Verkooptips | 3 "Sluwe" Verkooptips!
21 september 2011 
in Sales

3 "Sluwe" Verkooptips!

Ik heb in dit artikel 3 “sluwe” verkooptips voor je:

Verkooptip 1: Verlaag het aantal transacties

Misschien een vreemde tip om het aantal transacties te gaan verlagen wanneer je meer wilt verkopen maar dat heeft de volgende reden:

Onderzoek wijst uit dat mensen het nog steeds niet fijn vinden om geld uit te geven (duh!). Zodoende voelt een betaling altijd vervelend voor een consument en dit is iets wat hij/zij dan ook graag vermijdt.

Wanneer je jouw klanten bijvoorbeeld maandelijks laat betalen voor een van je diensten zullen zij ook maandelijks deze “pijn” voelen. Zeker in het geval van een lidmaatschap of abonnement is het dus aan te raden om mensen zo min mogelijk “malen” te laten betalen. Geef ze een optie om een jaar of zelfs meer vooruit te betalen en combineer dat met een leuke korting zodat het een “nobrainer” wordt. Een mooi voorbeeld hiervan is de strippenkaart die tot voor kort in het openbaar vervoer veelgebruikt werkt. Je springt sneller in de bus wanneer je nog ruimte op je strippenkaart hebt dan wanneer je los een kaartje moet afrekenen. Je zult zien dat veel mensen hier gebruik van gaan maken en het fijne is dat je ze ook niet maandelijks een slecht gevoel geeft.

Ik wil daar wel het volgende aan toevoegen:

Bovenstaande tip is met name handig voor lidmaatschappen en abonnementen. Wanneer je 1 vast product verkoopt ligt het iets anders:

Ik zelf maak voor mijn programma’s vaak gebruik van betaling in 12 maandelijkse termijnen i.p.v. enkel een eenmalige betalingsoptie te bieden. Ik doe dat om ook mensen met een lager budget een interessante betalingsregeling te bieden en om mensen de gelegenheid te geven te starten met mijn programma zonder directe grote investering.

Verkooptip 2: Betalen met PayPal of Creditcard

Veel mensen betalen liever met een creditcard of met hun PayPal tegoed dan met cash of via iDeal omdat de betaling daarmee “uitgesteld” wordt. Geld wat direct van je lopende rekening afgaat of uit je portemonnee verdwijnt voelt als een directe uitgave. Geld wat van je PayPal tegoed of van je creditcardlimiet afgaat daarentegen voelt minder direct en in sommige gevallen zelfs als “geen echt geld”.

Veel mensen zien het saldo op hun PayPal account als geld wat zij reeds hebben uitgegeven (gestort op PayPal) en wat al niet meer als hun “bezit” voelt. Zodoende gaan ze het zien als monopolygeld wat handig van pas kan komen bij een impulsaankoop tussendoor. Uit onderzoek blijkt dat consumenten het kopen van een product met hun PayPal tegoed zelfs als “gratis” kunnen beschouwen wanneer zij vergeten waren dat er überhaupt nog iets op hun PayPal rekening stond!

Ben je bang voor de extra kosten die deze betaalvormen met zich meebrengen? Gebruik dan de oplossing die sommige supermarkten in de VS gebruiken: In de VS kun je bij veel supermarkten met creditcard betalen alleen kost dit gemiddeld gezien 3% meer (transactiekosten) dan wanneer je contant zou betalen. Veel supermarkten plaatsen daarom een bordje bij de kassa met een dergelijke tekst:

“Betalen met creditcard kost 3% extra”

Slimmere supermarkten plaatsen deze tekst:

“Bij contant betalen 3% korting!”

Verkooptip 3: Geef iets wat ze niet meer kwijt willen

Ik heb het wel eens eerder gezegd: Mensen hebben veel meer angst om iets te verliezen dan dat zij de ambitie hebben om iets te winnen. In deze video daar meer over:

De angst om te verliezen is iets wat je in je marketing kunt gebruiken. Een mooi voorbeeld vind ik: Een supermarkt deelt zegelboekjes uit die je kunt vullen met waardezegels die je bij je boodschappen ontvangt. Bij 10 zegels ontvang je 10% korting op je boodschappen.

