Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

Waarom je CRM nodig hebt voor je marketingcampagnes

CRM, vrijwel geen enkel bedrijf kan zonder. Al heb je maar een handvol klanten in je ‘portefeuille’, een CRM is onmisbaar bij het effectief managen van al hun informatie. Wil je alle data over je klanten centraal houden, voor iedereen in je bedrijf onmiddellijk toegankelijk maken en goed up-to-date houden, dan heb je een CRM nodig. Maar als je denkt dat het alleen maar nuttig is als je actief een klant wilt benaderen of wanneer er iemand belt met een klacht, heb je het mis. Je oh zo belangrijke marketinginspanningen hebben heel veel baat bij een solide CRM systeem. Dit is waarom…

Marketing = goede klant informatie = CRM

Met marketing wil je je product of dienst op een specifieke manier in de markt zetten, om zoveel mogelijk sales – of een positief imago – te bereiken. En wat is nu essentieel voor een effectieve marketing. Precies: kennis van je klanten! Natuurlijk, je hebt ook kennis nodig van de middelen die je inzet om je klanten te bereiken, maar eerst  moet je weten wie je klanten zijn. Hiervoor is een overzichtelijk systeem onmisbaar.

Er is meestal geen one-size-fits-all-oplossing, dus goed targetten is een noodzaak. Gebruik daarom de informatie in een CRM voor je marketingcampagnes. Dan heb je alles bij elkaar en kun je beter en reclame-uitingen op maat produceren voor bepaalde doelgroepen. Welke klanten hebben welke behoeftes? Hoe zijn de leeftijdsgroepen verdeeld, welke klanten moeten extra overtuigd worden en wat zijn de avontuurlijke types of early adopters? Dit kun je allemaal in kaart krijgen met een CRM.

Testen en samenstellen: eenvoudig met CRM online

Een marketingcampagne samenstellen is niet alleen veel handiger en beter te doen als je een CRM pakket gebruikt, het is ook nog eens heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Met een CRM kun je alle informatie – inclusief de budgettering, e-mails en NAW-gegevens – met elkaar integreren. Daarnaast kun je in het CRM systeem heel simpel informatie verplaatsen en opnieuw ordenen voor specifieke campagnes. Om vervolgens te testen wat de resultaten (zullen) zijn en heel ad hoc wijzigingen aan te brengen indien nodig. Het fijne van een online CRM pakket is verder dat alles altijd up-to-date is en de klantinformatie voor iedereen toegankelijk is; vanaf elke plek.

De juiste timing met CRM

Dus je weet wie je moet bereiken en welke middelen je hiervoor gaat gebruiken? Top! Maar denk wel aan de juiste timing. Als je je reclame- of marketing uiting  op het verkeerde moment inzet, heb je nog niets bereikt.

Het klopt: met bovenstaande is het meeste werk gedaan, maar het is wel belangrijk om te weten in welke fase van de customer journey de klant zich bevindt. Staat hij op het moment een aankoop te doen, is hij met zijn laatste research bezig, of weet hij nog nauwelijks wat je product is? Het is goed om de klanten precies die informatie of dat zetje te geven dat ze nodig hebben. Anders praat je in feite langs elkaar heen.

Gebruik je CRM systeem dus om na te gaan waar de klant behoefte aan heeft in relatie tot jouw product. Dan weet je precies wanneer je die mail of andere reclame-uiting eruit moet sturen.

Resultaten meten en reageren met CRM

Zelfs als je alles goed hebt samengesteld en op het juist moment op de knop(pen) hebt gedrukt, zit je taak als goede marketeer er nog niet op. Het is namelijk wel zaak om te controleren of de campagne echt zo goed verloopt als je hebt bedacht.

Met een CRM systeem kun je goed monitoren hoe de campagne presteert. Welke klanten openen bijvoorbeeld hun mailtjes en klikken door naar de website? Dit kun je nagaan met verschillende analysemogelijkheden van je CRM software. Je hebt elk onderdeel van je marketingcampagne geordend in je CRM systeem, waardoor je optimaal overzicht hebt en snel kunt schakelen als er iets aangepast moet worden.

CRM helpt je marketing: van begin tot het eind

Je ziet: CRM is bijzonder nuttig, zo niet onmisbaar, bij je marketingcampagne. Voor het samenstellen, inzetten, en meten van de campagne heb je heel veel aan de centraal opgeslagen klantinformatie van een CRM. Helemaal als je kiest voor online CRM, kun je snel inspelen op de laatst beschikbare klantinformatie. Om zo je doelgroep optimaal te bereiken en tevreden te houden. Want daar doen we het voor.

Comment Section

0 reacties op “Waarom je CRM nodig hebt voor je marketingcampagnes

Plaats een reactie