arrow_drop_up arrow_drop_down
3 augustus 2015 
in SEA

5 redenen om met Google AdWords te starten

‘Waarom zou ik Google gaan betalen om meer verkeer naar mijn site te krijgen? Ik sta al hoog in Google‘. Slechts één van de kreten die ik wel eens hoor van een ondernemer. ‘Nee dank je, we adverteren al op Facebook en dat werkt goed’. Of: ‘Wij gebruiken mailinglijsten om verkeer op onze site te krijgen dus ik ga zeker niet adverteren in Google voor meer verkeer’. Stuk voor stuk ondernemers die (in mijn ogen) de oogkleppen moeten af doen.

Er bestaat namelijk niet iets als ‘we hebben al andere kanalen om verkeer te genereren’. Want is het niet zo dat méér relevant (met de nadruk op ‘relevant’) verkeer altijd beter is? Als Google AdWords liefhebber neig ik in ieder geval altijd naar adverteren in Google. Daarom in dit artikel: 5 redenen om met Google AdWords te starten. En hopelijk ben jij straks overtuigd om het ook eens te proberen.

1. Je kunt er eigenlijk niet omheen

Onlangs nog lag Google onder vuur omdat het de eigen producten te veel zou bevoordelen. Feitelijk is dat wel een beetje waar. Doe een willekeurige zoekopdracht en de kans is groot dat het merendeel van de resultaten van Google zelf is. Is het niet al het antwoord dat Google geeft, dan wel de Google AdWords resultaten, Google Maps plaatje of Youtube filmpjes. En als AdWords de zoekresultaten domineert, dan wil jij daar toch ook tussen staan?

Bekijk de resultaten hieronder maar eens als ik zoek op ‘voetbalschoenen kopen’. Dit is wat ik boven de vouw zie. Dus wat ik zie zonder dat ik hoef te scrollen. De gehele rechterkant is van Google AdWords. En van de 5 websites die links worden vertoond, zijn er 3 van AdWords.

Kijk zelf maar hoeveel advertenties je ziet hier

2. Grotere garantie op een plek op pagina 1

Dit klinkt misschien heel cliché, maar als je start met adverteren op Google is de kans zeer groot dat je vrijwel direct op pagina 1 komt in de zoekresultaten. Iets wat je (zeker bij de start van een bedrijf/website) veel moeilijker voor elkaar kunt krijgen met de gratis resultaten. Sterker nog: indien je campagne goed genoeg is opgebouwd en je budget ook toereikend is, is het zelfs mogelijk om stijf bovenaan op pagina 1 te komen in Google met AdWords!

Google AdWords rangschikt de advertenties voornamelijk op basis van een zogenaamde kwaliteitsscore en je bod. Indien beiden goed zijn, is een hoge plek makkelijk te bereiken. En nee: dat is niet pas als je fors gaat betalen. De kosten per klik hangen heel erg af van factoren als concurrentie en je kwaliteitsscore.

Bijkomend voordeel binnen dit onderdeel: kortlopende acties kun je via AdWords heel snel online zichtbaar maken.

3. Bepaal zelf op welke pagina de klikkers landen

De meeste websites scoren met hun homepage hoog in de zoekresultaten. Product gerelateerde zoekopdrachten daargelaten. Iemand die bijvoorbeeld op een bepaald merk koffiebonen zoekt, zal voornamelijk webshops zien met de productpagina die bij dat koffiemerk hoort. Maar iemand die zoekt op online marketingbureau’s, ziet voornamelijk homepages. Met Google AdWords bepaal je zelf op welke pagina de klikkers landen. En in plaats van dat ze op je homepage landen en dus zelf nog moeten zoeken op je site, stuur je ze nu direct naar de gewenste pagina. Scheelt dus een klik. En daarmee is de kans op conversie een stuk groter!

4. Bepaal zelf wie wel/niet je advertenties mogen zien

Binnen Google AdWords bepaal je niet alleen op welke zoekwoorden je vertoond wilt worden. Je bepaalt ook in welke regio je wel/niet in beeld wilt zijn. Of op welke tijden van de dag. En ook op welke dagen van de week. Je hebt zelf de volledige controle wie wanneer jouw advertentie mag zien. Ook is het mogelijk om te targetten op leeftijd, interesses, geslacht en nog meer criteria via het Google Display netwerk.

leeftijdscategorie meten adwords

5. Bij AdWords kun je veel meer meten dan bij SEO

Oei, op dit punt gaan veel marketeers de discussie met mij aan vrees ik. Geen probleem. Maar dit is mijn mening. En waar Google het steeds moeilijker maakt om de SEO inspanningen te meten (de inspanningen die je doet om organisch zo hoog mogelijk te komen) o.a. met de ‘not provided‘ zoekwoorden in Analytics, is AdWords ongelooflijk meetbaar. Een opsomming van een aantal zaken die je via AdWords meet:

  • Je CTR (doorklikpercentage van een vertoningen naar een klik)
  • Je CPC (kosten per klik)
  • De gemiddelde positie van je advertenties
  • Het conversiepercentage van je zoekwoorden/advertenties
  • De kosten per conversie
  • Het vertoningspercentage van je zoekwoorden

Voorbeeld wat je meet in AdWords

En geloof me: dat is pas het topje van de ijsberg. Zeker als het AdWords account ook nog eens is gelinkt aan je Analytics account, kun je alles doormeten. En meten = weten!