Situatie 1: Men ontvangt een leeg boekje met plek voor 10 zegels.
Situatie 2: Men ontvangt een boekje met plek voor 12 zegels waarvan er reeds 2 gevuld zijn

In beide gevallen moeten er 10 zegels verzameld worden. Onderzoek wijst echter uit dat vele malen meer mensen de zegels gaan sparen en gaan gebruiken wanneer er voor situatie 2 is gekozen. Omdat de klant bij situatie 2 al iets heeft gekregen ziet hij het als “verlies” van 2 zegels wanneer hij niet van de actie gebruik zou maken…

Geef je klant dus iets waar hij later geen afstand meer van wil doen. Zo kun je als internetondernemer ook goed werken met kortingsbonnen die je bijvoorbeeld bij speciale acties of evenementen (zoals webinars) uitreikt. Bij lidmaatschappen kun je bijvoorbeeld denken aan een gratis of goedkopere proefmaand waarin je zoveel waarde biedt dat de deelnemer het zonde vindt om er na 1 maand uit te stappen. Autoverkopers maken hier goed gebruik van door auto’s rustig een paar dagen “op proef” mee te geven aan geïnteresseerde klanten. Na een paar dagen zijn ze zo gewend aan de auto dat ze het zonde vinden om er afstand van te doen.

Meer verkooptips?

In onderstaande video vind je een opname van een neuromarketing training die in onlangs gaf. Daarin heb ik tal van verkooptips gegeven:

Over de schrijver
Tonny Loorbach is de oprichter en eigenaar van de IMU en enkele andere software- en online marketing bedrijven. Met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij in 2018 een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Jaap

Door

Jaap

op 21 September 2011

Goede voorbeelden waar iedereen wat aan kan hebben. Ook het weggeven van iets helpt je verkopen. Eens per zoveel tijd heb ik een actie dat er geen verzendkosten hoeven te worden betaald bij een product. Of dat bij het bestellen van meerdere items er een gratis gift wordt meegestuurd. Ik vermeld dan wat het geschenk is, er zijn mensen die een aankoop doem omdat ze het geschenk willen hebben!

HANS

Door

HANS

op 21 September 2011

Gouden tips die we kunnen gebruiken , ik ga alle voor nij bruikbare tips die Tonny aangeeft gebruiken in mijn strategie . Levert rendement op . Dank je wel Tonny

Jordy

Door

Jordy

op 21 September 2011

Dank je voor de tips, de derde ga ik toepassen op het spaarsysteem in mijn winkel`1 Bedankt.

Coen Olde Bijvank

Door

Coen Olde Bijvank

op 22 September 2011

Beste Tonny, Echt super gaaf weer hoe je deze 3 'sluwe' verkooptips uitlegt en het belangrijkste deze tips zijn echt van waarde! Top en bedankt. Met vriendelijke groet, Coen Olde Bijvank

Ben Buijsrogge

Door

Ben Buijsrogge

op 22 September 2011

Hallo Tonny, Waardevolle tips welke in mijn internetstrategie zeker kan gebruiken. Tips welke we in deze "economische slechte " tijd een ander lichtpunt geven. Bedankt Ben

Scott de Jong | Positief Leren |
Liekens Benjamin

Door

Liekens Benjamin

op 22 September 2011

Geen slecht idee Tony, voor in termijnen te laten betalen, alleen nog één vraag, moet er dan geen contract of zou opgesteld worden, want ste je voor je hebt je dienst verkocht, en de klant betaald niet meer, en waar kan je zulke contracten vinden ? Misschien domme vraag. Groeten Ben

E.K.

Door

E.K.

op 25 September 2011

ah weer een mooi artikel, wat de moeite waard was om te lezen. Top!

soufyan

Door

soufyan

op 27 September 2011

Deze tips zijn ook goed bruikbaar voor Ebay en Marktplaats

Daphne Riupassa

Door

Daphne Riupassa

op 5 October 2011

Hi Tonny, Bedankt voor deze nuttige tips!

J. Lavooij

Door

J. Lavooij

op 8 October 2011

Weer zeer nuttige tips... En hier wordt je ook aangehaald als expert op het gebied van Internet Marketing... http://bizexpress.nl/zin-onzin-zoekmachine-optimalisatie

http://www.wordlifestylecoach.com/

Door

http://www.wordlifestylecoach.com/

op 24 October 2011

Hoi Tonny, goeie tips! dank je

Peter Bierhof

Door

Peter Bierhof

op 24 October 2011

vorige was niet zo netjes. zo moet het wel lukken.

Eva | Verkopen

Door

Eva | Verkopen

op 26 December 2011

Verkopen is echter wel meer dan "sluwe" truks, maar ze helpen wel. Leuke tips.

Reactie plaatsen