Strategisch kiezen promotieartikel op beurzen tips
17 december 2013 

Strategisch kiezen bij een promotieartikel

Als je een beurs bezoekt, zie je dat ieder bedrijf wel een ‘weggever’ heeft. Een klein aardigheidje dat de bezoeker mee kan nemen. Vaak is het een pen, een rolletje pepermunt of een sleutelhanger met het logo, de naam van het bedrijf of een url. Lekker makkelijk en zo geregeld.  Als jij als online onderneming naar een beurs gaat is het belangrijk ook een promotieartikel te hebben waar mensen nog tijden aan terug denken en/of makkelijk de gang naar je bedrijf of webshop kunnen vinden. Maar kies er eens voor om jouw weggever op een beurs in te zetten als strategisch marketinginstrument. Maak een resultaatgericht Promotieartikel!

Een goed uitgedacht concept achter jouw promotieartikel maakt de kans groter dat je er echt iets mee bereikt. Wat dacht je bijvoorbeeld van het ondersteunen bij naamsbekendheid? Een sterk gekozen promotieartikel met een krachtige call-to-action kan heel wat teweeg brengen via social media en zorgt dat jouw naam goed onder de aandacht komt bij (potentiële) klanten.

Hoe kies je een promotieartikel dat zorgt voor het ‘wil ik hebben’ effect?

Het meest gekozen promotieartikel is misschien wel de pen. Een lekker veilig artikel dat in iedere situatie eigenlijk kan. Iedereen heeft wel eens een pen nodig. Hij blijft op een bureau liggen en de gebruiker wordt zo af en toe aan jouw bedrijf herinnert. Prima, maar als je meer wilt bereiken, kun je bij het uitdenken van jouw promotieartikel de volgende stappen toepassen.

1. Wie bezoekt het evenement?

Ieder evenement heeft andere bezoekers en vraagt om andere promotieartikelen. Wie komen er op het evenement af en met welk doel? Denk daar goed over na en kies op basis daarvan jouw freebie. Laat jij een pakje zakdoekjes bedrukken met jouw slogan, dan werkt dat misschien goed op de Huishoudbeurs, maar het is niet zo geschikt voor een autobeurs.

2. Denk out-off-the-box voor het ontwikkelen van een freebie

‘Free stuff’ is altijd een goede manier om jezelf tijdens een evenement in de kijker te spelen. Als je een creatief product meeneemt met een leuke slogan zal de ontvanger daar eerder op reageren dan op de zoveelste pen. Iemand die verrast wordt door een promotieartikel die hij van jouw stand pakt, zal sneller een praatje met jou willen maken. En dat wil je natuurlijk op een beurs of evenement. Daag de bezoeker uit met jouw presentje. Dat breekt zo lekker het ijs als ondernemer.  Ga je dus voor de zakdoekjes? Zorg er dan voor dat de zakdoekjes gigantisch opvallen,  zodat iedereen naar jou stand komt rennen om dit fantastische promotieartikel te halen.

3. Mix jou promotieartikel met andere media

Ga op zoek naar een manier om jouw promotieartikel te koppelen aan een uitdagende actie. Prikkel de ontvanger op een leuke manier om jouw website te bezoeken, jou te volgen op Facebook of Twitter of misschien wel jouw freebies te fotograferen en te verspreiden. Afgelopen november deelden de openbare bibliotheken een gratis boek uit met daarin een boekenlegger in de vorm van een loep. Met die loep kon je op speciale website iets winnen. Een goed voorbeeld. Het prikkelt de ontvangers om iets met die loep te gaan doen én je trekt ze op een leuke manier naar jouw website. De kans dat ze jouw website bezoeken met alleen een url op een pen is vele malen kleiner!

Een goed voorbeeld – Smeris

Af en toe kom je een product tegen dat ontzettend leuk gevonden is. Vorige week kreeg ik van iemand de lippenbalsems met de titel ‘Smeris’. Een woordgrapje dat goed bij een promotieartikel van de politie past. Een getweete foto van Smeris werd vorige week vele malen geretweet. Marketingmed deelde de foto ook en had binnen no-time een top-tweet te pakken. Zo zagen ook mensen die het evenement niet eens bezochten dit leuke promotieartikel van de politie. Een ideale situatie. Pas wel op met woordgrappen, want een flauwe is snel gemaakt!

Uniek promotieartikel van de Politie Nederland.

Wat denk jij? Kunnen strategisch gekozen promotieartikelen zorgen voor de belangrijke aandacht bij (potentiële) klanten? Praat met ons mee en laat je mening hieronder achter!

Over de schrijver
Een virtual assistent neemt op afstand werkzaamheden over van ondernemers. Hierdoor komt er meer tijd vrij voor de werkzaamheden waar je graag mee aan de slag gaat en die zorgen voor de omzet van het bedrijf. Naast de standaard officewerkzaamheden heeft zij ook ruime ervaring op het communicatievlak - zowel uitvoerend als strategisch. Dus ook de communicatie over jouw producten en diensten neemt zij moeiteloos van jou over.
Karel

Door

Karel

op 17 June 2014

Ja ik denk dat zeker. Het blijkt uit onderzoek dat 70% van de ontvangers van relevante promotionele artikelen nog lang thuis gebruikt en daarnaast zorgt het voor 15 tot 20% meer brand recall dan andere offline marketing tools. Het is dus een hele interessante promotie optie voor bedrijven. Zeker wanneer het artikel relevant is en verrassend is (zoals je zelf al noemt).

Reactie plaatsen