Het slagveld van Google AdWords!
18 augustus 2014 
in SEA

Het slagveld van Google AdWords!

Het beheren van een Google AdWords campagne komt tegenwoordig niet meer neer op een paar zoekwoorden verzamelen, een budget instellen en voor een dubbeltje op de eerste rij staan. De concurrentie in het aantal adverteerders neemt toe, daarmee stijgen de benodigde klikprijzen om de veiling te winnen en de topposities in de zoekresultaten te bemachtigen.  Daarnaast speelt kwaliteit een hele grote factor, de advertentietekst moet goed afgestemd zijn op de zoekwoorden in de advertentiegroep, en de aansluitende landingspagina moet hiermee in lijn zijn.

Optimaliseren met de verkregen data is de volgende stap. Vaak wordt het opzetten en onderhouden van een Google AdWords account onderschat en worden mogelijkheden onbenut gelaten. Hieronder zijn een aantal voorbeelden uitgewerkt, die accounts in de basis al een voorsprong geven en handvatten om signalen van optimalisatie te herkennen.

Een goede Google AdWords campagne starten

Het starten van een Google AdWords campagne is geen kunst op zich. Toch zien we in de praktijk vaak foutjes die erin sluipen door haast of gebrek aan strategie. Heel belangrijk is het om van te voren de strategie te bepalen voor een campagne, na te denken over de overige kanalen die een rol gaan spelen in de marketingactiviteiten en scherp te krijgen wat welke data wenselijk is om te verzamelen. Na het opzetten van het account zijn de volgende zaken van belang:

  • Koppel het Google AdWords account met het Universal Analytics account om het resultaat goed te kunnen meten
  • Koppel het Google AdWords account aan Google Business en eventueel Google Plus, dit komt van pas bij het gebruik van advertentie-extensies

Belangrijke basisinstellingen in Google AdWords campagnes

Bedenk van te voren of je de Google AdWords campagne ook op partner websites van Google uit wil zetten. Over het algemeen zijn klikken en conversies daar goedkoper. Ik zou aanraden een campagne eerst enkel op Google AdWords uit te zetten. Wanneer de campagne voldoende geoptimaliseerd is kan de campagne ook op het partnernetwerk worden uitgezet. Zo zorg je voor goedkope, maar vooral ook kwalitatieve conversies.

Mobiel uitsluiten of niet?

Je kunt ervoor kiezen om mobiel verkeer uit te sluiten of een bodverlaging hierop te doen. Dit gebeurt vaak bij grote aankopen of lange termijn aankopen. Toch beschikken steeds meer mobiele telefoons over volledige browsers, en blijft mobiel internet gebruik groeien en groeien. We zien al langere tijd dat er ook veel aankopen op een tablet plaatsvinden. Op mobiel blijft dit vaak nog even achter, echter kan een smartphone een positieve bijdrage leveren aan de eerste indruk en gebruikers eventueel later laten terugkeren op een andere device.

Bedenk goed van te voren of mobiel verkeer waardevol is. Wanneer je nog geen inzicht hebt in het mobiele gebruik van jouw potentiële klanten is het aan te raden eerst data te verzamelen zonder mobiele filters en op basis van de resultaten een beslissing te nemen over de targeting. In Universal Analytics is er steeds meer data beschikbaar over de bijdrage van een contact met de bezoeker bij een conversie. Het kan dus zijn dat mobiel verkeer een groot aandeel heeft als Assisted conversie. In het voorbeeld hieronder is  bijna de helft van de conversies ondersteund door een eerste interactie op een mobiele device.

Google adwords

IP filter in Google AdWords campagnes

Wanneer je wil voorkomen dat klikgedrag van medewerkers of klanten op advertenties wordt meegenomen in de cijfers kun je ervoor kiezen om het IP-adres uit te sluiten. Je kunt de huidige posities van advertenties in de gaten houden middels het hulpprogramma ‘Advertentievoorbeeld en –diagnose’ of zoekwoorddiagnose op zoekwoord niveau details -> zoekwoorddiagnose.

blog_advertentiepreviewtool
google adwords advertenties

Wees 24/7 zichtbaar

Ik zou altijd aanraden om de advertenties zo vaak mogelijk te vertonen. Tegenwoordig werken mensen ook ’s avonds en in het weekend, en studenten bevinden zich ook niet per definitie tussen bepaalde tijden online. Door een strakke advertentieplanning te maken beperk je jezelf in het aantal potentiële bezoekers. Met name bij het starten van een campagne is het belangrijk zoveel mogelijk data te verzamelen om vervolgens keuzes te maken in een advertentieplanning of bodverhogingen en -verlagingen op bepaalde dagen en/of tijden. Een advertentieplanning met bodverhogingen of –verlagingen kun je ook per dag, per uur maken. Let hierbij wel heel goed op dat je voldoende data hebt om dergelijke keuzes te maken.

google adwords advertentieplanning

Advertentieroulatie, optimaliseren of niet?

Om te beginnen kun je een advertentieroulatie inzetten op ‘gelijkmatig weergeven voor 90 dagen’. Zorg dan wel dat je zeker drie advertenties per advertentiegroep maakt. Na een tijdje kun je zelf zien welke advertenties het beste werken. Dan kun je de instellingen veranderen naar ‘Optimaliseren voor klikken’ of ‘Optimaliseren voor conversies’. Wanneer je de advertentieroulatie direct op ‘Optimaliseren voor klikken instelt’, en je maakt bijvoorbeeld gebruik van “Keyword insertion”, is de kans heel groot dat die advertentie gelijk veel vaker weergeven wordt, terwijl de inhoud van de andere advertentie misschien nog wel beter is.

 Taalinstellingen bij Google AdWords campagnes

Naast de taal die in het land gesproken wordt kun je ervoor kiezen om Engels als extra taal te targeten. Dit is in veel gevallen aan te raden omdat je op deze manier ook de mensen kunt targeten die Google gebruiken. Qua locatie stel je uiteraard wel het betreffende land of gebied in.

  • Uitzondering: Wanneer je een product of dienst hebt waarvan de doelgroep zich uitsluitend in Nederland bevindt en de zoektermen enkel Nederlands zijn is het niet nodig Engels te targeten.

Verrijk advertenties met passende extensies

Het toevoegen van advertentie extensies heeft een positieve toevoeging aan de Google AdWords campagne. Voorbeelden van deze extensies zijn:

  • Extensie voor sitelinks
  • Locatie-extensie
  • Oproepextensie
  • Ratings / Recensie-extensie
  • App-extensie
  •  etc.

google adwords Advertentie extensies

Een groot voordeel van extensies is dat je meer plek in beslag neemt waardoor je beter op valt. Verder geef je de zoeker meerdere mogelijkheden om op te klikken, zodat ze gerichter gebruik kunnen maken van het aanbod in de advertentie. Goede advertentie extensies dragen positief bij aan de quality score van de Google AdWords campagne.

Nieuw: Gratis dynamische sitelinks

Onderaan de campagne instellingen is het mogelijk om te kiezen voor dynamische sitelinks. Deze dynamische sitelinks zijn toepasbaar bij de standaard Google AdWords campagnes en met Display select. Hiermee worden gratis sitelinks gegenereerd met pagina’s van jouw domeinnaam. Wanneer je zelf sitelinks hebt ingesteld zullen deze meestal getoond worden, tenzij de dynamische sitelink beter zou kunnen presteren aan de hand van de zoekopdracht.

Conversies instellen

Je kunt bij het instellen van conversies kiezen voor ‘Alle conversies’ en ‘Unieke conversies’. De keuze voor deze conversie optie is volledig afhankelijk van het bedrijf. Wil je bijvoorbeeld alleen de leads meten kies je voor Unieke conversies, maar wil je ook alle formulieren meten die deze lead in vult, kies je voor Alle conversies. Bij het analyseren van de cijfers bij de keuze voor Alle conversies dien je rekening te houden met het feit dat je zowel de Unieke lead als Alle conversies van die lead meet. Stel 1 lead vult 2 contactformulieren in, zijn dit 3 conversies.

Wat doen jullie anders of extra bij het instellen van het account op basis van leringen uit de praktijk?

Over de schrijver
A-side media is gespecialiseerd in maatwerk websites. Wij geloven sterk in SEO en vinden het belangrijk dat elke opgeleverde website voorzien is van sterke SEO teksten. Of we trainen de klant hierin. Naast SEO bieden we SEA services aan. Persoonlijk ben ik erg op cijfers gericht en gebruik verkregen data om advies te geven over de inrichting van, of teksten op een website. Daarbij vind ik het geweldig om elke dag met Google AdWords bezig te zijn. Het is een sport om hoge posities te behalen tegen lage kosten en converterende bezoekers naar de website te trekken zodat een campagne geld oplevert.
Nikki

Door

Nikki

op 18 August 2014

Tof om te lezen, Daphne. Leer hier eindelijk eens wat meer over.

Lars Maat

Door

Lars Maat

op 20 August 2014

Leuk artikel. Misschien kan je wat heldere uitleg geven over de locatie extensies. Aangezien die nu anders werken i.v.m. Google Mijn Bedrijf? Zeker als je met een MCC account werkt toch?

Reactie plaatsen