Combinatie van SEO en SEA bied beste resultaat website
Combinatie van SEO en SEA goed voor je website?
14 juli 2014 
in SEA

Combinatie van SEO en SEA goed voor je website?

Over Online adverteren is veel onduidelijkheid. In dit artikel vind je een discussie tussen 2 SEA-kenners welke beide hun visie willen toelichten.

De waarheid achter Online adverteren

Erik: Veel marketeers zijn van mening dat online adverteren de belangrijkste stap naar meer omzet is. Door online te adverteren, ook wel SEA, search engine advertising genoemd, maak je gebruik van de zoekmachine om bezoekers naar je website te lokken. Meer bezoekers naar je website zorgt direct ook voor meer verkoop.

Online adverteren kan via banners op verschillende websites. Ik merk dat klanten het idee hebben dat alleen grote bedrijven online kunnen adverteren met banners. Wanneer ze een banner op volkskrant.nl zien, hebben ze het idee dat dit geregeld dient te worden via advertentieafdeling van de Volkskrant. Dit is niet het geval.

Iedereen heeft toegang tot het plaatsen van banners op websites zoals volkskrant.nl via Google Adwords. Ook kleine bedrijven, zoals de schoenenwinkel in de stad, kunnen hier een banner plaatsen zonder dat dit veel geld kost. Op deze manier krijg je meer bezoekers wat resulteert in meer omzet. Binnen een dag kan je al resultaat boeken. Wanneer een klant mij vertelt dat ze volgende week al meer omzet willen hebben, dan adviseer ik altijd online adverteren. Het is snel, het budget is goed te beheren en het leidt binnen een dag naar meer bezoekers.  Dit is een voordeel waar zoekmachine optimalisatie (SEO) nog niet mee kan concurreren.

SEO kost veel geduld en tijd

Chelsea: Dat de meeste ondernemers weinig kennis bezitten op het gebied van online adverteren geef ik zeker toe. Vaak begrijpen deze ondernemers niet wat de mogelijkheden zijn. Zelf ben ik meer voorstander van SEO, waar  je door het plaatsen van unieke content geleidelijk hoger in de zoekresultaten komt. Maar dit resultaat kost enorm veel werk, geduld en tijd en daarom kiezen sommige bedrijven eerder voor SEA.

SEO en SEA

Wel wil ik je even op je vingers tikken Erik. Je zegt namelijk het volgende:

”Meer bezoekers naar je website zorgt direct ook voor meer verkoop.”

waar ik het volledig mee oneens ben. Meer bezoekers leid niet direct tot meer sales. Meer bezoekers leid tot meer traffic op je website wat je meer sales op KAN leveren. Dit heeft te maken met enorm veel zaken waar je rekening mee moet houden VOORDAT je begint met online adverteren via bijvoorbeeld Google Adwords. De inhoud van dit artikel geeft dan wel weer goed weer waar Online adverteren goed voor is, het is namelijk een goede eerste stap richting meer omzet, een stap die je eerst goed moet overdenken.

Hieronder een 3-tal belangrijke zaken om rekening mee te houden:

Duidelijkheid: Geeft de advertentie ook echt weer wat je daadwerkelijk aanbied? Wanneer jij een advertentie hebt waarop een prachtig paar Armani schoenen staat voor €70 moet je deze ook verkopen op je website, en voor dezelfde prijs. Door deze advertentie is het verwachtingspatroon gelijk erg hoog waardoor je wellicht niet de juiste bezoekers op je website krijgt.

Nette advertentie: De advertentie is het startpunt. Zonder een duidelijke advertentie met een goede call-to-action zul je niet het gewenste resultaat bereiken.Call-to-action: Met een call-to-action knop vergroot je de kans dat mensen daadwerkelijk op de advertentie klikken. Een call-to-action is letterlijk vertaald dus een ‘vraag naar actie’, een actie waar jij voor moet zorgen! Hieronder vind je diverse nette call-to-action buttons.

Het belang van goede landingpagina’s

Erik: Dat klopt Chelsea, websites die niet geoptimaliseerd zijn middels SEO kunnen nog regelmatig fouten bevatten waardoor ze niet makkelijk meer omzet krijgen, maar in dit geval ligt de focus op snel resultaat behalen. Online adverteren houdt wat mij betreft ook niet op bij het inrichten van campagnes in Google Adwords of Bing Advertisements, maar hierbij hoort ook het optimaliseren van de landingspagina.

