arrow_drop_up arrow_drop_down
27 oktober 2014 
in SEA

Google Ad Grants: Gratis adverteren voor stichtingen

De non-profitversie van Google AdWords, genaamd Google Ad Grants, helpt non-profitorganisaties met $10.000 advertentietegoed per maand. Om in aanmerking te komen voor dit topaanbod dien je te voldoen aan een aantal regels en richtlijnen. Wanneer je hieraan voldoet is het een geweldige kans om gevonden te worden in de zoekmachines om het doel van de stichting of organisatie te bereiken.

Voorwaarden Google Ad Grants

Wanneer je adverteert met Google Grants loop je tegen een aantal beperkingen aan die je met een gewone campagne niet zult ervaren. Het gratis advertentietegoed maakt in veel gevallen een hoop goed.

Campagnes op het zoeknetwerk

Met Google Ad Grants is het enkel mogelijk om te adverteren op het Google zoeknetwerk en mag uitsluitend tekstadvertenties bevatten. Adverteren met banners in het displaynetwerk of YouTube video’s is met Google Ad Grants niet mogelijk. Dit is een veel gevallen jammer omdat stichtingen vaak een herkenbaar beeldmerk hebben en we weten allemaal dat visuele communicatie veel invloed kan hebben.

Lekker breed adverteren

Het is aantrekkelijk om op de meest brede zoektermen te adverteren omdat het gratis is. Maar houd goed in de gaten of het relevant genoeg is. Je kunt adverteren op ‘goed doel’ of ‘geld schenken’ maar bedenk je even kort in welk concurrentieveld je je daarmee begeeft. De biedingen mogen niet hoger zijn dan $2.00 per klik. Hierdoor behaal je soms hele lage posities en kun je hier niet goed op sturen. Vaak pauzeer ik deze zoekwoorden om de kwaliteit van het account niet te beïnvloeden. De brede zoekwoorden als ‘goed doel’ of ‘geld schenken’ zullen het dan al snel moeten ontgelden.

Onderhoud Google Ad Grants campagne

Het onderhoud van een Google Ad Grants campagne ziet er hetzelfde uit als voor een normale AdWords campagne. Let wel op de voorwaarde dat je minimaal één keer per maand in het account inlogt. Wanneer je in het onderhoud van een Ad Grants campagne echt tegen de beperkingen aanloopt of je bij bepaalde termen wilt kunnen sturen op de topposities raden we aan over te gaan naar een betaalde campagne.

Kan elke stichting Google Ad Grants aanvragen?

Google Ad Grants is bedoeld voor stichtingen die in het bezit zijn van een CBF-Keur of CBF Verklaring van geen bezwaar. Kort gezegd voor Nederlandse stichtingen geldt: een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Ziekenhuizen, scholen en overheidsinstanties komen niet in aanmerking. Daarbij zijn er bepaalde richtlijnen per land waar je aan moet voldoen om goedkeuring te krijgen.

Hoe vraag je een Google Ad Grants account aan?

Om Google Ad Grants aan te vragen dien je een AdWords account aan te maken. Let hierbij goed op onderstaande tips. Belangrijke tips bij het aanmaken van een Ad Grants account

  • Je dient altijd de valuta op USD te zetten
  • Vul géén betalingsgegevens in
  • De campagnes mogen in geen enkel geval commercieel opgezet zijn en specifiek op een missie gericht zijn.
  • Maak in ieder geval één campagne aan met een advertentie en zoekwoorden
  • Maximale biedingen van $2 per zoekwoord
  • Het maximale dagbudget is $330

Vervolgens vul je een uitgebreid formulier in waar de doelstelling van de stichting duidelijk omschreven wordt. Daarbij geef je ook de klant-ID van het AdWords account op. Wanneer de standaard $10.000 niet genoeg is, kun je, wanneer je twee maanden achtereen de limiet bereikt, upgraden naar Google Ad Grantspro met $40.000 per maand.

Praktijkcase met Google Ad Grants

Stichting Haarwensen kwam in aanmerking voor Google Ad Grants en vroeg ons mee te denken over de campagne. Dit eenmaal wetende wijzen we stichtingen en non-profit organisaties in onze omgeving hier enthousiast op.

Wij hebben nu diverse campagnes opgezet met Google Ad Grants. Wanneer je van te voren de verwachtingen afstemt op de mogelijkheden (en beperkingen) van het programma is het een prachtige mogelijkheid voor non-profit organisaties om gevonden te worden in Google Search.

Over stichting Haarwensen

Veel kinderen die als gevolg van een medische behandeling of een andere oorzaak kaal zijn of worden, zouden er alles voor over hebben om weer met een volle haardos door het leven te kunnen. Stichting Haarwensen zorgt ervoor dat deze kinderen een pruik van echt haar kunnen dragen. Zonder dat daar kosten aan verbonden zijn voor de ouders. De stichting heeft inmiddels al meer dan 600 kinderen ontzettend gelukkig gemaakt.

Na een gesprek met Stichting Haarwensen werd duidelijk wat de belangrijkste doelgroepen zijn en wat het doel van de campagne zou worden.

