arrow_drop_up arrow_drop_down
25 juni 2015 

Zomer marketing: 3 strategieën voor een geweldig seizoen!

Nu dat het eindelijk warmer wordt, de zon ons meer energie geeft en de zomer officieel is begonnen, moeten we toch echt serieus aan onze vakantieplannen gaan denken. Nee, geen ‘time-off’  van het werk en op reis, maar aan de slag met je marketing vakantieplannen! Waarom? En hoe ga je te werk?

Onlangs sprak ik een ondernemer die mij goedbedoeld advies wilde geven: “Nú moet je het doen, over een maand wanneer de zomervakantie start worden er geen marketingbeslissingen meer genomen.” Enigszins verbaast reageerde ik: “O, maar zijn de targets al behaald? Hebben we alle projecten al op orde voor de tweede helft van het jaar? Wordt er niet meer aan de klant gedacht in de zomer? Kunnen we nu achterover leunen en niets doen?” Nee dus. Steeds meer praten we van 24/7 marketingactiviteit, waardoor seizoenschommelingen minder worden. Feit is wél dat we rekening met de seizoenen moeten houden, tenminste… als we vanuit de klant willen denken. Ja toch? Het is tenslotte ‘the age of the customer’!

Zomer engagement

Voor jouw klanten is de zomer anders dan andere momenten in het jaar. Wanneer de temperatuur stijgt, willen je klanten niet binnen zitten voor het computerscherm. In plaats daarvan willen ze naar buiten en genieten van alles wat het seizoen te bieden heeft. Maar waarom zou je moeite doen als jouw klanten op het strand luieren?

Don’t slow down and chill; 3 redenen om nu met je zomer marketing aan de slag te gaan:

  • Je klant is door het goede weer positiever ingesteld. Val dus op, want hij staat open voor een vrolijke en relevante boodschap.
  • Een klant loyaler kan worden als hij het hele jaar door in contact blijft met je, zeker als het in de positieve flow van de zomer valt.
  • Sla nu je slag terwijl je concurrent op het strand ligt en boek een voorsprong met je doorlopende projecten. Bijvoorbeeld: zorg nu dat je digitale marketing strategie op orde komt en het concept is uitgewerkt als het najaar start.

Weet je nog steeds zeker dat jouw piek niet in de zomer valt of kan vallen? Of dat je niet teveel klanten verliest als je ‘even afwezig’ bent’? Nee? Zorg dan – voordat je die cocktail op dat gezellige terrasje bestelt – dat je marketing op een aangepaste manier op orde is.

3 ‘coole’ zomer marketing strategieën

Genoeg redenen dus om de zonne-energie goed te gebruiken. Maar hoe ga je strijd aan met de zon? Met of zonder hulp van een goede marketing specialist volg je deze 3 strategieën voor jouw beste resultaat:

GO MOBILE = het platform van de zomer

Iedereen – van kinderen tot bejaarden – heeft wel een smartphone of tablet, waarop ze vooral buiten gebruik van maken deze zomer.  Logisch dus om  je daarin te verplaatsen. Dus zorg voor een mobile-friendly website en nieuwsbrief en maak online shoppen voor mobiel gemakkelijk.

GO SOCIAL = daar waar je klant is

Je klanten gaan hun tijd besteden aan festivals, barbecues, sportevenementen, tuinfeesten en andere buitenactiviteiten met vrienden en familie. Dus je kunt er je geld op zetten dat – hoe druk ze ook zijn – ze tussendoor de tijd nemen om even een foto of verslag te doen van hun activiteit op social media.

Dus wil je je klant bereiken? Ontmoet ze op social media! Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter of YouTube: zorg voor een goede contentstroom om je positief ingestelde klant juist op dat moment te kietelen.

GO CREATIVE = meer fun, informeel en sfeer

Je klant is vrolijker, meer ontspannen en ontvankelijker voor sfeer. Gebruik dat om eens meer ‘out-of-the-box’ te denken wanneer je acties bedenkt of als je je content-kalender bijwerkt, nieuwe beeldcampagnes ontwikkelt of een event plant. En durf te experimenteren met vrolijke zonnige kleuren en foto’s.

Bondi Beach Bookshelve

Een prachtig voorbeeld van een opvallende zomercampagne (al wat ouder, maar niet minder actueel) is de case van Ikea: Bondi Beach Bookshelf. Wie gaat er nu meubels shoppen als je op het strand kan liggen? Ikea bedacht daarom dat de meubels maar naar het strand moesten komen.

Uitleg: Na onderzoek naar de Australische leesgewoonten, bleek dat 1 op de 3 Australiërs een extra uur per dag zou willen besteden aan het lezen van een goed boek. Dus, ter ere van de 30ste verjaardag van de BILLY boekenkast, besloot IKEA tot ’s werelds grootste outdoor-bibliotheek op Bondi Beach en vulde deze met 6.000 boeken. Men kon een boek pakken in ruil voor een boek terug te zetten of een donatie aan de Australian Literacy & Numeracy Foundation. Een guerrilla campagne die veel opleverde voor alle partijen.

Zomer inspiratie tips

Wanneer jouw concurrent zijn bedrijf in de schaduw legt, ga jij nu actief aan de slag om jouw bedrijf in het zonnetje te zetten. Om de eerste stappen te zetten hierbij een paar praktische tips;

  1. Projectplan intern openbaar maken: maak een schema van het zomerproject, zodat iedereen eraan kan meewerken, ook al is niet iedereen de hele zomer aanwezig.
  2. Vooruit werken: de social content kan met een programma als Hootsuite of OBI4Wan prima klaargezet worden voor die paar weekjes dat je weg bent. In Facebook zelf kun je natuurlijk ook plannen.
  3. Verplaats je eens echt in de schoenen (slippers) van je klant: hoe kun je hem van dienst zijn juist nu? M.a.w. waar zou je zelf nu in deze zomer behoefte aan hebben?
  4. Besteed uit: een bureau of specialist nu inzetten om voor jou door te werken deze zomer kan prima. Zo kan er een nieuwe content strategie worden opgezet, een nieuwe website/ -shop worden ontwikkeld of een techniek worden gebouwd. Kun je meteen aan de slag als jij terugkomt van vakantie.

Zomerspirit

Denk dus na voordat je je marketingactiviteiten terugschroeft in de zomer! Je klanten worden niet minder actief; ze gedragen zich enkel anders dan de rest van het jaar. Speel daar dus op in en laat je verrassen door de resultaten die je kunt behalen! Ik ben benieuwd naar jouw plannen en resultaten! Succes met je zomer marketing!

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen