Adwords campagnes optimaliseren met Dashboard Reporting
Adwords campagnes optimaliseren met Dashboard Reporting
20 augustus 2015 
in SEA

Adwords campagnes optimaliseren met Dashboard Reporting

Een online AdWords dashboard kan een waardevol instrument zijn voor het meten en optimaliseren van de prestaties van je campagnes. In dit artikel zal ik je 3 manieren laten zien hoe je AdWords dashboard te gebruiken, om zo je campagnes te begrijpen en de prestaties te verbeteren.

De vergelijkingstabel

Bovenaan je dashboard in Adwords is er een high-levelvergelijking van de belangrijkste prestatiegegevens van je campagnes over twee periodes.

Klik in het vak in de rechterbovenhoek van de tabel om je vergelijkingperiodes te kiezen – misschien zou je graag de laatste week vergelijken met de week voordien. De tabel wordt bijgewerkt met de belangrijkste statistieken voor de 2 vergelijkingperiodes, met inbegrip van het aantal keren dat gebruikers geklikt hebben op je advertenties, de Click Through Rate en de totale kost.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld:

Clicks Google Analytics

We kunnen zien dat het aantal clicks gedaald is met meer dan een kwart van de ene week op de volgende. Dat is een aanzienlijke daling en je wil snel begrijpen waarom dat gebeurt: worden je advertenties niet zo vaak meer weergegeven (een daling van het aantal vertoningen) of overtuigen ze de gebruikers gewoon niet meer in dezelfde mate om te klikken (een daling van de CTR)? In dit geval is het aantal vertoningen nauwelijks veranderd, maar is de click through rate ook gedaald.

Nu kan je kijken naar een aantal meer gedetailleerde rapporten om te controleren welke campagnes en advertenties verantwoordelijk waren voor de afname en waarom. Misschien dat sommige advertenties worden weergegeven op lagere posities op de pagina’s met zoekresultaten en kan je proberen de advertentie-inhoud te veranderen of het optimaliseren van je zoekwoord bod.

Het top movers rapport

Het top-moversrapport is handig als je de impact van wijzigingen in je campagnes wil controleren of als je gewoon een oogje in het zeil wil houden voor onverwachte schommelingen in de prestaties van de campagnes. Dit rapport ziet er misschien een beetje ontmoedigend uit op het eerste gezicht, maar het is eigenlijk heel simpel en een krachtig hulpmiddel om te gebruiken.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld:

top movers Google Analytics

Gezien je twee vergelijkende periodes in de dropdown rechts bovenaan hebt gekozen, blijkt uit de rij met totale verandering dat het totale aantal clicks op je advertenties en de totale kosten beide zijn afgenomen met bijna een derde en een kwart tussen de twee periodes.

Maar dat is niet het hele verhaal, aangezien het onvermijdelijk is dat niet alle campagnes op dezelfde manier veranderen. Dit rapport maakt een breakdown van de bijdragen, hetgeen veel nuttiger is dan alleen de absolute cijfers voor de totale verandering. Nu weet je dat er een aantal campagnes zijn die betrekkelijk goed hebben gepresteerd in vergelijking met de vorige week en sommige niet zo goed. En nu kan je dieper graven in de prestaties in meer detail: klik op “bekijk volledig rapport” voor een ​​meer gedetailleerd verslag – dit brengt je van het dashboard tabblad “Home” in het tabblad “Campagnes”.

Dit rapport maakt een drilldown in elk van de top-moverscampagnes, met de verandering in de belangrijke statistieken tussen je twee gekozen perioden. Het is erg nuttig dat het ook een aantal suggesties geeft voor de mogelijke oorzaken van deze wijzigingen op basis van de wijzigingen binnen je account.

Dus, door het in één oogopslag identificeren van de top-moverscampagnes, kan je gemakkelijk acties en optimalisatiemaatregelen treffen om je campagnes op het juiste spoor te houden.

Trefwoorden onder het first-page bod

Dit rapport geeft je een snel toegankelijke weergave van de zoekwoorden waarvoor je Cost Per Click bod onvoldoende is om je advertenties te plaatsen op de eerste pagina van de zoekresultaten. Je advertenties voor deze zoekwoorden zullen meestal pas verschijnen wanneer gebruikers doorklikken naar de tweede of volgende pagina met resultaten – waarvan we allemaal weten dat dat zeer zeldzaam is.

zoekwoorden onder beste bod Google Analytics

Als je meent dat één van deze keywords belangrijk is opdat je advertenties worden weergegeven op de eerste pagina, dan zal je willen overwegen om je biedingen te verhogen of te werken aan het verbeteren van je kwaliteitsscore.

Adwords in de praktijk

Het meeste uit je AdWords-investering halen vergt tijd die je zult moeten doorbrengen met monitoren en optimaliseren van je campagnes op een regelmatige basis. Het dashboard is een geweldige manier om hieraan te beginnen.

Gebruik jij het AdWords dashboard om een ​​oogje op je campagnes te houden? Heb je aangepaste rapporten die je nuttig vindt? Laat het ons weten in de commentaren.

Over de schrijver
Fiona nam haar eerste stappen in Web Analytics als hoofd van de Back-Office & IT Applications Manager bij Capital & Finance, in de asset-management sector. Ze stopte daar met werken als Web Developer ten gevolge van een fusie met Bank Delen.Vervolgens stapte Fiona over naar Telenet, werkend als een Web Analyst op de afdeling e-services, waar ze het beheer en de ontwikkeling van Web Analytics activiteiten voor haar rekening nam. De weg was geplaveid. Ze had zichzelf succesvol gelanceerd als freelance Web Analytics Ninja, met het ontwikkelen en implementeren van web analytics strategieën en frameworks, het verstrekken van waardevolle zakelijke inzichten en het helpen van bedrijven om de efficiëntie van hun online activiteiten te verbeteren. Gepassioneerd door Web Analytics, deelde Fiona spontaan haar ervaringen en visie op Web Analytics met anderen door middel van trainingen te geven en de online blog van deze website. Geef haar uw statistieken en uw gegevens zullen zich omvormen tot waardevolle informatie.
Reactie plaatsen