Ben jij overtuigd?

Ik zou iedere ondernemer die nog nooit met AdWords heeft gewerkt, aanraden om dit zeker eens te proberen. Maar doe het dan wel goed. En niet halfbakken. Ga niet 2 weken wat aanmodderen zonder dat je weet wat je doet. Want AdWords zit qua advertentieplatform wel moeilijker in elkaar dan bijvoorbeeld Facebook. Kijk met een professional naar de mogelijkheden en ga eens rustig beginnen. Wat zijn jouw ervaringen met Google Adwords?

Over de schrijver
Lars is oprichter en eigenaar van online marketingbureau Maatwerk Online (www.maatwerk-online.nl) en wincode-campagne specialisten fbwincode (www.fbwincode.com). Inmiddels werkt Lars al ruim 5 jaar in de online marketing en is hij gespecialiseerd in vooral Google AdWords (SEA) en Facebook Marketing. Lars is sinds 2012 onafgebroken Google AdWords en Google Analytics Certified.
goedmettekst

Door

goedmettekst

op 3 August 2015

Beste Lars, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik denk juist dat een website voldoende verkeer zou moeten kunnen genereren zonder Adwords, anders is het geen goede website. Je zou Adwords kunnen inzetten als (tijdelijke) ondersteuning. Het vervelende van Adwords is echter dat je niets opbouwt; stop je met adverteren dan droogt je stroom bezoekers meteen op. Investeer je in content dan heb je daar maanden tot jaren plezier van. Ik zeg niet dat goede content goedkoop is, maar denk dat het op lange termijn veel goedkoper is. Kijk je naar het aantal leads (of zelfs klanten) dan denk ik dat Adwords zeker niet goedkoop is. Voor veel bedrijven zelfs te duur. Niet geheel onbelangrijk is de toename van het gebruik van Adwords vs de advertentiemoeheid van mensen. Dat maakt Adwords relatief steeds duurder. Ik denk dat het daarom beter is te investeren in langdurige content. Ook je opmerking dat je bij de meeste websites landt op de homepage vind ik een beetje vreemd. Heb je de content binnen je website op orde, dan zullen de meeste mensen juist niet landen op je homepage, maar op de pagina met de voor hen relevante informatie. Daar heb je geen adwords voor nodig. Tenslotte denk ik dat er op gebied van content marketing voldoende te meten en analyseren is om een goed beeld te krijgen van de bezoeker. Misschien is het niet meer mogelijk om per zoekwoord te kunnen meten hoe dit converteert, maar is dat erg? Is het niet beter te kijken naar de conversie per content? Kortom ik denk dat Adwords voor een aantal bedrijven belangrijk kan zijn als toevoeging, maar dat de basis een levensvatbare website moet zijn.

Lars Maat

Door

Lars Maat

op 3 August 2015

Bedankt voor je reactie! Laat ik voorop stellen dat ik het niet erg vind dat je het niet (helemaal) met me eens bent. Zoals ik al aangaf: ik ben een AdWords 'freak' en behaal er hele mooie resultaten mee. Daarom wilde ik dit delen. Als ik jouw verhaal zo lees (en je naam zie) dan gok ik dat jij veel met content scoort. Prima toch? Wat werkt, dat werkt. En content is op de lange termijn zeker ideaal. Ik ben met je eens dat als je stopt met AdWords, je zomaar ineens een grote stroom van bezoekers mis kunt lopen. Kanttekening daarbij: als je website zo afhankelijk is van AdWords, dan gaat er sowieso al iets mis natuurlijk. Maar dan gaan we meer praten over een compleet marketingplan... Het is echter wel zo dat als je AdWords op de juiste manier inzet en beheert, je per klik zelfs steeds goedkoper kunt worden. Er van uitgaande dat een bedrijf hun AdWords campagne alleen maar laat doorlopen als die rendabel is, ben ik het dus niet met je eens dat voor veel bedrijven AdWords te duur is. Als je met een budget van € 500 per maand een omzet van € 4000 per maand binnenhaalt.. tjah, waarom zou je dan stoppen met AdWords? Kortom: ik snap je reactie. Ik deel je mening dat je met content ook goed kunt scoren. Sterker nog: ik ben van mening dat je beide kanten wilt inzetten als bedrijf. En ja: alles draait om een levensvatbare website! Bedankt voor je reactie nogmaals. Leuk om te zien dat mensen nadenken over de stof.

goedmettekst

Door

goedmettekst

op 3 August 2015

Dan denk ik dat we dan ongeveer op 1 lijn zitten :) Je verhaal komt in eerste instantie erg zwart-wit over (wij van wc-eend...). Het bovenstaande commentaar (nuance) maakt je verhaal veel sterker. Zou het leuk gevonden hebben als je er een praktijkcase aan toevoegde. Ik denk dat je bij GA moet denken aan budgetten van honderden euro's per maand en niet van tientjes en bij producten of diensten met een behoorlijk marge.

Reactie plaatsen