arrow_drop_up arrow_drop_down
11 juni 2019 

Lokaal & online: makkelijke manieren om als retailer je zichtbaarheid te vergroten

Als retailer weet je het wel: de business bevindt zich ín je winkel. Niet daarbuiten. Toch maken klanten vaak niet de keuze om je winkel te bezoeken op het moment dat ze er langs lopen. Dat gebeurt vaak al veel eerder, en dan voornamelijk online. Op het moment dat ze na een zware werkdag op de bank ploffen met hun smartphone in de hand, voordat ze ‘s ochtends hun tanden poetsen of gewoon tijdens de koffiepauze.

Dáár wordt de keuze gemaakt. Daar leg je het eerste contact. Dus daar moet je zichtbaar zijn. En dat is precies waar online marketing om draait. Niet om verkopen. Nee, om zichtbaarheid. Om het creëren van awareness. Om on top of mind te blijven wanneer het moet. Om precies daar te zijn waar je prospects zoeken. En dan ook nog op het juiste tijdstip. Gelukkig biedt online daar de mogelijkheden voor. Mogelijkheden waarmee je je zichtbaarheid vergroot én die je ook nog eens de kans bieden om je meteen te profileren met een verrassende boodschap.

Een advertentie in het lokale krantje werkt niet meer voldoende. Al lang niet meer. Het is tijd dat je de online kanalen omarmt en inzet om je retail sales (zowel offline als online) te vergroten door zichtbaar te zijn én op te vallen. En zo kun je dat doen.

1. Google Shopping Campaigns

Iedere zoektocht begint bij Google, wat je ook tracht te vinden. Het is dan ook geen geheim dat bedrijven godsvermogens spenderen om bovenaan te staan op bepaalde zoekopdrachten. Maar het kan simpeler. En effectiever. Het kan met Google Shopping.

Google eens op een willekeurig product en je ziet ze meteen: shopping advertenties. Nog boven de reguliere advertenties. Dus op een voorkeursplaats. Ze geven de zoeker de mogelijkheid om het product meteen te bestellen, direct vanuit de zoekresultaten. Maar belangrijker nog … ze geven je zichtbaarheid een boost. Door hier de aandacht te trekken, lok je bezoekers naar je winkel. Waar ze het product kunnen bekijken. Aanraken. Voelen. En kopen.

Om op te vallen in Google Shopping gebruik je productfoto’s van hoge kwaliteit. Foto’s waar je producten volledig tot hun recht komen. Geen poespas, maar gewoon een witte achtergrond. Foto’s van minimaal 250×250 pixels waarin, zeker voor kleding, genoeg details te zien zijn. Daarbij voeg je, als je ze hebt, reviews toe. Want vanwege het gebrek aan zintuiglijke informatie gebruiken zoekers andere manieren om een inschatting te maken van de kwaliteit van je product. Ofwel, reviews. Klantervaringen. Productratings. Alles wat ze maar kan helpen om hun onzekerheid weg te nemen. Alles wat maar helpt om hun interesse (en daarmee indirect de kans dat ze je winkel bezoeken) te vergroten.

Google Shopping campagne

2. Geotargeting

De grootste belofte van het internet is de mogelijkheid om de doelgroep heel nauwkeurig af te bakenen op basis van demografische kenmerken en interesses. Tot op een individueel niveau. Je spitst je advertenties op Google Ads, Youtube of – jawel – social media heel gemakkelijk toe op jouw specifieke buyer persona.

Voor veel retailers ligt de winst ook hier in lokale relevantie. Mensen willen graag deel uitmaken van een community en één van de sterkste factoren voor een gevoel van verbondenheid is geografische nabijheid. Daarom kopen mensen ook het liefst lokaal. Dat geeft ze onder andere een gevoel van vertrouwen. Maak daar gebruik van.

Pas daarom foto’s met lokale beelden toe in je advertenties en spreek de taal van je bezoekers. Desnoods in dialect als dat van toepassing is. Speel in op lokale events of organiseer er zelf één in je fysieke winkel. Zorg ervoor dat de mensen zich thuis voelen bij je merk en ze lopen zo bij je binnen.

geotargeting

3. Google Mijn Bedrijf-pagina

Voor haast iedere zoekopdracht neemt Google namelijk de locatie van de zoeker mee en geeft de voorkeur aan zoekresultaten met een lokaal karakter. Want Google weet ook dat mensen liever zaken doen met lokale bedrijven en winkels om bovengenoemde redenen. En zo biedt zij haar gebruikers een betere ervaring. Als ondernemer met een website en een fysieke locatie moet je daarom ook verschijnen bij die resultaten die Google prefereert.

Dat doe je met een Google Mijn Bedrijf-pagina. Met zo’n pagina verschijn je in de geografische kaart die getoond wordt bij de zoekopdracht en in de ‘lijst’ met relevante bedrijven daaronder. Lokaler wordt het niet. Bovendien kun je met een volledig ingevulde bedrijfspagina direct je openingstijden, telefoonnummer, adres en website communiceren. Online zichtbaarder voor de lokale bevolking word je niet.

google mijn bedrijf pagina

ROI

De precieze ROI van bovenstaande strategieën is lastig te bepalen. Tuurlijk, je kunt het aantal clicks of verkopen naar aanleiding van je advertenties meten. Maar het bepalen van het resultaat van en de gevolgen van de vergrote zichtbaarheid is een ander verhaal. Het is moeilijk te achterhalen waardoor bezoekers je winkel binnen stappen. Vaak zijn het zelfs onbewuste processen die daarvoor zorgen. Processen die gestuurd worden door associaties in de hersenen. En door zichtbaar te zijn heb je invloed op de sterkte van die associaties.

Desalniettemin biedt online kansen om op kosteneffectieve wijze het juiste publiek op het juiste tijdstip te bereiken. Zonder dat je daar constant actief mee bezig hoeft te zijn. Laat online voor jou werken, terwijl jij ondertussen je klanten in de winkel voorziet van de beste service en ervoor zorgt dat ze terugkeren. Probeer het uit en ontdek de kracht van lokale, online marketing.

Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Over de schrijver
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen. Stuur me een berichtje en ik help je graag vooruit.
jack

Door

jack

op 19 November 2019

bedankt voor deze tips ik ga ze zeker op mijn website toepassen zodat ik mijn zichtbaarheid kan vergroten

Hans bakker

Door

Hans bakker

op 12 December 2019

Bedankt voor deze tips voor het verbeteren van je vindbaarheid. Als juridisch advies bureau is het voor ons belangrijk om lokaal goed vindbaar te zijn. Op dit moment gebeurt dit nog niet optimaal maar door middel van deze tips kunnen we hier hopelijk verbetering in brengen.

Reactie plaatsen