Waarom jij kansen laat liggen als je niet met sales deadlines werkt
02 juni 2021 
in Sales
6 min. leestijd

Waarom jij kansen laat liggen als je niet met sales deadlines werkt

Het is zover! Onze podcast krijgt een nieuw concept: Marketingpraat. 


Wat is er nieuw? De kern blijft hetzelfde: Tonny en Martijn die ouwehoeren over marketing en ondernemerschap. De podcast wordt een mix van wat we tot nu toe gedaan hebben. We delen wat er in ons hoofd omgaat, waar we mee bezig zijn en welke uitdagingen we hebben. Ook delen we wat er goed en fout gaat. Hopelijk kan ondernemend Nederland daar iets van opsteken. 

Naast dat we vanuit onszelf gaan praten over online marketing, gaan we ook vragen van luisteraars beantwoorden. Daarnaast willen we ook weer wat meer interviews met gasten gaan doen. Over sommige onderwerpen zijn we zelf niet per se een expert. Het is dan leuk als een expert kan aanschuiven. 


Met Marketingpraat willen we het vooral lekker praktisch houden door inzichten uit onze eigen praktijk en die van onze gasten te delen.


Een succesvolle verjaardagsactie

Wat ga je met zo’n nieuw concept als eerste onderwerp kiezen? Op dit moment gaan we zelf richting de zomermodus. We hebben de grootste actie van het jaar achter de rug. Elk jaar vieren we onze verjaardagen met een grootse actie. Dit jaar pakten we het nog nét iets grootser aan. 

Met de actie van dit jaar haalden we een recordomzet: 1,1 miljoen in één maand. In 2016 was dat nog onze jaaromzet. En nu haalden we het in een maand. Er is één kers op de taart die de actie nog net iets leuker maakte en ons door de seven figures trok. We haalden de omzet namelijk niet zomaar op een vrijdag, maar op vakantiegeld vrijdag. 

Wat? Vakantiegeld vrijdag?

Iedereen kent Black Friday: de dag dat alles in de aanbieding is en mensen helemaal koopziek zijn. Zelf hebben we het jaren genegeerd. We hadden het idee dat het niet bij ons paste om onze producten op dezelfde dag in de aanbieding te gooien als alle andere ondernemers. 

Jarenlang dachten we slim te zijn door een week voor Black Friday te lanceren. Andere mensen hadden dan nog geen acties. Toch mailden mensen ons op Black Friday om te vragen wat ze bij ons konden kopen. Het fenomeen achter Black Friday wordt steeds groter. Daarom besloten we ook eens mee te doen. Ook deden we meteen mee met Cyber Monday, de maandag na Black Friday. 

De donderdag vóór Black Friday was de deadline van een van onze acties. De deuren gingen dicht en mensen konden geen gebruik meer maken van het aanbod. Ter ere van Black Friday deden we onze deuren nog voor één dag open. En dat leverde een extra 40.000 euro aan omzet op. Het verbaasde ons dat nog zoveel mensen iets kochten als we de actie tóch nog even open zetten. 

Je hoeft het natuurlijk niet bij Black Friday te houden. Zo hielden we vorig jaar een Cyber Monday in mei. De deuren voor ons aanbod gingen eigenlijk de vrijdag ervoor al dicht. De mensen die de deadline hadden gemist, kregen de maandag erop nog één kans om gebruik te maken van het aanbod. Dat leverde bijna 100 nieuwe klanten op. 

Aan het begin van deze maand hadden we een softwarelancering op de planning staan. We twijfelden of we Vakantiegeld Vrijdag wel moesten doen. De actie liep oorspronkelijk tot 21 mei. Tijdens de challenge ontdekten we dat veel deelnemers nog in loondienst waren. Ze zouden hun vakantiegeld afgelopen vrijdag krijgen. Op Vakantiegeld Vrijdag dus. Daarom besloten we de deuren om voor het actietarief met onze software aan de slag te gaan nog één keer te openen. Deze actie zorgde voor 100 extra verkopen. 

Vakantiegeld Vrijdag is iets wat we zelf in het leven hebben geroepen. Het speelt erop in dat mensen in loondienst eind mei hun vakantiegeld krijgen. De meeste mensen hebben hun vakantie echter allang geboekt. Het geld dat je eind mei krijgt is daarom een extra bonus. Dat kun je beter uitgeven aan een goede investering in jezelf of je bedrijf. 

Meer sales dankzij deadlines

We hebben lang getwijfeld of we dit jaar iets met Vakantiegeld Vrijdag moesten doen. We hadden al een challenge van vier weken, opgevolgd door twee weken lanceren. Dat was best intensief, dus we waren een beetje moe. Vanuit onze eigen vermoeidheid dachten we: “We moeten mensen hier niet nog meer mee lastig vallen.” 

Dat stemmetje is altijd aanwezig. Voor veel mensen is het een reden om toch geen actie te doen. Misschien komt het ook wel doordat je een aversie tegen sales hebt. Toch merken we steeds weer dat deadlines geweldig werken. Na elke deadline krijgen we mails van mensen die hun mail pas dagen later openen en zien dat de aanbieding al voorbij is. 

