Ik ben een groot voorstander van van zoekmachine optimalisatie, mijn strategie voor het trekken van bezoekers naar mijn website bestaat dan ook voor het grootste deel uit een contentstrategie (denk aan bloggen, mijn kennisbank, videomarketing etc.). Nu krijg ik vaak de vraag of het slim is om naast SEO ook een Google Adwords strategie te hebben. SEO is toch vaak wat meer lange termijn en met Adwords kun je op korte termijn ook veel bezoekers trekken. Wel vind ik dat het zonde is om te betalen voor bezoekers wanneer je deze ook gratis had kunnen krijgen. Gratis kost iets meer tijd en is wat moeilijker maar laten we elkaar geen mietje noemen: voor goede resultaten is vaak werk nodig!
Google Adwords naast SEO
Goed, dat gezegd hebbende wil ik even ingaan op de Adwords kant want de oplettende kijker heeft in het bovenstaande plaatje ook een Adwords advertentie van mij zien staan. Sinds kort ben ik weer bezig met het adverteren in Adwords, niet omdat SEO niet toereikend is maar omdat ik het leuk vind om hier weer mee aan de slag te gaan en omdat ik hier een heel proces voor op kan zetten en dit door kan testen. Daarnaast helpt het mij bij mij “zoekwoorden verlanglijstje” maar daarover straks meer.
Je ziet dat ik hier adverteer op het woord “dropshipping“. Ik doe dat omdat dit omdat ik hier organisch niet echt goed op scoor, het is namelijk niet mijn corebusiness dus schrijf ik er niet echt over. Het is echter wel een woord wat bij mijn business past en omdat ik er ook een e-book over geschreven heb kan ik er een perfect proces voor opzetten.
Wat je hier dus ziet is:
- Google Adwords advertentie (adverteren op het woord dropshipping)
- Een blogpost op mijn website over het e-book
- Een opt-in pagina voor het downloaden van het e-book
- Een salespage van mijn internet marketing cursus waar je op uitkomt
De reden voor stap 2 is dat je van Google niet rechtstreeks naar opt-in pagina’s mag adverteren (dan krijg je een Google Slap). Daarom adverteer ik naar mijn blog, dat mag wel want de bezoeker heeft hier tal van “keuzes” en wordt niet gedwongen een opt-in formulier in te vullen om verder te kunnen. Na het downloaden komen ze op de salespage van mijn “frontend programma”. Een percentage van de mensen die daar op uitkomt vind dit interessant en schaft het programma. Dat levert me niet alleen klanten op, het dekt ook meteen de kosten die ik bij Adwords gemaakt heb om de bezoekers te krijgen.
Het zoekwoorden verlanglijstje
Wanneer besluit je dan voor Adwords te gaan en wanneer voor SEO? Ik heb voor mezelf een “zoekwoorden verlanglijstje” opgesteld. Dat is een lijst met alle woorden waar ik graag bezoekers op wil trekken. In eerste instantie zijn dat enkele hoofd keywords zoals mijn geval:
- internet marketing (momenteel plek 2 in Google)
- internet marketing strategie (momenteel plek 2)
- internet marketing tips (momenteel plek 5 en 6)
- internet marketing cursus (momenteel plek 7 en 8)
- affiliate marketing (momenteel pagina 5)
- affiliate marketing tips (momenteel plek 2)
- enzovoorts…
Dat zijn allemaal belangrijke woorden die nauw verwacht zijn met hetgeen ik over schrijf, logisch dus om dat met SEO te proberen. Nu maak ik de lijst uiteraard veel langer dan het bovenstaande rijtje. Ik heb zo honderden woorden op papier staan waar ik op wil scoren, telkens wanneer ik een ingeving heb en er een (of een heel nieuw segment) verzin zet ik die er bij. Die lijst ga ik hier uiteraard niet delen want dat zou wel heel handig zijn voor de concurrentie. Nu staan er ook veel woorden op die lijst die niet direct over internet marketing gaan maar wel aansluiten op mijn materie. Zo had ik het in een van mijn vorige blogs over adverteren op boektitels op Facebook.
Ik maak per woord eigenlijk de afweging of ik het met SEO of met Adwords wil oppakken, ook wanneer SEO bijvoorbeeld de eerste keuze was maar nog niet gelukt is (of überhaupt niet lukt) kan ik besluiten om alvast met Adwords te gaan scoren op dat woord. Ik kan er altijd weer mee stoppen wanneer ik organisch de eerste plek bereikt heb. Zeker wanneer je net start met je website en nog geen sterke reputatie bij Google hebt zul je zien dat je bezoekersaantallen langzaam op gang komen, het kan dan super handig zijn om je bezoekers via Adwords te trekken terwijl je door bouwt aan je SEO/contentstrategie.
SEO & Adwords samen
Net zoals onze bondscoach elke week de vraag krijgt “kunnen van Persie en Huntelaar samen in oranje spelen” krijg ik de vraag “kun je SEO en Adwords samen gebruiken?”. Natuurlijk kan dat want het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik wil je echter wel wijzen op de kracht van SEO en de voordelen van gratis bezoekers. Probeer wel op de lange termijn al je plekken in Google via SEO te bereiken zodat je Adwords eigenlijk overbodig hebt gemaakt, scheelt je een hoop geld!
Door
Martijn Dirkx
op 16 May 2012Door
Wibo
op 16 May 2012Door
Tonny Loorbach
op 16 May 2012Door
Marco Boersma
op 16 May 2012Door
Tonny Loorbach
op 16 May 2012Door
James
op 17 May 2012Door
Hans
op 17 May 2012Door
Paul
op 21 May 2012Door
makkelijk rijk worden
op 22 July 2012Door
Tonny Loorbach
op 11 March 2013Door
willemsen
op 9 August 2012Door
Internet Marketing
op 22 January 2013