, want “if it’s hard to read, it’s hard to do”. Het omgekeerde werkt ook: als je simpliciteit probeert te benadrukken, kies dan een makkelijk leesbaar lettertype. Wanneer je snelheid probeert uit te drukken, gebruik dan een cursief lettertype.

Wat zet je qua tekst op de banner?

Nu je weet hoe je advertentie eruit ziet, moet je ervoor zorgen dat je advertenties ook daadwerkelijk effect hebben. Programmatic buying heeft vaak behoorlijke resultaten en het retargeten van bezoekers heeft een flinke click through ratio. Maar retargeting is passé, geeft een hoge irritatiewaarde, en is bovenal vaak niet hulpvol.

Wat is het meest irritante moment om een advertentie met een reis naar Griekenland te zien, of die schoenen van Zalando? Net nadat je die reis of schoenen gekocht hebt! Stap daarom over op prospecting. Helaas is dit in de praktijk wel vaak het moment waarop we de advertenties te zien krijgen; weggegooid geld van deze bedrijven! Met dynamic creatives valt er tegenwoordig zoveel meer te halen uit je retargeting budget. Dynamic creatives zijn realtime gegenereerde, gepersonaliseerde advertenties. Door middel van pixeling kan er zoveel informatie over de gebruiker gevonden worden, waardoor er steeds persoonlijkere advertenties gecreëerd kunnen worden. Kortom, alleen nog maar suggesties voor producten en services waar je in geïnteresseerd zou kunnen zijn.

Dus, wanneer we advertenties blokkeren, pakken we het probleem niet aan bij de wortel, maar moeten de websites op zoek gaan naar nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Banner blindness zullen we nooit gaan voorkomen, maar we kunnen wel het effect minimaliseren. Laten we dus vooral niet vergeten waarom banner blindness is ontstaan: vervelende en nietszeggende advertenties die
ongeïnteresseerde gebruikers zoals jij en ik moeten aanschouwen. Als de advertentie enige begeerte opwekt, zullen gebruikers erop klikken.

Bovenstaande tips zullen banner blindness niet voorkomen, maar wel verminderen. Als je nog andere tips hebt, laat het dan vooral hieronder weten. Voor nu, laten we de adblockloze internetgebruikers danken.

Over de schrijver
Reactie plaatsen