arrow_drop_up arrow_drop_down
13 mei 2020 
in SEA

Google Ads voor kleine ondernemers

Vroeger opende je een winkel, hing een uithangbord boven je deur en ging je wachten tot de klanten binnen kwamen. Iedereen moest toch wel in de winkelstraat zijn voor hun dagelijkse boodschapje, bezoekje aan de schoenmaker of het ophalen van hun kleren bij de stomerij. Jouw winkel werd dan wel opgemerkt en mensen kwamen neuzen.

Tegenwoordig werkt het niet meer zo. De winkelstraten worden leger, de mensen winkelen vooral online. Ok, boomer. Je winkel moet op het internet goed te vinden zijn, op Google, Facebook en andere sociale media. Zeker nu tijdens de COVID 19 crisis is het hebben van een online winkel voor de verkoop een must, als retailer.

Als kleine ondernemer moet je nu dus wel iets meer doen dan over je toonbank hangen om je spulletjes te verkopen. Een website is niet hetzelfde als een etalage in een drukke winkelstraat. Er lopen niet per ongeluk mensen voorbij die jouw koelkasten te gek vinden. Je moet ze actief opsporen en verleiden om jouw winkel te komen bekijken.

Ik kan dat toch niet!

Je ziet de grote jongens op Google adverteren. “Dat ga ik ook doen,” denk je dan. Met goede moed meld je je aan bij Google Ads; de eurotekens in je ogen. Na een uur staren naar alle knopjes, instellingen, toeters en andere bellen schuif je het maar weer aan de kant. Hoe moet je dat ooit doen zonder een Google-opleiding? Naast het dagelijkse runnen van je onderneming? Een paar tips voor jou om te starten met zelf online adverteren.

Start met een zoekcampagne aanmaken

In een zoekcampagne zet je woorden waarbij jij wil adverteren. Begin klein in Google Ads. Start met je bestsellers, waardoor je gevoel kunt krijgen voor online adverteren.

Start met denken aan jouw ideale klant. Als die jouw ‘echte’ winkel binnenkomt, wat voor probleem heeft die klant dan? En hoe kun jij dat probleem oplossen?

Voorbeeld: Petra lust graag watermeloenen, maar heeft een koelkast waar die dingen niet in passen. Ze zoekt dus een koelkast die een grotere groentelade heeft, zodat ze altijd een watermeloen thuis kan bewaren. Ze is ook echt gek op de kleur rood.

Jij verkoopt koelkasten. In Google Ads probeer je het zoekwoord “Koelkast”. Dat is immers wat je verkoopt. Je komt erachter dat het een heel erg duur woord is! Meer dan een euro per klik, en bijna niemand koopt jouw koelkasten wanneer ze op die advertentie klikken.

Petra gaat op haar smartphone naar Google, en zoekt daar op: “rode koelkast met extra grote groentelade”. Als ze in jouw stenen winkel was binnengekomen, had je haar direct kunnen helpen. Je hebt maar twee modellen die rood zijn, en maar eentje daarvan heeft een grote groentelade. Logisch.

Op het internet moet je haar natuurlijk net zo goed helpen! Dat doe je door niet gewoon maar te adverteren op “koelkast”. Wel door te adverteren met “rode koelkast groentelade” of “grote groentelade”.

In het voorbeeld hieronder zie je twee aanbieders die specifiek adverteren met een rode koelkast, zodat Petra meteen naar de rode koelkasten gaan. Hopelijk hebben ze ook een grote groentelade.

De perfecte oplossing

Je trekt zo geen duizenden kliks per dag (à 1 euro per klik) die vaag een koelkast zoeken. Maar je trekt wel Petra met haar specifieke probleem waar jij de perfecte oplossing voor hebt: de rode koelkast met die groentelade.

Door heel gericht je zoekwoorden te kiezen en meerdere zoekwoorden te gebruiken in je advertenties, hou je ongewilde kliks buiten de deur. Daar hoef je dan tenminste alvast niet voor te betalen. En de klanten die wel binnenkomen zijn ook echt op zoek naar wat jij hebt.

Uitsmijter voor je deur

Internetbezoekers buiten de deur houden is misschien wel belangrijker op het internet dan ze met veel geweld naar binnen te trekken. Alleen de mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten wil je – betaald – binnenhalen. Google Ads kan jouw uitsmijter zijn. Naast heel specifiek te adverteren op ideale klanten en hun problemen, kun je ook negatieve zoekwoorden gebruiken om bepaalde klanten buiten de deur te houden.

Je betaalt voor elke klik. Zorg dan dat de klanten die komen ook echt de juiste zijn! Voorbeelden van negatieve zoekwoorden zijn : “goedkope koelkasten, gratis koelkast, studentenhuis koelkast”. Tenzij je super goedkope koelkasten verkoopt natuurlijk.

Inspirerende concurrentie

Er is altijd een concurrent eerder en sneller dan jij. We hebben allemaal een hekel aan die lui. Hebben zeker zo’n duur reclamebureau ingehuurd… Mooi! Jij kunt dat gebruiken. In de zoekwoordplanner kun je bekijken op welke zoekwoorden jouw concurrent adverteert en hoe groot het publiek maandelijks is voor dat zoekwoord. Je kunt het gebruiken als inspiratie, of juist beslissen het anders te doen om op te vallen.

Toch een etalage?

Tegenwoordig heeft Google ook een etalage vol met producten van allerlei webwinkels. Hoe kom jij daar ook tussen? Door je ook aan te melden voor Google Shopping. Voor retailers leverde Google Shopping in 2019 meer omzet op dan de gewone advertenties op basis van zoekwoorden.

Wil je daar tussen komen, dan heb je een goede datafeed nodig. Dit werkt namelijk niet door zoekwoorden op te geven, maar door Google een lijst met al jouw producten te geven. In die lijst staan de beschrijving van het product, een foto, een productnaam en de prijs. Google leest de beschrijving en de titel en laat dan aan iedereen die van rode koelkasten houdt jouw koelkast zien. Niet alleen bij de zoekresultaten in Google, maar ook naast Youtube filmpjes, in hun Gmail én op blogs.

Draait jouw webwinkel op een bekend platform zoals Shopify of Woocommerce? Dan kun je eenvoudig via dat systeem een datafeed maken waar Google blij van wordt.

10 minuutjes per dag

Zelf je online advertenties doen als een kleine ondernemer is niet makkelijk, maar laat je niet afschrikken door de vele mogelijkheden. Start klein, kijk een paar keer per week hoe je advertenties het doen en ga vanuit daar verder. Met kleine stapjes kom je ver. Kom je er echt niet uit waar je moet beginnen? Laat het me weten in de reacties, misschien kan ik je een stap vooruit helpen.

Over de schrijver
Ik ben de vrouw achter Reclamerebel, de helft van een ondernemersduo met meerdere webwinkels, een zilversmid en enthousiast Science Fiction Geek. Oh ja, en ik ben echt een kei in online adverteren.
Danielle Bakker
Webdesign Limburg
Door

Webdesign Limburg

op 18 May 2020

Wees vooral voorzichtig met "brede" zoekwoorden. Hier wordt veel geld mee verspild.

Digital Inside
Door

Digital Inside

op 21 May 2020

Goed om meer ondernemers te stimuleren om te testen of Google Ads ook voor hun business werkt. Wel belangrijk om je conversies meteen goed te meten in Ads. Anders kan je niet zien welke woorden bij jouw campagnes zorgen voor de meeste omzet.

Dennis Stopa
Door

Dennis Stopa

op 26 May 2020

Is wel een lastige. Want stel nou dat ze het alsnog niet goed inrichten? Dat ze de verkeerde zoektermen gebruiken, een niet echt opvallende advertentie, of gewoon van mening zijn dat hun website wel moet converteren? Dan geven ze geld uit aan iets wat misschien niet eens kan werken en raken ze hun goede zin snel kwijt. Terwijl als ze het zouden uitbesteden meer punten aan bod zouden komen. Dus ja, het kan goed zijn voor ondernemers om het zelf te proberen. Maar vaak is het niet meer dan dat, proberen. En pakt het goed uit? Dan had het misschien wel beter uit kunnen pakken. Gaat het verkeerd? Dan geven ze het misschien geen kans meer.

Online Bazen
Bas
Door

Bas

op 27 May 2020

Handig artikel! Hebben we kennis uit opgedaan en toegepast (www.cottonspa.nl). Dank!

Reactie plaatsen