Aanpak Google Ad Grants Campagne

Vanuit deze uitgangspunten zijn we van start gegaan met een strategie voor de campagne. De volgende stappen hebben we doorlopen:

  1. Doelstellingen en wensen vaststellen
  2. Doelgroependifferentiatie
  3. Concurrentie- en zoekwoordenonderzoek
  4. Zoekwoordenselectie en uitsluitzoekwoorden
  5. Strategie per doelgroep bepalen
  6. Campagnestructuur vaststellen
  7. Google AdWords account aanmaken
  8. Aanvraag Google Ad Grants
  9. Advertentieteksten in overleg met stichting
  10. Extensies toevoegen en account verder inrichten

Conversie meten we in de vorm van nieuwsbriefinschrijvingen en contactaanvragen. Maar eigenlijk ligt hier niet de focus op. Het hoofddoel van de campagne is naamsbekendheid creëren en vindbaar zijn voor de mensen die of hulp zoeken of hulp willen aanbieden om kinderen blijer dan ooit te maken door hun droom te verwezenlijken in de vorm van een mooie volle haarbos. Dit is ook het uitgangspunt geweest tijdens het uitwerken van de campagne.

Doel van de campagne

Het doel van de campagne is vindbaarheid en naamsbekendheid verhogen en daarnaast binding met het merk/de stichting creëren.

Statistisch gezien is dit een sterke website voor organische vindbaarheid. Toch was er op sommige termen veel concurrentie waardoor de organische zichtbaarheid uitbleef en de vindbaarheid voor de verschillende doelgroepen niet optimaal was. De stichting heeft geen budget voor uitgebreide marketingacties, daarom is Google Ad Grants een ideale optie om het gewenste resultaat te bereiken.

Doelgroepen

Vanuit de zoekwoordselecties ontstonden diverse Zoekcampagnes waarmee verschillende doelgroepen bereikt worden.

  1. Mensen die een goed doel voor zieke kinderen willen steunen
  2. Geweldige mensen en kinderen die hun haar af willen staan voor een pruik
  3. Ouders / verzorgers die op zoek zijn naar een pruik voor hun kind.

Zoekwoordselectie en uitsluitzoekwoorden

Omdat je niet meer dan $2,00 per zoekwoord kunt bieden is het goed om een goed doordachte zoekwoordenselectie te maken.

Je kunt adverteren op ‘goed doel’ of ‘pruiken’ maar wil je concurreren met de Postcodeloterij of een carnavalwebshop? Nee! De klikprijzen op deze zoekwoorden liggen doorgaans boven de $2,00 waardoor je heel lage posities zult behalen. Maar nog belangrijker: dit is niet je doelgroep.

‘Haar doneren voor pruik’ of ‘haar afknippen voor pruik’ leek ons een stuk passender. Wij hebben de campagne dan ook heel gericht neergezet zodat ze alleen relevante klikken krijgen. De stichting is op geen enkele manier gebaat bij irrelevante klikken van de massa.

Om er verder voor te zorgen dat er relevante klikken binnen komen hanteren we een lijst met uitsluitzoekwoorden. Vaak worden woorden als ‘gratis’ en ‘goedkoop’ uitgesloten. In dit geval gaat dat natuurlijk niet op want de pruiken zijn gratis aan te vragen. Uitsluitzoekwoorden hebben we met name gehaald uit het zoekwoorddetails rapport. Het gaat hier bijvoorbeeld om termen als ‘glitter’ pruik, ‘groene’ of ‘blauwe’ pruiken, ‘verkleedpartij’ en zelfs ‘zwarte pieten pruik’ activeerde een advertentie.

Advertentieteksten

Er was een duidelijk beeld over de advertentieteksten. ‘We willen een positieve draai geven aan de advertenties, níet met te winnen prijzen en andere lokkertjes werken en transparant communiceren over onze werkwijze.’ We gaan voor kwaliteit in plaats van massa zoals concurrenten wel graag doen.

Voorbeeld Google Adwords Advertentie Ad Grants

De teksten zijn samengesteld in overleg met de stichting om het beeld en gevoel van de stichting zo goed mogelijk over te laten komen.

Extenties

We maken gebruik van sitelinks om andere relevante content te delen. Voorbeelden zijn ervaringen van jonge kinderen die een pruik mogen ontvangen, of personen die hun haar af staan, aangesloten kapsalons, werkwijze, etc.

Resultaat Google Ad Grants campagne

De campagnes dragen vanaf de start van de campagnes voor gemiddeld 14% bij aan het totale aantal bezoekers. Dit resulteert in 1.750 nieuwe bezoekers per maand via AdWords. Dit zijn bezoekers van waarde, zien we als we goed kijken naar het gedrag van de bezoekers op de website. De cijfers zijn elke maand vrijwel stabiel. We nemen in dit voorbeeld een periode van 1 januari tot en met 30 september 2014.

Google Ad Grants - Betaalde zoekresultaten groei

Opvallend is dat het bouncepercentage voor de betaalde campagnes slechts 22% is, dit is daarmee het kanaal met het laagste bouncepercentage, gevolgd door organisch en direct verkeer. Bezoekers via AdWords bezoeken het grootste aantal pagina’s, wederom gevolgd door organisch en direct verkeer.

Wat vinden jullie van Google Ad Grants? Een mooi initiatief voor non-profit organisaties of overdreven? Oneerlijke concurrentie?

Over de schrijver
A-side media is gespecialiseerd in maatwerk websites. Wij geloven sterk in SEO en vinden het belangrijk dat elke opgeleverde website voorzien is van sterke SEO teksten. Of we trainen de klant hierin. Naast SEO bieden we SEA services aan. Persoonlijk ben ik erg op cijfers gericht en gebruik verkregen data om advies te geven over de inrichting van, of teksten op een website. Daarbij vind ik het geweldig om elke dag met Google AdWords bezig te zijn. Het is een sport om hoge posities te behalen tegen lage kosten en converterende bezoekers naar de website te trekken zodat een campagne geld oplevert.
Simone

Door

Simone

op 16 May 2019

Heb je ook z'n inspirerende en bruikbare informatie over gratis adverteren voor stichtingen bij Facebook?

Reactie plaatsen