Online Tuesday: Sex Sells, zeker online
15 oktober 2014 
in Sales

Online Tuesday: Sex Sells, zeker online

Op dinsdag 14 oktober was ik aanwezig bij een zeer interessante editie van Online Tuesday. Het onderwerp was ‘Sex Sells’ en gezien de sprekers, waaronder Serge van der Hooft (CEO Beate Uhse) en Sofie Rockland (Eigenaar Erotic Lifestyle Brand 210TH) en Rob Heilbron (marketinggoeroe van Sapph) beloofde het een zeer interessante editie te worden.

Serge van der Hooft – Sex Sells

Seks is hedendaags nog steeds een taboe voor velen mensen, al is dat in de jaren toch al een stuk minder geworden. Inmiddels is 30% van het totale internetverkeer ‘seksverkeer’. Overal kun je online video’s vinden in alle soorten en maten (Ja, ietwat dubbelzinnig) en seks is booming business. Het is niet voor niets dat er meerdere porno-websites in de top-100 van grootste websites ter wereld te vinden zijn.

En waar geld te verdienen is, duiken er vanzelfsprekend ook bedrijven op. Een daarvan is Beate Uhse, de grootste speler in de seksbusiness in Duitsland. Met een naamsbekendheid van 98% bij onze oosterburen doen ze niet onder voor Coca-Cola en Nike. De CEO van Beate Uhse, Serge van der Hooft, gaf ons mooie inzichten in de groei van de seksindustrie en daarmee ook de groei van Beate Uhse.

Serge van Beate Uhse - Leuke woordspeling

Lekkere woordspeling door Serge, in de zaal gelach.

Ontwikkeling in de seksindustrie

Wat vooral opviel was de enorm snelle ontwikkeling op het gebied van de ‘erotiek/entertainmentbranche’. Met de opkomst van internet eind jaren 90 kwam er ook een opkomst in de verkoop van speeltjes en online content, die hartstochtelijk werd afgenomen door de man (en de vrouw). De hele business veranderde en door de snelle veranderingen van Beate Uhse veroverde ze een nog sterkere positie in de markt. Beate Uhse ging zich al snel richten op online marketing en positioneerde zich sterk door het aanbieden van diverse producten en het leveren van content.

Waar op de producten een duidelijk verdienmodel zit, zit dat op de ‘gratis’ te downloaden en te bekijken content niet. Door het delen in de opbrengsten tussen de, laten we zeggen, hoofdpersonen in de video en verspreider kwam er een verdienmodel naar boven dat uiteindelijk genoeg binnenbracht. Daarnaast was de traffic misschien nog wel een belangrijke peiler die veel opleverde.

De seksbioscopen en prostitutiestraatjes waren tot eind jaren 90 de plek waar voornamelijk mannen hun heil zochten op het gebied van seks. Toen de online-wereld opkwam was er een duidelijke trend te zien. Mannen verdwenen uit de shops en zochten hun heil op het internet waar ze makkelijk de content konden bekijken en tevens de producten kon bestellen. Makkelijk en privacytechnisch gezien een groot verschil met de online wereld waarbij je de buurvrouw ook tegen kon komen.

Sofie Rockland – Seks is verleiden

Sofie Rockland, ooit actief in de modewereld, is eigenaar van Erotic Lifestyle Brand 210TH. Met 210TH biedt ze een exclusieve lijn van luxe boxen aan die jou en je partner sprankelende uitdagingen biedt, met veel erotische accessoires. “Als merk is het belangrijk om je strategie goed neer te zetten, onze strategie is vooral heel sexy maar zeker niet te naakt. Wij willen klanten verleiden met onze producten en beleving bieden. Het verhaal is erg belangrijk.“ zegt Sofie.

Sex Sells

Volgens Sofie is een strategie in dit wereldje te verdelen in 3 categorieën, die je hieronder vindt.

Sex Sells = grappig

Seks is plagen, en Friesche Vlag heeft dat goed begrepen. Alhoewel ik deze reclame nooit op de televisie heb gezien gaf Sofie te kennen dat er veel commotie over was ontstaan. Kan ik enerzijds wel begrijpen, zeker als de reclames ook overdag uit werden gezonden. Maar goed… wie niet waagt, die niet wint.

Sex Sells – plagen

Centraal Beheer Achmea kwam in de Jaren 80 met een, voor die tijd, schokkende reclame. Toentertijd begrepen ze daar al dat het gebruik van schaars geklede vrouwen voor de nodige opschudding en aandacht zou zorgen. En laat dat nou net de bedoeling zijn van marketing. Want negatieve reclame is ook reclame…

Sex Sells – provoceren

Agent Provocateur heft deze strategie goed begrepen. Met de mededeling ‘Don’t forget Valentine’s Day!’ spreekt het merk direct de vrouw aan, waar de man natuurlijk ook wel de humor van zal inzien. Seks speelt geen prominente rol in de video, al zal iedereen de boodschap van het verleiden van de hoofdrolspeelster begrijpen. Door het gebruiken van verleiding en storytelling maakt Agent Provocateur hier een goede beurt…
https://www.youtube.com/watch?v=r6H2dLTcvEQ

Rob Heilbron – Als ik het niks vind is het niks

Af en toe leek de 68-jarige Rob meer een stand-up comedian dan een succesvolle marketinggoeroe. Maar toch is hij het brein achter de meest spraakmakende marketingcampagnes die Sapph vanaf 2007 heeft grootgemaakt. In deze video zie je Rob in 7 Ditches, waarin hij alle ins en outs geeft over zijn carrière en uitspraken.

Rob Heilbron over Sapph Marketing

De zaal was in ieder geval verdeeld over de reacties van Rob. Zonder neerbuigend te doen (In zijn mening) richting vrouwen was die af en toe toch wel erg hard met uitspraken als ”Dikke wijven en volgezopen studentes vind ik niet mooi”. Toch gaven zijn inspirerende woorden wel stof tot nadenken. Want waar de ‘normale’ marketeer ophoudt gaat Rob verder. Zo huurde hij in de begintijd van Sapph alle billboards van Amsterdam op, om daar een dag later al schaars geklede vrouwen te tonen met de lingeriesetjes van Sapph aan. Vanaf dat moment groeide Sapph enorm.

Seks en erotiek gebruiken in jouw marketingcampagne?

In het kroegpraatje van Rob kwam steeds meer naar voren dat je vooral lef moet hebben om een product aan de man te brengen. Er ontstond een mooie discussie tussen sprekers en gasten in de zaal, waar ook werd nagedacht over het gebruik van seks in marketingcampagnes. En dus niet alleen in de entertainmentbusiness. Daarnaast is er natuurlijk een groot verschil tussen erotische en sensuele storytelling- verhalen en -campagnes waar porno en naakt de boventoon voeren. Seks in de marketing is in ieder geval gewaagd, en is bijna altijd verzekerd van publiciteit (positief of negatief).

Hoe denk jij hierover? Is het gebruik van erotiek/entertainment geschikt voor jouw marketingcampagne? 

Over de schrijver
Mede-eigenaar van Online marketing bureau Online Bazen. Chelsea is als content strateeg verantwoordelijk voor alle content (inhoud) van de klanten. Hoe communiceer je? En, waarom communiceer je? Tevens ruime ervaring in SEO, SEA en Social media marketing/advertising.
Reactie plaatsen