Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

Waarom jouw logo en merknaam onmisbaar zijn als marketingtool

Elk bedrijf heeft een naam. Niet ieder bedrijf heeft een logo, maar toch kunnen die twee elkaar perfect aanvullen. Marketingtechnisch, maar ook juridisch. Lijkt een gekke combinatie, maar toch leggen we je graag uit waarom dit juist een magisch duo is.

Eerst de misverstanden

Een merk zorgt ervoor dat je je kunt onderscheiden van je concurrentie. Dit kan heel goed door de bedrijfsnaam in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, tot zo ver nog geen misverstanden.

Maar wat veel organisaties niet beseffen is, dat de handelsnaam maar hele beperkte bescherming biedt. Een handelsnaam geeft namelijk de mogelijkheid om optreden tegen andere partijen die voor verwarring zorgen binnen de eigen regio en branche. Door het internet wordt de regio steeds vaker landelijk, maar dit moet van geval tot geval worden bekeken.

Zo is goed verdedigbaar dat de regio van een restaurant in Eindhoven niet veel verder reikt dan alles in de straal tussen Eindhoven, Geldrop en Waalre. Maar een webshop in textiel zou toch graag landelijke bescherming krijgen. Daar wringt de regelgeving nog wel eens.

Je bent dus in beginsel niet landelijk beschermd met je naam. Maar stel nou dat je prachtige hoeslakens produceert onder de naam TOP HOESLAKENS, dan moet je je bedenken dat via het handelsregister alleen jouw bedrijfsnaam beschermd is en niet de producten of diensten die je levert.

Maar wat kan dan wel?

TOP HOESLAKENS lijkt een sterke naam, iedereen weet wat je doet en de kwaliteit moet haast wel goed zijn. Perfect als handelsnaam, toch?

Nou, de handelsnaamwet kent weliswaar niet het vereiste van onderscheidend vermogen, maar toch is het een zwak merk. Het zegt namelijk precies wat je doet en met het woordje “TOP” zou je ook nog kunnen aangeven wat de kwaliteit is. Dit maakt vastleggen van het merk in het merkenregister onmogelijk.

Maar er is een oplossing. Beschrijvende merken zoals hierboven kunnen prima worden vastgelegd met een sterk logo.

Waarom zou je kiezen voor een logo?

Een logo geeft een beschrijvend merk voldoende onderscheidend vermogen om wel geregistreerd te worden en zo kun je toch de naam opeisen die je anders niet zou krijgen. Goed, het zal lastig zijn om het woord “boekhandel” te claimen en zo anderen te verbieden om dit woord te gebruiken, maar kijk eens naar de supermarktketen MARQT. Niemand die nu nog dat merk voor zijn winkel kan gebruiken, terwijl hij als woordmerk geweigerd zou worden.

Maar er is meer. Heel veel bedrijven gebruiken het logo niet eens zo zeer om beschrijvende namen te claimen, maar juist om hun huisstijl te beschermen. Die kracht moet je niet onderschatten. Er bestaat namelijk auteursrecht op logo’s, maar dan moet je nog steeds naar de rechter. Met een merkregistratie voor een logo kan je partijen die inbreuk plegen zonder tussenkomst van de rechter dwingen om daarmee te stoppen.

Wat zijn de nadelen van de registratie van een logo?

Groot nadeel van het vastleggen van logo’s is dat deze modegevoelig zijn. Een mooi strak logo nu, kan over vijf jaar helemaal uit zijn. Je zal dan voor een ander logo een nieuwe registratie moeten aanvragen en daar ligt een behoorlijk risico. Er is een goede kans dat een logo met naam erin die nu te beschermen is, over vijf jaar bezwaar krijgt van een merk dat nu nog niet bestaat, maar zich in de komende jaren registreert.
In het ergste geval kun je jouw nieuwe logo dan niet registreren.

Tot slot.

Een logo geeft jouw merknaam extra onderscheidend vermogen en het kan je huisstijl beschermen. Dit is een goede manier om je bedrijf en producten of diensten herkenbaar te maken. Houd er alleen dus wel rekening mee dat het heel lastig is om een tijdloos logo te maken. Mooi voorbeeld is de ETOS. Iedereen kent het strakke blauwe logo van ETOS, maar dat is zo goed als verdwenen en heeft nu plaatsgemaakt voor het logo zoals dat was in 1919. Herhalen mode en geschiedenis zich? Dan kan jouw logo van nu het misschien ook wel meer dan honderd jaar uithouden.

Toch is de merknaam altijd een sterkere basis. Een merkenbureau zal je dat dan ook zeker adviseren.

Comment Section

0 reacties op “Waarom jouw logo en merknaam onmisbaar zijn als marketingtool

Plaats een reactie