Google Adwords versus SEO
Google Adwords versus SEO
16 mei 2012 
in SEA

Google Adwords versus SEO

Ik ben een groot voorstander van van zoekmachine optimalisatie, mijn strategie voor het trekken van bezoekers naar mijn website bestaat dan ook voor het grootste deel uit een contentstrategie (denk aan bloggen, mijn kennisbank, videomarketing etc.). Nu krijg ik vaak de vraag of het slim is om naast SEO ook een Google Adwords strategie te hebben. SEO is toch vaak wat meer lange termijn en met Adwords kun je op korte termijn ook veel bezoekers trekken. Wel vind ik dat het zonde is om te betalen voor bezoekers wanneer je deze ook gratis had kunnen krijgen. Gratis kost iets meer tijd en is wat moeilijker maar laten we elkaar geen mietje noemen: voor goede resultaten is vaak werk nodig!

Zoekmachine optimalisatie

Google Adwords naast SEO

Goed, dat gezegd hebbende wil ik even ingaan op de Adwords kant want de oplettende kijker heeft in het bovenstaande plaatje ook een Adwords advertentie van mij zien staan. Sinds kort ben ik weer bezig met het adverteren in Adwords, niet omdat SEO niet toereikend is maar omdat ik het leuk vind om hier weer mee aan de slag te gaan en omdat ik hier een heel proces voor op kan zetten en dit door kan testen. Daarnaast helpt het mij bij mij “zoekwoorden verlanglijstje” maar daarover straks meer.

Adwords naar opt-in

Je ziet dat ik hier adverteer op het woord “dropshipping“. Ik doe dat omdat dit omdat ik hier organisch niet echt goed op scoor, het is namelijk niet mijn corebusiness dus schrijf ik er niet echt over. Het is echter wel een woord wat bij mijn business past en omdat ik er ook een e-book over geschreven heb kan ik er een perfect proces voor opzetten.

Wat je hier dus ziet is:

  1. Google Adwords advertentie (adverteren op het woord dropshipping)
  2. Een blogpost op mijn website over het e-book
  3. Een opt-in pagina voor het downloaden van het e-book
  4. Een salespage van mijn internet marketing cursus waar je op uitkomt

De reden voor stap 2 is dat je van Google niet rechtstreeks naar opt-in pagina’s mag adverteren (dan krijg je een Google Slap). Daarom adverteer ik naar mijn blog, dat mag wel want de bezoeker heeft hier tal van “keuzes” en wordt niet gedwongen een opt-in formulier in te vullen om verder te kunnen. Na het downloaden komen ze op de salespage van mijn “frontend programma”. Een percentage van de mensen die daar op uitkomt vind dit interessant en schaft het programma. Dat levert me niet alleen klanten op, het dekt ook meteen de kosten die ik bij Adwords gemaakt heb om de bezoekers te krijgen.

Het zoekwoorden verlanglijstje

Wanneer besluit je dan voor Adwords te gaan en wanneer voor SEO? Ik heb voor mezelf een “zoekwoorden verlanglijstje” opgesteld. Dat is een lijst met alle woorden waar ik graag bezoekers op wil trekken. In eerste instantie zijn dat enkele hoofd keywords zoals mijn geval:

  • internet marketing (momenteel plek 2 in Google)
  • internet marketing strategie (momenteel plek 2)
  • internet marketing tips (momenteel plek 5 en 6)
  • internet marketing cursus (momenteel plek 7 en 8)
  • affiliate marketing (momenteel pagina 5)
  • affiliate marketing tips (momenteel plek 2)
  • enzovoorts…

Dat zijn allemaal belangrijke woorden die nauw verwacht zijn met hetgeen ik over schrijf, logisch dus om dat met SEO te proberen. Nu maak ik de lijst uiteraard veel langer dan het bovenstaande rijtje. Ik heb zo honderden woorden op papier staan waar ik op wil scoren, telkens wanneer ik een ingeving heb en er een (of een heel nieuw segment) verzin zet ik die er bij. Die lijst ga ik hier uiteraard niet delen want dat zou wel heel handig zijn voor de concurrentie. Nu staan er ook veel woorden op die lijst die niet direct over internet marketing gaan maar wel aansluiten op mijn materie. Zo had ik het in een van mijn vorige blogs over adverteren op boektitels op Facebook.

Ik maak per woord eigenlijk de afweging of ik het met SEO of met Adwords wil oppakken, ook wanneer SEO bijvoorbeeld de eerste keuze was maar nog niet gelukt is (of überhaupt niet lukt) kan ik besluiten om alvast met Adwords te gaan scoren op dat woord. Ik kan er altijd weer mee stoppen wanneer ik organisch de eerste plek bereikt heb. Zeker wanneer je net start met je website en nog geen sterke reputatie bij Google hebt zul je zien dat je bezoekersaantallen langzaam op gang komen, het kan dan super handig zijn om je bezoekers via Adwords te trekken terwijl je door bouwt  aan je SEO/contentstrategie.

