Salespage Schrijftips: Power Language!
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 maart 2013 
in Sales

Power Language voor Salespages!

Elke dag verbaas ik me weer over wat wij eigenlijk kunnen doen met onze “mind”. Als het gaat over ‘doen’ denk je misschien al snel over iets actiefs, iets bewusts. Op zich is het al verbazend wat we bewust kunnen. Denken, lopen, autorijden, maar ook het bedenken van alle kleine dingetjes die samen een auto vormen, enz. Ik ben nog veel meer onder de indruk over wat je onderbewuste doet…

Hartslag, temperatuur, iedere cel aansturen, neurologische, fysiologische, en mechanische processen afwikkelen, bloedtoevoer regelen en vooral informatie verwerken. Heel veel informatie. Je onderbewuste verwerkt (afhankelijk van de deskundige) 2.000.000 tot 2.300.000 stukjes informatie per seconde. Dat is zoveel dat je het je niet voor kunt stellen. Natuurlijk niet, want je kunt bewust maar tussen vijf en negen stukjes informatie verwerken.

Het wordt pas echt gaaf als je bedenkt wie er wint op het moment dat je bewustzijn en je onderbewustzijn het niet eens zijn? Zo’n moment dat jij een salespage zit te lezen en al een tijdje denkt: ‘Nee, ik moet het niet doen’… … en tien minuten later op het iDeal scherm ziet dat je betaling geslaagd is. In dat geval: schaam je niet, je bent in goed gezelschap…

De kracht van een goede salespage zit dan ook niet zeker niet alleen in de opmaak, AIDA of hele grote opmaakbuttons. De kracht zit in hoe je het onderbewustzijn kunt sturen met taal. Als je je verdiept in wat jouw klantengroep is en met welke “power language” je hun onderbewuste kunt beïnvloeden, schieten je verkopen door het plafond. (Of geloof jij echt dat iedereen die een ‘word snel rijk met nietsdoen’ programma koopt écht gelooft dat het werkt?).

Wat is Power language?

Power language is taal waarmee je meer resultaat haalt dan met een gewoon geschreven verklarende tekst, doordat het direct inwerkt op het onderbewustzijn en het de kritieke filters in het brein passeert. Power language begint met het stellen van een doel. In dit geval: het realiseren van een verkoop. Een salespage die is opgezet met power language werkt met deze vier aspecten:

1. Intentie

De intentie van je pagina, je doel, moet voor jou duidelijk zijn. Wil je iets verkopen of wil je een informatieaanvraag? Wil je meer volgers op Twitter of wil je meer traffic? Als jij jouw intentie helder hebt, dan ben je al halverwege.

2. Structuur

Een goede structuur van je tekst is essentieel. Vrijwel altijd is het  AIDA-model perfect. (Attention – Interest – Desire –Action). Hier ga ik niet te diep op in, omdat daar al vaker over geschreven is op deze website.

3. Context

Ons brein interpreteert informatie in de context waarin die informatie wordt aangeboden. Als je de context beheerst, beheers je de uitkomst. De context beheers je door gebruik te maken van framing technieken. Die bepalen het perspectief waarmee je je bezoeker naar je aanbod laat kijken. Zonder ons dat bewust te zijn gebruiken we de hele dag door frames. Er zijn drie manieren om te framen: Preframing, Reframing en Deframing.

Preframing

Een preframe koppelt de verwachting van jouw bezoeker aan jouw intentie. Sterker nog: een preframe bepáált de verwachting van je bezoeker. Een preframe controleert de context. Op je salespage voor een time management cursus zou je bijvoorbeeld een dergelijke preframe kunnen gebruiken:

“Deze pagina bespaart je twee uur tijd. Tijd waarvan je nu denkt dat je die niet hebt.”

Voor een verzekeringspolis kun je gebruiken:

“Heb jij voldoende vertrouwen in jouw verzekeraar om zijn polis met de onze te vergelijken?”.

Binnen het AIDA-model gebruik je de preframe in het Attention- of in het Interest- gedeelte.

Reframing

Reframing gebruik je om bezwaren weg te nemen. Voor internet marketing is het dus handig als je de bezwaren tegen jouw product kent. Een reframe geeft je bezoeker een andere kijk op de zaak. Een geschreven reframe heeft vaak de structuur:

“Je denkt nu misschien [bezwaar invullen], maar bekijk het nu eens zo: [context veranderen]”.

Bijvoorbeeld:

‘Je denkt nu misschien: “Een goede reframe bedenken lukt mij NOOIT”. Maar bekijk het nu eens zo: praten en schrijven heb je ook geleerd en dit is daar maar een klein stukje van.”

Reframes gebruik je in de Interest- en Desire- gedeeltes.

