Offline marketing is nog steeds de baas
3 juni 2015 

Waarom offline marketing nog steeds de baas is!

Op een platform voor online marketing is er natuurlijk niets zo leuk als tegen heilige huisjes te schoppen. Iedere auteur die hier schrijft is een expert op een speciaal gebied of heeft erg veel ervaring op online marketing gebied. Wat mij vaak opvalt is dat het niveau van kennis en kunde vaak zo hoog is, dat er bijna een blindheid ontstaat wat traditionele tools betreft. Ik geloof echt dat het noodzakelijk is om in het achterhoofd te houden dat de geschiedenis zich herhaalt.

Meerdere wegen die naar Rome leiden

Marketing kun je tegenwoordig opsplitsen in grofweg twee delen. Offline en online marketing. Eigenlijk ben ik meer gecharmeerd van offline marketing en ik zal je vertellen waarom. Met offline marketingcampagnes kun je een merk op bijzondere wijze onder de aandacht brengen bij de eindgebruiker. Door een merkbeleving te creëren, kun je een blijvende indruk achterlaten bij jouw doelgroep en de voorkeur voor het merk verhogen.

erdere wegen leiden online naar Rome

6 voordelen van offline marketing:

  1. Het is weer bijzonder om in het echt benaderd te worden

Een persoonlijk geadresseerde brief met een postzegel. ‘Wow, dan heeft de verzender zeker de moeite genomen voor mij!’ Op straat loopt er iemand op je af die je, terwijl je een flyer aangeboden krijgt, een fijne dag wenst. Sampling is de ideale manier om uw doelgroep bekend te maken met uw product. Uw doelgroep kan het product zelf proberen en ervaren.

  1. Een beleving creëren is zoveel makkelijker offline

Op een beurs voor interieur- en lifestyle-artikelen staat een keukenproducent. In tegenstelling tot zijn buren heeft hij een kok staan die overheerlijke gerechten bereidt. Zo prikkel je alle zintuigen. Voelen, ruiken, proeven, horen en zien. Dit is gewoonweg onmogelijk online.

  1. Interactie is veel effectiever

Door een uitgedokterde guerrillacampagne krijgt je doelgroep een merk-tsunami over zich heen. ‘Een idioot in een morphsuit rent door mijn straat heen, wat moet die gek? Ik maak er snel een fotootje van en verstuur dit naar al mijn goede vrienden.’

  1. Offline campagnes zijn altijd tastbaar voor de klant

Zelfs voor online platformen, websites of webshops geeft een offline campagne jouw bedrijf een boost waar je u tegen zegt. Het is ineens tastbaar, begrijpelijk, te laten zien.

  1. Marketing zoals marketing bedoeld is

Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op een duurzame en winstgevende manier, dit is mijn definitie van marketing. Ik vind dat je als marketeer je doelgroep in de ogen moet kunnen kijken. Dit is alleen maar mogelijk in de echte wereld.

  1. De conversies zijn erg hoog

Het mooie van offline campagnes is dat het, vaak direct al, impact heeft op conversie. Een guerrillacampagne verhoogt direct de naamsbekendheid. Een sampling verhoogt gelijk merkenvoorkeur. Conversiestijgingen van 90%, 100% of zelfs meer dan 150% zijn niet ondenkbaar.

De ‘Beo-case’

Laatst heeft mijn bedrijf voor een klant (een consumenten elektronica winkel in het hoge segment) een campagne mogen uitrollen waar een hoop van afhing. We kozen ervoor om onze inspanningen te verdelen onder offline en online tools. De klant had ons een hele duidelijke opdracht gegeven. Verhoog het bezoekersaantal in de winkel tijdelijk en verhoog de omzet structureel. We kozen er voor om een direct marketingcampagne te koppelen met een reclamecampagne die werd ondersteund door sociale media.

combinatie marketing offline en online

De directmarketingcampagne had als doel de omzet te boosten en de reclamecampagne het bezoekersaantal tijdelijk te verhogen. Zo is er geadverteerd in de provincie krant (13.000), een redactioneel artikel laten plaatsen in een lokale krant (oplage 55.000), een huis-aan-huis actie in de directe omgeving (5000 folders). Het klantenbestand is benaderd met een gepersonaliseerde (digitale) nieuwsbrief (met een open rate van > 80% en een click rate van >17%) waarin kaartjes konden worden gereserveerd voor een evenement in de winkel. De winkel is opnieuw ingericht (meer dan 50% van de artikelen is het magazijn in verdwenen).

Tijdens het event was er catering, een warm welkom en er werden rondleidingen en productdemonstraties gegeven.

Dit alles heeft een resultaat geboekt waar je ‘u’ tegen zegt. Het bezoekersaantal was in de week naar het event toe al 56% gestegen in vergelijking met de maand ervoor, op de dag van het event zelf steeg dit zelfs tot 300%. Er zijn nog nooit zoveel mensen in zo’n korte periode in de winkel geweest. Die week waren er net zoveel klanten als er normaal in 3 maanden komen. Ook de omzet heeft een gigantische boost gehad. De dagen voor het event is de omzet bijna verdubbeld (95% hoger dan de maand ervoor).