SEO & Adwords samen

Net zoals onze bondscoach elke week de vraag krijgt “kunnen van Persie en Huntelaar samen in oranje spelen” krijg ik de vraag “kun je SEO en Adwords samen gebruiken?”. Natuurlijk kan dat want het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik wil je echter wel wijzen op de kracht van SEO en de voordelen van gratis bezoekers. Probeer wel op de lange termijn al je plekken in Google via SEO te bereiken zodat je Adwords eigenlijk overbodig hebt gemaakt, scheelt je een hoop geld!

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.

Door

Martijn Dirkx

op 16 May 2012

Leuk artikel. Ben wel heel benieuwd hoe je aan die 80% en 20% komt...

Door

Wibo

op 16 May 2012

Ook al kom je organisch hoog in de zoekmachines, dan nog zou ik Adwords er bij aanzetten om te zorgen dat de kans groter is dat klanten jou zien ipv de concurrentie. Wel afhankelijk van je branche etc. natuurlijk. Hoewel mensen vaker op de organische resultaten klikken, zullen ze bewust of onbewust wel iets meekrijgen van je Adwords advertentie. Die 80/20 procent klopt bij mij wel aardig wanneer je een exacte zoekwoorden combinatie vergelijkt.

Door

Tonny Loorbach

op 16 May 2012

Dit is trouwens ook nog wel een interessant artikel: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110811_182_procent_klikt_op_1e_positie_in_google

Door

Marco Boersma

op 16 May 2012

Is de strategie op het zoekwoord dropshipping dan kostendekkend?

Door

Tonny Loorbach

op 16 May 2012

Absoluut maar ik zal niet alle details openbaar maken, dat is me iets te persoonlijk. Ik heb natuurlijk ook nog mijn seminars, Elite Seminar en Winstmodel Programma welke ik aan mijn mailinglijst promoot. Daarmee gaat de waarde per opt-in natuurlijk ook nog erg omhoog.

Door

James

op 17 May 2012

Leuk om te zien dat je toch weer bent begonnen met adverteren via Google Adwords, maar ben dan wel nieuwsgierig waar je allemaal precies rekening mee moet houden/op moet letten tegenwoordig - of andersgezegd: hoe voorkom je dat je gebanned wordt door Google Adwords. Het staat natuurlijk wel allemaal in de richtlijnen, maar ik denk dat jij een duidelijker beeld kan geven voor de IM community. De artikelen in "Adwords help" moet je als beginner nog weleens proberen te ontcijferen. Heb je daar al een artikel over toevallig? Anders misschien een idee. Denk dat het best bruikbaar zal zijn, aangezien veel webmasters/IM'ers de laatste maanden een beetje de weg kwijt zijn geraakt met Adwords - en dus niet precies meer weten wel nou wel en niet door de beugel kan.

Door

Hans

op 17 May 2012

Ook het mooie aan Adwords is dat je plaats gebonden een advertentie kunt weergeven, iemand die op zoek is naar een vergaderzaal in Utrecht krijgt gericht resultaat en dat zorgt voor een gerichte bezoeker op jouw website en zo kun je meerdere voorbeelden noemen waar je je voordeel mee kan doen met google Adwords.

Door

Paul

op 21 May 2012

"plek nummer 8, [haakje sluiten] -> wordt automatisch een smiley met een bril op. 8) Ik dacht even dat het gewoon heel erg geheim was op welke plek je stond.. :-)

Door

makkelijk rijk worden

op 22 July 2012

Ik las ergens dat als je adwords gebruikt jouw website dan ook rustig aan hoger komt in google omdat je een betalende dienst van hun gebruikt. klopt dit?

Door

Tonny Loorbach

op 11 March 2013

Nee, dat klopt niet. Zeker niet iets om van uit te gaan en rustig af te gaan zitten wachten ;)

Door

willemsen

op 9 August 2012

Geef mij maar Zoekmachine optimalisatie.

Door

Internet Marketing

op 22 January 2013

Vaak is de wensenlijst voor SEO-zoekwoorden te hoog in vergelijking met het aantal pagina's die je tot je beschikking hebt om te scoren. Welke kies je dan? Het voordeel van een AdWords campagne is dat je alle zoekwoorden uit dit lijstje kunt testen. Via AdWords krijg je inzicht in het exacte zoekvolume op zoekwoorden (als je budget niet beperkend is). Dit inzicht biedt verder geen enkele (Google) zoekwoord tool. Daarnaast krijg je inzicht in resultaten per zoekwoorden (doorklikpercentages, conversiepercentages). Op basis van deze twee kun je berekenen welke zoekwoorden je voor SEO kunt gaan optimaliseren. Los van deze strategie is de hoofdvraag van dit artikel in 90% van de gevallen niet relevant. Wanneer je kiest voor positionering in zoekmachines, dan kies je voor SEO én SEA. Deze twee versterken elkaar vanwege de hoeveelheid ruimte die je website bezet in de zoekresultaten. Ook is het van belang dat je het idee van 'snel bezoekers genereren' direct vergeet... Een goede AdWords campagne krijg je alleen met een goed plan en door er veel tijd in te investeren. Elke AdWords campagne kan een goed rendement opleveren en als het rendement goed is, dan laat je dit toch niet achterwege? AdWords campagnes beheren is een vak apart...

Reactie plaatsen