Deframing

Deframing is eigenlijk alleen nodig als preframing of reframing niet werkt. Het is een enorm krachtige techniek. Deframing gaat niet uit van een ander gezichtspunt, maar ontkent zelfs dat dat gezichtspunt zou kunnen bestaan. En ondertussen geeft een goede deframe een mentale uitdaging:

“Ben jij man genoeg om in deze roze Fiat500 te durven rijden?”.

Een deframe gebruik je op je salespage eigenlijk bijna nooit, behalve als pakkende headline.

4. Ja-ladders

Een ja-ladder is een serie vragen waarvan je van tevoren weet dat hij alleen maar bevestigend kan worden beantwoord (en dat kan zelfs met een ‘nee’). Ons brein houdt van routine. Creëer een serie mentale “ja’s” en een “nee” geven wordt een stuk moeilijker. Ja- ladders gebruik je vooral in het Desire gedeelte… ze helpen je bezoeker om de stap naar de Action kleiner te maken:

  1. “Dus ben jij geïnteresseerd in meer omzet?” (ja, want anders lazen ze deze pagina niet tot hier)
  2. “Heb je een hekel aan koud bellen?” (ja, want dat heeft bijna iedereen)
  3. “Wil je met zo weinig mogelijk moeite zo veel mogelijk resultaat bereiken?” (ja, dat wil iedereen)
  4. “En heb je geen zin meer in het lezen van eindeloze lappen tekst zonder inhoud?” (kan met nee beantwoorden, in de betekenis van een ja “Koop dan nu onze audio cursus. Klik hier om onmiddellijk aan de slag te kunnen.“

Je ziet dat je op deze manier logischerwijs niets anders kan doen dan de aankoop doen. Je beheerst de context en hebt deze aan jouw intentie gekoppeld, je hebt alle bezwaren weggeframed en uiteindelijk heb je met een serie ja´s de aankoop ingeleid.

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Maarten Vonk

Door

Maarten Vonk

op 12 March 2013

Goed stuk. Het snappen van stappen wordt duidelijk door deze uitleg. Er is rondom veel na-praterij en na-doenerij aanwezig. Met deze definiëring van de begrippen kom je verder. Bedankt Martin

Martin Krijgsman
Kees

Door

Kees

op 12 March 2013

bedankt voor dit artikel. Ik ga ermee aan de slag

Martin Krijgsman
Jung Media

Door

Jung Media

op 12 March 2013

De context waarin je praat op je salespage heeft idd veel invloed op het aantal verkopen. Probeer je bezoekers aan te sporen tot handelen of kopen. Deframing werkt meestal heel goed, maar ben meer fan van reframing doordat je hierbij de meeste bezwaren bij klanten weg kunt nemen.

Martin Krijgsman

Door

Martin Krijgsman

op 12 March 2013

Eens, Jung Media. Bovendien is deframing in mijn opinie een soort last resort bij IRL verkopen en minder effectief in schrift, omdat het a. soms aggressief kan worden opgevat en b. je de bezwaren niet goed genoeg kent. Reframes zijn doorgaans vriendelijker en algemener. Deframe voorbeeldje IRL: Klant: 'Deze auto vind ik eigenlijk te duur'. Verkoper: 'Inderdaad, dat vind ik eigenlijk ook, ik ben blij dat u het zegt. Bovendien denk ik dat de meeste mensen die deze auto bekijken toch niet met het motorvermogen kunnen omgaan'. =>verkoper bevestigt het bezwaar van de koper zelfs, maar geeft hem tegelijkertijd een reframe (veel geld maar veel motorvermogen) en een extra mentale uitdaging (ben jij wel in staat deze auto de baas te kunnen).

Martin Krijgsman
Mitchel Heitinga

Door

Mitchel Heitinga

op 13 March 2013

Ja ladder, oftewel yes-set. Een hypnotisch principe om gemakkelijk suggesties over te brengen op je publiek. Het is een goed idee om hypnose te leren als je meer gebruik wilt maken van hoe het onbewuste werkt! Goed artikel!

Nils

Door

Nils

op 13 March 2013

Ik was me al bewust van deze manier van een sales pagina schrijven, maar deze uitleg is toch heel helder. Vooral de voorbeelden van preframing en reframing zijn duidelijk. Mooi artikel dus :)

Marcel
Ruben

Door

Ruben

op 20 March 2013

zijn er in paypro ook producten die over "copywriting" gaan? ik kan er in iedergeval weinig vinden erover...

Emmanuel

Door

Emmanuel

op 21 March 2013

Zeer duidelijk uitgelegd en veel van opgedaan. Danku

martin

Door

martin

op 26 March 2013

@ruben: werk ik op dit moment aan.

jannie de jong

Door

jannie de jong

op 18 April 2013

Hoi Tonny, Ik heb laatst op kantoor bij jou al veel geleerd. Inmiddels heb ik je bij 2 mensen aanbevolen die niet zoveel hebben met zelf een site maken. Ik heb je e-book geprint en veel aan het deel "landingspage" gehad. Bedankt en tot ziens Jannie de Jong

Reactie plaatsen