De persoonlijke benadering via de nieuwsbrief, de beleving door muziek en film in de winkel, interactie die met de klant is gezocht door in de winkel in gesprek te gaan, hebben gezorgd voor goede conversies en een tastbaar en blijvende indruk.

Sidenote

Natuurlijk zijn er nadelen van offline campagnes ten opzichte van online tools. De aanloopkosten zijn vrij hoog en in sommige gevallen is het een hele papierwinkel (vergunningen en dergelijke).

Toch als de campagne goed doordacht en uitgevoerd is, maakt het niet uit wat het kost. Het verdient zichzelf terug. Doe van tevoren een uitgebreide kosten/baten analyse om zo geen verkeerde verwachtingen te scheppen!

Het eindoordeel:

Doe wat de klant van je klant van je verwacht! Shell en ExxonMobil (de twee grootste bedrijven ter wereld) gaan ook niet ineens hun offline marketingkanalen (tankstations langs de weg) verwisselen voor online verkooppunten (webshop) maar onthoud ook wat de neuromarketing ons leert, klanten weten niet wat ze willen…

Combineer en krijg meer!

Online en offline marketing

Het allerbeste is natuurlijk om een combinatie van online en offline marketing in te zetten. Afhankelijk van de doelgroep en het product zou de verdeling moeten worden aangepast. De meeste kracht krijgt een merk uit authenticiteit. Wees ook niet bang om eens NIET te veranderen van stijl. Zet je al ruime tijd in op een bepaalde strategie? Wijzig hem dan niet. De kracht van herhaling is in zowel online áls offline bijzonder krachtig.

Een quote van mezelf:

“Met online marketing ben je uiteindelijk langer bezig met het managen van verwachtingen dan dat je daadwerkelijk stappen maakt. De opdrachtgever had stiekem toch op hogere resultaten gehoopt.”

Over de schrijver
Ondernemer en student. Soms ook wel eens andersom, maar dat ben ik zo min mogelijk! Ik werk fulltime voor mijn marketingadviesbureau, maar ik noem het graag de ‘ontzorgingsclub’. Daarnaast ben ik een liefhebber van managementboeken, marketingblogs en innovatieve artikelen. Marketing is niet alleen een vak voor mij, het is ook een levensstijl. Van mij mag je altijd een kritische blik, samen met een gezonde dosis sarcasme en scepsis verwachten. Ik provoceer en schop graag tegen heilige huisjes.
Nathan Veenstra

Door

Nathan Veenstra

op 3 June 2015

Zoals je zelf al aangeeft in je artikel: "Het allerbeste is natuurlijk om een combinatie van online en offline marketing in te zetten." Enkel online marketing is niet heilig, dat ben ik helemaal met je eens. Als ik je artikel dan kritisch naast de titel leg, moet ik concluderen dat je mij niet overtuigt dat offline wint van online. Sterker: je vergelijking van de "offline marketingkanalen" (lees: tankstations/shops) versus webshops voor de brandstofgiganten gaat m.i. ook niet op. Want een auto kan niet online, en het verdienmodel voor de shops bij de tankstations ligt juist in de klanten die daar binnenkomen om hun brandstof af te rekenen. Naamsbekendheid en merkentrouw kunnen daarentegen prima door online marketing worden opgebouwd door deze brandstofleveranciers. En vergeet daarnaast niet dat het gros van de tankstations die niet langs de snelweg liggen hun shops gesloten hebben. Daar is ook een reden voor. Je campagne was succesvol en dat is zeker een opsteker. Helemaal offline was deze echter ook niet, aangezien je zelf aangeeft dat er een digitale nieuwsbrief is verzonden ;-) Niettemin lof voor het feit dat je offline marketing in het zonnetje wilt zetten. Want ondanks alles is offline zeker ook relevant. Mede daarom sta ik zelf ook binnenkort op De Netwerkvloer. Door me offline bekend te maken, kan ik klanten helpen met hun online marketing :-)

Yoram

Door

Yoram

op 3 June 2015

Goed dat je een kritische blik op m'n artikel legt. Daar hoop ik altijd op. Het interessante is, dat de nieuwe generatie marketeers een volledige toolkit tot hun beschikking hebben (zowel on- als offline) maar vooral fixeren op online. De doelstelling van dit artikel (provoceren) zorgt ervoor dat er weer buiten de standaard wordt gedacht. Zoals jij goed aangeeft: je moet de echte wereld in, want een relatie bouw je door elkaar in de ogen te kijken en elkaar een hand te schudden.

Chelsea Bosters

Door

Chelsea Bosters

op 3 June 2015

Eens met jou Nathan. Multichannel is de baas. Maar lekker tegen heilige huisjes aanschoppen zoals Yoram het noemt is niets mis mee. Zeker niet als je ook gelijk hebt. Maar online is belangrijk maar offline wordt de laatste tijd vaak vergeten is mijn gevoel.

Richard van Kampen

Door

Richard van Kampen

op 4 June 2015

Yoram, Net zoals Nathan aangeeft, is het goed dat je offline weer onder de aandacht brengt. En de combinatie van online en offline versterkt echt wel. Echter, welke acties hebben voor het effect gezorgd? De meetbaarheid? Wat is het effect geweest van de lokale krant en het huis-aan-huisblad? Daar ben ik dus benieuwd naar.

Reactie plaatsen