arrow_drop_up arrow_drop_down
1 december 2016 
in SEA

Meet meer dan alleen de basis binnen Google AdWords

Het is een klassieke uitspraak, maar meten is weten. Dat geldt natuurlijk ook voor Google AdWords resultaten. Naast de standaard koppeling tussen Google AdWords en Google Analytics, het doormeten van doelen, conversies en e-commerce tracking is er nog veel meer mogelijk. Met name het werken met Labels en de mogelijkheden van Concepten & Experiment worden nogal eens over het hoofd gezien. Daarom staan we er in dit artikel bij stil.

Labels binnen Google AdWords

Soms kan het handig zijn om zaken in je AdWords account te markeren, zodat je ze herkenbaar kunt maken, groepen kunt creëren waaraan je eenvoudig kunt zien wat wel en ook wat niet bij elkaar hoort en om zaken goed te kunnen scheiden van elkaar. Voor dit soort doeleinden kun je gebruik maken van de functie Labels.

Met Labels kun je als het ware “stickers plakken” op onderdelen van een AdWords account. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn op het moment dat je verschillende campagnes heeft lopen per regio van het land met daarin zoekwoorden die bij elkaar horen. Met een dergelijke indeling van je campagnestructuur kan het knap lastig zijn om een rapportage uit te draaien met de resultaten van een bepaalde groep zoekwoorden over het hele land. Door Labels toe te passen kan dit wel.

Een voorbeeld:

Je hebt in elke provincie een merkenbureau waar merkregistraties worden uitgevoerd. Elke vestiging heeft binnen je Google AdWords account zijn eigen campagne en budget. Door het toevoegen van labels op groepen zoekwoorden kun je toch in beeld brengen hoeveel mensen er binnen het geheel van alle campagnes klikken op een bepaalde groep zoekwoorden, bijvoorbeeld zoekopdrachten waarin het woord “merknaam registreren” voorkomt.

Labels kun je indelen in vier categorieën of op vier niveaus. Je kunt Labels maken op accountniveau, campagneniveau, advertentiegroepniveau en zoekwoordniveau.

1404

Concepten & Experimenten

Twee functies die over het hoofd gezien kunnen worden, maar die wel zeer handig zijn binnen Google AdWords, zijn de functies Concepten en Experimenten. Waar Concepten jouw in staat stelt om campagnes te maken voordat ze live gezet worden, kun je via Experimenten uitproberen of deze wijzigingen tot het gewenste resultaat zullen leiden. Zo kun je vooraf bepalen en meten of een nieuwe opzet definitief ingezet zou moeten worden of toch niet.

Een concept opzetten

Allereerst is het van belang om te weten dat het maken van een concept campagne alleen mogelijk is bij een campagne binnen het Zoeknetwerk. Om een concept campagne te maken dien je ook al een lopende campagne te hebben.

Om een nieuw concept te maken ga je eerst naar de campagne waarvan je een conceptversie zou willen maken. Vervolgens klik je in het menu rechts bovenaan op de knop Concepten en maak je een nieuw concept aan.

1405

Vanaf dit punt kun je de concept campagne aanpassen zoals je wilt en op de manier zoals je gewend bent om dit te doen. Na het afronden van de campagne heb je de keuze om de wijzigingen te publiceren via de functie “Uw oorspronkelijke campagne updaten” of om te kiezen voor het uitvoeren van een experiment.

De stap naar een experiment

Als je de moeite hebt genomen om een concept campagne aan te maken zou ik altijd aanraden om deze ook eerst te testen via een experiment. Op deze manier kun je snel ontdekken of de wijzigingen ook zullen leiden tot het gewenste resultaat.

Een concept campagne kun je na het aanmaken direct converteren naar een experiment via de gelijknamige functie. Je bepaalt zelf hoe lang het experiment moet duren, hoeveel procent van het verkeer en hoeveel van het budget naar de experiment versie van de campagne gestuurd moet worden. Ik raad wel aan om indien mogelijk altijd te kiezen voor 50%, zodat je een a/b test uitvoert met uw campagne. Je krijgt dan de meest zuivere resultaten.

Over de schrijver
Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer en auteur op het gebied van Online Marketing. In navolging van 'Succes met e-commerce' verscheen eind 2016 zijn nieuwe boek 'Handboek SEA'. Marc is tevens eigenaar van het snel groeiende Venlose online marketingbureau DGOC. Zijn motto is "MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing".
Reactie plaatsen