arrow_drop_up arrow_drop_down
29 oktober 2014 
in SEA

De basis van een effectieve Google AdWords campagne

Afgelopen week verscheen het boek Succes met e-commerce, geschreven door negen Online marketing experts met ieder hun eigen specialiteit. Onderstaand artikel is afkomstig uit het boek.

Wanneer wij het hebben over het adverteren in de zoekmachines hebben wij het eigenlijk exclusief over het adverteren met behulp van Google AdWords. Natuurlijk hebben de andere zoekmachines, zoals Bing, ook mogelijkheden om op vergelijkbare manieren te adverteren, maar het aandeel van deze zoekmachines in de markt is inmiddels zo klein dat ze niet relevant zijn. De gangbare term voor zoekmachine adverteren is Search Engine Advertising, oftewel SEA. Dit artikel behandelt de basis van een Google Adwords campagne en geeft praktische toepassingen waarmee je direct aan de slag kunt.

Voorbeeld advertenties binnen Google

Accountinstellingen binnen Google Adwords

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt zeker voor de accountinstellingen. Na het aanmaken van je Google AdWords account krijg je de optie om een campagne aan te maken. Bij een nieuwe campagne moet je altijd eerst het e.e.a. instellen. Waar moet je op letten?

Aparte campagne per type advertentie

Je kunt verschillende typen campagnes aanmaken onder het kopje “Type”, bijvoorbeeld een campagne voor het zoeknetwerk, voor het display netwerk of voor een combinatie van beide. Kies er altijd voor om aparte campagnes aan te maken en laat de combinatie optie links liggen. Waarom? Met aparte Google Adwords campagnes is het eenvoudiger om de resultaten van je werk door te meten.

Begin met het zoeknetwerk van Google

Wanneer je een zoekcampagne aanmaakt, vind je onder het kopje “Netwerken” de optie om de advertenties alleen bij de Google zoekresultaten weer te geven of in het hele netwerk van Google en haar zoekpartners. Kies hier eerst altijd voor weergave bij de zoekresultaten van Google zelf. Hiermee beperk je het bereik van de campagne, maar kun je het beste aansturen op kwaliteit. Op het moment dat je campagne volledig draait en goede resultaten oplevert loont het zich om ook het zoeknetwerk van Google partners in te schakelen.

Weergeven op alle apparaten?

Een nieuwe campagne wordt standaard weergegeven op alle typen apparaten. Onder het kopje “Apparaten” kun je de keuze maken of je dit zo wilt houden, of dat je jouw biedingen voor mobiel adverteren wilt aanpassen. Heb je nog geen mobiel geoptimaliseerde site? Pas je bod voor mobiele apparaten dan aan naar -100%.

Mobiele website voor Google Adwords weergave

Waar wil je jouw advertenties weergeven?

Richt jij je alleen op Nederland? Zorg er onder “Locaties” dan voor dat je de advertenties alleen daar weergeeft. Je kunt hier ook de “Taal” instellen. Kies hier niet alleen voor Nederlands, maar selecteer ook Engels. De taalinstelling wordt bepaald op basis van de systeemtaal van de bezoeker die een zoekopdracht uitvoert. In Nederland zijn enorm veel PC’s en laptops in het Engels ingesteld.

Biedstrategieën Google Adwords Campagne

Er zijn verschillende soorten biedstrategieën beschikbaar en afhankelijk van je wensen en de tijd die je beschikbaar hebt kun je hierin de keuzes maken die voor jou het beste werken. Hieronder een overzicht.

Richten op klikken, handmatige maximum CPC-biedingen

Bij deze methode betaal je per klik. Dat noemen we CPC, Cost Per Click. Dit is de meest gebruikte instelling en ik raad je aan voor deze instelling te kiezen. Je biedt zelf op zoekwoorden en past deze handmatig aan. Op deze manier hoef je geen rekening te houden met de automatiseringsopties die Google je aanbiedt. Zo heb je zelf de meeste controle en zit je aan het stuur van de campagne.

AdWords biedingen laten instellen

Het is ook mogelijk om biedingen in te laten stellen door Google AdWords zelf. Deze optie is bedoeld om zoveel mogelijk clicks te genereren zonder dat je zelf de campagne heel actief hoeft te monitoren. Gebruik deze optie alleen wanneer je erg weinig tijd hebt. Wanneer je de controle uit handen geeft aan Google ben je vaak duurder uit.

Bieden binnen Google Adwords

 

Richten op conversies met CPA biedingen

CPA staat voor Cost Per Aquisition. Wanneer je een campagne hebt lopen voor een webwinkel kun je er voor kiezen om deze automatisch te optimaliseren op basis van een maximaal budget per verkoop, de CPA. Deze optie werkt alleen bij wat hogere volumes, denk aan minimaal 10 bestellingen per dag. Bij lagere volumes heeft Google te weinig data om mee te rekenen. Ook hier geldt dat je enige controle uit handen geeft.

Winnende advertentieteksten schrijven

Na het opzetten van je campagne en alle juiste instellingen is het zover, je mag advertentieteksten gaan schrijven. Maar welke factoren zorgen ervoor dat mensen op jouw advertentie gaan klikken en niet op die van je concurrent?

Natuurlijk gelden bij teksten voor Google AdWords grotendeels dezelfde spelregels als bij alle andere soorten teksten, zoals die van blogs, sociale media en met name de titels en omschrijvingen van je webpagina’s voor SEO doeleinden. Toch zijn er een aantal dingen waarbij je in Google AdWords het verschil kan maken.

De gouden regel van minimaal 4 advertenties

Wanneer je eenmaal advertenties hebt draaien is het van groot belang dat je deze blijft optimaliseren. Mijn stelregel is dat je voor elke advertentiegroep altijd minimaal 4 advertentieteksten tegelijk moet hebben draaien. Zorg er hierbij voor dat je de advertenties hebt ingesteld op een gelijkmatige weergave waarbij alle advertenties even vaak worden weergegeven. Vervolgens loop je minimaal een keer per maand de advertentiegroepen na. Verwijder de twee minst presterende advertenties en voeg twee nieuwe advertenties toe. De advertentieprestatie bepaal je bijvoorbeeld door te kijken naar het CTR percentage (aantal klikken) en het aantal conversies (verkopen).

De bovenstaande stappen beschrijven de absolute basisvoorwaarden voor een succesvolle campagne en worden ook beschreven in het boek Succes met e-commerce.

Over de schrijver
Marc de Groot is veelgevraagd spreker, trainer en auteur op het gebied van Online Marketing. In navolging van 'Succes met e-commerce' verscheen eind 2016 zijn nieuwe boek 'Handboek SEA'. Marc is tevens eigenaar van het snel groeiende Venlose online marketingbureau DGOC. Zijn motto is "MEER verdienen en MINDER uitgeven met Online Marketing".
Reactie plaatsen