Advertentiecampagnes zijn altijd gericht op een product of dienst en zullen hiervoor ook een landingspagina moeten hebben zodat bezoekers vanaf de advertentie inderdaad alle informatie zien die ze verwachten. Waar ik SEO altijd zie als alle werkzaamheden over de hele site op bepaalde trefwoorden, vind ik het optimaliseren van de landingspagina voor een advertentiecampagne toch meer SEA. Ik kan me ook geen Adwords bedrijf voorstellen die geen aanpassingen doet aan de website waarmee je wilt scoren.

Wanneer ik dus snel resultaat wil en de focus op een positief resultaat binnen twee weken richt, zorg ik dat de advertentiecampagne goed ingericht is en dat de landingspagina goed ingericht is met een duidelijke call-to-action.

Online adverteren is de snelste stap naar meer omzet, maar zeker niet de enige! Welk advies zou jij geven wanneer een klant vraagt om een product te promoten / verkopen dat binnen 2 weken verkocht moet zijn zoals kerstspullen? Kerstspullen zijn alleen in de maand voor kerstmis erg gewild, na 1 januari kunnen ze allemaal voor dumpprijzen weg.

Combinatie van SEO en SEA biedt beste resultaat

Chelsea: Zoals jij al zegt Erik, als er snelle resultaten geboekt moeten worden zul je voor SEA moeten gaan. Ik zou zelf altijd voor een combinatie gaan van SEO en SEA. Zo zorg je voor goede content op de website maar tevens voor een duidelijke advertentiestrategie met goede landingspagina’s en call-to-actions. Zo sla je vliegen in een klap en doordat je bij SEA makkelijk je budget bij kunt houden is het ook voor het kleinste budget mogelijk!

Erik: Klopt helemaal Chelsea. Een combinatie van SEO en SEA biedt uiteindelijk het beste resultaat, zowel op korte als op lange termijn.

Wij zijn benieuwd: Hoe denken jullie hierover? Zou jij sneller SEO of SEA gebruiken en waarom? 

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.

Door

Nathan Veenstra

op 14 July 2014

Rake uitspraken van Chelsea. Mijns inziens is de basis SEO, begin met een goede website en zorg ervoor dat je daarmee goed indexeert op voor jou relevante zoektermen. Dat betekent dat je in het traject daarvoor al goed zoektermen-onderzoek moet hebben gedaan. Goed zoektermenonderzoek ligt overigens ook aan de basis van een goede SEA-campagne. SEA is zeker een optie voor een actie of om heel snel resultaat te boeken. Vergeet echter niet dat de CPC (Cost Per Click) bij concurrerende zoektermen hoog zal zijn. Tot soms wel enkele euro's per click! Investeer je dan in SEA met een sterke campagne voor de korte termijn of steek je het budget in betere organische vindbaarheid voor de langere termijn? Of focus je op beide, omdat ze elkaar aanvullen en samen -indien goed uitgevoerd- voor nog betere resultaten zorgen? Ik heb gehoord van een bedrijf dat per maand € 15.000 aan Adwords besteedde. Dat vind ik een enorm bedrag en met een deel van dat budget kun je heel veel doen aan verbetering van je organische vindbaarheid. Mijn conclusie: SEA is vooral voor de korte termijn (je bent zichtbaar zolang je betaalt) en SEO voor de lange termijn. Met SEO moet je nog wel onderhoud blijven plegen aan je website, want ook de organische zoekresultaten zijn geen vast gegeven. Met een goede SEA-campagne kun je in korte tijd goed resultaat boeken, mits alles klopt. En daar heb je SEA-specialisten voor.

Door

Maud Ebbekink (ConsumPsy)

op 14 July 2014

Ik ben het eens met Nathan. SEA gebruik je als snel vindbaar wilt zijn, bijvoorbeeld bij een nieuwe site die nog geen ranking heeft opgebouwd. Op de lange terwijl is SEO veel interessanter. Zeker wanneer je in een branche zit waar de CPC hoog zijn. Ennuh... vergeet de conversie-optimalisatie niet. Want als je veel bezoekers naar je website trekt wil je dat ze converteren!

Reactie plaatsen