In de ochtend van Vakantiegeld Vrijdag gebeurde er helemaal niets. Een week lang je aanbod dichthouden en vervolgens op vrijdag weer gaan verkopen… misschien werkte het toch niet zo goed. Gedurende de dag trok het toch aan. Weet je waarom? De deadline mail. 

De e-mail over Vakantiegeld Vrijdag ging er ‘s morgens al uit. Voor de zekerheid stuurden we om kwart voor vier nog een deadline mail uit. Dat eerste mailtje leverde een paar verkopen op. Maar na het tweede mailtje regende het ineens aanmeldingen. 

Een haat-liefdeverhouding met deadline mails

We hebben een haat-liefdeverhouding met deadline mails. We maken er vaak gebruik van en leren het ook aan andere mensen. Het levert veel impact op. Toch hebben we er altijd aversie tegen. Eigenlijk willen we het liever niet. 

Misschien lees je dit en denk je: ‘Ik vind het helemaal niet leuk klinken dat ze zo hun marketing doen.’ Eerst een deadline en een week later alsnog open gaan. Maar bekijk het eens van de andere kant. 

Als het goed is heb je een product waar je 100% achter staat. Je gunt het je klant om met jouw product aan de slag te gaan. Je levert kwaliteit en hebt een goede ‘niet goed, geld terug’ garantie. Dan mag je best af en toe wat proberen om meer sales te krijgen. 

Om het in een perspectief te zetten: als we dit soort acties de afgelopen jaren hadden weggelaten, had dat een enorme negatieve impact gehad. Onze omzet zou veel lager geweest zijn, we hadden een minder groot bedrijf gehad en minder mensen kunnen aannemen. We hadden zo minder werkgelegenheid kunnen creëren en veel minder ondernemers hadden onze software gebruikt. 


Je eigen behoudendheid kan een enorme negatieve impact hebben. 


Bijna elke dag is reden voor een actie

Weet je wat het leuke aan dit alles is? Je kunt zelf ook zomaar iets als Vakantiegeld Vrijdag verzinnen. Je kunt allerlei redenen verzinnen om je deuren te openen. Black Friday is ook zomaar een reden. Wij hebben al van alles gevierd. Verjaardagen, jubilea, 10.000 fans op Facebook. 

Je verjaardag is een hele goede reden om je product in de korting te doen. Net als moederdag. Of een van de andere 250 dagen in het jaar die een naam en betekenis hebben gekregen. Voor elke business zijn er wel een paar bijzondere dagen waar je een mooie actie aan kunt plakken. 

Tonny zag laatst op Instagram een advertentie van onze tenenkrommende Jordan Belfort. Het was Memorial Day in Amerika. Ter ere daarvan maakte hij een advertentie waarin hij zei: “Ik hoop dat je geniet van je drie dagen weekend. Maar omdat ik je nog meer wil laten genieten van een drie dagen weekend, geef ik je vandaag 70% korting op al mijn producten. Ik geef het zo’n beetje gratis weg. Dus je bent echt gek als je nu niet gaat kijken.” Memorial Day is natuurlijk een reden van niks, maar hij verdient er ongetwijfeld een vermogen mee. 

Wij kijken daarnaar en vinden het tenenkrommend. Maar het werkt wel. Er zijn vast ook Nederlandse ondernemers die wat wij af en toe doen tenenkrommend vinden. Realiseer je echter dat je veel laat liggen als je het niet doet. 

Tijd om je bezwaren overboord te gooien

Sommige marketeers in Nederland vinden ons extreem Amerikaans. Ten opzichte van Amerikanen zijn wij juist heel nuchter. Maar er zijn altijd ondernemers die nog behoudender zijn. 

Als wij nooit dit soort acties zouden doen, was onze business veel kleiner geweest. We snappen de behoudendheid, want misschien wil je niet te zichtbaar zijn. Of je wilt niet met deadlines gooien. Maar als je dat niet doet, doe je je eigen business tekort. Je doet je omzet, winst en potentiële impact tekort. 

Wat gebeurt er als je je bezwaren voor de grap gewoon eens weggooit en ook zo’n actie probeert? Kies een reden. Het maakt niet uit wat. Vakantiegeld Vrijdag, het begin van de zomer. Dolle dinsdag. Gehaktdag. Verzin een dag en doe een actie. Zet er een deadline op en kijk wat er gebeurt. 

Heeft het helemaal geen impact? Dan heb je iets geleerd. En heeft het wel impact? Dan kun je dat vaker gaan doen. 

Het werkt heel goed om er een leuke naam aan te plakken. Vakantiegeld Vrijdag vinden we zelf wel leuk klinken. Het heeft een lekkere alliteratie en blijft daardoor goed hangen. 

Hoe ziet het er bij jou uit? Doe je te weinig sales? Denk je erover om ook zo’n actie te gaan doen en wat meer met deadlines te gaan werken? Laat het weten in een reactie!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen